Prof. Csermely Péter a Bölcsek Tanácsának tagja Semmelweis Egyetem Hogy ne legyen az oktatás szárnyként teher… Javaslatok az oktatási rendszer újjáépítésére.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új felsőoktatási törvény koncepciója Mi várható a felsőoktatásban
Advertisements

A többfokozatú képzés kezelésének problémái a TVSZ-ben László Gyula.
A tanári munka értékelése
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
Integráció a sportiskolai és a művészeti nevelés segítségével A Vajda Péter Ének-zenei Általános és Sportiskola pályázatáról Integráció sporttal és zenével.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
a mai magyar iskolákban
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Beiskolázási tájékoztató december
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
Műegyetem - Kutatóegyetem Bizalom-Minőség-Együttműködés 1 Hogyan tovább, Műegyetem? november 17.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
A gyakorlatvezető mentor
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Beszámoló a Tanárképzők Akadémiájának 5. tanácskozásáról (2010. április 23.) Falus Iván.
Előzetes ajánlások a pedagógus témában május
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Személyközpontú diáktámogatás a Dobbantó programban Győrik Edit Kongresszus után – a változások folyamatában Budapest, május
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
A külhoni tehetséggondozás szervezete az EDUTUS Főiskolán a Bethlen Gábor Alap támogatásával.
a mai magyar iskolákban
Ajánlás a nevelés és az oktatás újjáépítésére 2010.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Reform vagy megszorítás?. Hozzáférés Minőség Hatékonyság.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadó összetett szerepe a TÁMOP kiemelt projektben.
A tanárképzés szerkezete
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
Előadó: Németh Péter igazgató
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Egy csónakban evezünk Gondolatok a pedagógusképzésről és továbbképzésről dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke Pedagógus Hivatás Munkacsoport.
AZ ÉRTÉKELÉS RENDSZERE Soproni Szakképzési Centrum Porpáczy Aladár Szakgimnáziuma, Kollégiuma és Általános Művelődési Központja 9431 Fertőd, Joseph Haydn.
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Szakiskolai Fejlesztési Program I
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Előadás másolata:

Prof. Csermely Péter a Bölcsek Tanácsának tagja Semmelweis Egyetem Hogy ne legyen az oktatás szárnyként teher… Javaslatok az oktatási rendszer újjáépítésére

Az oktatást érintő legfontosabb változások az elmúlt 20 évben nemzetközi •információrobbanás •az emberi kapcsolatrendszer átalakulása •az értékrend elbizonytalanodása ezen túlmenően hazai •fokozódó társadalmi differenciálódás •iskolai demográfiai hullámzás •a pedagógusi pálya leértékelődése

A legfontosabb hibák (31. és 76. oldal között 35 oldalon listázva) • koncepcionális és konszenzusos oktatási stratégia hiánya (4 éves ciklusokra korlátozott tervek „csemegézése” a hosszú távú elgondolások elemeiből) • tisztázatlan irányítási és finanszírozási viszonyrendszer (rendszeres, külső, komplex szakmai értékelés hiánya, bizalmatlanság a pedagógusokkal szemben, differenciált kezelésmód) • kudarc- és hátránycentrikusság (hiánytudat, értéktelenség tudat értéktudat helyett, ötször annyi dicséret kell, mint szidás)

A feltárt hibák összefüggenek: az oktatási rendszert nem toldozni-foldozni, hanem alapjaitól újjáépíteni kell • újjáépítés nem hangzatos szólam • nem mindent egyszerre, hanem szisztematikus munkával • minden értéket őrizve (az uniformizált megoldás értékromboló) DE a változások kritikus tömege és hosszú távú, kiszámítható, stabilitást garantáló oktatáspolitika kell

Kerüljön be az oktatás a nemzeti konzultáció kiemelt témái közé! Nemzeti konzultáció rend szociális biztonság demok- rácia gazdaság egészség- ügy oktatás

A kiváló pedagógus: AZ ELSŐ • pedagógusképzés sürgős és teljes átalakítása: toborzás, ösztöndíj, állás, felvételi  tízszeres szelekció pedagógiai szakokon  irigyelt elitcsoport  csak tanárt képző tanárszakok, osztatlan ötéves tanárképzés, (válogatottan sikeres, alkalmas szakemberek tanári átképzése  közben fizetés) • pályán lévő pedagógusok sokoldalú segítése: minőségi teljesítmény-arányos bérezés + fokozatos eltanácsolás, mentorálás, coaching, hálózatképző szakfelügyeleti rendszer, továbbképzés: minőség-emelés, tankönyv és programcsomag revízió

