Polomik Heléna területi tervezési és értékelési referens

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Civil forrásteremtés Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
Advertisements

Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Széchenyi Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP)
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) Prioritástengelyek bemutatása Farkas Zsuzsanna tervező-elemző Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Területi tervezési feladatok, a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program lehetőségei ban Jármi Gyöngyi szakmai koordinátor Nemzetgazdasági.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
területi tervezési és értékelési referens
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program december 10. Polomik Heléna területi tervezési és értékelési referens.
Baranya Megyei Önkormányzat
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Kiváltás projektszemmel, a jövő
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
NEMZETGAZDASÁGI MINISZTÉRIUM Területfejlesztési Tervezési Főosztály
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
A Dél-alföldi Régió évi Területfejlesztési Operatív Programja Regionális Akcióterv Kecskeméti Klára tervezési projektmenedzser június.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
Megyei tervezési folyamat
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Integrált Területi Program
Bükk – Térségi LEADER Egyesület
A Terület- és Település- fejlesztési Operatív Program (TOP) fejlesztési irányai önkormányzatoknak Kovács Zoltán fejlesztési igazgató DDRFÜ Nkft.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Pályázati lehetőségek önkormányzatok számára.
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban tematikus konferencia
Gazdaságfejlesztési lehetőségek a Területi Operatív Programban ban Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Szabályozási Főosztály
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
Az állam hozzájárulása az urbanisztikai elképzelések megvalósításához
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Somogy megye Integrált Területi Programjának végrehajtása KAPOSVÁR DECEMBER 11.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
TOP vas megyei aktualitásai
ELÉRHETŐ TOP FELHÍVÁSOK
Előadás másolata:

Polomik Heléna területi tervezési és értékelési referens Terület- és Településfejlesztési Operatív Program, az ITI és CLLD eszközök alkalmazási lehetőségei Polomik Heléna területi tervezési és értékelési referens 2013. NOVEMBER 26.

Tartalomjegyzék Általános irányok a hazai EU-s fejlesztésben Általánosságok a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programról Terület- és Településfejlesztési Operatív Program felépítése Decentralizált fejlesztési keretek, új területi eszközök

Általános irányok a hazai EU-s fejlesztésben 1. Általános irányok a hazai EU-s fejlesztésben

Tapasztalatok és a jövőbeni irányok 2004-2013 2014-2020 „Gazdaszerep” a fejlesztésekben alacsony „Gazdaszerep” jellege várhatóan megerősödik Valós stratégia hiánya Ex-ante kondicionalitások kötelező teljesítése, Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció Források szétaprózása, gazdaságfejlesztésre szánt források alacsony mértéke (~16%) Forrás koncentráció, gazdaságfejlesztésre szánt források magas mértéke (~60%) A verseny alapú forrásallokáció kudarca Valós igényekre épülő, kiszámítható, dedikált forráskeretek, integrált programalapú fejlesztés, egyszerűsített eljárásrend Vissza nem térítendő > Visszatérítendő támogatások Régi és új fejlesztéspolitikai eszközök erőteljesebb hangsúly kerül a pénzügyi eszközök, és visszatérítendő támogatások alkalmazására

Az OFTK helye és szerepe a tervezésben

Az OFTK célrendszere

Nemzeti Fejlesztési Prioritások A gazdasági szereplők versenyképességének javítása és nemzetközi szerepvállalásuk fokozása A foglalkoztatás növelése Az energia- és erőforrás hatékonyság növelése Társadalmi felzárkózási és népesedési kihívások kezelése és Jó Állam A gazdasági növekedést segítő helyi és térségi fejlesztések megvalósítása

Általánosságok a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programról 2. Általánosságok a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programról

Területi operatív programok Céljuk: a területileg decentralizált fejlesztések folytatása a helyi szereplők bevonásával. Gazdaságfejlesztési fókusz: források 60%-a! Meghatározott területi egység: Régiók helyett nagyobb hangsúlyt kapnak a megyék és a városok, helyi közösségek. Dedikált forráscsomagok, elmozdulás a pályázati rendszertől: a vissza nem térítendő támogatások tervezése a helyi szereplőkkel együttműködésben zajlik. Jelenleg két területi operatív program van kidolgozás alatt: Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP)

