A közszolgáltatás finanszírozási kérdései Előadó: Dr. Kocsis István vezérigazgató Harkány, 2010. február 05.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapest, március 4. SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ Dr. Kocsis István vezérigazgató, BKV Zrt.
Advertisements

A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
főigazgató-helyettes
1 A BKV Zrt. fejlesztései, beruházásai Kovács Imre beruházási főosztályvezető BKV Zrt.
Társasházi Közös Képviselők Klubja – Csepel ( )
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVI. Országis Szakmai Konferenciája III. Szekció „Az önkormányzatiság pénzügyi-, jogi korlátai” Dr. Lóránt Zoltán Eger, 2008.
Önkormányzatok finanszírozása
Budapest, május 19.SAJTÓBESZÉLGETÉS. A bliccelők által okozott kárt a fizető utasok szenvedik el.
Workshop az elektronikus viteldíjrendszer közlekedési alkalmazásáról Budapest, december 5. Előadó: Saslics Elemér vezérigazgató Volán Egyesülés A.
Kis- és középvállalkozások finanszírozása Készítette: Gál Judit Pálos Attila.
PÁTOSZ nap Február 23.. Székesfehérvári Regionális Vállalkozásfejlesztési Alapítvány 20 éve a vállalkozásokért Célunk: a Közép-dunántúli régióban.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program Csatlakozás az Európai Felsőoktatási Térhez - Infrastruktúra-fejlesztési Program magántőke bevonásával.
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
Elkülönített állami pénzalapok
Vagyonértékelés és vagyongazdálkodás összefüggései a víziközműveknél
A DÍJKÉPZÉS SZERKEZETE TEKINTETTEL AZ EU ÁLTAL TÁMOGATOTT BERUHÁZÁSOKRA, A TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSBEN FOGLALT KÖTELEZETTSÉGEKRE Szabó IstvánnéMAVÍZ Közgazdasági.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
0 Budapest, április 24. A dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Előadó: Zsákay László György turisztikai irodavezető Barta.
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
A DEBRECENI EGYETEM TUDOMÁNYEGYETEMI KAROK ÉVI BELSŐ GAZDÁLKODÁSI KÖLTSÉGVETÉSE Debrecen, március
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Közszolgáltatás-szervezés és regionalizmus Budapest térségében Készítette: dr. Kovács Róbert Magyar Regionális Tudományi Társaság.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Stabilitás és növekedés: lehet-e egyszerre? Király Júlia Forint, Válság, Államadósság Konferencia március 8.
MAGYAR KÖZGAZDASÁGI TÁRSASÁG PÉNZÜGYI SZAKOSZTÁLY Kossuth klub: április 14. Dr. Lóránt Zoltán (az önkormányzati gazdálkodás nehézségei Magyarországon)
Díszkivilágítás árnyékában ( Budapest finanszírozási helyzete) Kardos Péter Közgazdász Vándorgyűlés 2009 Zalakaros.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
GKI Zrt., A válság: veszély és esély Balatonfüred, október 8. EGVE Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Kormányszóvivői tájékoztató. Tájékoztató a gazdaságról Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 14.
A Budapesti Közlekedési Zrt. gazdálkodásának ellenőrzése Budapest, január 19.
Impact of Metro construction on the long term sustainability of a Metropolitan city: The case of Thessaloniki Szigetvári Andrea2014. április 7.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
Válság felé sodródik a magyar gazdaság A gazdaság állapota 4 Tovább csökkent a gazdasági növekedés, a legfrissebb adatok szerint 2,4 %-ra esett vissza.
? Államadósság Jól állunk-e vagy sem? Nagy a jólét, vagy éppen ellenkezőleg, romlik az élet minősége? Dübörög-e a gazdaság, vagy éppen ellenkezőleg, válság.
Budapest közlekedésének fejlesztése: aktuális feladatok Vitézy Dávid munkacsoport-vezető Közlekedésfejlesztés munkacsoport szeptember 20.
A Nemzeti Civil Alapprogram szerepe a civil szektor fejlesztésében
TÉRSÉGI KÖZLEKEDÉS, A VIDÉK ÉLHETŐSÉGE KONFERENCIA
FOGLALKOZTATÁS BŐVÍTŐ TÁMOGATÁSOK ÉS KEDVEZMÉNYEK ÉV Vas Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja, Szombathely Szombathely,
Közmeghallgatás december 2. Költségvetési beszámoló.
A felsőoktatási fejlesztési részhozzájárulásról (képzési hozzájárulás) október 19. dr. Halász Zsolt.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
A VÁROSREHABILITÁCIÓS KERET FELHASZNÁLÁSA ÉPÜLET KÖZTÉR 2013 előtt 2013 évben kifizetés: 12 milliárd Ft 8 támogatott kerület; 3 nyereséges. keret: 5 milliárd.
Bolla Tibor vezérigazgató előadása
A felsőoktatási intézmények gazdálkodásának szabályozása az új felsőoktatási törvényben Prof. Dr. Katona Tamás.
Székesfehérvár helyi közösségi közlekedési hálózata
Pécs, november 27. Előadó: Micskey Tibor termelési igazgató Pannon Volán Zrt. A nagyvállalatok nehézségei: megoldási lehetőségek a perifériák közlekedésszervezésében.
Termelői csoportok tájékoztatója Eredmények és lehetőségek B udapest, február 10. dr. Forgács Barnabás szakállamtitkár.
A BKV Zrt. pozícionálása
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
SAJTÓBESZÉLGETÉS Budapest, május 19..
Előadás másolata:

