Pályázás az Új Magyarország Fejlesztési Tervben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Energetikai projektek előkészítése, finanszírozása M27 ABSOLVO Consulting.
Advertisements

Gayár Csilla, pénzügyi menedzser VÁTI Kht. Pécsi Területi Iroda DDOP Utólagos akadálymentesítés (Egyenlő esélyű hozzáférés a közszolgáltatásokhoz)
Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
TISZATÉR LEADER EGYESÜLET célterületei és eljárásrend 2011.
Közép-Magyarországi Operatív Program Szociális alapszolgáltatások és gyermekjóléti alapellátások infrastrukturális fejlesztése KMOP és Szociális.
A DAOP as időszak eredményei különös tekintettel Bács-Kiskun megyére Kúsz Tibor DARFÜ Kht.
Szennyezett területek kármentesítési feladatainak elvégzése – KEOP Projektmenedzsment szempontok KvVM – január 9.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
EU-s források ökoiskolák számára Könczey Réka Budapest, június 5. Magyarországi Ökoiskola Címkiosztó OecoSystem tanácsadó.
2008. december 08. A KEOP szennyvízelvezetési és –tisztítási konstrukciójának pályáztatási tapasztalatai, és a es akcióterv bemutatása Balla.
Támogatási Szerződés előkészítése  az előkészítést a Közreműködő Szervezet és a kedvezményezett programmenedzserei közösen végzik  az előkészítés formanyomtatvány,
Pénzügyi előadás pályázói információs napra TÁMOP /1.
BEVEZETÉS. Magyarország között 15 operatív program megvalósításáért felelős Összesen mintegy 22,4 milliárd euró fejlesztési forrást tudunk felhasználni.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
KÖZOP eljárásrendek március 2. után
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
1Kőszeg, december 12. Ellenőrzés, kifizetés folyamata Szabó András.
ELSŐ SZINTŰ ELLENŐRZÉS ALAPJAI South East Europe Programban
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE Az ellenőrzés jogi háttere
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Jelentések Munkakezdő jelentések Időközi jelentések  Támogatási szerződés által meghatározott időpontokban és/vagy mérföldkövenként  Tartalma: az adott.
Pályázati lehetőségek,A pályázatírás menete:Feltételek,Dokumentáció
Pályáztatás Országos Széchényi Könyvtár november 14.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
EU-s pályázatok írása és módszertana
Regionális Operatív Programok KMOP közoktatási intézmények beruházásainak támogatására Pénzügyi lebonyolítás.
Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” c. 2002/2003 évi Phare program FIZETÉSI KÉRELMEK TIPIKUS HIBÁI Hayde Nóra, pénzügyi menedzser VÁTI Kht.
1 Közép-magyarországi Operatív Program Közoktatási intézmények beruházásainak támogatása KMOP ADMINISZTRATÍV TUDNIVALÓK.
Projektfejlesztés DDOP /2F VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Kht.
Tájékoztató kedvezményezettek részére Az ÚMFT keretében támogatott projektek megvalósításának szabályai KMOP Pályázati konstrukció Január 30.
Projektzárással kapcsolatos teendők
Nemzeti Fejlesztési Terv Civil szervezetek infrastrukturális feltételeinek javítása.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Vállalati tanácsadás pályázatainak értékelése
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.

„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
EU-s források ökoiskolák számára Takács Eszter Könczey Réka Budapest, június 6. Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója.
TÁMOP /09 Az önkéntesség elterjesztése Az elszámolhatóság feltételei.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
EU-s források ökoiskolák számára Ökoiskola Címkiosztó, Budapest, június 5. Könczey Réka,
KMOP „ELEKTRONIKUS HELYI KÖZIGAZGATÁSI INFRASTRUKTÚRA FEJLESZTÉSE” TÁRGYÚ FELHÍVÁS KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET: PRO RÉGIÓ ÜGYNÖKSÉG.
dr. Szedő Szilvia Támogatás-koordinációs Főosztály Belügyminisztérium
A FEJÉR MEGYEI GYERMEKVÉDELMI KÖZPONT ÉS TERÜLETI GYERMEKVÉDELMI SZAKSZOLGÁLAT PÁLYÁZATAI A TÁMOP KERETÉBEN PROJEKT ZÁRÓ NAP:
TÁMOP „A természettudományos oktatás módszertanának és eszközrendszerének megújítása a közoktatásban”
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Pályázati audit. Jogszabályi háttér as periódusban változatlan volt  Közösségi joganyag 1083/2006/EK rendelet 1828/2006/EK rendelet 1080/2006/EK.
KDOP-4.2.1/B-11 Önkormányzati tulajdonú belterületi utak fejlesztése.
KDOP-4.1.1/F-11 Környezetfejlesztési akciók a fenntartható településekért.
A FEJÉR MEGYEI GYERMEKVÉDELMI KÖZPONT ÉS TERÜLETI GYERMEKVÉDELMI SZAKSZOLGÁLAT PÁLYÁZATAI A TÁMOP KERETÉBEN PROJEKT ZÁRÓ NAP:
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
KDOP Kerékpárforgalmi hálózat fejlesztése.
A helyi identitás és kohézió erősítése TOP TOP
Lorem ipsum.
dr. Szedő Szilvia Támogatás-koordinációs Főosztály Belügyminisztérium
Helyi támogatási kérelmek benyújtásának ügymenete
EU-s források ökoiskolák számára
Előadás másolata:

Pályázás az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Lehetőségek oktatási intézmények számára, kiírások, a sikeres pályázat kritériumai, eredményes végrehajtás Ökoiskola Találkozó, Budapest, 2008 június 7. Könczey Réka – Takács Eszter

Fogalmak és rövidítések az ÚMFT-s pályázás nyelvezete Operatív Program (OP) Akcióterv ESZA támszer ROP IH Egyfordulós eljárás Kohéziós Alapok PEJ Megvalósíthatósági tanulmány (MT) Strukturális Alapok ERFA Közreműködő Szervezet …

Az európai fejlesztési alapok Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) beruházási jellegű fejlesztések (termelő beruházás, infrastruktúra fejlesztés, környezetvédelem) Európai Szociális Alap (ESZA) humán erőforrás fejlesztés (képzések, HH…) Kohéziós Alap Közlekedési (50 millió ) és környezetvédelmi (25 millió ) nagyprojektek támogatása Strukturális alapok

Közösségi Stratégiai Irányelvek Az NFT-től a projektig Közösségi Stratégiai Irányelvek Tagállamokkal való konzultáció alapján EU Bizottság dolgozta ki ÚMFT Tagállam dolgozta ki, EU Bizottsággal konzultálva Operatív Program Tagállam dolgozza ki, EU Bizottságnak jóváhagyásra benyújtja OP kétéves kibontása – meghatározza a pályázat nélkül támogatandó kiemelt projekteket, a várhatóan kiírásra kerülő pályázatok feltételrendszerét. A Monitoring Bizottság megtárgyalja, a Kormány hagyja jóvá, az NFÜ (irányító hatóságok) és a nevükben eljáró közreműködők hajtják végre. Akcióterv Akciótervben kijelölt kiemelt projektek, Akciótervben meghatározott feltételek szerint kiírt pályázatok Akcióterv alapján támogatott kisprojekt és KKV fejlesztési alapok Konstrukciók

Támogatás típusok (áttekintés) Kiemelt projekt KORMÁNYDÖNTÉS = miniszterek, régiók javas- latára az akciótervben. 2 fordulós pályázat 1 fordulós pályázat Standard/egyszerűsített/automatikus kiválasztás Akcióterv (Korm. döntés) Régió, önkormányzat, vagy civil szervezet által kezelt pályázati alap. Az alap a támogatásáról az NFÜ DÖNT. Az alapra beadott pályázatokról az ALAP KEZELŐJE DÖNT, NFÜ által jóváhagyott eljárás alapján. („global grant”) Kisprojekt alap Mikrohitel Közvetett támogatás Tőkealap Vállalkozástámogatás kereskedelmi társaságok (bankok és alap-kezelők) bevonásával. Garanciaalap

A Kohéziós Politika célterületei A Közép-magyarországi Régió különleges státusza A Kohéziós Politika célterületei 1. Célterület – „Konvergencia” 2. Célterület – „Regionális versenyképesség és foglalkoztatás” Ha a régió GDP/fője  EU átlag 75%-a 3. Célterület – „Európai területi együttműködés” Átmeneti támogatás - „Phasing in” átmenet az 1. célterületből a 2. célterületbe Jellemzője az 1. célterületnél kisebb támogatási összeg szűkebb támogatható tevékenységi kör magasabb önrész-igény a kedvezményezettektől KMR

A köz- és magánszféra projektjei, döntési lehetőségek Vállalkozói szféra meg tudja valósítani, kaphat támogatást, ha van forrás Pénzügyi NPV + - Gazdasági-Társadalmi NPV + - + + + - - + Támogatást kap - - Nem kap támogatást Nem kap támogatást

Közreműködő Szervezet (KSZ) Intézményrendszer bemutatása Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) Operatív Program Irányítóhatósága (OP IH) Közreműködő Szervezet (KSZ) Pl. VÁTI Kht. KVVM Fejlesztési Igazgatósága Pro Régió Kht. Mag Zrt. stb.

A pályázati kiírások készítésének folyamata A kiírásokat a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ), az adott Operatív Program Irányító Hatóságának koordinálása mellett, a Közreműködő Szervezet készíti elő: A KMOP 2007-2008-as évre vonatkozó Akcióterve és az NFÜ által biztosított sablonok alapján. Szakmai egyeztetés fóruma: Pályázat-előkészítő Munkacsoport (PEMCS) – résztvevők az Irányító Hatóság, a szakminisztériumok és az egyes régiók képviselői. Társadalmi vita: A pályázati kiírások végleges formája a potenciális pályázók minél szélesebb körének véleményezésével történik. „Partnerség” A vélemények egyeztetését követően kiírásra kerül a végleges pályázati dokumentáció.

