1 ESB (adatsín) megoldások a gyakorlatban Tapasztalatok 2013.03ESB a gyakorlatban.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szoftverminőség, 2010 Farkas Péter. SG - Sajátos célok  SG 1. Termék / komponens megoldás kiválasztása  SP 1.1. Alternatívák és kiválasztási kritériumok.
Advertisements

Mennyire projekt érett a mai magyar társadalom? 1022 Budapest, Bimbó út 3. Telefon/fax:
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
Magyarországi cloud computing megoldások, belépési területek a hazai kis- és közepes méretű vállalatok számára Riba István.
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Verfasser · weitere Angaben
Munkaterv Miért szükséges, mik az előnyei?
Minőségbiztosítási terv
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
Minőségmenedzsment alapelvek
RENDSZERINTEGRÁLÁS B_IN012_1
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Az EU-s projektek fenntartási tapasztalata a JNSZ TISZK-ben Országos Egyházi TISZK Zárókonferencia Kazincbarcika
ERP Integrált vállalatirányítási rendszer
Hatásos munkatársak – sikeres vállalat Office 2010 és a kapcsolódó lehetőségek Nagy Levente Üzletágvzető Microsoft Magyarország.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Benchmarking.
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
Projektmenedzsment főosztály szerepe a Kereskedelmi és Hitelbank működésében Erdősi József főosztályvezető Pogátsnik Béla konzulens.
A CRM bevezetési projektek sajátosságai
Divizionális (divíziós) szervezet
E-beszerzés Bravo csoport.
III. A logisztika jövője
VI. CRM konferencia - CEBC „ CRM? - Igen! A versenytársaink már csinálják! - De mit is? ” Számely Éva Vialto Consulting Május 28.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Szoftverminőség biztosítása
Pénzügyi intézmények kontrollingja
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Stratégiai kontrolling az egészségügyben
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Ipari középvállalat projektvezetőjének tapasztalatai az integrált vállalatirányítási szoftver bevezetési szakaszában Projektmenedzsment Fórum A kis-
Repülőgép Üzemeltetési osztály működési struktúrájának módosítása
Copyright © 2012, SAS Institute Inc. All rights reserved. STATISZTIKA ÉS VIZUALIZÁCIÓ - ÚJ LEHETŐSÉGEK A STATISZTIKAI ADATOK MEGJELENÍTÉSÉRE ÉS FELTÁRÁSÁRA.
Termelésmenedzsment Production Management
Minőség menedzsment 6.előadás
Munkavédelem és controlling
IWiW – második hullám Simó György T-Online Magyarország Zrt, vezérigazgató.
Informatika a Társadalomért Balatonfüred, Gőgh Barnabás világos válaszok Clarity Consulting Üzleti-, technológiai megoldások a közigazgatás-fejlesztés.
Miért is kell minősíteni a szoftverfejlesztő cégeket? Kinek jó ez? Az IVSZ Szoftverfejlesztési Tanúsítvány elindításának hátteréről Balatonfüred.
ÜZLETI STRATÉGIÁTÓL A MINŐSÉGTERVEZÉSIG
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
2006.augusztus — Budapest BO stratégia tervezet Előadó:
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
WORKFLOW MENEDZSMENT MUNKAFOLYAMAT KEZELÉS
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Fejérvári Bence március 26.
Biztonsági szabályozás szerepe a biztonsági rendszeren belül
Vállalkozásmenedzsment I.
Irány a felhő Előnyök, tapasztalatok Sárdy Tibor
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
Cégnév Üzleti terv. Célkitűzések A cég hosszú távú céljainak egyértelmű bemutatása –Használjon a cég növekedését alátámasztó kifejezéseket, de legyen.
INFORMATIKA- SZOLGÁLTATÁS és INFORMÁCIÓ- BIZTONSÁG Krauth Péter
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Az ORACLE JDE EnterpriseOne ERP rendszer bevezetésének tapasztalatai
Vállalatirányítási rendszerek bevezetése és tapasztalatai a KKV szektorban Oldal Zoltán vállalati tanácsadó Gy-M-S Kereskedelmi és Iparkamara KKV vezetők.
Tematika A CIB sokáig az egyik leginnovatívabb bank volt Magyarországon A válságban leálltak a fejlesztések és lassú volt az újraindítás A CIB újra az.
Ügyfélelégedettség-építés a HIFI-ben
BS es Információ Biztonsági Irányítási Rendszer bevezetési és üzemeltetési tapasztalatai Potóczky András Pénzjegynyomda Rt., számítástechnikai.
Üzleti terv bemutatása
Vállalati terv bemutató
MINŐSÉG BS 4778 "Egy termék vagy szolgáltatás jellemzőinek és sajátosságainak összessége, amelyek együttesen egy adott szükséglet kielégítésére képesek".
Üzleti terv bemutatása
Cégnév Üzleti terv.
Előadás másolata:

