Vajon mi is az a TVN? Gondolatok a 2009-es „észpénz.net” kampány kapcsán június 4. Turny Ákos igazgató
2 Bankunk igen fontosnak tartja a pénzügyi kultúra fejlesztését A társadalmi felelősségvállalási stratégiánkban, kiemelten kezeljük a bank alaptevékenységéhez kapcsolódó felelősségét, így többek között a pénzügyi kultúra fejlesztését is. ALAPOK Program –fiatalok gazdasági és pénzügyi ismereteinek fejlesztése- önálló, speciális gazdasági, életvezetési ismeretek –középiskolai gazdasági és pénzügyi oktatás (tanár- és diákképzés) észpénz.net (2009) új típusú tevékenység
3 TVN? Mi az és vajon mire jó? •Takarékossági Világnap óta, október utolsó munkanapja •Az OTP Bank 1964-ben csatlakozott – azóta hazánkban is „ünnepeljük” •Elsősorban az idősebbek és a középkorúak hallottak már róla •60% szerint az üzenete, hogy ne költekezzünk, ne pazaroljunk, okosan gazdálkodjunk. •30-40% szerint egyáltalán nem javít a TVN a háztartások takarékossághoz való viszonyán. Forrás: Gfk reprezentatív országos kutatás, 2009
4 Fontos nekünk a takarékoskodás? •Az emberek 80%-a szerint fontos a takarékoskodás, gondolnunk kell a jövőre, hogy ne legyünk kiszolgáltatottak. •70-80% szerint „a mi családunk takarékosan él”, s leginkább az alacsonyabb jövedelemből élők és az idősebbek mondják ezt. •36% százalék szerint fontosabb pillanatnyilag élvezni az életet, mint mindenáron takarékoskodni. •62% szerint sok pénzt szórunk el feleslegesen, s a magyar családok túlságosan is pazarlóan élnek. •77% egyetért azzal, hogy a reklámok ösztönöznek túlzott fogyasztásra. Forrás: Gfk reprezentatív országos kutatás 2009
5 Jó, de mit is értünk takarékosság alatt? Hogyan takarékoskodunk? •Tudatosan vásárolunk (olcsó helyen, akciós termékeket) •Energiatakarékosság •Víz és gáz ésszerű használata •Kevesebbet költünk szórakozásra, ruházkodásra
6 Hogyan állunk a megtakarításokkal? •Az emberek szerint a magyar háztartások 1/3-a rendelkezik megtakarításokkal. •Ugyanakkor bevallásuk szerint 75%- uknak van valamilyen megtakarítása. •53% havonta tud kisebb összeget félretenni. •Csak 25% gyűjt konkrét célra (lakás, utazás, stb) a többiek a váratlan helyzetekre készülnek. •Legkedveltebb eszközök az ingatlan és a bankbetét… Forrás: Gfk reprezentatív országos kutatás, 2009
7 Röviden a kampányról… •2009 október 29 – november 14 •Cél a figyelem felkeltése és hasznos tippek adása Eszközök: •internetes kampány és interaktív microsite •roadshow és szakértői tanácsadás •PR cikkek és TV, rádió és sajtómegjelenések Eredmények: •31 helyszín • látogató a standokon • látogató a honlapon
8 Néhány tanulság… •Nem biztos, hogy mindenki ugyanazt érti takarékoskodás alatt. •A válság hatására a tudatos fogyasztás került az előtérbe. •A megtakarítások kapcsán rövidtávon és konzervatívan gondolkodunk. •Az egyedi akciók a figyelmet felkelthetik, de hatásuk inkább rövidtávú és nehezen mérhető. •A folyamatos oktatás és nevelés kiemelt fontosságú.