A szaktanácsadás támogató szerepe

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Advertisements

„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Tehetségpont létrehozása
Fejlesztő célú szaktanácsadás
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
Alprojektek eTanulás rendszer fejlesztése
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
A gyakorlatvezető mentor
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA.
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Keretrendszer az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztéséhez.
A nevelési-oktatási program előzményei
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A „segítő tanár” rendszer működése az Új Buda Alma Mater-ben Turányi Zsófia Budapest február.
PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
A referenciaintézmények feladatai, hatáskörei
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Iskolánk futó projektjei
„A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Közművelődési és Képzési Intézet jelene és jövője” augusztus 23.

Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
KRE TFK Nyári Akadémia, Nagykőrös
Pedagógus-továbbképzések hasznosulása
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadás támogató szerepe Dr. Szabó Mária Budapest február 27.
Gönczöl Enikő Budapest
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Szaktanácsadás, pedagógiai-szakmai szolgáltatások
A szaktanácsadó segítő szerepe
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az OFI szerepe pedagógiai szakmai szolgáltatások megújításában Hancock Márta Budapest február.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadó összetett szerepe a TÁMOP kiemelt projektben.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
AZ ÚJ TÍPUSÚ SZAKTANÁCSADÁS Szabó Klára január 28.
A fejlesztő célú szaktanácsadás
A MEGÚJULÓ SZAKTANÁCSADÁS FOLYAMATOS SZAKMAI FEJLŐDÉS TÁMOGATÁSA
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT HELYZETE ÉS TERVEI Varga Attila
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Az Oktatási Hivatal új szervezeti felépítése, feladatainak bővülése
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Dr. Pompor Zoltán Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szakmai vezető Szakértő és szaktanácsadó.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
A Commitment Köznevelési Kht. MOHAY GERGELY március 31. ÉS A KECSKEMÉTI IRODA BEMUTATKOZÁSA.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Mester(ség) Mócsánné NagyÁgnes innovátor mesterpedagógus
Barcsák Marianna KPSZTI
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
főosztályvezető-helyettes
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Előadás másolata:

A szaktanácsadás támogató szerepe Dr. Szabó Mária Budapest 2013. február 27.

Miről lesz szó? A pedagógusokat támogató szaktanácsadás előzményei Hazai és nemzetközi iskolafejlesztési tapasztalatok A pedagógusok értékelésével kapcsolatos nemzetközi tapasztalatok A hazai elképzelések jogszabályi környezet szakmai elképzelések

A szakfelügyelet megszűnése után… Szaktanácsadás, szakértés Comenius 2000, IMIP, pedagógusértékelés Továbbképzési rendszer – továbbképzési terv Soros Önfejlesztő Program (animátorok) Szakiskolai Fejlesztési Programok (animátorok, mentorok) Országos köznevelés-fejlesztési pályázatokhoz (HEFOP, TÁMOP) kapcsolódó szaktanácsadás (kosar.educatio.hu) Területi együttműködések- hálózati tanulás Komplex iskolafejlesztés (MAG, Dobbantó) Az intézményi változást támogató szakemberháttér biztosítása

Iskolafejlesztési tapasztalatok Az iskolafejlesztés a nevelés és oktatás folyamatainak és az e folyamatokat támogató környezetnek a tanulói eredmények javítása érdekében történő megváltoztatása; az iskolának a változás kezelésére való képességének fejlődése mellett. (D. Hopkins) Az oktatás egy komplex rendszer, amelyben a fejlesztések nem lineárisak. Az oktatás eredményessége szempontjából meghatározó szerepük van a pedagógusoknak. (McKinsey 1 és 2, TALIS) Az intézményvezetésnek közvetett hatása van a tanulási eredményességre. (OECD, ISL)

Eredményes iskolafejlesztés Tanár/ tantestület támogatás Célok kihívás

A pedagógusok támogatásának lehetőségei Az egyéni szakmai fejlődés biztosítása (továbbképzés, rendszeres reflektivitás, „tükör”, portfolió) Team munka (programok, segédanyagok fejlesztése, új módszerek kipróbálása) Módszertani, tanítási és tanulási eszközök, segédanyagok megosztása Jó gyakorlatok terjesztése (bemutató óra, hírlevél, referencia intézmények) Egymástól tanulás, peer coaching Horizontális tanulás (hálózat, regionális és nemzetközi együttműködések) Az eredmények megünneplése (konferenciák, díjak, ünnepek) Az eredmények publikálása (honlap, hírlevél, kiadványok)