A kétfordulós eljárás A kétfordulós eljárás célja A programcélokhoz nem illeszkedő projektek a korai fázisban kiszűrhetők legyenek Segítség a jelentős előkészítést igénylő projektek megvalósításában (idő+szakértelem) Projektek lehető legjobb minőségben kerüljenek kidolgozásra A kétfordulós eljárás szakaszai I. forduló  projektfejlesztési szakasz  II. forduló

A standard, nyílt egyfordulós eljárás A projekt-kiválasztás folyamatai Pályázat beérkezése, iktatása Benyújtási kritériumok ellenőrzése Pályázat formai értékelése (jogosultsági és teljességi értékelés) Pályázat szakmai értékelése Előzetes helyszíni szemle A pályázat Bíráló Bizottságra történő előterjesztése Bíráló Bizottsági döntési javaslat/KSz döntés NFÜ döntés (eljárástól függően) átlag  75 + 15 nap

Az automatikus, nyílt egyfordulós kiválasztási eljárás A pályázónak részletesen kidolgozott projektet (Projekt adatlap és kötelező mellékletek) szükséges benyújtani. A projekt-kiválasztási szempontok megegyeznek a jogosultsági és teljességi ellenőrző listákon szereplő feltételekkel. A jogosultsági és teljességi feltételeknek való megfelelés esetén az értékelést végző automatikusan a pályázat támogathatóságára tesz javaslatot. A rendelkezésre álló keret erejéig minden, a jogosultsági és teljességi feltételeknek megfelelő pályázat támogatást kap.  75 nap a döntésig

Alkalmas konstrukciók azonosítása Papír alapon: Pályázati útmutató: A4. várható pályázatok száma Pályázati útmutató B fejezet: oktatási intézmény, civil szervezet, helyi közigazgatás (és intézményei) Pályázati útmutató C fejezet: támogatható tevékenység, elszámolható költség, nem elszámolható költség, egyéb feltételek Pályázati útmutató E fejezet: jogosultsági és értékelési szempontok F fejezet, vagy Kötelező sablonok és segédleteik tartalmazzák a korlátozások pontos definícióit Személyes megkérdezéssel: Helpdesk-ek Szakértők és szakmai csoportok Múltbéli vagy várható partnerek

Javaslat: partnerségi egyeztetésben részvétel! ROP-ok Iskolaépítés (tervezés, kivitelezés lehet zöld): DAOP 4.2.1., DDOP 3.1.2., ÉAOP 4.1.1., ÉMOP 4.3.1., KDOP 5.1.1., KMOP 4.6.1., NyDOP 5.3.1. Közösségi központok, Integrált városfejlesztés, Kisléptékű fejlesztések…(csak partnerekkel együtt) Civileknek: ÉAOP 5.1.3. KMOP 3.3.4.A.B. KMOP 3.3.3. Javaslat: partnerségi egyeztetésben részvétel!

TÁMOP 3.1.2. új tartalomfejlesztések (megjelenés július végén) Támogatási cél és tevékenységek: NFT-I.-ben megkezdettek folytatása, modulok fejlesztése és terjesztése közoktatásban Eljárások: B és C: egyfordulós Pályázók száma, köre: 20-35db Tankönyvkiadók, oktatási intézmények fenntartói, műhelyek, felsőoktatás Támogatás összege, mértéke: Helyi programok: Minimum 200 millió Ft, maximum 300 millió Ft. Támogatás intenzitás: 100%, kivéve forprofit Javaslat: partnerségi egyeztetésben részvétel!

TÁMOP 3.1.4. (A?) Kompetencia alapú oktatás: innovatív intézmények (megjelenés június végén) Támogatási cél és tevékenységek: kompetencia alapú programcsomagok, saját fejlesztések is, térségi együttműködés Eljárások: egyfordulós Pályázók száma, köre: 800db + 700db Közoktatási intézmények fenntartói Támogatás összege, mértéke: Helyi programok: Minimum 5 millió Ft, maximum 20 millió Ft. Támogatás intenzitás: 100% Javaslat: innovatívak közé ökoiskolákat is sorolják be, i.e.: legyen egy feltétel

Javaslat: partnerségi egyeztetésben részvétel! TÁMOP 3.1.4.(B?) vagy 3.2.2. Kompetencia alapú: Követő iskolák (megjelenés 2008 június) Támogatási cél és tevékenységek: ROP iskolafejlesztést végzők tartalmi fejlesztése: saját tartalmi innovációk (80%) + kész csomagok alkalmazása (20%). A kész csomagok egy részét a TÁMOP 3.1.1. (21. századi iskola, Educatio Kht.) most fogja létrehozni. Eljárások: egyfordulós automatikus Pályázók száma, köre: 300+ db Közoktatási intézményfenntartók Támogatás összege, mértéke: Helyi programok: Minimum 10 millió Ft, maximum 25 millió Ft. Támogatás intenzitás: max 100% Javaslat: partnerségi egyeztetésben részvétel!

TÁMOP 3.1.5. Pedagógusok új szerepben (megjelenés 2008 végén) Támogatási cél és tevékenységek: környezeti nevelés önállóan szerepel! + informatika, LLL kulcskompetenciák Eljárások: egyfordulós automatikus Pályázók száma, köre: 10db akkreditációs + 14ezer pedagógus képzése Közoktatási intézményfenntartók Támogatás összege, mértéke: Helyi programok: Minimum 1 millió Ft, maximum 10 millió Ft. Támogatás intenzitás: 100%, kivéve forprofit (70%) Javaslat: partnerségi egyeztetésben részvétel!