Időt a legjobb pedagógusoknak! felmérés : 3380 pedagógus tanítás: 20 óra tovább- képzés: 6 óra előkészület: 12 óra adminisztráció: 13 óra a legjobb pedagógusok heti 60-nál több órát dolgoznak Mi bántja legjobban a pedagógusokat? • szakmai elismerés hiánya: 3,4 • elégtelen szülői támogatás: 3,5 • munkaterhelés: 3,6 • oktatásirányítás kiszámíthatatlansága: 4,2

Az oktatási rendszer integrációja szükséges • rendszeres, független, komplex szakmai értékelés • kiváló és leszakadó iskolák külön kezelése (jogosítványok, pénzgazdálkodás, fejlesztés: nagyobb szabadság, pályázatok, illetve célzott, mentorált segítés, odahelyezett igazgató, tanárok, kötött tanmenet, taneszközök; egyre több kiváló iskola legyen) • a szakképzés (és a bölcsődei gondozás) (re)integrálása az oktatás irányításába

Az eddigiek melletti 9 olyan terület, ahol rövid távon is konkrét cselekvést igénylő, lényeges változtatások javasoltak: 82. és 115. oldal között 33 oldalon •iskolai közösségek és értékrend megszilárdítása •szakképzés megújítása •oktatás vezetőinek kiválasztása és képzése •érettségi rendszerének átalakítása •természettudományos oktatás javítása •művészeti és egészséges életmódra nevelés •kollégiumi nevelés •rendszerszemléletű fejlesztéspolitika a határon túli magyarság oktatásának segítésére •felsőoktatás megújítása  ld. következő rész

A felsőoktatást egymást követő hullámokban érte el a kampányszerűen végrehajtott • tömegesedés • intézményi összevonás • normatív finanszírozásra való áttérés • bolognai típusú képzés • felvételi rendszer változás (nem teljesítés, hanem a teljesítményminimumon maximalizálható pontok) A magyar felsőoktatás minősége számottevően romlott. • a ténylegesen megvalósuló képzés minősége nem ellenőrzött • az irányítási rend és a finanszírozási struktúra nem mérsékli, hanem erősíti a fenti hatásokat A felsőoktatás egészét tekintve vészhelyzet van. A felsőoktatásra jellemző helyzet

A felsőoktatás fejlesztésének legfontosabb javasolt elemei • minőség javítása (felvételi követelmények emelése, pályaalkalmassági vizsga, kutatóegyetem + célzott fejlesztési programok, külső értékelés, ténylegesen megvalósuló képzés értékelése, külső szakemberek bevonása, idegen nyelven oktatott szakok, tehetséggondozás: TDK, szakkollégium, emelt szintű kurzusok, több doktori hely, hallgatói közösségek) • bolognai típusú képzés átgondolása (hol maradjon meg: tanárképzésben biztosan nem, ahol marad: BSc/BA tehetséggondozás, egymásraépülés MSc/MA-val, kreditrendszer lazaságra nevelő és közösségromboló hatásának csökkentése) • irányítási rendszer átgondolása (tudásvagyon gyarapítás, autonóm elemek őrzése mellett társadalmi érdekek jobb érvényesülése, gazdasági tanácsok, hallgatói önkormányzatok átgondolása) • finanszírozási rendszer átgondolása (adott szak iránti kereslet, differenciálás a minőség szerint értékeléshez kötve, a költségek szerint, PPP, kutatás külön átgondolása, közszolgálati és piaci rész hol válik el egymástól)

A javasolt változások csak éves távlatban hoznak számottevő sikert • a magyar iskola az a hely lesz, ahová öröm járni, ahol szeretteljes értékrend honol • a nemzetközi felmérésekben az első tíz hely egyikét érjük el • a térség leghatékonyabb, de nem legolcsóbb oktatási rendszere Az oktatás kiemelt fejlesztése • a válságból való kilábalás hosszú távú nemzetstratégiájának egyik legfontosabb eleme: érdemes az oktatásba beruházni • az egyik legfontosabb közügy: benne az aktív részvétel minden érintett közös feladata.

Az oktatás értékelése és ajánlásai letölthetők: Hozzászólások olvashatók és május 31-ig tehetők: