Az orvosi szociológia oktatása a Szegedi Tudományegyetemen Belec Borbála SZTE Népegészségtani Intézet
Orvosi szociológia oktatása tanszék: SZTE ÁOK Népegészségtani Intézet a magatartástudományi modul része oktatók: Molnár Regina (GYED) Külső munkatárs: Deli Mónika Belec Borbála II. évfolyam, őszi félév ÁOK: 14 magyar és 8 angol csoport FOK: 2 magyar és 1 angol csoport
Tantárgy oktatásának formája 30 óra gyakorlat Kötelezően választható kurzus, ennek ellenére szinte mindenki felveszi Kredit értéke: 2 A szemináriumokon való részvétel a hallgatók számára kötelező A félév során egy alkalommal valamennyi hallgató számára kötelező egy 15 perces szóbeli referátumot tartani az orvosi szociológia tárgykörébe tartozó tanulmány, cikk alapján (többnyire internetről letölthető anyag) Vizsga: kollokvium, írásbeli számonkérés Megkövetelt ismeretanyag: Orvosi szociológia (szerk.: Szántó Zsuzsa-Susánszky Éva), Semmelweis Kiadó, Bp. 2006., valamint az órákon/gyakorlatokon elhangzott anyag Elektronikusan elérhető: tematika, követelmények, tételsor a vizsgára
Tapasztalatok Erősségek szemináriumi jelleg: mindenkihez eljut az anyag, erőteljesebben hat rájuk a bio-pszicho-szociális szemlélet informatívabb, oldottabb atmoszféra: „szabad gondolkodás” lehetősége; azonnali visszajelzés: egyéni téveszmék korrigálása; a konkrét célcsoport igényeihez alakítani a tananyagot elméleti anyag kiegészítése demonstrációs esetek beemelésével, közös megvitatással önálló feladatmegoldást, munkavégzést támogató és prezentációs képességeket fejlesztő referálási lehetőség egyéni érdeklődés kielégítése → nő a motiváció aktív részvétel nincs stressz az órán nyitottság az e-learning irányába hallgatói igényekre való reagálás, hallgatóbarát környezet oktatók közötti jó munkakapcsolat → összehangoltság
Tapasztalatok Gyengeségek preklinikai időszak: nincs még meg a hallgatókban a tapasztalati megalapozottság (se társadalmi, se szakmai) a felmerülő problémákat illetően jelentős időbeni távolság az elmélet megismerése és a gyakorlati tapasztalatok megszerzése között tanulók túlterheltsége korszerű oktatási technika nem minden órához áll rendelkezésre tananyag (a vizsgára) nem érhető el interneten ingadozó minőség a referátumok miatt oktatók túlterheltsége
Tapasztalatok Lehetőségek fakultatív szakszeminárium a képzés későbbi klinikum szakaszában esetelemzés, gyakorlat-, probléma orientált oktatás szociálpszichológiai ismeretek dinamikus e-learning
Tapasztalatok Veszélyek növekvő csoportlétszám szaktantárgyi terhelés miatt csökkenő érdeklődés, involváltság rejtett tanterv én-védő stratégia: erős biomedikális szemlélet social gap: az orvosi hivatást választók nagyon gyakran középosztálybeli, értelmiségi családból származnak → nem értik a társadalom egyéb rétegeit előítéletesség, alulinformáltság, tapasztalatlanság az orvosoknak a társadalommal való kapcsolatáról főképp a médiából van információjuk, túlhangsúlyozott konfliktusok → a beteg ellenség
Összefoglalás az orvosi szociológiának rögzült a pozíciója magatartástudományi modul része szemináriumi jelleg megtartása gyakorlatorientáltabb képzés, készségfejlesztés megküzdési stratégiák, pályaszocializáció segítése, hogy az én-védő stratégiák közül ne csak a biomedikális szemlélet álljon rendelkezésre tolerancia és szolidaritás fejlesztése
Köszönöm a figyelmet!