Magyarországi fejlesztések, EU támogatások

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÚMFT Gazdaságfejlesztési programok sajtóbeszélgetés július 9., Budapest Burány Sándor, államtitkár Kocsis Magdolna, IH vezető GfP sajtóbeszélgetés.
Advertisements

Új Magyarország Fejlesztési Terv „Foglalkoztatás és növekedés” Cél: Felzárkózni a fejlett országokhoz a foglalkoztatás növelésével és a gazdasági.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
TERÜLETI SZEMPONTBÓL VERSENYKÉPES ÉS KIEGYENLÍTETT MAGYARORSZÁGÉRT Dr. Kolber István regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős miniszter.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Fejlesztéspolitika a verseny- képesség szolgálatában Dr. Tétényi Tamás Magyar Közgazdasági Társaság Pénzügyi Szakosztályának ügyvezető elnöke A közgazdaságtudomány.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Ugrás az első oldalra Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter szakállamtitkár Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Vargáné Gálicz Ivett PhD hallgató Szent István Egyetem
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Az új Magyarország Fejlesztési Terv ( ) Dr. Aubert Antal.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A regionális fejlődés perspektívái a ROP-ok tükrében Dr. Kolber István államtitkárFIT „Régiók félúton” konferencia.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
A vidékfejlesztés kihívásai az Észak-alföldi régióban Dr. Grasselli Norbert igazgatóhelyettes.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
A területfejlesztés és területpolitika Magyarországon
Strukturális és Kohéziós Alapok
A es NYDOP akcióterv előkészítése. Várható ütemezés  Végleges módszertan: március  Főbb változások, újítási szándékok jelzése, egyeztetése:
A Dél-Dunántúli régió gazdaságában rejlő potenciál – a KKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv és az operatív programok rendszere CIVILIÁDA 2006 Budapest, október 18. Kelemen Balázs, főosztályvezető-helyettes.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
1 Az EU regionális és vidékfejlesztési politikája ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV ( )
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Vállalkozásfejlesztés Operatív programokról részletesen
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi fejlesztési lehetőségek Gál Ilona közgazdasági szakállamtitkár Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

Magyarországi fejlesztések, EU támogatások Kovács István Vilmos, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség

Tematika Helyzet és lehetőség A fejlesztéspolitika céljai és eszközei Elvárt hatások Az európai kontextus

C Hol tartunk most?

Egy főre jutó regionális GDP < 50 50 - 75 75 - 90 90 - 100 100 - 125 >= 125 Mutató EU27 = 100 Forrás: Eurostat

Egy főre jutó regionális GDP < 50 50 - 75 75 - 90 90 - 100 100 - 125 >= 125 Mutató EU27 = 100 Forrás: Eurostat

Az ÚMFT helyzetelemzése Lassuló növekedés, gazdasági nyitottság. Energiafüggőség Alacsony aktivitás Növekvő regionális különbségek A nagyvállalatok versenyképesek, KKV-k hatékonysága fejlesztendő K+F tevékenység elmarad az EU-átlagtól – adaptív vállalati stratégiák Tranzithelyzet, a közlekedési hálózat elégtelen kapacitása Oktatásban résztvevők száma jelentősen nőtt, a színvonal nem javult Demográfiai helyzet romlott, egészségügyi állapot rossz Leszakadás a roma népesség körében nagy Környezeti értékek, sok tennivaló a megőrzésért Közigazgatás és a jogalkotás fejlesztésre szorul

A Nemzeti Fejlesztési Terv hatásai Lehetőségek – ÚMFT A táblázat az ÚMFT-re vonatkozik (2007-2013). A keretösszeg közel 8-szoros, az éves összeg közel 3,5-szeres. Convergence Regions: Konvergencia régiók – GDP/fő az EU-25 75%-a alatt Phasing-out Regions: Az új csatlakozók miatt kerültek ki a konvergencia célkitűzés alól (statisztikai hatás) Phasing-in Regions: A költségvetési periódusban várhatóan elérik a 75%-os küszöböt Competitiveness and Employment Regions: 75% fölötti régiók.

