Ugrás az első oldalra Területi kiegyenlítés: fejleszteni vagy fejlődni. Pécs, 2007. szeptember 14. Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kistérségek. A kistérségek jellemzői • Abaúj-Hegyköz (legfejletlenebb)  Budaörs (legfejlettebb) *3,4 (komplex mutatóban) (1998-ban *2,7 volt) • 1996.
Advertisements

Civil forrásteremtés Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Új Magyarország Fejlesztési Terv „Foglalkoztatás és növekedés” Cél: Felzárkózni a fejlett országokhoz a foglalkoztatás növelésével és a gazdasági.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Ugrás az első oldalra Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter szakállamtitkár Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
A leghátrányosabb helyzetű kistérségek támogatása az Államreform Operatív Program keretében ápr. 29. Kullmann Ádám.
Ugrás az első oldalra Az Új Magyarország Fejlesztési Terv fejlesztési lehetőségeiből adódó önkormányzati feladatok Önkormányzatok Napja szeptember.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A vidékfejlesztés kihívásai az Észak-alföldi régióban Dr. Grasselli Norbert igazgatóhelyettes.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
„Nem mondunk le senkiről” zászlóshajó program A Program szervezeti keretei október 3.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Dr. Brebán Valéria főigazgató Dombóvár - Roma Fórum.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
OFA Hálózat évi tevékenységei
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
A Dél-alföldi Régió évi Területfejlesztési Operatív Programja Regionális Akcióterv Kecskeméti Klára tervezési projektmenedzser június.
Humán közszolgáltatások fejlesztése prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A es NYDOP akcióterv előkészítése. Várható ütemezés  Végleges módszertan: március  Főbb változások, újítási szándékok jelzése, egyeztetése:
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Nem mondunk le senkiről – a Sárospataki kistérségben sem! Komplex felzárkóztató programok készítése a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben ÁROP /B.
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Pályázati lehetőségek önkormányzatok számára.
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Ágazati fejlesztési lehetőségek az európai uniós források tükrében
Emberi erőforrás fejlesztési operatív program
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Vállalkozások versenyképességének biztosítása az európai uniós forrásokkal Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Gazdaságfejlesztési Operatív Program pályázati lehetőségei ( ) vállalkozások számára Keller Péter osztályvezető GKM Vállalkozásfinanszírozási Főosztály.
Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi fejlesztési lehetőségek Gál Ilona közgazdasági szakállamtitkár Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
TOP vas megyei aktualitásai
ELÉRHETŐ TOP FELHÍVÁSOK
Lorem ipsum.
Helyi Foglalkoztatási Együttműködések az Edelényi kistérségben
Előadás másolata:

Ugrás az első oldalra Területi kiegyenlítés: fejleszteni vagy fejlődni. Pécs, szeptember 14. Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter

Ugrás az első oldalra Területi felzárkóztatás  A területi felzárkóztatás kiemelten fontos célkitűzése az ÚMFT-nek  A felzárkóztatás megvalósulását célzó eszközrendszer:  A területi, települési elmaradottság szempontjának beépítése az operatív programok horizontális intézkedéseinek sorába (eljárásrendi és támogatás- intenzitási előnyök)  A területiség horizontális szempontját kiemelten és integráltan képviselő programok indítása

Ugrás az első oldalra Pozitív diszkrimináció  EU-s pályázatokat kedvező feltételekkel és differenciáltan írjuk ki  hátrányos helyzet, elmaradottság kezelése a ROP-ban  településfejlesztési pályázatok: településméret szerinti differenciálás  kedvezményes MFB hitel (Sikeres Magyarországért Hitelprogram)  kamattámogatás a szennyvíz, hulladék, ivóvíz beruházások jövedelemtermelő részére  hitelgarancia  EU Önerő Alap  társulásos beruházások segítése  üzemeltetők – átlátható módon történő - bevonása a beruházás finanszírozásába

Ugrás az első oldalra Decentralizáció A régiók szerepe minden eddiginél jelentősebb:  javaslattétel  részvétel a tervezésben  részvétel az értékelésben és a bírálatban Kritériumok:  választott  saját bevételi forrás  döntés-előkészítési szakapparátus