A közszolgáltatás finanszírozási kérdései Előadó: Dr. Kocsis István vezérigazgató Harkány, február 05.

 Közel 200 éves múlt  5 üzletág integráltan (busz, villamos, metró, HÉV, trolibusz) + fogaskerekű, sikló, libegő, hajó  Több mint fő alkalmazott  21,4 Mrd férőhely km  Évente 1,5 Mrd, naponta 3 M utas (naponta ezer fő lépi át Budapest közigazgatási határát)  A magyarországi GDP 43%-át Budapest adja 2 A BKV Zrt. pozícionálása

1887 – Európában az első belvárosi villamosvasúti hálózat 1896 – a kontinens első földalattija 1870 – a világon másodikként nyílt meg a sikló a budai Várhegyen 1874 – Európában harmadikként nyílt meg a fogaskerekű vasút A BKV Zrt. az elsők között 3

•Önkormányzati vállalat (100%) •Feladata: Budapest és az agglomeráció közösségi közlekedése (~2 millió lakos) •Tulajdonos, hatóság és megrendelő: Budapest Főváros Önkormányzata •Szerződés: BKV Zrt. 4

A évi várható üzemi és pénzügyi bevételek és ráfordítások A kamatokkal együtt a ráfordítások mintegy 18 %-ára nincs fedezet. 5 ∆ = 23,2 Mrd Ft

Belső eladósodottság 6

A belső eladósodottság megoszlása 7

Mi kell a normális, stabil működéshez? 8

9 Pénz, pénz, pénz

Működés finanszírozása Közszolgáltatás (utasszállítás) Támogató feladatok (pl. karbantartás) Hatósági jellegű f. (pl. menetrend-készítés) Egyéb feladatok (pl. múzeumok) Értéknövelő felújítás, rekonstrukció Kivezetett eszközök pótlása Hálózatbővítés, szolgáltatás-fejlesztés Új piacokra történő belépés Kamatterhek, adósságszolgálat Nyereség Finanszírozási igények 10

Menetdíj-bevétel Szociálpolitikai árkiegészítés Normatív támogatás Önkormányzati működési támogatás (jelenleg = 0 Ft) Agglomerációs és kerületi önkormányzati hozzájárulás Egyéb, saját bevételek Önkormányzati tőkepótlás Projektpénzek Finanszírozási források Hitelfelvétel 11

•Jegy- és bérletbevételek + pótdíjak •Forrása: a szolgáltatást igénybe vevő utas •Mértéke: ~51,0 milliárd Ft (2009.) •Enyhén szezonális jellegű • évben magas volt, de évben a tarifaemeléstől jelentősen elmaradt a tényleges realizálás  Nincsenek benne jelentős tartalékok, amit a nemzetközi összehasonlítások is igazolnak! Menetdíjbevétel 12

Menetdíjbevétel 13

•Tanuló- és nyugdíjas kedvezmények, valamint az ingyenes utazások kompenzációja •Forrása: központi költségvetés •Mértéke: ~16,9 milliárd Ft (2009.) •2,3 millió tanuló havibérlet után: nettó 6,74 Md Ft (3580 Ft/db) •1,16 millió nyugdíjas havibérlet után: nettó 3,4 Md Ft (3580 Ft/db) •Ingyenes utazásokra: nettó 5,57 Md Ft (bázis érték indexálással) •Egyéb: ~nettó1,2 Md Ft (éves bérletekre, helyközi (busz, HÉV) jegyekre, stb.) •Havonta többször egyenletesen érkezik (ingyenesek: havonta) •Törvényi háttér: 87./2003. törvény és 31./2007. sz. GKM rendelet Szociálpolitikai árkiegészítés 14

