BÁZEL II és hatása a vállalkozókra. BIS – Bank for International Settlements Feladatok és eddigi teljesítmények Az egyes központi bankok együttm  ködésének.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Növekedés-támogatás M27 ABSOLVO. 2 Mi kell a növekedéshez?
Advertisements

„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Roncz Gábor vezérigazgató
PÉNZÜGYI INTÉZMÉNYEK.
A magyarországi kockázatitőke- finanszírozás másfél évtizede ( ) Készítette: Papp Zsuzsa Tivadari Evelin.
Az üzleti terv.
Tartalom Gazdasági környezet, a hitelezés feltételeinek változása
A hitelintézeti számvitelre vonatkozó szabályozás
10. Tétel Sikeresen működő üzletét az igényeknek megfelelően bővíteni szeretné. Ehhez szüksége van egy üzleti terv elkészítésére. Foglalja össze, hogy.
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
Banki szolgáltatások közbeszerzése önkormányzatok részére
A bankközi forintpiacok likviditásának és a bankközi referenciakamatok információtartalmának alakulása MNB, Pénzügyi elemzések október 1.
Áttekintés a hitelezés tőkekövetelményeiről
Az ICAAP a PSZÁF szemszögéből
A nemzetközi üzleti élet etikája
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Magyar kis-és középvállalkozások kilátásai Előadó: Kiss Ambrus.
17. fejezet A vállalati hitelfelvételi politika jelentősége
Becker Pál - Turner Anna – Varsányi Judit - Virág Miklós
1 Az MNB hitelezési felmérésének módszertana Fábián Gergely (Pénzügyi Stabilitás) Homolya Dániel (Pénzügyi Stabilitás) február 11.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
A környezeti számvitel és könyvvizsgálat korlátai, lehetőségei és követelményei Dr. Pál Tibor.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Tájékoztató jellegű információk!. Versenyképesség javítása külső befektetővel
Új ügyfél nélkül mit érek én? Január 30.. Tartalom 1.Bemutatkozás 2.Értékesítés. Hatékonyan. 3.Jelzőlámpa az üzleti élet forgatagában 4.Több, mint.
MNB Növekedési Hitelprogram Sebők Orsolya Főszerkesztő
Kinek jut az MNB Növekedési Hitelprogramból? Sebők Orsolya Főszerkesztő
MNB Növekedési Hitelprogram Sebők Orsolya Főszerkesztő
Szervezetfejlesztési Program ÁROP November 12. Teljesítménymenedzsment fejlesztési módszertan Előadó: Tóth Dorottya.
Éves tervezés a magyar bankszektorban
Biztosítók irányítási rendszere
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
Társaságirányítási jelentés könyvvizsgálati kérdései
Pénzügyi szervezetek felügyelete a válság időszakában XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Budapest, szeptember 3. Farkas Ádám PSZÁF Felügyeleti.
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
A könyvvizsgálói szakma kihívásai a válság tükrében dr
Vállalatok pénzügyi folyamatai
A fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek működésének tapasztalatai Dr. Eitmann Norbert, elnök Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület június.
KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALKOZÁSOK TÁMOGATÁSI, ÖSZTÖNZÉSI
„Szemléletváltás az oktatásban” Az Igazgyöngy Alapítvány pályázata.
1 EFCB European Foundation Certificate in Banking Rohonczi Krisztina Nemzetközi Bankárképző Központ
Szerviztevékenység jövedelmezősége Ausztriában Varsányi Gyula GÉMOSZ konferencia, május 20.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
KARBON ALAPOK, BEFEKTETÉSI RENDSZEREK Dr. Fogarassy Csaba SZEI Egyetemi Klímatanács Főtitkára.
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
A magyar tőkepiac A tőkepiacok szerepe a piacgazdaságban és a magyarországi tendenciák május 3. Jaksity György.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
7. A különböző megtakarítási formák összehasonlítása
Államadósság és állampapírpiac
Az NKE RTK min ő ségbiztosításának jelene és jöv ő je Prof. Dr. Valcsicsák Imre.
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
A hitelintézet prudens működésének szabályozása
 Az elmúlt években ki kristályosodtak azok az alapelvek, amelyek meghatározóak a CIB Bank működése során, és továbbra is változatlanok:  Fenntartható.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Pályázati Tanácsadói Szakmai Nap április 16. START Tőkegarancia Zrt. HOL ÉS HOGYAN KAPCSOLÓDIK A PÉNZÜGYI SZEKTOR AZ ÚMFT GAZDASÁGFEJLESZTÉSI PROGRAMJAIHOZ?
A pénzügyi intézményrendszer 2004 közepén Dr. Nyers Rezső a Magyar Bankszövetség főtitkára Budapest, november 24.
A gazdaságfejlesztés finanszírozási lehetőségei Dr. Szegvári Péter Stratégiai Igazgató.
1 Gazdasági válság és könyvvizsgálat Lázár Juli. 2 Fő változás a BIZONYTALANSÁG.
Újabb mérföldkőhöz érkezett a Növekedési Hitelprogram – a második szakasz eredményei Pulai György Hitelösztönzők főosztály vezetője január 14. Elemzői.
Projektfinanszírozás A projektfinanszírozás előnyei a befektetők és kívülállók számára A projektfinanszírozás hitelpiacai. A kereskedelmi bankok. A kötvénypiac.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
A hitelgarancia szerepe a kkv-k finanszírozásában 2010 Garantiqa Hitelgarancia Zrt.
Dr. Terták Elemér vezérigazgató Budapest, május 12.
MEHIB Magyar Exporthitel Biztosító Zrt.
C_16.00 táblák Magyar Nemzeti Bank Kulics Nikolett április 27.
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Előadás másolata:

