2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK A MENEDZSMENTRŐL ÁLTALÁBAN - KÖZÉPPONTBAN: AZ EMBER A CSOPORTOK MŰKÖDÉSE 3. KOMMUNIKÁCIÓ 4. MOTIVÁCIÓ 5. VEZETÉSI STÍLUSOK 6. IDŐMENEDZSMENT - ZH 7. VEZETŐI KÉSZSÉGEK, KÉPESSÉGEK
ÚTRAVALÓ – A GYAKORLAT SZÁMÁRA ELMÉLETI HÁTTÉR ÖSSZEFOGLALÁSA A GYAKORLATOK JELLEMZŐ FELÉPÍTÉSE TÉMA KIEMELÉSE TANULMÁNY, ESETPÉLDA, SZITUÁCIÓ HOROG PROBLÉMA FELVETÉS ÁTTEKINTŐ VÁZLAT A TANKÖNYVBŐL MEGÁLLAPÍTÁSOK ÚTRAVALÓ – A GYAKORLAT SZÁMÁRA ELMÉLETI HÁTTÉR ÖSSZEFOGLALÁSA
PROBLÉMA FELVETÉS
Egy tanulmány érdekességei forrás: Dr Egy tanulmány érdekességei forrás: Dr. Simák Pál: Globális beszerzési sikerkritériumok c. előadása MTA 2007. május 16. Global Purchasing Excellence McKinsey, 2002-2007 200+ szervezet 5 md+ USD árbevétel 11 kulcstényező vizsgálata
Kidolgozta-e a mgmt a stratégiát? Ismert? Működtetik? Összhang van-e a terület megítélése és identitás tudata között? Kik vagyunk? Mi a feladatunk? Mások is így látják? Milyen rendszereket működtet a mgmt az emberi erőforrás biztosítására, fejlesztésére és megtartására? Felvétel, tréning, továbbképzés gyakorlata Hogyan szervezi a terület a feladatait? Kategória menedzsment, beszállító menedzsment, igény menedzsment Folyamatok Naprakész? Karbantartott? Működik?
Értékteremtő képesség Teljesítmény menedzsment Milyen értéket hoz létre, mit ad tovább? Teljesítmény menedzsment célok konkrét mérhető eredményekre bontása, rendszeres mérés (hibakutatás, fejlesztés) Szerepek és felelősség Világosak a szerepek? Hatalom és felelősség? Kereszt-funkcionális együttműködés együttműködési gyakorlat, hatékonyság Tudás és információ menedzsment adatértékelést támogató rendszerek, tudás megosztás (Integrated Knowledge Base) Befolyásolás és hatáskör szabályok betartatásának képessége, eszközei
FŐBB MEGÁLLAPÍTÁSOK Egy „egészséges” funkcionális tevékenységének jelentős pénzügyi eredménye van a legmarkánsabb hatása az emberek képességeinek, a szervezeti kultúrának, és az un. horizontális koordinációnak van a jól teljesítők elköltött dolláronként 50%-kal többet fektetnek be a beszerzők tudásfejlesztésébe – jelentős korreláció mutatkozik a megtakarításokkal
a jól teljesítők beszerzési vezetői tagjai a felsővezetői körnek beszerzés-logisztika részt vesz a stratégiai döntésekben a centralizáció javítja az eredményeket a jól teljesítők több költésért felelnek, mint az alulteljesítők a jól teljesítők alul értékelik produktumukat és állandó fejlesztésben vannak a jobb eredmény eléréséért (az alulteljesítők optimisták)
IPARÁGI ÁTLAG LEGJOBBAN TELJESÍTŐK AUTOIPAR HIGH TECH & TELECOM FOGYASZTÁSI CIKKEK VEGY- ÉS GYÓGYSZERIPAR SZOLGÁLTATÁSOK ÉPÍTŐIPAR ÉS NYERSANYAG PÉNZINTÉZETEK ENERGIA, KÖZMŰ 4,3 3,25 (+1,05) 3,21 (+0,89) 4,1 (+1,04) 4,2 3,16 3,7 2,95 (+0,75) (+0,89) 3,6 2,71 (+1,25) 3,9 2,65 4,0 2,45 (+1,55) (+1,08) 2,42 3,5
„A vizsgált tényezők eltérő hatással vannak az eredményességre. Kiemelkedő súllyal szerepel a beszerzés-logisztikai szakemberek más funkcionális területen szerzett tudása, tapasztalata, illetve a társosztályok együttműködési képessége.” EGY FONTOS GONDOLAT A FELMÉRÉSBŐL….