Problémák: •Nincs megfelelő valorizáció + a bruttó számítás miatt az áfa-emelés is a szolgáltató vesztesége •Nincsenek megfelelően mérve az ingyenes utazások  Következmény: a nyújtott szociálpolitikai árkedvezmények miatt kieső bevételeket nem kompenzálja teljes egészében a társaság számára! Szociálpolitikai árkiegészítés 15

•Ágazati súlyozású, férőhely-kilométer alapú •Forrása: központi költségvetés •Mértéke: 32,2 milliárd Ft (2009.) •Nagyjából egyenletesen, havi szinten érkezik •Feltételei: - maximum 25%-kal haladhatja meg a működési és tőkepótló önkormányzati (megrendelői) támogatást - szolgáltatás fenntartása a teljes évre (visszafizetési kötelezettség!) •Törvényi háttere: éves költségvetési törvény (116./2003. óta) és a kapcsolódó szakminisztériumi tájékoztatók •A tartós finanszírozás törvényi háttere jelenleg hiányzik  Mozaikszabályozás helyett: egységes személyszállítási törvényt Normatív támogatás 16

Problémák: •Bevezetésével egyidejűleg megszűnt az önkormányzati működési támogatás •Mértéke óta be van fagyasztva •Nem követi megfelelően a bevétellel nem fedezett, indokolt költség mértékét  Következmény: működés tartós alulfinanszírozása Normatív támogatás 17

1)Önkormányzati tőketartalék: pótló és felújító feladatokra, 2)valamint állami és önkormányzati (közvetve: EU) projektpénzek, bővítő beruházásokra •Mértéke: 10,9 milliárd Ft tőketartalék (2009.) és 45,3 milliárd Ft kiemelt beruházás (DBR, 2009.)  Ágazati igények alapján, a műszaki színvonal romlásának megállítására évente Md Ft pótlás-felújítás lenne szükséges •Felhasználása: csak szerződésben rögzített feladatokra használható fel •Törvényi háttér: önkormányzat éves költségvetése és a Nemzeti Fejlesztési Tervhez igazodó éves költségvetési törvény + metrótv. Beruházási támogatás 18

Problémák: •A tőketartalék csak szerződés szerint használható fel, a társaságnak nincs saját szabad forrása felújító, pótló beruházásokra •A tőkepótlás jelenlegi mértéke még az ÉCS szintjét sem éri el, 2005 óta stagnál, vagy még nominális értéken is csökken •Az új, bővítő beruházások nem váltják ki a szükséges felújításokat, pótlásokat  Következmény:  műszaki állapotok folyamatos romlása  szolgáltatás minősége és biztonsága romlik  csökkenő kereslet, növekvő költségek Beruházási támogatás 19

Összegzés: •A BKV Zrt finanszírozása a rendszerváltás óta megoldatlan •A BKV Zrt a évi adósság-konszolidáció ellenére is adósságspirálba került •A helyzetből a kiutat csak az állam / önkormányzat által a bevételekkel nem fedezett indokolt költségek jogszabály szerinti megtérítése jelentheti – finanszírozó kör bővítésével (agglomeráció, kerületek) •A BKV Zrt-t jelenlegi belső (műszaki) és külső (pénzügyi) eladósodottsága versenyképtelenné teszi Alulfinanszírozottság 20

A társaság adósságállománya… … én: millió Ft … én: millió Ft Alulfinanszírozottság 21

Finanszírozási alapelvek: •Intézményesíteni az Állam szerepvállalását •Finanszírozási források meghatározása több évre előre •Közös megrendelői szervezet létrehozása •Belső műszaki eladósodottság fokozatos felszámolása •Szolgáltatási volumen rögzítése •Regionális közösségi közlekedés összehangolása évben nyújtandó finanszírozás: •Államtól 17,443 mrd Ft vissza nem térítendő támogatás 5 mrd Ft államilag garantált hitel •Fővárostól5 mrd Ft működési támogatás 10 mrd Ft tőkepótlás évtől nyújtandó finanszírozás: •Államtól tervezett inflációval növelt árkiegészítés és normatív támogatás 10 mrd Ft működési támogatás (2012-től inflációval) •Fővárostól 10 mrd Ft működési támogatás (2012-től inflációval) 10 mrd Ft tőkepótlás Szándéknyilatkozat az Állam és a Főváros között a BKV fenntartható finanszírozására 22

Köszönöm a figyelmüket! 23