BÁZEL II és hatása a vállalkozókra

BIS – Bank for International Settlements Feladatok és eddigi teljesítmények Az egyes központi bankok együttm  ködésének fóruma Banki szolgáltatások:befektetések külföldi pénznemben, értékpapír szolgáltatások,hitelezés és rizikóelemzés Kutatómunkák folytatása Szükség finanszírozás Szervezete Belgium, Franciaország, Németország, Olaszország, Nagy- Britannia és USA  „er  s“ országok a vezet  ségben

Bázeli Bizottság / The Basel Committee on Banking Supervision 1974: A G10 és még három ország központi bank vezet  i alapítják (D, F, I, E, B, NL, LUX - S, UK - CH - CAN, USA - JAP) „Ajánlások és irányvonalak kidolgozása a magasszint  és lehet  leg egységes sztenderdek bevezetésére és biztosítására a bankfelügyeletekben.“ 1988: „Bázeli t  keegyezmény (Basel Capital Accord) 1988“ (Bázel I) 1999:1. Tervezet: „Új Bázeli T  kemegfelelési egyezmény“ 2001:A második konzultációs anyag a Bázel II témakörhöz A Bázeli Bizottságnak nincsen nemzetek feletti hatásköre, csupán ajánlásokat tehet.

Bázeli Bizottság / The Basel Committee on Banking Supervision 2003: A harmadik konzultációs anyag a Bázel II témakörhöz - Új Bázeli T  kemegfelelési egyezmény - Bázel II - T  kemegfelelési szabályozásról szóló tárgyalások Brüsszelben

Bázel I 1994 óta Ausztriában „Bázel I“ a hitelügyletek már meglév  törvényi szabályozását reformálta meg Ennek alapja a Bázeli Bizottság 1988-ban kiadott ajánlása: •A bankfelügyelet alapjainak harmonizálása •Nemzetközileg érvényes t  kemegfelelési el  írás bankok számára •Több, mint 100 ország integrálta a nemzeti törvényeibe A Bázel I-nek megfelel  hitel: – függetlenül az adós bonitásától – a bank saját t  kéje eléri a teljes hitelállományának min. 8%-át.

A Bázel I legf  bb hiányosságai A megkövetelt t  ke nagyságe nem áll arányban az egyes adósok hitelképességével. •A hitel kondíciói nem tükrözik az adott ügyfél bonitását. •A hitelezési szempontból kiváló min  ség  adósok „támogatják“a gyenge bonitású ügyfelek hiteleit. A t  kére vonatkozó el  írások figyelmen kívül hagyják a hitelportfólió kockázati összetételét. •Kedvez  kockázati szerkezet , jó kockázatmenedzsmenttel rendelkez  bankoknak nem származik el  nyük ebb  l ered  en. •A bankoknak nem áll érdekében, hogy modernizálják a kokckázatkezelésüket.

