Weszely Orsolya Bertalan Tamás Tananyagfejlesztés Weszely Orsolya Bertalan Tamás 2017.04.04.
Tananyag fogalma Pedagógiai lexikon: „Az oktatás és a tanulás kiválasztott, elrendezett tudásanyaga.” Megjelenítés: Tankönyvek Egyéb taneszközök
Egy lehetséges tipizálás komplex, nagy terjedelmű, több témát átfogó tananyag Például: Életpálya építés műveltségterület; Sulinet: Nyomdaipari alapismeretek komplex 1-1 témát átfogó résztananyag Például: Olvasástanítás; Sulinet: Műszaki pályák világa egy adott tananyag elemhez, kompetencia elsajátításához, fejlesztéséhez kapcsolódó tananyag Például: Digitális tábla használata; Öltözködés
Tananyagok csoportosítása Információhordozó : Papír alapú Elektronikus Online Offline Alkalmazott médium: E-book jellegű Multimédiás Tanulói aktivitás: Közlő, leíró Interaktív, munkáltató Önállóság mértéke: Tanórai keretekben Önálló tanulásra alkalmas
Programcsomag, tananyagcsomag Programcsomag (komplex, nagy terjedelmű, több témát átfogó tananyag ) Szakmai koncepció Programtanterv Tanári eszközök Tanulói eszközök Értékelési eszközök Továbbképzési programok Támogató rendszer Tananyagcsomag (egy adott tananyag elemhez, kompetencia elsajátításához, fejlesztéséhez kapcsolódó tananyag)
Tananyagcsomagok elemei Tanulói eszközök: információhordozók, feladathordozók, hagyományos és digitális taneszközök Tankönyv, kapcsos könyv, tanulói jegyzet Munkatankönyv, modulfüzet, munkafüzet, feladatgyűjtemény Tanulói útmutató, tanulási útmutató Online, offline elektronikus tananyag, multimédiás CD, tanári prezentáció Tanári eszközök: leírás a feldolgozás menetéről, tanulói tevékenységekről, ajánlott eszközök, módszerek, tanulásszervezési és értékelési eljárások Tanári útmutató, tanmenet, óravázlat, módszertani segédlet Feladatgyűjtemény (megoldással), szakirodalmi ajánlás Aktív tábla, digitális taneszközök, gyűjtemények, tanári prezentáció
Mikor mit? Tananyag típusa Tudástípus (ismeret, alkalmazás) Célcsoport sajátosságai (előképzettség, infrastruktúra stb.) Képzés típusa (jelenléti oktatás, távoktatás) Fejlesztési lehetőségek (fejlesztői kompetenciák, idő, emberi és anyagi erőforrás, tárgyi feltétel)
Tananyagelem meghatározása Nem az OKJ szerinti tananyagelem fogalom! A tananyagelem a tananyag legkisebb, önálló jelentéssel bíró, tartalmi, funkcionális és szerkesztési egysége, amely előre meghatározott formai jellemzőkkel is bír. Pl. képzési cél, gyakorlat, mintapélda, fogalom, kép, ábra, animáció, feladat.
Miért hasznosak a tananyagelemek? Építőkövek Újrafelhasználhatóság Egységes szerkezet, tartalmi elemek Tananyagon belül Tananyagok között Formai egységesség (tipológia, jelzések)
Bertalan Tamás Weszely Orsolya Köszönjük a figyelmet! Bertalan Tamás Weszely Orsolya