Innováció és vállalkozásmenedzsement

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Növekedés-támogatás M27 ABSOLVO. 2 Mi kell a növekedéshez?
Advertisements

BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
INNOVÁCIÓMENEDZSMENT
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
Innovációmenedzsment. A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)
Regionális gazdaságtan 4.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
A határmenti együttműködés szerepe a két megye élelmiszeriparának fejlődésében Dr. Máthé Endre.
© Leading Innovation – RSEU KFT. Minden jog fenntartva! Szellemi Vagyon Menedzsement Keresnyei János, ügyvezető Riglersystem Európa Kft. Pécs.
Az Egyetem, mint az innováció motorja ELTE Innovációs Nap Az Egyetem, mint az innováció motorja Fábián István, rektor Debrecen, február 26.
A vállalkozások környezete
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
Regionális Gazdaságtan 5. előadás október 14. Prof. Dr. Lengyel Imre - Bajmócy Zoltán Szegedi Tudományegyetem Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
A külső környezet elemzése
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
JÓÜZLETAFRANCHISE Magyar Franchise Szövetség szakmai előadás
E-beszerzés Bravo csoport.
Tudástranszfer egyetemi városokban
AZ ÁTALAKULÓ ÉLELMISZER-GAZDASÁG FŐBB TERÜLETI, TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI Prof. Dr. Villányi László Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
III. A logisztika jövője
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Kisvállalkozások alkalmazkodás és versenyképesség Kállay László GKM.
Humánerőforrás Kontrolling
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Közép-Európai Innovációs Központ – Forrás Informatika Kft. Ágazati Kutatás – Szoftverfejlesztés Május 17. Eger Tóth András Senior Projekt Menedzser.
EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS
A háború és a modern fegyveres erő
Bauer András - Berács József:
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
1. előadás A vállalkozások indítása és működtetése
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Az élelmiszeripari versenyképesség és innováció egyes kérdései
Az innováció fogalma. A., Schumpeter (1939, 1980) B., Rechnitzer (1993) C., Frascati kézikönyv (1995) D., Oslói kézikönyv (2005) E., Jogszabályok I
Az innováció forrásai.
Magyar KKV-k sikerei és együttműködései a globális IT iparban
Termék & Márka Kopcsay László.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Kis- és középvállalkozások válaszúton: versenyképesség, innováció, nemzetköziesedés EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS Sass Magdolna Pécs,
HTE 7. KONGRESSZUSA „Infokommunikáció emberközelben” október 5. Szeged "A Magyar Innovációs Szövetség tevékenységének bemutatása" Monszpart Zsolt,
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Innováció menedzsment
Vállalkozásmenedzsment I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
„INTERREGIONAL INNOVATION SYSTEM IRIS L00049” c. projekt WP2 MUNKACSOMAG – INTERREGIONÁLIS KKV FEJLESZTÉS IRIS INNOVATÍV ÜZLETI ÖTLET ÉRTÉKELŐ MÓDSZER.
Innováció, vagyis kitörés a Minden- napokból.
A külső környezet elemzése
Az innovációs modellek (az innovációk keletkezése Roy Rothwell)
Operatív menedzsment és versenyképesség
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
Kérdések a második zh-hoz
Vállalati terv bemutató
Üzleti terv bemutatása
Cégnév Üzleti terv.
Innováció-menedzsment a könyvtárban
Előadás másolata:

Innováció és vállalkozásmenedzsement 1-3. óra Az innováció fogalma és folyamata. Az innovációs folyamatok modellezése. 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment

Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment Alkalom Időpont Tevékenység 1-3. óra 2013. február 6. Az innováció fogalma és folyamata. Az innovációs folyamatok modellezése. 4-6. óra 2013. február 13. Az innováció térségi szintjei: a nemzeti innovációs rendszer, az innováció szubnacionális szintje 7-9. óra 2013. február 20. Individuális innovációs intézmények I. Hídképző intézmények, innovációs ügynökségek, technológiai parkok, technopoliszok. 10-12. óra 2013. február 27. Individuális innovációs intézmények II. Inkubáció, egyetemi hasznosító irodák, egyetem-ipar kapcsolata. 13-15. óra 2013. március 6. A szellemi tulajdon szerepe és védelme: történeti áttekintés, iparjogvédelmi oltalmi formák 16-18. óra 2013. március 13. Különleges védelmi eszközök, külföldi szabadalmaztatás 19-21. óra 2013. március 20. A szellemi tulajdon hasznosítása: átruházás, hasznosításának engedélyezése, tudásalapú vállalkozások indítása. 22-24. óra 2013. március 27. Ellenőrzés, összefoglalás, Visszacsatolás 25-27. óra 2013. április 3. Tudásvállalkozások működtetése: a technológiamenedzsment eszköztára, szabadalmi közösségek 28-30. óra 2013. április 10. Az innovációmarketing alapjai, ügyfelek megszerzése és megtartása 31-33. óra 2013. április 17. Innovatív projektek és vállalkozások finanszírozása: alapok, pályázati rendszerek és források, kockázati tőke 34-36. óra 2013. április 24. Célkitűzés, motiváció 37-39. óra 2013. május 1. Időbeosztás, kapcsolatépítés, hatékonyság, 80/20-as szabály 40-42. óra 2013. május 8. Összefoglalás 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment

Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment Az innováció fogalma Latin eredetű szó: új, valaminek az újítása, megváltoztatása Def.: „minden olyan tudományos, műszaki, szervezeti, pénzügyi és kereskedelmi jellegű tevékenység, beleértve az új ismeretanyagba történő befektetéseket is, amely ténylegesen vagy szándék szerint műszakilag új vagy továbbfejlesztett termékek, eljárások és szolgáltatások megvalósításához vezet.” (Kiss J. 2004.) 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment

További meghatározások „… azt a változást, melyet az ember vagy a rendszer azzal a céllal vezet be, hogy az adott állapotot váltsák fel, feltéve, hogy az utóbbiak bizonyos ismérvek szerint pozitívan értékelendők és a maguk összességében haladást jelentek.” (Pietrasinszky, 1970) „… valamely új gondolat megfogalmazásának, megfogalmazásának és megvalósításának folyamata.” (Susánszky, 1976)   „az innovációt egy új termelési forma kialakításaként definiáljuk. Az innováció éppúgy magába foglalja egy új termék feltalálását, mint új piacok, vagy egy új szervezeti forma feltárását …” (Schumpeter, 1980) „Az innováció olyan folyamat, amelynek során adott ötletből első alkalommal születik új termék vagy új eljárás vagy új szolgáltatás.” (Saren, 1984) 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment

Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment Mai felfogások OECD, 1996: „Az innováció egy ötlet átalakulása vagy a piacon bevezetett új, illetve korszerűsített termékké, vagy az iparban és kereskedelemben felhasznált új, illetve továbbfejlesztett műveletté, vagy valamely társadalmi szolgáltatás újfajta megközelítése.” Gáspár, 1998: „…az innováció multidimenzionális jelenség, és … ezért szükségképpen multidiszciplináris megközelítést igényel. Szinte nincs olyan társadalomtudomány … melynek ne lenne érdemi mondanivalója az innovációról…” 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment

Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment Mai felfogások EU szerint innováció: Termékek és szolgáltatások, Kapcsolódó piacok megújítása, bővítése Új folyamatok bevezetése a termelésben, ellátásban, elosztásban Változások bevezetése a menedzsmentben, munkaszervezésben, a munkaerő képességeiben és munkafeltételekben. 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment

Az innováció külső környezete horizontális piaci elemzés vertikális piaci elemzés állami gazdaságpolitika technikai fejlődés természeti és lakókörnyezet piacon lévő termékek szállítók fejlesztési eredményei innovációs támogatások legújabb szabadalmak externális hatások elemzése fogyasztói igények know-how-k versenytársak 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment

A sikeres innovációs stratégia főbb tényezői az információs rendszer hatékonysága (fogyasztó igényeiről - technikai fejlődés adta lehetőségekről) a minőség középpontba állítása (nem a műszaki fejlesztés a cél, hanem az üzleti siker) az innovációs tevékenység sebessége, az idő a legfőbb versenytényező, (termék és technológia fejlesztés egyidejűleg) kooperáció, stratégiai együttműködések: fő területe az innováció növekvő figyelem az externáliákra. A termékek a használat biztonságát illetően támadhatatlanok legyenek. Sem emberre, sem a környezetre ne legyenek ártalmasak! a kiszállás lehetősége. Adott esetben ki is kell tudni szállni. A tegnapi innováció nem kötelez a holnapi innovációra. 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment

Az innováció szükségessége A gazdálkodás külső és belső feltételei folyamatosan szigorodnak. Túlsúlyba kerülnek a minőségérzékeny piacok, erősödik a konkurenciaharc, az anyag-, energia-, személyi jellegű kiadások jelentősen emelkednek, illetve szigorodnak a központi elvonások. A vevők igényei folyamatosan változnak, ez szükségessé teszi a már meglevő termékek folyamatos fejlesztését, illetve új termékek létrehozatalát. A tudomány és a technika folyamatos fejlődése maga után vonja a gyártási technológia elavulását is. Erős a piaci konkurencia, a vállalatok folyamatosan új stratégiai, taktikai fogásokat találnak ki. Minden vállalkozás érdekelt az innovációs nyereségben, amihez sikeres fejlesztések következtében létrehozott magasabb nyereségtartalmú, alacsonyabb önköltségű termékek révén juthatnak. 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment

Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment Schumpeter 1939-ben jelentek meg az alapok Vizsgálódása középpontjában a fejlődés Az innováció lényege a termelési tényezők újszerű kombinációja – meglévő eszközök + újfajta tudásbázis Az innováció forrása a vállalkozói tevékenység 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment

Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment Schumpeter Innováció def.: mindaz a folyamat, ami új termékhez, új eljárásokhoz vezet, új nyersanyagok alkalmazását igényli, új piacokat jelent vagy új szervezeti formát eredményez. Új termék bevezetése: amit a fogyasztók nem ismernek v. nem ebben a formában: Cherry Coke, írógép, stb. Új gyártási módok megjelenése: HDI motortípus 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment

Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment Schumpeter 3. Új nyersanyagok megszerzése: acéltestű hajók, üvegszálas horgászbot 4. Új piac megnyitása: olyan helyekre betörni egy-egy termékkel, ahol még nem volt bevezetve; MLM Magyarországon az 1990-es években, mobiltelefónia, iCloud szolgáltatás 5. Iparág átszervezése: alvállalkozói rendszer (építőipar) 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment

Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment Schumpeter (1939) Új termék Új nyersanyag Új eljárás Új szervezet Új piac 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment

Freeman-féle innovációs elmélet Négy kategóriába sorolja a innovációs folyamatokat: Fokozatos, vagy módosító innovációk: teljesítményjavítás: egyenlő energia, jobb hatékonyság (jobb munkaszervezés, kevesebb fogyasztás) Költségcsökkentés: egyenlő teljesítmény, kisebb költség (kiszervezések – nem nálunk) Alkatrész v. komponens cseréje: a termék egy összetevőjét megváltoztatjuk és teljesen más termék lesz (televíziót képessé tesszük böngészési funkciót ellátni) 2. Radikális innovációk: teljes szakítás a hagyományokkal Új termék – új technológia: mobiltelefon, műholdas televízióközvetítés új termék – meglévő technológia: optikai kábelen történő videótovábbítás 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment

Freeman-féle innovációs elmélet 3. Termelésieljárás-változtatások ugyanolyan végeredmény korszerűbb technológiával: lóháton való továbbítása az infóknak v. telefonon Liofilizálás, sorozatgyártás, CNC-forgácsolás 4. Paradigmaváltások: - Technológiai paradigma (Constant): alapvető tudományos eredménnyel létrejön egy technológiai nézőpont, mely minta egy bizonyos probléma megoldására. Ennek alkalmazásakor problémák keletkeznek és elfordulnak ettől a megoldástól – új paradigmát dolgoznak ki. Pl.: informatika, puskapor, benzinmotor, számszeríj, stb. 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment

Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment Cooper – Kleinschmidt (1993) új termék (az emberiségnek) / nincs piaca új termék / van piaca nem új termék (csak a vállalkozásnak új) / nincs piaca nem új termék / van piaca 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment 16

Az innovációs folyamat invenció alapkutatás innováció alkalmazott kutatás fejlesztés diffúzió 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment 17

A kutatás-fejlesztés lépcsőfokainak jellemzői Típus Kereskedelmi cél Megtérülés ideje Bizonytalanság foka Alapkutatás nincs hosszú távú nagy Alkalmazott kutatás határozott középtávú közepes Fejlesztés körvonalazható / határozott rövid távú kicsi 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment

Az innovációs folyamatok modellezése Két modell: Piaci alapú: a piaci verseny gerjeszti az innovációs folyamatokat (ha időben felismerik a piaci lehetőségeket) – erre a gazdasági szereplők nem korlátlanul képesek. E modell nem lehet általános érvényű. Erőforrás-alapú: a vállalatok erőforrásai képesek adni a folyamatos innováció biztos hátterét. A termékek és szolgáltatások váltása biztosítja a fenntartható versenyelőnyt. 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment

A lineáris innovációs modellek Szükségletteremtő (Technology push) - Schumpeter Alapk utatá s Fejles ztés Gyárt ás Mark eting Értékesítés Szükségletkövető (Demand pull) - Schmuckler Piaci igény Fejles ztés Gyárt ás Mark eting Értékesítés 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment 20

Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment A Dosi-féle kritikák Giovanni Dosi, Research Policy 11 (1982) pp. 147-162 1. „Technology push” Az elmélet nem tisztázza, hogy a gazdasági tényezők hogyan hatnak az alapkutatásra A valóságban a K+F tevékenység eredménye bizonytalan Nem tükrözi a menet közben bekövetkező változásokat 2. „Demand pull” Nem magyarázza, hogy mi történik az új igény felmerülése, annak felismerése és a termék megjelenése között Nem veszi figyelembe, hogy az innovációs képességek nem mindig vannak összhangban a piaci igényekkel Alternatív fejlesztési irányok között nem képes bemutatni a választás okát Az innovációs folyamatok a paradigma által kijelölt trajektórián, endogén tényezők által vezérelten zajlanak 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment 21

A „kettős hajtású” (double-driven) innovációs modell „Market pull” Piaci információk „Eladható termék” koncepció Termék fejlesztés Új termék „Gyártandó termék” koncepció Technológia menedzsment „Technology push” Termékterv 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment 22

A visszacsatolásos modell (Rothwell) Új szükség-letek Társadalmi és piaci igények Kutatás, fejlesztés Gyártás Marketing és értékesítés Piac Ötletek megfogal-mazása Új techno- lógiák Élenjáró termékek és eljárások 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment 23

Az innováció eredményének terjedési modelljei Szomszédsági hatások allokációs diffúzió személyes kontaktus távolságfüggés járványszerű terjedés relokációs diffúzió migrációnak köszönhető Hierarchnikus diffúzió végigfut egy hálózaton fejlett kommunikációt igényel Véletlen diffúzió törvényszerűségek nélküli terjedés 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment 24

Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment Felhasznált irodalom Dr. Buzás Norbert: Az innováció-menedzsment alapjai – Innovációs fogalmak és alapmodellek – saját prezentáció Dr. Buzás Norbert (szerk.) Innováció-menedzsment a gyakorlatban, Akadémiai Kiadó, Budapest, 2007. Szabó Zsolt: Innováció (VI. modul) – saját jegyzet, Dunaújváros, 2002. 2013. február 6. Dr. Malatyinszki Szilárd: Innováció és vállalkozásmenedzsment