Az új t  kemegfelelési el  írások kihatása a hitelügyletekre Az egyes hitelfelvev  egyéni bonitása határozza meg a bank t  kekövetelményét a hitelállománnyal kapcsolatban. Az ügyfelek bonitását min  sítési modellek alkalmazásával határozzák meg. Differenciált kockázati súlyozás: az eddigi 100% helyett a boitástúl függ  en 20% és 150% között. A differenciált t  kekövetelmény a hitelügyletek kondícióinak differenciálásához vezet

A 3 pillér T  kemegfelelés Minimum t  kekövetelmények Felügyeleti felülvizsgálat A piac fegylemez  ereje

Az els  pillér: Minimum t  kekövetelmények M  ködési kockázat Hitelkockázat Piaci kockázat Alapmutató módszer Sztenderd módszer Összetettebb módszerek Sztenderd módszer IRB alapmódszer IRB fejlett módszer Változatlan szabályozás

B  ZEL II •A B  ZEL II a hitelkondíciók annak KOCK  ZAT  HOZ való igazítása •A hitelkamatok piaci kamatokhoz való igazítása

Az  R a bonitástól függ (hitelkamat) A kockázati súlyozás kategóriái vállalati hitelek esetében a banki t  kekövetelmény meghatározásakor (sztenderd módszer): •NORM  L Bonitás (BBB-BB) 100% •ROSSZ Bonitás (CCC vagy annál rosszabb) 150% •KIV  L  Bonitás (AAA, AA) 20%

B  ZEL II •A Bázel II következtében a piaci hatások gyorsabban és er  teljesebben érvényesülnek •Nincs keresztszubvenció a kevésbé kockázatos hitelek által a kockázatos hitelek részére

Jelenlegi átlagos banki kamatmarzs

•A B  ZEL II célja a hitelkondíciók annak KOCK  ZAT  HOZ való igazítása •Alapvetés: HITELÜGYLET= KOCK  ZATI ÜGYLET B  ZEL II - Cél és alapvetés

B  ZEL II •A szabályozás alapja a NEMFIZET  S valószín  sége •Ennek mérésének eszköze a RATING

Mi a RATING? •A vállalkozás jöv  beni életképességér  l alkotott vélemény. • Vélemény arról, hogy a vállalkozás képes-e id  ben megfizetni a hitelt és kamatait

Mi a RATING? A RATING 2 f  területet vizsgál Üzleti kockázat soft-facts + Pénzügyi kockázat hard-facts

Az üzleti kockázat - A f  bb vizsgálandó területek •Az adott vállalkozás összehasonlítása a hasonló területen m  köd  kkel •Versenyhelyzet •A vezet  ség megítélése •Tulajdonosi szerkezet hegedues:

A Rating a vállalkozás tönkremenetelének kockázatát elemzi, egyéb vállalati jellemz  ket (Pl.: Növekedési lehet  ségek) nem vizsgál. Mi a RATING?

A legjobb Rating azt a vállalkozást illeti meg, amelyik a legkevésbé kockázatos. Ezek nem feltétlenül a “legjobbak“. Mi a RATING?

A hitelképesség javítására tett intézkedések (= kockázat csökkentés) könnyen a versenyképesség javítására tett er  feszítésekkel ellentétesen hathatnak. Mi a RATING?

A jöv  beni hitelképesség vizsgálatának az a feladata, hogy a mindenkori vállalati kockázatot: •felismerje, •értékelje és •a hitel árát a kockázattal arányosan alakítsa.

MELYIK cégnek jobb a bonitása a hisztorikus pénzügyi adatok alapján? Az elkövetkez  12 hónapot vizsgálva: „A“ vállalkozás: Jó jövedelmez  ség, er  s növekedés az elmúlt években, alacsony saját t  ke „B“ vállalkozás: Alacsony jövedelmez  ség, nincs növekedés, magas saját t  ke, magas likviditás

A legtöbb belföldi bank már évek óta figyelembe veszi az ún. “soft-facts“ hatásokat pl.: - A vállalkozás versenyképessége - A vezet  ség ill. a válalkozó tapasztalatai és képességei - A számviteli és beszámolói rendszer min  sége holott ezek az értékelési kritériumok a legtöbb vállalkozás számára nem is ismertek!