TÁMOP 3.2.2. területi együttműködések (megjelenés ősszel) Támogatási cél és tevékenységek: NFT-I.-ben megkezdettek fejlesztések folytatása, térségi hálózatok generálása referenciaiskolák körül; „kosár” közvetítése és minőségbiztosítás Eljárások: egyfordulós Pályázók száma, köre: 20-35db régiós + 2200 elért iskola, megyei ped. szolgáltatónál rákérdezni, ki a térségi érintett oktatási intézmények fenntartói Javaslat: innovatívak közé ökoiskolákat is sorolják be

TÁMOP 6.1.2. Egészségre nevelés (megjelenés szeptember végén) Támogatási cél és tevékenységek: életmódprogramok különböző szinteken (500 helyi program, 24 kistérségi…) Eljárások: egyfordulós Pályázók száma, köre: 300db Helyi önkormányzat szervei stb. Támogatás összege, mértéke: Helyi programok: Minimum 1 millió Ft, maximum 10 millió Ft. Támogatás intenzitás: 100%, kivéve forprofit (70%) Javaslat: partnerségi egyeztetésben részvétel!

TIOP 1.1.1. iskolai informatika (felfüggesztve) Támogatási cél és tevékenység: oktatási célú és hasznú KIT-fejlesztés (PC munkaállomás, Tantermi csomag, „Szavazó” csomag (egyidejű többirányú digitális kommunikáció), Szerver, portál csomag, SNI-IKT csomag) Komponensek és eljárások: A komponens: automatikus egyfordulós eljárás B komponens: közvetett támogatás (Global Grant) Pályázók száma, köre: 800 + 1600db iskolák + többcélú oktatási intézmények fenntartói, kivéve forprofit Támogatás összege, mértéke: „A” komponens: Minimum 10 millió Ft, maximum 100 millió Ft. Támogatás intenzitás minden esetben 100% „B” komponens: Minimum 0,5 millió Ft, maximum 10 millió Ft. Támogatás intenzitás minden esetben 100% komplett eszközcsomag (nincs pénzforgalom a kedvezményezettnél)

KEOP 4. 1. megújuló + 5. 1. energetikai hatékonyság (www. nfu KEOP 4.1.0. megújuló + 5.1.0. energetikai hatékonyság (www.nfu.hu/palyazatok) Támogatási cél és tevékenységek: 4.1.0. napenergia, hőszivattyús rendszerek, helyi és távfűtésként is; 5.1.0. korszerűsítés, szigetelés, csere, hulladékhő hasznosítás Eljárások: egyfordulós Pályázók köre: Helyi önkormányzat szervei Non profit szféra stb…. Támogatás összege, mértéke: 4.1.0. (ERFA): Minimum 1 millió Ft, maximum 500 millió Ft. Támogatás intenzitás: regionális támogatási % alapján (10%-50%); Tükörpályázata: KMOP 3.3.3: Min.10 millió Ft, max. 500 millió Ft. Támogatás intenzitás: regionális támogatási % alapján (10%-50%) (felfüggesztve) 5.1.0. (KA): Minimum 1 millió Ft, maximum 500 millió Ft. Támogatás intenzitás regionális támogatási % alapján (10%-50%)

KEOP 5. 2. energetikai hatékonyság / harmadik feles (www. nfu KEOP 5.2.0. energetikai hatékonyság / harmadik feles (www.nfu.hu/palyazatok) Támogatási cél és tevékenységek: közfeladatellátással megbízott intézményeiben az elektromos, világítási és fűtési rendszerek korszerűsítése, minőségivé tétele, s ezáltal az intézmények energiaköltségeinek mérséklése. (ESCO cég hajtja végre, harmadik feles finanszírozás) Eljárások: automatikus egyfordulós Pályázók száma, köre: 400db, KMR is ESCO cég pályázik! Támogatás összege, mértéke: Minimum 1 millió Ft, maximum 50 millió Ft. Támogatás intenzitás: CBA alapján, de (10%-50%).

KEOP 6.1.0. (www.nfu.hu/palyazatok) Támogatási cél: fenntartható életmód és az ehhez kapcsolódó viselkedésminták elterjesztése információs eszközök (szemléletformálás, tájékoztatás, képzés stb.) segítségével Támogatható tevékenységek (több is választható): A és B komponens: Tájbejárás sorozat szervezése és lebonyolítása (B-ben önállóan nem, kizárólag másik kampánytípussal együtt támogatható!) Nem fenntarthatósági tematikájú kulturális vagy közösségi rendezvény(ek)en való megjelenés szervezése és lebonyolítása Fenntarthatósági tematikájú rendezvény/rendezvénysorozat szervezése és lebonyolítása Csak B komponens Térségi komplex kampányok megtervezése és lebonyolítása Lakossági tanácsadó hálózatok fejlesztése

KEOP 6.1.0. Komponensek és eljárások: Pályázók köre: A komponens: automatikus, nyílt, egyfordulós eljárás B komponens: standard, nyílt, egyfordulós eljárás Pályázók köre: oktatási intézmények non-profit szervezetek önkormányzatok és társulásaik Támogatás összege, mértéke: „A” komponens: Minimum 1 millió Ft, maximum 5 millió Ft. Támogatás intenzitás minden esetben 90% „B” komponens: Minimum 10 millió Ft, maximum 50 millió Ft. Támogatás intenzitás minden esetben 95%

KEOP 6.2.0. (www.nfu.hu/palyazatok) Támogatási cél: ismertté váljanak a fenntartható alternatívák használatának módjai, javuljon a különböző fenntartható fogyasztási alternatívák ismertsége, elérhetősége és használata Támogatható tevékenységek (csak egy választható, + kommunikáció): Az „A” komponens támogatható tevékenységei: A hivatásforgalmú kerékpáros közlekedés infrastrukturális feltételeinek javítása Házi és közösségi komposztálást népszerűsítő mintaprojekt Tartós használati cikkek ingyenes újra-használatát biztosító központok létrehozása Lakásfelújítással és építéssel kapcsolatos fenntartható megoldásokat népszerűsítő demonstrációs központ fejlesztése A „B” komponens támogatható tevékenységei: Középületek és más nagy látogatottságú építmények komplex környezetbarát átalakítása Fenntartható életmóddal kapcsolatos non profit információs központok fejlesztése Környezetbarát, helyi élelmiszerek piacának fejlesztése Biotermékek, ill. környezetbarát termékek és szolgáltatások minősítő vagy hitelesítő rendszerének fejlesztése, a rendszerek népszerűsítése V. Kommunikációs projektelem (minden projektnél kötelező!)

KEOP 6.2.0. Komponensek és eljárások: A komponens: automatikus, nyílt, egyfordulós eljárás B komponens: standard, nyílt, egyfordulós eljárás Pályázók köre mintaprojekt típusról függően: oktatási intézmények non-profit szervezetek önkormányzatok és társulásaik gazdasági társaságok Támogatás összege, mértéke: A komponens: minimum 1 millió Ft, de maximum 10 millió Ft, mértéke max 90% B komponens: minimum 20 millió Ft, de maximum 200 millió Ft, mértéke max 95 %-a (CBA számítás és az állami támogatási szabályok figyelembevétele mellett)

KMOP 3.3.4-A/B (www.nfu.hu/palyazatok) Támogatási cél: „A” komponens: fenntartható életmódot és ehhez kapcsolódó viselkedésmintákat ösztönző kampányok „B” komponens: fenntartható életmódot és fogyasztási lehetőségeket népszerűsítő, teljesülésüket elősegítő mintaprojektek, beruházások Eljárás: nyílt, standard, egyfordulós Pályázók köre: „A” komponens: oktatási intézmények, non-profit szervezetek, önkormányzatok és társulásaik „B” komponens: a megvalósítani kívánt mintaprojekt jellegétől függően közszféra, önkormányzati és non-profit szektor, gazdasági társaságok Támogatás összege, mértéke: - minimum 10 millió, maximum 50 millió Ft - a támogatás mértéke: max. 95%

PROJEKTFEJLESZTÉS - PÁLYÁZATÍRÁS 0. Helyzetfelmérés: SWOT analízis Problémafa - Célfa Projektcél meghatározása Logikai keretmátrix *Közösségi tervezés Partnerek bevonása Projekttartalom kidolgozása Tervezett tevékenységek Tervezett finanszírozás *Várható eredmények Engedélyezési eljárások, kiviteli tervek (ha szükséges) Pályázati dokumentáció összeállítása

Útmutatók rendszere Támogatási konstrukció, illetve felhívás szintjére vonatkozó útmutatók Pályázati felhívás Pályázati útmutató Pályázati adatlap Adatlap kitöltési útmutató Megvalósíthatósági Tanulmány útmutató Fenntarthatósági útmutató Esélyegyenlőségi útmutató Nyilvánosság biztosítása útmutató EU támogatás szinten érvényes útmutatók Kedvezményezettek tájékoztatási kötelezettségei – Útmutató az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) keretében EU támogatásból megvalósuló projektekhez Útmutató a beruházási projektek költség-haszon elemzéséhez (Strukturális alap – ERFA, Kohéziós Alap és ISPA, 2002, 2006) Tájékoztató a KKV minősítés megállapításához Közbeszerzési útmutató, Részletes közbeszerzési útmutató, Útmutató a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény egyes végrehajtási rendeleteihez CBA útmutatók Kiegészítő útmutató -- KEOP Általános módszertani útmutató költség-haszon elemzéshez – KEOP ROP Specifikus útmutatók – KEOP, MT részeként ROP, KÖZOP

Megvalósíthatósági tanulmány Célja, szerepei: OP illeszkedés igazolása A projekt megalapozottságának, megvalósíthatóságának bemutatása Általános támogathatósági feltételek teljesülése Költséghatékonyság vizsgálata (nem történhet túltámogatás) Társadalmi hasznosság igazolása Pénzügyi fenntarthatóság igazolása Az igényelt támogatás számítása Az MT döntéseket készít elő Főbb típusai: Előzetes MT (kétfordulós eljárás 1. szakasz) Részletes MT (egyfordulós eljárás, kétfordulós eljárás 1. szakasz Nagyprojekteknél: MT összefoglaló és KHE elemzés az EU-hoz A projekt előkészítés során készülő egyéb MT-k, tanulmányok

Megvalósíthatósági tanulmány Főbb elemei (általában): Pályázó szervezet és projektmenedzsment szervezet bemutatása Projekt háttere, szükségessége Változatelemzés Kiválasztott változat részletes bemutatása Költség-haszon elemzés (CBA) pénzügyi közgazdasági A projekt lebonyolítási terve Kommunikációs terv

Mire figyeljünk a pályázat benyújtása előtt? Benyújtási kritériumok A pályázat az előírt példányszámban kerüljön (1 eredeti + x db másolat + CD lemez) benyújtásra A projekt adatlap megfelelő formátumban és a kitöltő programmal kitöltve kerüljön benyújtásra (xdat file, vonalkód) A pályázat összefűzött (pl. dossziéban lefűzött, spirálozott), oldalszámozott tartalomjegyzékkel és folyamatos oldalszámozással ellátott formában kerüljön benyújtásra A pályázaton kerüljön feltüntetésre a pályázati kiírás pontos hivatkozási száma és a pályázó neve, címe A pályázatot 1 db zárt csomagolásban, postán feladott ajánlott postai küldeményként kell benyújtani! ha nem felel meg: elutasítás!

Mire figyeljünk a pályázat benyújtása előtt? Jogosultsági kritériumok A projekt céljaiban és tárgyában illeszkedjen a pályázati felhívásban megfogalmazott támogatási céloknak A pályázó szervezet típusa - a pályázati kiírás feltételei szerint A projekt megvalósítás időtartama a pályázati kiírásban megadott időintervallum maximumán belül legyen A projekt kezdési időpontja ne legyen korábbi, mint a projekt befogadásának várható időpontja A projekt finanszírozási szerkezete (támogatási arányok, minimum, maximum támogatási összegek, a költségvetés belső arányaira vonatkozó előírások vizsgálata) feleljen meg a pályázati kiírásban részletezett követelményeknek A pályázó a projekt adatlap Esélyegyenlőség érvényesítése, valamint a Környezeti fenntarthatóság pontjában legalább egy-egy pontot érjen el ha nem felel meg: elutasítás! ha nem egyértelmű: hiánypótlás, ahol ezt nem zárják ki!

Mire figyeljünk a pályázat benyújtása előtt? Teljességi kritériumok A projekt adatlap és az adatlap végén szereplő releváns nyilatkozatok eredeti aláírással legyenek ellátva A projekt adatlap valamennyi rovata a megadott szempontok szerint legyen kitöltve A költségvetési tábla a projekt adatlap struktúrájának megfelelően részletezett legyen A projekt adatlapban szereplő és az igényelt támogatásra vonatkozó táblázatokban szereplő adatok egyezzenek meg A pályázatban a költségek és források összegei egyezzenek meg Az elektronikus és a nyomtatott eredeti példány egyezzen meg A benyújtott árajánlatok támasszák alá a tervek, tanulmányok sorába beállított értékeket A Pályázati Útmutatóban felsorolt mellékleteket be kell csatolni ha nem felel meg: hiánypótlás 1 alkalommal!

Mire figyeljünk a pályázat benyújtása előtt? Tartalmi / Szakmai kritériumok A tartalmi értékelés szempontjai között vizsgált elemeket építsük be a pályázatunkba A Pályázati Adatlap és a Megvalósíthatósági tanulmány között összhangnak kell lenni Kizáró kritériumokra fokozottan oda kell figyelni A támogathatóság feltételeinek meg kell felelni - társadalmi hasznosság - nem történhet túltámogatás - pénzügyi fenntarthatóság - minimum 60 pontot el kell érni - nincs kizáró kritérium ha megfelel: támogatási döntés 

Mire figyeljünk a pályázat benyújtása előtt? Gyakori hibák a tartalmi és pénzügyi részben szükségtelen, ill. indokolatlan fejlesztési igény adott konstrukcióban nem támogatható tevékenységek, ill. nem elszámolható költségek szerepeltetése; indokolatlanul magas költségelemek vagy nem kellően részletezett tételek; (köz)beszerzések: Kbt. előírásainak nem megfelelő tervek sablonok megváltoztatása; fejlesztési változatok: elégtelen változatelemzés (nem valós alternatívák); inkoherencia a pályázat egyes pontjai között; kockázatkezelési stratégia: hiányos, ill. gyenge minőségű; Projektszervezet: a projektgazda alkalmatlansága a projekt végrehajtására előkészítés és megvalósítás : pénzügy, menedzsment, belső monitoring, kommunikáció, ellenőrzés); helytelenül kitöltött kifizetési ütemtervek, költségtáblák; problémák a horizontális vállalásokkal.

Pályázatok buktatói rendezetlen tulajdonviszonyok; hiányzó vagy reménytelen engedélyek; saját forrás: rendelkezésre állás nem megfelelő igazolása; költségek: <75%-a fogadható csak el; rendezetlen tulajdonviszonyok. Nem egy korábbi pályázatot kell kissé átdolgozni! Lehet az új pályázatba nem nyert régi, korábbi, pályázati elemeket beemelni.

