Ugrás az első oldalra Területi kiegyenlítés: fejleszteni vagy fejlődni. Pécs, szeptember 14. Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter
Ugrás az első oldalra Területi felzárkóztatás A területi felzárkóztatás kiemelten fontos célkitűzése az ÚMFT-nek A felzárkóztatás megvalósulását célzó eszközrendszer: A területi, települési elmaradottság szempontjának beépítése az operatív programok horizontális intézkedéseinek sorába (eljárásrendi és támogatás- intenzitási előnyök) A területiség horizontális szempontját kiemelten és integráltan képviselő programok indítása
Ugrás az első oldalra Pozitív diszkrimináció EU-s pályázatokat kedvező feltételekkel és differenciáltan írjuk ki hátrányos helyzet, elmaradottság kezelése a ROP-ban településfejlesztési pályázatok: településméret szerinti differenciálás kedvezményes MFB hitel (Sikeres Magyarországért Hitelprogram) kamattámogatás a szennyvíz, hulladék, ivóvíz beruházások jövedelemtermelő részére hitelgarancia EU Önerő Alap társulásos beruházások segítése üzemeltetők – átlátható módon történő - bevonása a beruházás finanszírozásába
Ugrás az első oldalra Decentralizáció A régiók szerepe minden eddiginél jelentősebb: javaslattétel részvétel a tervezésben részvétel az értékelésben és a bírálatban Kritériumok: választott saját bevételi forrás döntés-előkészítési szakapparátus
Ugrás az első oldalra Kiemelt válságtünetek a hátrányos helyzetű régiókban Gyenge gazdasági potenciál; Súlyos foglalkoztatási és foglalkoztathatósági problémák; Nagyfokú és tartós munkanélküliség; Jövedelemhiány; Szegénység, nagymértékű szociális rászorultság; Mindennek területi értelemben vett halmozódása
Ugrás az első oldalra A foglalkoztatási, foglalkoztathatósági gondok jelzőszámai Mutatók Kijelölt kistérségek Kontrol-csoport Foglalkoztatottak aránya 2001 (%)24,835,0 Regisztrált munkanélküliek 2005 (%)15,37,5 Működő vállalkozás száz lakosra, 2004 (db) 4,47,4 Felsőfokú iskolai végzettségűek a 25- x népesség arányában 2001 (%) 7,013,1
Ugrás az első oldalra A szociális rászorultság jelző- számai Mutatók Kijelölt kistérségek Kontrol-csoport Foglalk. nélküli háztartások 2001 (%)53,941,7 Gyermekvédelmi tám.ban részesülők a 18 éven aluliak körében 2005 (%) 65,537,2 Rokkant és megváltozott munkaképességűek a nyugdíjasok arányában % 46,937,2 Komfort nélküli lakások aránya, 2001 (%)24,912,7 Cigány, romani, beás népesség aránya 2001 (%) 6,72,3 Rendszeres szociális segélyben részesülők aránya 2005 (%) 10,13,2
Ugrás az első oldalra Kiváltó okok Gazdasági hátrányok: a kedvező befektetési/működési feltételeket kereső spontán piaci folyamatok hatása, gazdasági centrumoktól, magterületektől való távolság Településszerkezeti hátrányok: a kistelepülések magas aránya Térszerkezeti hátrányok: periférikus elhelyezkedés Társadalmi-kulturális hátrányok: alacsony képzettség, tartós munkaerőpiaci kiszorítottság, előítéletek, diszkrimináció
Ugrás az első oldalra A periférikus elhelyezkedés és település-szerkezeti hátrányok illusztrációja 28 kistérség januári állapot szerint
Ugrás az első oldalra A Program A leghátrányosabb helyzetű kistérségek hanyatlásának megállítása, gazdasági és társadalmi integrációjának, felzárkózásának elindítása Ennek szolgálatában az ÚMFT és az ÚMVP források abszorpciójának maximalizálása
Ugrás az első oldalra A Program célterülete A területfejlesztés hazai kedvezményezési rendszerébe beépítve kerül meghatározásra Az OTK-ban előírtaknak megfelelően azon leghátrányosabb helyzetű kistérségek köre, amelyekben az ország népességének 10%-a, 1 millió ember él A leghátrányosabb helyzetű kistérségek = a lehatárolás célját szolgáló komplex mutató legalacsonyabb értékei alapján a 67/2007. (VI. 28.) OGY Határozat szerint Zöld út: Kistérségi tv. szeptember 10-i elfogadása A kedvezményezett kistérségek várható száma: 32-35
Ugrás az első oldalra A Program prioritásai Komplex humán-erőforrás- és közszolgáltatás-fejlesztés: a különböző OP-k által kínált fejlesztési lehetőségek (ROP, TÁMOP, TIOP és ÚMVP) helyi összehangolásának elősegítésére, Komplex térségi gazdaságfejlesztés a leghátrányosabb helyzetű térségek gazdasági teljesítményének növelése érdekében elsősorban a foglalkoztathatóság, munkaerő-mobilitás és vállalkozás-fejlesztés összekapcsolódásainak erősítésére (GOP, ROP, TÁMOP), Fenntartható komplex környezeti és infrastruktúra-fejlesztés: az alapvető közszolgáltatások biztosításához (ivóvíz, hulladék és szennyvíz-kezelés) szükséges, továbbá az egyéb fejlesztésekhez kapcsolódó, energia-hatékonysági, közlekedés-szervezési, Internet-hozzáféréssel kapcsolatos fejlesztések fenntartható fejlesztéseinek ösztönzése.