A bankok jöv  beni bonitásvizsgálatuk során olyan tényz  ket fognak figyelembe venni, amelyek egyértelm  képet adnak a hitel kockázatáról. ( jól elhatárolható tényz  k ) Rating - mint lehet  ség a vállalkozás számára

A “jó“ RATING feltételei •Lényegesen mélyebb és szinte azonnali betekintési lehet  ség a könyvekbe •Egyertelm  és megvalósítható terv a jöv  re vonatkozóan •A saját t  ke emelését célzó törekvések egyéb forrásokból

Saját t  ke ellátottság •Az osztrák vállalkozások nemzetközi szinten sereghajtók. •Minél kisebb a vállalkozás, - annál nagyobbak a különbségek az EU viszonylatában - annál rosszabb a saját t  ke ellátottság.

Saját t  ke ellátottság és vállalkozásméret minél kisebb - annál kisebb a saját t  ke

Saját t  ke ellátottság

•A saját t  ke egyre inkább a meghatározó tényez  vé válik a vállalatok megítélésekor: –mint kockázatcsökkent  elem a jöv  beni veszteségek fedezeteként –mint a vezet  ség és a tulajdonosok kockázathoz való hozzáállásának jellemz  jeként. A saját t  ke a középpontban

A saját t  ke nagysága meghatározó eleme lesz a bonitásvizsgálatnak •Saját t  ke - tulajdonosi t  ke •Hátrasorolt kötelezettség szerepe •A tárgyhoz igazított finanszírozás •Határid  khöz igazított finanszírozás •A finanszírozás diverzifikálása

Számviteli rendszer, vállalati beszámolók •Egyre nagyobb nyomás a kis-és középvállalkozásokra, hogy professzionális dokumentumokat keszítsenek a vállalkozásunkról. •A Bázel II tovább er  síti ezt a folyamatot. •Egyre inkább érinti a kisebb vállalkozásokat is

Az alap: az üzleti terv •A szabályszer  RATING-hez elengedhetetlen a vállalkozás jöv  beni lehet  ségeinek és kockázatainak alapos vizsgálata •Az üzleti terv –szükséges bels  követelmény –hozzáért , professzionális fellépés –egyben egy alaposabb áttekintése magának a saját vállalkozásnak.

Üzleti terv - Minimális elemei (1) 1. A kiinduló helyzet elemzése 2. Célok meghatározása 3. A vállalati célok elérésének stratégiája 4. Lehet  ségek és kockázatok (a soft-facts hatások figyelembe vétele)

Üzleti terv - Minimális elemei (2) 5. SikertervezésPlanerfolgsrechnung 5.1. A legfontosabb tényez  k szóbeli megvitatása 5.2. Befektetési terv 6. Pénzügyi tervezés

Az üzleti terv kockázatainak bemutatása 1.Kockázatok, amelyeket a vállalkozás NEM, vagy csak korlátozottan tud befolyásolni, 2.Kockázatok, amelyek a vállalkozástól függenek, 3. Kockázatok, amelyek az adott üzletágra vonatkoznak (ill. az adott termék  l vagy szolgáltatástól függenek)

Rating - mint lehet  ség a kis- és középvállalkozások számára Mivel a hagyományos banki finanszírozás - valószín  síthet  en megdrágul és - nem olyan mértékben áll majd rendelkezésre, mint korábban, az alternatív finanszírozási formák keresése központi kérdéssé válik.

Rating - mint lehet  ség a vállalkozások számára A jöv  ben az adótanácsadók és könyvvizsgálók közrem  ködésével készül el a vállalkozás N  VJEGYE, megnövelve ezzel a vállalkozás jöv  beni lehet  ségeit és esélyeit.

A vállalkozások és tanácsadók egyre fontosabb feladatai közé fog tartozni: •A vállalkozás stratégiai lehet  ségeinek sikeres megvalósítása, •A mindenkori kockázatok és veszélyek felismerése és kísérlet ezek elhárítására •A vállalkozás finanszírozási lehet  ségeinek folyamatos b  vítése. Rating - mint lehet  ség a vállalkozások számára

B  ZEL II Jelent  sége: •az adótanácsadók és könyvvizsgálók számára nagy kötelezettség és kihívás •kis- és középvállalkozások számára els  látásra TEHER, de egyben LEHET  SÉG is hogy kezükbe vegyék vállalkozásuk jöv  jének alakítását.