Az érettségi rendszer változtatási lehetőségei Művészettörténet Rajz és vizuális kultúra
Az érettségi rendszer áttekintése
Rajz és vizuális kultúra Csak középszintű érettségi Gyakorlati és írásbeli vizsgarész Központi írásbeli feladatsor Gyakorlati: portfólió, projekt feladat
Művészettörténet Csak középszintű érettségi Szóbeli és írásbeli vizsgarész Központi írásbeli feladatsor Szóbeli: három részből álló tételsor
Kérdések (rendszer) Kell-e, jó-e a projekt típusú feladat? (kevesekhez szól) Kell-e, jó-e a portfólió bemutatása? (lehetetlen megbukni, a bemutatott anyag dönt, nem a felelet) Kell-e szóbeli érettségi? Van-e jobb, megbízhatóbb a központi feladatsor mérésénél?
Emelt szintű érettségi Jelenleg nem szervezhető (2011-től) Van-e rá szükség? Miért lehet szükség az emelt szintű érettségire? Van-e olyan egyetem, amelyik „elfogadja” az emelt szintű érettségit?
Rajztanár oktatás
Művészettörténet-tanár
Rajz és vizuális kultúra Írásbeli vizsga 180 perc Gyakorlati vizsga 15 perc Művészettörténet-műelemző feladatsor Portfólió vagy projekt feladat 75 pont A portfólióba kizárólag ellenőrzött keretek között, a jelölt által készített és kiválogatott, lehetőleg az utolsó két tanév folyamán készült munkák kerülhetnek be. A kiválogatott anyaghoz kapcsolódva a tanuló szóban önállóan bemutatja, értékeli, értelmezi munkáját és indokolja a válogatását, ismerteti a munkáját irányító főbb gondolatokat. A bemutatást és az értékelést a vizsgacsoport gyakorlati vizsgáinak keretében kell megtartani. Az elkészített projektanyag írásbeli vizsgaanyagként kezelendő. Értékelés: problémamegoldó képesség, vizuális kommunikációs képesség, kreativitás, tartalmi komplexitás, a közlés, kifejezés, alkotás technikai színvonala, összkép
Művészettörténeti műelemző feladatsor Középszint Írásbeli vizsga Szóbeli vizsga 120 perc 15 perc Művészettörténeti műelemző feladatsor Tétel kifejtés 100 pont 50 pont Írásbeli: 10-15 képekkel illusztrált feladat. Egy-egy feladat több részfeladatra is tagolódhat. Szóbeli: 20 tétel, „A”, „B” és „C” résszel. „A” tételrész: művészettörténeti vonulat, „B” tételrész: műelemzés, „C” tételrész: technika. Ha az „A” rész egyetemes művészettörténeti korszakot elemez, akkor a „B” részben magyar művet kell értelmezni. „A korszak egy-egy kiemelkedő művészi teljesítményét ismertetve, a vizsgázónak utalnia kell az adott korszakot meghatározó történelmi, hitvilágbeli, filozófiai háttérre.”
Írásbeli tartalmi szerkezet (rajz)
Feladatsor témaválasztásának arányai (művészettörténet)
Változtatási javaslatok A rendszer jó. Követelményrendszer egységessé tétele művészettörténetből és rajzból (?). Követelményrendszer átalakítása. Segédanyagok átalakítása (műtárgylista, kifejezések listája). Változtatások a központi feladatsorban.
Követelményrendszer egységessé- tétele művészettörténetből és rajzból Legyen művészettörténetből is műtárgylista Legyen egységes feladatlap szerkezet. Legyen egységes javítási útmutató.
Követelményrendszer átalakítása A százalékok megváltoztatása a feladatlapok szerkezeti felépítésében (tájegységek).
Követelményrendszer átalakítása A százalékok megváltoztatása a feladatlapok szerkezeti felépítésében (vizuális kommunikáció).
Követelményrendszer átalakítása A százalékok megváltoztatása a feladatlapok szerkezeti felépítésében (magyar és egyetemes művészet).
Követelményrendszer átalakítása A számon kérhető anyag bővítése (Prehellén kultúrák, Nagybánya, II. világháború utáni magyar művészet). Művészeti csoportok és irányzatok Magyarországon a második világháború után.
Követelményrendszer átalakítása Követelményrendszer szűkítése (transz-avantgard / posztmodern, prekolumbián kultúrák, Kína, India, Japán művészete).
Segédanyagok átalakítása Műtárgylista átalakítása (Fedotov: Leánykérőben, Mackintosh: Glasgow-i Művészeti Iskola, Vajda Lajos: Ezüst gnóm, Jovánovics György: Részlet a nagy Gilles-ből, Kepes György: Programozott fényjáték-terv a bostoni kikötő számára, Lakner László : Mosoly, Erdély Miklós: Hűség) Szakkifejezések listája (emelt szintű kifejezések: kalligráfia, transz-avantgard, posztmodern, térszervezés)
Feladatsor Könnyebb kérdések? Nehezebb kérdések? Legyen-e tudásszint különbség a rajz és a művészettörténet feladatsor között? Új típusú feladatok?
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!