BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
Advertisements

Nyerjünk együtt! TAMOP /
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
• országos program vállalatok és intézmények energiahatékonyságának növelésére • védnökök, műszaki tudományos partnerek, gazdasági-társadalmi partnerek.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Az Esőemberekért Egyesület által gondozandó elemek bemutatása.
Projektmenedzsment Erőforrás tervezés.
1. ELŐADÁS.
1. előadás.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Minőségmenedzsment 2. előadás
Logisztika 6.előadás.
12. hét: A TQM és a Minőségdíj Modellek (EFQM)
Az előző előadás ismétlő összefoglalása
Emberi erőforrás menedzsment
Karrier és tudásmenedzsment a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
SZEMÉLYZETI MARKETING
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
Humánerőforrás Kontrolling
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
© 2004 Dankovics-Meuser-Kristóf-Horváth
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Kérdések a második zh-hoz
Minőségdíjak.
A HEM kialakulása és fejlődése
HR-klub február 16. Előadó: Hegedűs Márta Értékteremtő szolgáltatói kultúra HR eszközökkel.
Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében 3. előadás.
HUMÁN KONTROLLING.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Emberi Erőforrás Menedzsment Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében EEM. 02.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
Partnerség a HR működésben Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Párdányi Zsoltné humán partnerek osztályvezető.
Munkaköri leírás, Markov analízis
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Stratégiai emberi erőforrás gazdálkodás Hajdúnánás Város Önkormányzatánál (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A MUNKAKÖRI LEÍRÁS.
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
Vállalkozásmenedzsment I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Megbízhatóság alapú menedzsment Jónás Tamás szeptember 3.
Kérdések a második zh-hoz
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Készítette: Farkasné Veres Edina
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
SEEM alapok.
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE Előadó: Gősi Mariann SZIE Emberi Erőforrás- és Kommunikációtudományi Intézet (28) 522-000/3128 gosi.mariann@gtk.szie.hu

A TÁRGY KÖVETELMÉNYRENDSZERE A hallgatókat is régóta foglalkoztatja a kérdés: KI TALÁLTA FEL A VIZSGÁT? ÉS MÉG MIÉRT NEM….? A tantárgy írásbeli vizsgával zárul. A vizsga alapja: Az előadások anyaga + jegyzet

A szervezet fogalma, jellemzői A szervezeti kultúra fogalma, szintjei A TÁRGY TARTALMA A szervezet fogalma, jellemzői A szervezeti kultúra fogalma, szintjei A vállalati kiválóság Munkaadó - munkavállaló Munkavállaló = emberi erőforrás Az emberi erőforrás-gazdálkodást végző szervezet missziója

A HEM fogalma, környezeti feltételei A HEM célja, funkciója, küldetése A TÁRGY TARTALMA A HEM fogalma, környezeti feltételei A HEM célja, funkciója, küldetése A humánstratégia célkitűzései A humánstratégiát támogató funkcionális programok A HEM történeti összefoglalása A HEM funkciók és egymásra épülésük

Az emberi erőforrás tervezése Munkakörök elemzése, tervezése A TÁRGY TARTALMA Az emberi erőforrás tervezése Munkakörök elemzése, tervezése Kompetenciák A munkaerő toborzása A munkaerő kiválasztása Belső Külső forrásból Bevezetés, betanítás

A szervezet életciklusai Eredmények vállalkozás növekedés hanyatlás megújulás, menedzselt változások a változás szakasza Idő, erőforrások…

Egyén, csoport, szervezet

MENEDZSMENTKONCEPCIÓK TÍPUSAI PIAC KÖZPONTÚ MŰSZAKI FEJLESZTÉS KÖZPONTÚ TERMELÉS KÖZPONTÚ LOGISZTIKA KÖZPONTÚ HUMÁNERŐFORRÁS KÖZPONTÚ IMMATERIÁLIS ERŐFORRÁS KÖZPONTÚ SZERVEZET- ÉS IRÁNYÍTÁSKÖZPONTÚ VESZTESÉGFORRÁS KÖZPONTÚ PROJEKT KÖZPONTÚ PROBLÉMA KÖZPONTÚ KOCKÁZAT KÖZPONTÚ PÁLYAMÓDOSÍTÓ PARADIGMAVÁLTÓ HOVÁNYI GÁBOR: Menedzsment koncepciók, menedzsment módszerek JPTE, Pécs, 1998. (Gazdálkodástani doktori program)