1 ESB (adatsín) megoldások a gyakorlatban Tapasztalatok ESB a gyakorlatban

Bevezetés Az ESB bevezetése ott lehet sikeres, ahol megvan a szükséges elkötelezettség és/vagy egy olyan kritikus problématömeg, ami minden érintett számára nyilvánvalóvá teszi a változás szükségességét. Ahol ez rendelkezésre áll, ott az ESB mérhető üzleti előnyökkel jár. Mindezt két példán mutatjuk be ESB a gyakorlatban

1.Példa – Amit az interjúkon hallottunk…  „Az alkalmazások integrációja megoldott”  „A rendszereink kiválóan működnek”  ”Új interfészek gyorsan implementálhatók.”  „A rendszerek gyors kapcsolatokon keresztül kommunikálnak”  „Nem okoznak gondot a különböző technikai megoldások.”  „Szigorú standardok alapján fejlesztünk.”  „Van egy fejlesztő csapatunk, aki mindent megold.”  „Minden interfész dokumentált.” …… ESB a gyakorlatban

Amit az állítások mögött találtunk…  Az alkalmazásokat pont-pont kapcsolatok kötik össze  Duplikált funkciók, redundáns folyamatok és adatok  Erőteljes manuális közreműködés a folyamatokban  Nehezen követhető tranzakciók  Rengeteg erőforrást igényel a kapcsolatok karbantartása  Nehézkes és időigényes a tesztelés  A release-ek kiadása rendszeresen késik  Rövid távú szemlélet (az ad hoc fejlesztési igényre koncentrál)  Middleware-szerű részmegoldások  A dokumentáció hiányos, elavult  Nincs központi koordináció  A rendszer rugalmatlan és sérülékeny (pókháló-effektus) ESB a gyakorlatban

A kép, ami végül elénk tárult… ESB a gyakorlatban

Aztán elkezdtük egy ESB kiépítését, ami  Kiváltja a pont-pont kapcsolatokat  Kiemeli az újra felhasználható elemeket és az integrációs logikát  A régi és új rendszerek együttműködését is lehetővé teszi  Átláthatóbb folyamatokat eredményez (felelősségek, auditálhatóság)  Szabványosít  Racionalizál  Best practice-et hoz a szervezetbe  Üzemeltethető, módosítható, kiterjeszthető.  A projektek átfutási idejét rövidíti (párhuzamosítás, tesztelés, agilitás)  Kockázatot minimalizál (lazán csatolt környezet)  Igazodik a változó üzleti igényekhez, „Változásálló” ESB a gyakorlatban

Közben küzdöttünk a „negatív hullámokkal”…  „Ezt a rendszert nem lehet Sínhez kapcsolni!”  „Mi nem használunk webszervizeket!”  „Vannak kialakult interfész-szabványaink.”  „Nehézkes, bonyolult, lassítja a fejlesztést.”  „Egyáltalán: minek ide egy újabb rendszer?”  „Nem követhető a folyamat, hol az üzenet?”  „Mi szükségünk XML-re?”  „A jelenlegi megoldások kiválóan működnek.” …… ESB a gyakorlatban

Most itt tartunk:  A kezdeti befektetések megtörténtek  Szerverek beszerzése  Licencvásárlás  Infrastruktúra és üzemeltetési környezet kialakítása  A fő üzleti rendszerek között kiépült a technikai kapcsolat  Sikeresen kialakított üzleti szcenáriók  Emberek meggyőzése (hittérítés elkezdődött)  Vezetői döntés: az ESB az integrációs platform!  Amin még dolgozni kell  Koncepció, roadmap  Tudatosítás az operatív szinteken, motiváció  Továbblépés üzleti szolgáltatások irányába  Kritikus tömeg elérése ESB a gyakorlatban