A pedagógusértékelés nemzetközi tapasztalatai A szummatív (minősítő) és a formatív (fejlesztő) értékelés keveredik (sok helyen) Rendszeres szummatív értékelés (Franciaország) Képzés-támogatás-minősítés egysége (Szingapúr) A fejlesztő és a minősítő értékelés szétválasztása (pl. Chile, Anglia) Kizárólag fejlesztő értékelés (Finnország) Szakmai standardokra épül (pl. Anglia, Skócia, Hollandia) A fejlesztő értékelés célja a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének támogatása

Ki értékel? - a nemzetközi tapasztalatok Az intézményvezető (Finnország, Szingapúr) Megosztott felelősség (külső értékelő, intézményvezető, kollégák) - Anglia Tanfelügyelők (külső, értékelő szakemberek) – Franciaország Önértékelés is(Finnország, Chile) Társértékelés különösen a fejlesztő értékelésnél (saját és másik intézményben is)

Jogszabályi háttér Nkt 61.§: A szaktanácsadó feladata a pedagógusok munkájának szakirányú (tantárgyi vagy sajátos pedagógiai területen igényelt) segítése, véleményezése, konzultációk, továbbképzések, szakmai fórumok szervezése. Nkt 19. § Pedagógiai-szakmai szolgáltatás a) a pedagógiai értékelés, b) a szaktanácsadás, tantárgygondozás, c) a pedagógiai tájékoztatás, d) a tanügy-igazgatási szolgáltatás, e) a pedagógusok képzésének, továbbképzésének és önképzésének segítése, szervezése, f) a tanulmányi, sport- és tehetséggondozó versenyek szervezése, összehangolása, g) tanulótájékoztató, -tanácsadó szolgálat.

48/2012 EMMI rendelet 3.§ A szaktanácsadás, tantárgygondozás ellátásának eszközei és módszerei: a) nevelési és tantárgypedagógiai módszerek, eszközök, eljárások megismertetése, terjesztése, b) nevelési-oktatási intézményi pedagógiai dokumentumok (PP, HT, házirend) elemzése, intézményi elkészítésük és alkalmazásuk segítése, c) az alkalmazott pedagógiai módszerek és pedagógiai fejlesztő tevékenység elemzésének, értékelésének segítése adott köznevelési intézmény, intézménytípus esetében, d) nevelési eszközök, tankönyvek, taneszközök, nevelési-oktatási programok kiválasztásának segítése e) egyéni szakmai tanácsadás, f) a köznevelés rendszerszintű fejlesztéseinek támogatása, a miniszter által indított országos tantárgyi és műveltségterületi pedagógiai feladatok segítése.

A fejlesztő szaktanácsadó feladatai A pedagógus folyamatos szakmai fejlődésének támogatása Javaslat publikációra, konferencián, pályázaton való részvételre Továbbképzésen tanultak alkalmazásának támogatása Módszertani, tanítási és tanulási eszközök, segédanyagok megosztása Továbbképzések ajánlása A pedagógus minősítési eljáráson való megfelelésének segítése

Mit várunk a pedagógusokat támogató szaktanácsadótól? Szaktárgyának kiváló szakembere legyen Rendelkezzen gazdag módszertani tapasztalatokkal Kövesse nyomon az általános pedagógiai és szaktárgyi, szakmódszertani szakirodalmat Ismerje a tanulásra vonatkozó legújabb kutatási eredményeket Legyen tapasztalata különböző nevelési-oktatási helyzetek kezelésében Tudjon kapcsolatot teremteni, feszültséget oldani Legyen jó megfigyelő Tudjon egyéni fejlesztési tervet készíteni

Dr. Szabó Mária szabo.maria@ofi.hu www.ofi.hu KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Dr. Szabó Mária szabo.maria@ofi.hu www.ofi.hu