A VÁLALATI KIVÁLÓSÁG DÍJ MÉRŐPONTJAI I. A vezetés II. Stratégia és tervezés III. A dolgozók irányítása: A szervezet hogyan hasznosítja a dolgozók képességeit? IV. Erőforrások: Hogyan menedzseli a szervezet erőforrásait hatékonyan és hatásosan? V. Minőségirányítási rendszer és folyamatok VI. Vevői elégedettség VII. Dolgozói elégedettség: Mit ért el a szervezet a dolgozói elégedettség terén? VIII. Társadalmi hatás IX. Üzleti eredmények

VII/1. A dolgozók véleménye a szervezetről Bemutathatók azok a visszajelzések, amelyeket a szervezet a dolgozóitól kap, és amelyek lehetővé teszik, hogy a szervezet értékelje, mérje és megértse, hogy milyen mértékben elégíti ki a dolgozók igényeit és elvárásait: munkakörnyezet kommunikáció vezetési stílus képzés, oktatás elismerés, megbecsülés, karrierlehetőség alkalmazási feltételek

VII/2. A dolgozói elégedettségre vonatkozó további mutatók A vizsgálandó területek olyan kiegészítő információkat tartalmazhatnak, amelyeket a szervezet annak megítélésére használ, hogy milyen mértékű a dolgozók elégedettsége. távolmaradások megbetegedések munkaerő-elvándorlás

MUNKAVÁLLALÓ - MUNKAADÓ A munkavállaló önként csatlakozik a szervezethez – a munkaerőpiac lehetőségei szerint. Munkavégző képességért cserébe a vállalat lehetőséget, pozíciót, bért és egyéb kompenzációt kínál. A nyereség az egyik oldal – a költség a másik, ezek összehangolása a menedzsment feladata.

MUNKAERŐ = EMBERI ERŐFORRÁS Emberi erőforrás: a vállalatnál (adott szervezetnél) alkalmazott munkavállalóknak a munkavégzéshez szükséges képességeik, szakismeretük és a munkamegosztásban elfoglalt helyük szerint strukturált összessége. A munkaerővel azonos értelemben használjuk. Alapvető jellemzője: rendelkezik az erőforrások minden tulajdonságával. Megkülönböztető jegye: a szabad akarat – teljesítményét szabályozni képes (motiváltsága függvényében).

Az emberi erőforrás gazdálkodást végző szervezet missziója/küldetése A legtágabb értelemben vett feladata, hogy a szervezet célkitűzéseinek eléréséhez olyan emberi erőforrás állományt biztosítson, amely megfelelően képzett, kellően motivált és hatékony munkavállalókból áll.

A HEM célja, funkciója Célja: a szervezeti hatékonyság biztosítása. A feladat ellátásához szükséges emberi erőforrás biztosítása és célszerű hasznosítása, a munkaerővel összefüggő ráfordítások optimalizálásával. (Megfelelő emberek, elegendő mennyiségben, a szükséges helyen, a kellő időben és minőségben.)

A HR tevékenység folyamata, támogató funkciói 1) Munkaerő-gazdálkodási információk gyűjtése 2) Tervezés 3) Munkakörök meghatározása, elemzése, értékelése 4) A munkaerő toborzása-kiválasztása 5) A munkavállaló beillesztése, karriertervezés 6) Jövedelemgazdálkodás 7) Teljesítményértékelés 8) Oktatás-képzés-fejlesztés 9) A munkaerőtől való megválás (pl.: outplacement) 10) Humán kontrolling Szervezetfejlesztés, kommunikáció, kapcsolat az érdekvédelmi szervezetekkel, egészségvédelem.