Ugrás az első oldalra Kiemelt válságtünetek a hátrányos helyzetű régiókban  Gyenge gazdasági potenciál;  Súlyos foglalkoztatási és foglalkoztathatósági problémák;  Nagyfokú és tartós munkanélküliség;  Jövedelemhiány;  Szegénység, nagymértékű szociális rászorultság;  Mindennek területi értelemben vett halmozódása

Ugrás az első oldalra A foglalkoztatási, foglalkoztathatósági gondok jelzőszámai Mutatók Kijelölt kistérségek Kontrol-csoport Foglalkoztatottak aránya 2001 (%)24,835,0 Regisztrált munkanélküliek 2005 (%)15,37,5 Működő vállalkozás száz lakosra, 2004 (db) 4,47,4 Felsőfokú iskolai végzettségűek a 25- x népesség arányában 2001 (%) 7,013,1

Ugrás az első oldalra A szociális rászorultság jelző- számai Mutatók Kijelölt kistérségek Kontrol-csoport Foglalk. nélküli háztartások 2001 (%)53,941,7 Gyermekvédelmi tám.ban részesülők a 18 éven aluliak körében 2005 (%) 65,537,2 Rokkant és megváltozott munkaképességűek a nyugdíjasok arányában % 46,937,2 Komfort nélküli lakások aránya, 2001 (%)24,912,7 Cigány, romani, beás népesség aránya 2001 (%) 6,72,3 Rendszeres szociális segélyben részesülők aránya 2005 (%) 10,13,2

Ugrás az első oldalra Kiváltó okok  Gazdasági hátrányok:  a kedvező befektetési/működési feltételeket kereső spontán piaci folyamatok hatása,  gazdasági centrumoktól, magterületektől való távolság  Településszerkezeti hátrányok:  a kistelepülések magas aránya  Térszerkezeti hátrányok:  periférikus elhelyezkedés  Társadalmi-kulturális hátrányok:  alacsony képzettség,  tartós munkaerőpiaci kiszorítottság,  előítéletek, diszkrimináció

Ugrás az első oldalra A periférikus elhelyezkedés és település-szerkezeti hátrányok illusztrációja 28 kistérség januári állapot szerint

Ugrás az első oldalra A Program  A leghátrányosabb helyzetű kistérségek hanyatlásának megállítása, gazdasági és társadalmi integrációjának, felzárkózásának elindítása  Ennek szolgálatában az ÚMFT és az ÚMVP források abszorpciójának maximalizálása

Ugrás az első oldalra A Program célterülete  A területfejlesztés hazai kedvezményezési rendszerébe beépítve kerül meghatározásra  Az OTK-ban előírtaknak megfelelően azon leghátrányosabb helyzetű kistérségek köre, amelyekben az ország népességének 10%-a, 1 millió ember él  A leghátrányosabb helyzetű kistérségek = a lehatárolás célját szolgáló komplex mutató legalacsonyabb értékei alapján a 67/2007. (VI. 28.) OGY Határozat szerint  Zöld út: Kistérségi tv. szeptember 10-i elfogadása  A kedvezményezett kistérségek várható száma: 32-35

Ugrás az első oldalra A Program prioritásai  Komplex humán-erőforrás- és közszolgáltatás-fejlesztés: a különböző OP-k által kínált fejlesztési lehetőségek (ROP, TÁMOP, TIOP és ÚMVP) helyi összehangolásának elősegítésére,  Komplex térségi gazdaságfejlesztés a leghátrányosabb helyzetű térségek gazdasági teljesítményének növelése érdekében elsősorban a foglalkoztathatóság, munkaerő-mobilitás és vállalkozás-fejlesztés összekapcsolódásainak erősítésére (GOP, ROP, TÁMOP),  Fenntartható komplex környezeti és infrastruktúra-fejlesztés: az alapvető közszolgáltatások biztosításához (ivóvíz, hulladék és szennyvíz-kezelés) szükséges, továbbá az egyéb fejlesztésekhez kapcsolódó, energia-hatékonysági, közlekedés-szervezési, Internet-hozzáféréssel kapcsolatos fejlesztések fenntartható fejlesztéseinek ösztönzése.