Szerződéskötés A támogatásról szóló tájékoztatás kézhezvételétől számított legfeljebb 60 napon belül Amennyiben a szerződéskötésre a meghatározott határidő leteltétől számított 30 napon belül (de legfeljebb 75 napon belül) nem kerül sor, és ez nem a közreműködő szervezet mulasztásából történik, a támogatásról szóló döntés érvényét veszti. Szerződéskötéshez szükséges dokumentumokat a támogatólevél tartalmazza (önerő igazolás, nyilatkozatok…), Ha nem releváns valamelyik nyilatkozat, jelezni és indokolni kell, Formaleveleket, sablonokat használni kell, Amennyiben partnerség pályázik: célszerű külön megállapodás alapján egy meghatalmazottat kijelölni szerződéskötésre

Számszerűsített célok Output és eredmény indikátorok Gyakorlatban az OP – Akcióterv – Konstrukció indikátorai és a „termékek” Meg kell adni: mértékegységet az indikátor kiindulási értékét az indikátor célértékét időpontot, amikorra a célérték megvalósul (éves bontásban), kumulatívan

Kommunikációs kötelezettégek Cél: saját projektjük megismertetése a lehető legszélesebb körben + ÚMFT PR Minimum: a beruházás helyszínén „A”, „B” vagy „C” típusú tábla elhelyezése; fotódokumentáció készítése; honlap; „D” emlékeztető tábla Nagyobb projekteknél: sajtóesemények, sajtófigyelés, szóróanyagok A projekt költségvetéséből, ill. saját forrásból (ha nem terveztük be) A kommunikációs teljesítmény biztonságos ellátásához fő felelőst/kapcsolattartót érdemes azonosítani, aki felel a kötelezettségekért, és folyamatos tájékoztatja a KSZ-t a projekt előre haladásáról, az esetleges problémákról, és időben tájékoztatja az érdekelteket a nyilvános vagy PR-értékű eseményekről. Normaköltségek ismerete hozzásegít az életszerű költségbecsléshez

Esélyegyenlőségi kötelezettségek Adatközlés: az indikátorok megadása + „spec. esélyegyenlőségi feltételek” folyamatos teljesítése A vállalt (és elfogadott) többletteljesítményeket, célértékeket a vállalás szerint teljesíteni kell. Amennyiben ennek költségei vannak, csak akkor elszámolható, ha a pályázatban tervezték. Ellenőrzés: PEJ és ZPEJ része a kötelező és a vállalt intézkedéseket is bármikor helyszínen is ellenőrizhetik. Figyelem: különleges személyes adatokat kell kezelni!

Esélyegyenlőségi Útmutató

Fenntartható fejlődéssel kapcsolatos kötelezettségek A kiválasztási szempontok meghatározásakor biztosítani kell, hogy olyan projektek kerüljenek kiválasztásra, amelyek … e) hozzájárulnak a környezeti fenntarthatóság és az esélyegyenlőség érvényesüléséhez… 255/2006-os Korm. Rend. 14§. Az egymással versengő projektek között … előnyt élvezni, amelyek több fenntartható fejlődési szempontot vállalnak fel, bármely eljárásrend szerint lettek kiválasztva: kiemelt, kétfordulós, egyfordulós, automatikus (normatív jellegű támogatás); és bármely pályázói típus esetében, beleértve a cégeket, központi és helyi közigazgatás intézményeit, vagy non-profit szervezeteket. Az értékelésben figyelembe vett többletvállalások ugyanolyan elbírálás alá esnek, mint a projektterv bármely más, értékelési szempontot adó eleme.

Útmutató a fenntartható fejlődés érvényesítéséhez az Új Magyarország Fejlesztési Terv Környezet és Energia Operatív Programja keretében kiírt pályázatokhoz 2007. október

Kötelezően csatolandó mellékletek: 1. sz. melléklet A Projekt elszámolható költségei 2. sz. melléklet – Elszámolható költségek részletezése 3. sz. melléklet Források 4. sz. melléklet A Projekt számszerűsíthető eredményei 5. sz. melléklet – Biztosítékokra vonatkozó nyilatkozatok, szerződések, megállapodások 6. sz. melléklet – eltérések listája 7. sz. melléklet – pénzügyi elszámolás részletes szabályai 8. sz. melléklet – konzorciumi megállapodás 9. sz. melléklet- Közbeszerzési terv

Szerződésmódosítás Lehetőleg NE legyen!!! Kedvezményezett vagy KSz is kezdeményezheti ha időbeli csúszás előreláthatóan már >3hónap; ha negyedéves kifizetési tervben >25%-os eltérés várható; ha a célértékekben >10% csökkenés várható; ha sorok közötti átcsoportosítás >20%. Határideje: 30 nap döntésre + 15 nap aláírásra.