A hinta Ahogy a vevő elmagyarázta Ahogy a Planner megértette Ahogy a termék- terv elkészült Ahogy a progra- mot megírták Ahogy a Tanács- adó jellemezte Ahogy a vevő elmagyarázta Project dokumentáció Ahogy a termelés létrehozta Ahogy a vevőnek kiszámlázták Amire a vevőnek szüksége van „Support”
MEGÁLLAPÍTÁSOK
SZABÁLYZÓK RENDSZEREK FOLYAMATOK STRATÉGIÁK MODELLEK MUTATÓSZÁMOK SZERVEZETI KULTÚRA KOMMUNIKÁCIÓ ÉRTÉKEK EMBERI ERŐFORRÁS KAPCSOLATOK ATTITÜD SZERVEZETI VISELKEDÉSFORMÁK
ELMÉLETI HÁTTÉR ÖSSZEFOGLALÁSA
A menedzsment vezetés: önálló tevékenységet végez szervezeti célok megfogalmazója, az elérés feltételeinek biztosítója, értékteremtő folyamatok és rendszerek létrehozója, működtetője, fejlesztője PDCA (Plan, Do, Check, Act) ciklus vezérlője a hatékony működés érdekében erőforrás gazdálkodó fókuszában a kulcs erőforrás áll – HR (Human Resource) – (együttműködést alakít, irányít, szervez, fejleszt, visszacsatol, motivál..stb.) funkciói (Henry Fayol – 1916): tervezés, szervezés, közvetlen irányítás, koordinálás, ellenőrzés
Az egyén, a szervezetek különleges erőforrása AZ EGYÉNISÉG ÖSSZETEVŐI sokféle tudományos személyiség elmélet pl: 16 elsődleges személyes vonás – két szélsőérték (pl: nyitott – zárt; vidám – komor…) Hippokratész 4 temperamentum szerinti csoportja (szangvinikus, kolerikus, melankólikus, flegmatikus) - Eysenck szerinti személyiségjegyek (stabil-labilis/ introvertált – extrovertált) képességek - öröklött lelki, szellemi és fizikai adottságok – fejleszthetők készségekké tehetők – vezetői feladat felmérni, jól felhasználni a munkacsoportban
beállítódások (attitüd) értékek alapvető kérdésekben elfogadott elvek, meggyőződés, preferenciák, állásfoglalás = az értékek összefüggése, értékrend beállítódások (attitüd) személyiségjellemzők – meghatározzák reagálásunkat a környezetre, jelentős az érzelmi hatás, egy része nem nyilvánul meg a személyiség viselkedésében (szándékok, indítékok) hiedelmek érzelmi összetevő nem játszik szerepet környezeti hatás + mértékadó személyek + kialakított világkép alapozza meg hosszabb időn keresztül hat - befolyásolja az egyéniséget
kognitív disszonancia összhanghiány – pl: döntésünk nincs összhangban meggyőződésünkkel (feszültséget okoz: viselkedésváltozás, kimagyarázás ..stb) tanulás klasszikus kondícionálás (Pavlov) operáns kondícionálás (viselkedés befolyásolása a következményekkel) behelyettesítő tanulás (megfigyelés, utánzás, modellezés) komplex tanulás (gondolati szimulációk magatartás változás) észlelés külső valóság transzformáció (belső szűrő alapján) befolyásolja: (belső) tanulás, beállítódás, … a teljes személyiség (külső) feltűnő tulajdonságok, mozgás, újdonság, kontraszt… szelekció, torzítás (sürítés, kiegészítés)
ítéletalkotási tendenciák személyek észlelésekor kialakuló torzítások a viselkedés okának kutatása (belső, vagy külső) – összefüggés az eredménnyel (tartós, vagy eseti) probléma: jellemzően belső okokat kutatunk és nevezünk meg (!) Néhány tipikus ítéletalkotási tendencia: - egy tulajdonság alapján általánosítás - sztereotípiák felépítése - általánosítás - „mindig, soha” - prekoncepció (előfeltevés)
ÚTRAVALÓ A GYAKORLAT SZÁMÁRA
NÉHÁNY ARANYSZABÁLY ÚJ VEZETŐKNEK ISMERD MEG ALAPOSAN A CÉGKULTÚRÁT! - a menedzsment tagjai - alapelvek, értékek, honnan- hová tartanak, erővonalak - mit tekint a cég eredménynek NÉZZ KÖRÜL MINDEN SZINTEN! „kávézz” és ebédelj! hallgasd meg! figyeld meg! „TANULD EL AZ ÜGYESSÉGÉT”! ÖNISMERET, ÖNFEJLESZTÉS, PÉLDAADÁS! KERESS JÓ PÉLDÁT! ADJ MAGADNAK IDŐT A GONDOLKODÁSRA! AMI JÓ, AZT NE JAVÍTSD MEG!