Operatív programok forrásallokációja Részesedés Területfejlesztési Operatív Program (TOP) 16,15 % Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) 39,40 % Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) 3,55 % Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) 10,94 % Környezeti és Energetikai Hatékonysági Operatív Program (KEHOP) 14,77 % Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) 13,69 % Koordinációs Operatív Program (KOP) 1,50 % Vidékfejlesztési Operatív Program (VOP) * Magyar Halgazdálkodási Operatív Program (MAHOP) * Összesen 100 % Megjegyzés: A táblázatban szereplő allokációs arányok az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA), az Európai Szociális Alap (ESZA) és a Kohéziós Alap (KA) által társfinanszírozott operatív programokra együttesen rendelkezésre álló forráshoz viszonyítva értendők! ( * ) A VOP és a MAHOP más alapból (EMVA, ETHA) kerül finanszírozásra!

Területi szempontú vs. ágazati operatív programok Területi programok előnyei: biztosítja a helyi igények becsatornázását és a helyi szereplők bevonását a tervezéstől a megvalósításig a helyi szereplők érdekeltté válnak környezetük fejlődésében, aktívabb szerepvállalásra készíteti őket a régiós helyi specifikumokra közvetlen megoldásokat nyújt a fejlesztések integrált megvalósítása lehetővé válik regionális adottságokra építve fókuszálja a forrásokat régión belülre korlátozza a versenyt, így a hátrányosabb régiók esélye nő régión belüli társadalmi és területi különbségeket mérsékeli

A TOP küldetése Keretet biztosít a területileg decentralizált fejlesztések tervezéséhez és megvalósításához, Képes hatékonyan reagálni az eltérő területi sajátosságokra és valóban a térségi igényekre szabott beavatkozásokat valósítja meg. A decentralizált fejlesztések legfőbb indokai: Országon belüli, EU átlaghoz képest jelentős területi különbségek, korábbi programozási időszak tapasztalatai alapján is indokolt (pl. ROP-ok végrehajtásának előrehaladása).

A TOP előnye a ROP-okkal szemben Nagyobb területegységet magába foglaló integrált program; A dedikált források segítségével kiszámíthatóbb tervezés és programozás; A helyi szereplők döntésén alapuló tervezés; Az integrált programok segítségével nem születnek egymást kioltó fejlesztések.

A TOP sajátosságai A TOP integrált területfejlesztési csomagok keretében valósul meg, előre meghatározott forrás és tematikai keretek között. A TOP „menü” jelleggel tematikai kereteket határoz meg a különböző megyei és helyi szintű fejlesztésekhez. A területi szereplők adottságaik és lehetőségeik szerint ezen kereteken belül határozhatják meg saját beavatkozásaikat. A területi szereplők tervezéséhez a kormányzat iránymutatást és folyamatos konzultációs lehetőségeket biztosít.

Valós decentralizáció A TOP tervezésébe bevonva: megyei önkormányzat megyei jogú város A TOP keretei között önállóan tervez: megyei jogú város a megyei önkormányzat koordinálásával a városok és városokat is magukba foglaló vidéki térségek helyi közösségei (legkésőbb 2017. december 31-ig)

A megyei és MJV önkormányzatok tervezési feladatai Közreműködés a TOP kereteinek kialakításában, önálló tervezői feladat: Megyei területfejlesztési koncepció és területfejlesztési program kidolgozása Integrált TOP projektcsomagok kidolgozása és projektjavaslatok összeállítása az ágazatok felé 2014. március 31-ig Felülvizsgált Településfejlesztési Koncepció és Integrált Településfejlesztési Stratégia Integrált TOP projektcsomag kidolgozása és projektjavaslatok összeállítása az ágazatok felé A megyei tervezés támogatása: Államreform Operatív Program Területfejlesztési tevékenység támogatása a konvergencia régiókban lévő megyei önkormányzatok és a Balaton Fejlesztési Tanács számára című pályázat A megyei jogú város tervezési feladatainak támogatása: Fenntartható városfejlesztési programok előkészítése pályázati felhívás

A TOP célja TOP fejlesztései is elsősorban a gazdaságfejlesztést és a foglalkoztatást szolgálják A költségvetési és tematikus determinációkhoz való igazodás alapján az alábbi kiemelt fejlesztési célokat határozta meg: Térség-specifikus erőforrásokra épülő gazdasági növekedés és foglalkoztatás-bővítés Élhető és az üzleti szereplők számára vonzó települési környezet Helyi közösségek megerősítése és öngondoskodó képességük javítása