A rendszer képe elkezdett átalakulni… ESB a gyakorlatban

2.Példa – A felismert üzleti igények és problémák Versenyhelyzet  Elavult és/vagy szigetszerű (silo) rendszerek  Elégtelen kapacitás / nem megfelelő rendelkezésre állás  Merev, nehezen változtatható alkalmazások Technológiai változtatás szükségessége Együttműködés szükségessége Kötelező feladatok  Versenytársak hamarabb megvalósítják  Új termékek bevezetésének szükségessége  Ügyfél elégedettség szintjének emelése  Törvényi megfelelés Partnerek igényei  Szorosabb kapcsolat megvalósításának igénye  Pont-pont kapcsolatok kiépítésére nincs idő, pénz...  Információ megosztásának igénye a partnerek, ügyfelek és felügyeleti szervek között  Egységes adatigény a core rendszer felől  Nem tiszta felelősségi körök ESB a gyakorlatban

Az előzőek nyomán döntés született:  Szükséges egy egységes integrációs architektúra és infrastruktúra,  amely a vállalati alkalmazásokban található funkciókat együttműködő,  szabványokon alapuló szolgáltatásokká szervezi,  amelyek kombinálhatók és gyorsan újra felhasználhatók, az üzleti igényeknek megfelelően  és aminek alapja az IT stratégia! ESB a gyakorlatban

A döntés után elkezdődött a végrehajtás… Közös megjelenítési szolgáltatások Közös üzleti szolgáltatások Szolgáltatás-, adat - és információ elérési szolgáltatások Szolgáltatás menedzsment Szolgáltatás busz Közös tech. szolgáltatások Szolgáltatás Infrastruktúra ÜgyfelekB2EB2CPartnerekBeszállítók Szolgáltatás kompozíció (Kompozit alklalmazások) Vállalatirányítási rendszerek ERP, CRM, SCM Egyedi fejlesztések Adat, tartalom Adatbázisok Adattárházak Dokumentumtárak Szolgáltatások Vállalati keresés Tartalomkezelés BPM Folyamatkezelés B2B ESB a gyakorlatban

Ami mérhető üzleti előnyöket hozott: Csökkentek a fejlesztési és karbantartási költségek  Újrafelhasználható technikai és üzleti szolgáltatások születtek  Az alkalmazásokból kiemelt integrációs logika  Az alkalmazásokból kiemelt folyamatvezérlés  Megszűntek a redundáns elemek  Átláthatóvá vált a rendszer  Szolgáltatások bevezetése, módosítása gyorsabban és olcsóbban történhet Csökkentek az infrastruktúra-jellegű költségek  Nem kell minden projekthez új infrastruktúra  Redundancia megszűntetése, alkalmazás-konszolidáció  A közös infrastruktúra üzemeltetése olcsóbb  Az új szolgáltatások hatékonyabbak, átlagos infrastruktúra-igényük kisebb ESB a gyakorlatban

Gyakorlat által igazolt előnyök Bevétel növekedése  Projekt átfutás rövidebb (time-to-market)  Integrációs feladatok gyorsabb megvalósítása  Elkészült elemek felhasználása  Változások lekövetése hatékony módon Nagyobb rugalmasság Költségek csökkentése Kockázat csökkentése  Rendszerintegrációs költségek csökkentése  Fejlesztési és üzemeltetési költségek csökkentése  Vendor-lock feloldása  Új termék – új bevételi forrás  Meglévő termékek hatékonyabb kezelése  Meglévő ügyfelek magasabb színvonalú kiszolgálása  Rendelkezésre állás növelése  IT infrastruktúra rugalmasságának növelése  Security szint emelése Termékfejlesztés támogatása  Elkészült megoldásokból rugalmas „építkezés” új termékek tervezésekor  Termékbevezetés jóval rövidebb idő alatt ESB a gyakorlatban

Mindez a költségek oldaláról… Near Term Mid-TermLong Term Time IT % Maintenance Cost 100 Maintenance Innovation Maint- enance Innovation „Pókháló-modell” ESB/SOA-modell Az ESB/SOA elősegíti az újrafelhasználást és alkalmazás konszolidálást ami lehetővé teszi, hogy az IT költségvetésből többet költsünk innovációra és kevesebbet karbantartásra és infrastruktúrára ESB a gyakorlatban

Összefoglalásul az ESB-ről…  Csak IT stratégiaként, központi irányítás mellett hatékony  Aktív vezetői támogatása elengedhetetlen  Befektetés nélkül nem megy  Már középtávon megtérülésre lehet számítani  Fokozatosság! Már a részmegoldások is eredményt hoznak  Miután látszanak az első eredmények, tovább lehet lépni a kiterjesztés irányába  Új rendszer bevezetése kiváló alkalom a belépésre!  A kritikus tömeg elérése után szinte önjáróvá válik.  Az eredmény: mérhető üzleti előny! ESB a gyakorlatban

Köszönöm a figyelmet! ESB a gyakorlatban