Ugrás az első oldalra A Komplex Térségfejlesztési program forrásai  Társadalmi megújulás OP,  Társadalmi Infrastruktúra OP,  Gazdaságfejlesztési OP,  Környezet és energia OP,  Regionális OP-k,  Elektronikus Közigazgatás és Államreform OP,  Új Magyarország Vidékfejlesztési Program  Európai Területi Együttműködés – A határ-menti együttműködéseket rendszerező OP-k

Ugrás az első oldalra Minimális indikatív keret: Mrd Becsült összes forrás-abszorpció: Mrd  A célterületről érkező projektek támogatásának módja a nyertes projekteken keresztül történik  Az egyes operatív programokon belül dedikált források (csak a célterületen megvalósítandó műveletekre allokált összegek): TÁMOP, TIOP együtt mintegy 36 Mrd Ft  Eddig kidolgozott kiemelt projektek: 5 Mrd Ft  További becsült forrás-abszorpció eljárásrendi kedvezményekkel: további 200 Mrd Ft  További kiemelt projektek és elkülönített keretek kidolgozása decemberéig, majd folyamatosan

Ugrás az első oldalra Központi szakmai és információs szolgáltatások  A Program központi menedzsmentjét végző Programiroda szolgáltatásai  Egyedi konstrukciók, kiemelt projektek kidolgozása, akciótervekbe illesztésének előmozdítása  Programozás, szakmai segítségnyújtás (regionális szervezésű, szakmai szervezetekből álló konzorciumok közreműködésével)  Kistérségi talapzat  Többcélú kistérségi társulások kibővített területfejlesztési bizottságai civil és vállalkozói részvétellel  Menedzsment: a három tanácsadói hálózat együttműködésével és vezetésével, kibővített szakmai és adminisztratív kapacitásokkal működő kistérségi irodák

Ugrás az első oldalra „Nem mondunk le senkiről”

Ugrás az első oldalra Köszönöm a figyelmet!

Ugrás az első oldalra I. prioritás: Komplex humán-erőforrás- és közszolgáltatás-fejlesztés n Az életminőséget javító műveletek: a közszolgáltatások fejlesztése (közoktatás, egészségügy, szociális ellátás); n A periférikus elhelyezkedésű térségekben élők foglalkoztathatóságát, kompetenciáit, érvényesülési esélyeit és önszerveződési képességét javító műveletek; n A szociális gazdaság bővítése n Diszkrimináció elleni és deszegregációs műveletek; n Közösségi és kulturális érték-megőrzésre és teremtésre irányuló fejlesztések, n A civil szerveződések erősítését célzó tevékenységek.

Ugrás az első oldalra II. prioritás: Komplex térségi gazdaságfejlesztés n A kis- és középvállalkozások telepítését és a meglévők megerősítését és n az önállóvá válást szolgáló fejlesztések, n a háztatásokban, közösségi vállalkozásokban végzett jövedelem kiegészítő tevékenységet támogató műveletek, mint u befektetések ösztönzése; u technológiai fejlesztések; u a gazdasági kapcsolatok széles skálájának bővítése a térségeken belül, határon innen és túl elhelyezkedő magterületek irányába; u az üzleti szolgáltatások bővítése.

Ugrás az első oldalra III. prioritás: Fenntartható komplex környezeti és infrastruktúra-fejlesztés n A környezeti infrastruktúra fenntartható fejlesztései (egészséges ivóvíz ellátás, szennyvíz, és hulladékkezelés) n A természeti környezet védelmével kapcsolatos tevékenységek, n A természeti értékeket nem veszélyeztető infrastrukturális és környezet- és természet-feltáró fejlesztések, n Az alternatív energiaforrások hasznosítását és az energia- felhasználás hatékonyságát célzó fejlesztések n Közlekedésfejlesztés és szervezés n Szélessávú Internet elérhetőség és IKT fejlesztések