A TOP a következő tematikus célkitűzésekre fókuszál: (3) A kkv-k versenyképességének fokozása: A TOP-ban közvetlen KKV fejlesztés nincs, erre csak közvetett támogatási konstrukciók formájában lesz lehetőség! (4) Az alacsony CO2-kibocsátású gazdaságra való áttérés támogatása minden ágazatban (6) Környezetvédelem és az erőforrás-felhasználás hatékonyságának előmozdítása (8) A foglalkoztatás bővítése és a munkaerő mobilitásának támogatása (9) A társadalmi befogadás előmozdítása és a szegénység elleni küzdelem A TOP elsősorban olyan beavatkozásokat tartalmaz, amelyek: települési és megyei önkormányzati feladatokhoz és vagyonhoz kapcsolódó fejlesztések települési vagy megyei szinten összehangolt fejlesztést igényelnek a területi tőke és helyi kapacitások, hálózatokon alapulva erősíti a területi és ágazatai fejlesztések szinergikus hatását lehetőséget biztosítanak az alulról jövő kezdeményezések, helyi közösség vezérelt fejlesztések megvalósításához Közvetett támogatás: térségi szinten működő gazdaságfejlesztési szervezetek által tovább osztott támogatás, amelyek közvetett támogatás formájában a megyei/megyei jogú várostérségi gazdaságfejlesztési részprogram által kijelölt területen vagy ágazatokban munkahely teremtési céllal fejlesztést megvalósító kis- és középvállalkozásoknak célzott fejlesztési támogatást nyújtanak.

A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program felépítése 3. A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program felépítése

A TOP felépítése  PRIORITÁSTENGELYEK Alap TC OP-n belüli arány (2013.09.26.) 1. Térségi gazdaságfejlesztés a foglalkoztatási helyzet javítása érdekében ERFA 8/3 32,34% 2. Befektetők és lakosság számára vonzó városi és várostérségi környezet fejlesztése, megújítása 6 16,88% 3. Alacsony széndioxid kibocsátású gazdaságra való áttérés kiemelten a városi területeken 4 19,40% 4. A társadalmi befogadás erősítése és a közösségi szolgáltatások helyi szintű fejlesztése 9/8/11 7,58% 5. Közösségi szinten irányított várostérségi helyi fejlesztések (CLLD típusú fejlesztések) 9/8 9,04% 6. Megyei és helyi emberi erőforrás fejlesztések, társadalmi befogadás és foglalkoztatás-ösztönzés ESZA 8/9 12,13% 7. Technikai segítségnyújtás - 2,63% Összesen 100%

A területi szereplők tervezési szempontból releváns prioritásai A megye gazdaságfejlesztési integrált projektcsomagját a TOP 1. és 6. prioritás. várostérségi és a megyei jogú város térsége (területfejlesztési-statisztikai kistérség) települési fejlesztési integrált projektcsomagját 2., 3., 4. és a 6. prioritásra tervezi. A megyei jogú város gazdaság- és település fejlesztési integrált projektcsomagját a 2., 3., 4. és a 6. prioritásra tervezi. A helyi akciócsoport a helyi fejlesztési stratégiáját az 5. prioritásra tervezheti.

A TOP prioritási tengelyeinek tartalma 1. Térségi gazdaságfejlesztés a foglalkoztatási helyzet javítása érdekében Térségi szintű integrált, foglalkoztatás-orientált gazdaságfejlesztés Térségi szintű, foglalkoztatás-bővítési célú turizmusfejlesztés Alternatív helyi, térségi és hálózati gazdaságfejlesztés Térségi kísérleti fejlesztések Megyei alternatív befektetés és beruházás ösztönzés, projekt előkészítés, marketing A szociális alapszolgáltatásokhoz és gyermekjóléti alapellátásokhoz, valamint óvodai ellátáshoz való hozzáférés javítása és a szolgáltatások minőségének fejlesztése 2. Befektetők és lakosság számára vonzó városi és várostérségi környezet fejlesztése, megújítása A települési környezet integrált és környezettudatos megújítása Belterületen fekvő barnamezős területek rehabilitációja Kis léptékű települési környezetvédelmi infrastruktúra-fejlesztések