Ugrás az első oldalra A Komplex Térségfejlesztési program forrásai Társadalmi megújulás OP, Társadalmi Infrastruktúra OP, Gazdaságfejlesztési OP, Környezet és energia OP, Regionális OP-k, Elektronikus Közigazgatás és Államreform OP, Új Magyarország Vidékfejlesztési Program Európai Területi Együttműködés – A határ-menti együttműködéseket rendszerező OP-k
Ugrás az első oldalra Minimális indikatív keret: Mrd Becsült összes forrás-abszorpció: Mrd A célterületről érkező projektek támogatásának módja a nyertes projekteken keresztül történik Az egyes operatív programokon belül dedikált források (csak a célterületen megvalósítandó műveletekre allokált összegek): TÁMOP, TIOP együtt mintegy 36 Mrd Ft Eddig kidolgozott kiemelt projektek: 5 Mrd Ft További becsült forrás-abszorpció eljárásrendi kedvezményekkel: további 200 Mrd Ft További kiemelt projektek és elkülönített keretek kidolgozása decemberéig, majd folyamatosan
Ugrás az első oldalra Központi szakmai és információs szolgáltatások A Program központi menedzsmentjét végző Programiroda szolgáltatásai Egyedi konstrukciók, kiemelt projektek kidolgozása, akciótervekbe illesztésének előmozdítása Programozás, szakmai segítségnyújtás (regionális szervezésű, szakmai szervezetekből álló konzorciumok közreműködésével) Kistérségi talapzat Többcélú kistérségi társulások kibővített területfejlesztési bizottságai civil és vállalkozói részvétellel Menedzsment: a három tanácsadói hálózat együttműködésével és vezetésével, kibővített szakmai és adminisztratív kapacitásokkal működő kistérségi irodák
Ugrás az első oldalra „Nem mondunk le senkiről”
Ugrás az első oldalra Köszönöm a figyelmet!
Ugrás az első oldalra I. prioritás: Komplex humán-erőforrás- és közszolgáltatás-fejlesztés n Az életminőséget javító műveletek: a közszolgáltatások fejlesztése (közoktatás, egészségügy, szociális ellátás); n A periférikus elhelyezkedésű térségekben élők foglalkoztathatóságát, kompetenciáit, érvényesülési esélyeit és önszerveződési képességét javító műveletek; n A szociális gazdaság bővítése n Diszkrimináció elleni és deszegregációs műveletek; n Közösségi és kulturális érték-megőrzésre és teremtésre irányuló fejlesztések, n A civil szerveződések erősítését célzó tevékenységek.
Ugrás az első oldalra II. prioritás: Komplex térségi gazdaságfejlesztés n A kis- és középvállalkozások telepítését és a meglévők megerősítését és n az önállóvá válást szolgáló fejlesztések, n a háztatásokban, közösségi vállalkozásokban végzett jövedelem kiegészítő tevékenységet támogató műveletek, mint u befektetések ösztönzése; u technológiai fejlesztések; u a gazdasági kapcsolatok széles skálájának bővítése a térségeken belül, határon innen és túl elhelyezkedő magterületek irányába; u az üzleti szolgáltatások bővítése.
Ugrás az első oldalra III. prioritás: Fenntartható komplex környezeti és infrastruktúra-fejlesztés n A környezeti infrastruktúra fenntartható fejlesztései (egészséges ivóvíz ellátás, szennyvíz, és hulladékkezelés) n A természeti környezet védelmével kapcsolatos tevékenységek, n A természeti értékeket nem veszélyeztető infrastrukturális és környezet- és természet-feltáró fejlesztések, n Az alternatív energiaforrások hasznosítását és az energia- felhasználás hatékonyságát célzó fejlesztések n Közlekedésfejlesztés és szervezés n Szélessávú Internet elérhetőség és IKT fejlesztések