C Célok és eszközök

Átfogó célok A foglalkoztatás javítása - A foglalkoztathatóság javítása - munkaerő-kereslet bővítése - munkaerő-piaci környezet fejlesztése Tartós növekedés - nagy hozzáadott érték - gazdaság bázisának szélesítése - üzleti környezet fejlesztése

Horizontális célok Fenntarthatóság - környezeti - (makro)gazdasági - társadalmi Kohézió - területi különbségek csökkentése - társadalmi (esélyegyenlőség, méltányosság)

ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV Az Új Magyarország Fejlesztési Terv ágazati és regionális operatív programjai Gazdaságfejlesztés OP 2,5 Mrd Euró Közlekedés OP 6,2 Mrd Euró Társadalmi megújulás OP 3,5 Mrd Euró Társadalmi infrastruktúra OP 1,9 Mrd Euró Környezet és energia OP 4,2 Mrd Euró Államreform OP 0,172 Mrd Euró Elektronikus közigazgatás OP 0,422 Mrd Euró 7 Regionális OP 5,8 Mrd Euró Végrehajtás OP 0,31 Mrd Euró Forrás: NFÜ

Az ágazati programok 5000 milliárd forintot meghaladó keret (2007-2013 között) A programok céljai: Versenyképesség növelése a KKV-k és a K+F erősítésével Az elérhetőség javítása A környezet megóvása Társadalmi megújulás Közszolgáltatások minőségi fejlesztése (egészségügy, oktatás, szociális ellátás, kultúra) Olcsóbb, hatékonyabb közigazgatás

A hét régió saját programjai 1 600 milliárd forintos keret Öt fő támogatási cél: Regionális gazdaságfejlesztés Turisztikai célú fejlesztések (attrakció, kapacitás) Helyi közlekedési infrastruktúra-fejlesztés (például 3-5. számjegyű utak fejlesztése) Humáninfrastruktúra-fejlesztések (iskolák, óvodák, egészségügyi létesítmények felújítása) Településfejlesztési akciók (épületrekonstrukciók, térrendezések)

Fejlesztési pólusok Kassa Pécs Debrecen Miskolc Budapest Szeged Sopron Zalaegerszeg Nagykanizsa Békéscsaba Kecskemét Zágráb Eszék Nagyvárad Ungvár/Kijev Kassa Pozsony Bécs Arad Pécs Debrecen Nyíregyháza Miskolc Kaposvár Hódmezővásárhely Budapest Szeged Tatabánya Székesfehérvár Veszprém Győr Szolnok Eger Salgótarján Szekszárd Szombathely Regionális alközpontok Jelmagyarázat Nemzetközi tengely Regionális tengely Versenyképességi pólus Pólus szerepet betöltő társközpontok Szabadka/Belgrád Dunaújváros

Fejlesztési pólus program Célok Innovációvezérelt, tudásbázisú gazdaság megteremtése; nemzetközi szinten versenyképes klaszterek létrejötte, a fővárosközpontúság csökkentése Elvárt eredmények K+F -ráfordítások arányának növekedése a GDP-hez viszonyítva; KKV szektor megerősödése, nemzetközi versenyképesség (export) és beszállítói képesség növekedése; a hazai innováció területi kiegyensúlyozatlanságának oldódása Finanszírozás ~ 600 mrd Ft; Európai uniós források + Hazai k+f források (innovációs alap) + Magántőke

Program a 33 leghátrányosabb helyzetű kistérségért Forrása: összesen ~ 130 milliárd forint 2007-2013 között Célok Fenntartható fejlődési pálya elindítása  a térség leszakadási trendje megfordul  hosszú távú felzárkózás Elvárt eredmények A fejlesztések révén megteremtődik az infrastrukturális háttér, a humán erőforrás és társadalmi tőke, ami a felzárkózási folyamatot megalapozza

Kiemelt fejlesztések újjáépülnek a gyógyturizmust szolgáló termálfürdők megújulnak a városok műemlékei, arculata az út- és vasúthálózat nagyléptékű fejlesztése, Budapesten a 4-es metróvonal megépítése Megújulnak egészségügyi intézmények és iskolák e-közigazgatás Pécs Európa kulturális fővárosa lesz 2010-ben nagy értékű ivóvíz és szennyvízkezelési projektek …….