Dokumentumkezelés A Projekt előkészítő munkáira, megvalósítására, ellenőrzésére és finanszírozására vonatkozó dokumentumokat elkülönítetten nyilvántartva, és legalább 2020. december 31-ig kell megőrizni, kivéve ha jogszabály ennél hosszabb határidőt állapít meg. Kedvezményezett köteles a Projektre vonatkozóan elkülönített számviteli nyilvántartást vezetni a főkönyvi rendszeren belül (pl.munkaszám, költséghely, kód, főkönyvi számla alábontás) Pénzügy és számvitel egyezősége - kedvezményezettnél - kedvezményezett és közreműködő szervezet között A megvalósuló beruházás, ill. ráfordítás kimutatása és elszámolása a számvitelben. A különleges személyes adatokat az Atv.-nek megfelelően kell kezelni (személyügyi mappától elkülönítetten).

Kifizetés Szállítói finanszírozás: a közreműködő szervezet felé a szállítói számlát kell benyújtani, ugyanakkor az önerőt a szállító felé utalni. A KSz-nél elfogadott számla alapján a támogatási arány szerinti összeget utalja az IH a szállítónak. Előleg nincs. Kedvezményezetti (=utó)finanszírozás: a számlákat a Kedvezményezett rendezi a szállító felé, majd benyújtja a KSz-hez, ahonnan utólag visszakapja a támogatási aránynak megfelelő összeget. Előleg lehetséges, általában a támogatási összeg 25%-ig, amennyiben a felhívásban lehetővé tették. Előleget a Szerződés után 3 hónapon belül lehet igényelni a választott projektelem(ek)re. Kifizetési kérelem: sablon + mellékletek (számlák, összesítő, hiteles bankkivonatok, egyéb) Hiánypótlásra utófinanszírozásnál 30 szállítói kifizetésnél 15 naptári napon belül (1 alkalommal) van lehetőség. A határidőre be nem nyújtott, illetve a hiánypótlást nem tartalmazó kérelmet a határidő lejártát követő 8. nap után el lehet utasítani.  30 nap  60 nap

A kifizetési folyamatban résztvevők Kifizetési kérelem összeállítása, támogatási szerződés aláírásától 6 havonta projekt előrehaladási jelentés készítése és benyújtása a közreműködő szervezet számára Támogatás folyósítás Irányító hatóság Kedvezményezett Közreműködő Szervezet Magyar Államkincstár Tartalmi, formai ellenőrzés Eredményszemléletű könyvelés, számviteli feladatok ellátása; ellenőrzés

Folyamatba épített ellenőrzések Az előrehaladási jelentés (PEJ, ZPEJ) … tartalmazza …a célokhoz mért előrehaladást, beleértve a számszerűsített célok mutatóit;… PEJ (hathavonta), ZPEJ (végén, illetve egyszer: a támogatás nem éri el a 10 millió forintot, vagy a projekt megvalósításának időtartama nem éri el az 1 évet) teszi lehetővé annak ellenőrzését, hogy a kedvezményezettek által a projekt időszak alatt folytatott tevékenységek illeszkednek-e és megfelelnek-e a támogatási szerződésben foglaltaknak. Céljai: a projekt pénzügyi és megvalósítási folyamatainak figyelemmel kísérése. Szükség esetén beavatkozás a projekt menetébe. Adatai alapján beszámolók, jelentések, értékelések készülnek a felügyeleti szervek számára. Helyszíni ellenőrzés: a felhatalmazottak bármikor. Jegyzőkönyv! A dokumentum-alapú ellenőrzés jelentősen egyszerűsödik, viszont alaposabb és szigorúbb helyszíni ellenőrzések történnek.

Buktatók a végrehajtásban Projektben érintett kollégák munkakörének aktualizálása elmarad, számviteli eljárásrend aktualizálása elmarad Monitoring, adatközlés akadozik. Ellenőrzés tűrése: 2020. december 31-ig jogosult bármikor ellenőrizhet (KSz, IH, ÁSz, KEHI, MÁK, PM, OLAF, EB…) „Amennyiben az … előrehaladási jelentést … nem nyújtja be; … nem állnak összhangban a támogatási szerződésben foglaltakkal; … illetve a célokhoz mért előrehaladás nem kielégítő, a KSZ Tájékoztatja a kedvezményezetteket … korrekciókról; Kezdeményezi a TSz módosítását, vagy Kezdeményezi a támogatás felfüggesztését… Ha a kedvezményezett a szerződésben vállalt kötelezettségeit nem, vagy 75%-nál kisebb arányban teljesíti, a… támogatás egészét … növelve kell visszafizetnie.” 16/2006-os MEHVM-PM rendelet: 23§.(5) Szabálytalansági eljárás

A helyi közösségek fennmaradását szolgáló fejlesztéseket, jó partnereket, és sikeres projektmenedzsmentet kívánunk!

Köszönjük megtisztelő figyelmüket! VÁRJUK KÉRDÉSEIKET! Köszönjük segítségét: Sallainé Sipkai Zsuzsának és Simonyi Istvánnak (OKM) Kasza Györgynek (NFÜ) Szántó Szilviának (KvVM) Köszönjük megtisztelő figyelmüket! A pályázati kiírásokkal kapcsolatos további információkat Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elérhetőségein kaphatnak: a www.nfu.hu honlapon, valamint 06-40-638-638 telefonszámon! VÁRJUK KÉRDÉSEIKET!