5. Közösségi szinten irányított várostérségi helyi fejlesztések (CLLD) 3. Alacsony széndioxid kibocsátású gazdaságra való áttérés kiemelten a városi területeken Alacsony szén-dioxid-kibocsátást célzó stratégiák támogatása Kisléptékű közlekedési fejlesztések A települési önkormányzati infrastrukturális létesítményekben energiahatékonyság növelése és a megújuló energia felhasználás támogatása Térségi és helyi léptékű energetikai potenciál kiaknázására épülő komplex fejlesztési programok 4. A társadalmi befogadás erősítése és a közösségi szolgáltatások helyi szintű fejlesztése Egészségügyi alapellátás és önkormányzati járóbeteg ellátás infrastrukturális fejlesztése A szociális alapszolgáltatások infrastruktúrájának bővítése, fejlesztése Térségi és helyi közszolgáltatási és közigazgatási infrastruktúra-fejlesztés Szegénység és szegregáció által sújtott leromlott városrészek rehabilitációja 5. Közösségi szinten irányított várostérségi helyi fejlesztések (CLLD) Közösségi szinten irányított helyi gazdaságfejlesztés Helyi kapcsolódó közösségi terek és szolgáltatások fejlesztése

7. Technikai segítségnyújtás 6. Megyei és helyi emberi erőforrás fejlesztések, társadalmi befogadás és foglalkoztatás-ösztönzés Megyei, térségi és helyi alternatív foglalkoztatás bővítést célzó programok A munkavállalók készségeinek és a helyi gazdaság igényeinek közelítése A helyi identitás növelése (egyének és lakóhely) Közösségfejlesztést és társadalmi befogadást támogató programok A helyi szerveződések elősegítése (civil szervezetek) – a civil szervezetek, közintézmények, valamint a helyi lakosok közötti kapcsolat erősítése Helyi foglalkoztatást, munkába állást és családokat segítő programok és programalapú fejlesztések (CLLD) 7. Technikai segítségnyújtás Program végrehajtási feladatok támogatása Térségi projektgenerálási és –fejlesztési feladatok támogatása Programkommunikációs és partnerségi feladatok támogatása Programértékelési és egyéb előkészítési feladatok támogatása Projektfejlesztési, gazdasági információszolgáltatási és tervezési környezet fejlesztése

Decentralizált fejlesztési keretek, új területi eszközök 4. Decentralizált fejlesztési keretek, új területi eszközök

A TOP decentralizált forrásainak tervezése Négy szinten: Megyei szint  ~450 Mrd Ft Megyei jogú város szintje  ~220 Mrd Ft Várostérség és megyei jogú város térsége (területfejlesztési-statisztikai kistérség) – megyei önkormányzat  ~300 Mrd Ft Városok és városokat is magukba foglaló vidéki térségek – Helyi Akciócsoport  ~110 Mrd Ft Megyei önkormányzatoknak kulcsszerepe van: Összehangolják a megye területén a tervezést A MJV-kal együtt terveznek Szerepük kiterjed a nyomon követésre is

Új területi integrációs eszközök Integrált Területi Beruházások (Integrated Territorial Investment) Helyi Közösségvezérelt Fejlesztések (Community Led Local Development)

Integrált fejlesztési programok a TOP-ban Lehetséges fejlesztési területek a megyékben: Gazdasági fejlődést, foglalkoztatási növekedést megalapozó infrastruktúra fejlesztések Megyei szintű gazdaságfejlesztés a térség-specifikus kitörési pontok mentén A megyei fejlődés kulcsszereplőinek támogatása – helyi közösségek és versenyképes kkv szektor Innovációs készség, képesség és gazdaságfejlesztési kapacitásépítés Munkaerőpiaci és társadalmi befogadás Programonként átlagosan ~25 milliárd Ft előre tervezhető forrás! A TOP keretében 22 MJV ITI kerül településfejlesztési fókusszal kialakításra. ~10 Mrd Ft fejlesztési forrás juthat átlagosan a MJV-nak a TOP keretében Tekintettel a korábban említettekre

A CLLD eszköz alkalmazásáról Új irányok a helyi szintű fejlesztésben: Városi és vidéki színtér szinergiája Több alap összevonásának lehetősége: EMVA+ETHA+ERFA+ESZA Alapját a helyi akciócsoportok stratégiája (HFS) képzi A CLLD alkalmazási területei különösen: A helyi gazdaság felélesztése A helyi közösségépítés: felelős, öngondoskodásra és tudatos jövőformálásra képes helyi közösségek erősítése. TOP, VEKOP – a tervezés jelen fázisában külön prioritástengely

Integrált területfejlesztési eszközök rendszere

Köszönöm a figyelmet!