Új pályázatok, új filozófia Nem helyettesítjük a magántőkét, csak kiegészítjük azt A magánerőből is megvalósítható és életképes fejlesztésekre nem adunk közpénzt Nem ingyenpénzt adunk A pályázóknak önerőt kell hozzátenniük a támogatáshoz  felelős magatartás Tényleges, mérhető hozzájárulást várunk a magyar gazdaság növekedéséhez A támogatás hatását meghatározott mértékű árbevételnövekedéssel kell tudni igazolni. Ennek elmaradása esetén a pénzt (mint egy hitelt) kamatostól vissza kell fizetni

C Elvárt hatások

ÚMFT - Foglalkoztatási, növekedési célok Az Új Magyarország Fejlesztési Terv hatásai A Nemzeti Fejlesztési Terv hatásai ÚMFT - Foglalkoztatási, növekedési célok Cél, hogy a közszférán kívül foglalkoztatottak száma az ÚMFT beavatkozásainak hatására 4 %-kal növekedjen 2015-re Cél, hogy az ÚMFT beavatkozásainak hatására a vállalkozások által megtermelt hozzáadott érték 10 %-kal legyen magasabb 2015-re

6., Az NFT és az ÚMFT pénzügyi hatása

C Az európai kontextus

Keretek - A kohéziós politika, 2007-2013, 2014-2020 Egyszerűbb, stratégiai szemléletű tervezés  nagyobb tagállami felelősség tagállamonként stratégiai dokumentum Uniós egyeztetés csak OP prioritás szintig Azonos szabályrendszer és közös programozás SA-ra és KA-ra Prioritások: konvergencia (növekedés, munkahelyteremtés) 81,5 % (GDP/fő < EU átlag 75%-a) regionális versenyképesség és foglalkoztatás 16,0 % (Közép-Magyarország) területi együttműködés 2,5 % (Interreg) Stratégiai és költségvetési felülvizsgálat következik… Példák az „európai területi együttműködés” keretében támogatható prioritásokra: a határokon átnyúló gazdasági, társadalmi és környezetvédelmi tevékenységek fejlesztése a fenntartható területfejlesztésre irányuló együttes stratégiák révén, pl.: a vállalkozói szellem ösztönzése, különösen a KKV-k, a turizmus, a kultúra és a határokon átnyúló kereskedelem fejlesztése; a természeti és kulturális erőforrások közös védelmének és az ezekkel való közös gazdálkodásnak az ösztönzése és javítása…; a transznacionális együttműködés kialakítása és fejlesztése. Ezek elsősorban a következő prioritásokra koncentrálódnak: innováció: tudományos és technológiai hálózatok létrehozása és fejlesztése, a regionális K+TF és innovációs kapacitások fokozása (a megfelelő felsőoktatási és kutatási intézmények, valamint a KKV-k közötti hálózatok létrehozása; a tudományos ismeretek elérhetősége, a K+TF létesítmények és a nemzetközi K+TF kiválósági központok közötti technológiaátadást fejlesztő kapcsolatok; a technológiaátadó intézmények összekapcsolása; közös pénzügyi tervezési eszközök kidolgozása a KKV-knál folyó K+TF támogatására); környezet: transznacionális dimenziójú vízgazdálkodási, energiahatékonysági, kockázat-megelőzési és környezetvédelmi tevékenységek (a folyók vízgyűjtő területeinek, a part menti övezeteknek, a tengeri erőforrásoknak, a vízellátási szolgáltatásoknak, valamint a vizes élőhelyeknek a védelmét és az ezekkel való gazdálkodást; a tűzvédelmet, aszályvédelmet és árvízvédelmet; a tengeri biztonság előmozdítását és a természeti és technológiai kockázatok elleni védelmet; valamint a természeti örökség védelmét és kiemelését a társadalmi-gazdasági fejlődés és a fenntartható turizmus támogatása érdekében; fenntartható városfejlesztés: a többközpontú fejlesztés megerősítése transznacionális, nemzeti és regionális szinten, ahol egyértelmű a transznacionális hatás. (a városi hálózatoknak, valamint a város és vidék kapcsolatának létrehozását és fejlesztését; a város és a vidék közös problémáinak kezelésére irányuló stratégiákat; a kulturális örökség megőrzését és előmozdítását, valamint a fejlesztési övezetek transznacionális alapú stratégiai integrációját.)

A kohéziós politika hatásai Ökonometriai problémák: modellek vs. empíria Tervezési kihívások: indikátorrendszer Végrehajtási feladatok: partnerség, nyilvánosság, gyorsaság stb. „Public good” előállítása a cél A „good governance” feltétel, és egyben pozitív hatás is

ÖSSZEGZÉS Ami a tervben fontos: - a gazdaság és társadalom rendszerszintű változásaihoz mérhető forrás Az ÚMFT globális kontextusa: - Nyitott gazdaság - Nyitott program - Magyarországon működő akár „külföldi” vállalatoknak is - Közbeszerzések az EU direktívákkal összhangban Kohéziós politika  európai versenyképesség Bizonyítási kényszer az EU kohéziós politika megőrzése érdekében

Köszönöm a figyelmet!