Előadó: Dr. Szeri István vezérigazgató Alternatív üzemanyagok felhasználási lehetősége a közforgalmú autóbusz közlekedésben Előadó: Dr. Szeri István vezérigazgató Tisza Volán Zrt. Szeged, Közgazdász Vándorgyűlés 2010. október 01.
A világ népességének döntő többsége már városokban él Egyre több nagyváros korlátozza belvárosának forgalmát a dízel üzemű járművek elől
Primer energiahordozók megoszlása
Bioenergia források primer felhasználása
Közlekedési energiahordozók megoszlása
Energiafelhasználás kapcsolatú széndioxid kibocsátás/6fő/év 2035-ben
A vasúti és közúti villamosítás előretörése
Szektorok szerinti energia (hordozó) felhasználás
A világ emberi tevékenységből származó CO2 kibocsátása A világ közúti gépjárműállománya már 2008-ban meghaladta az 1 milliárd egységet !
Új energiaforrások (hajtóanyagok) iránti igény támaszt - a növekvő energiaigény kielégítése (elsősorban a fejlődő világban), - a kőolajimport és -függőség csökkentése általában és a kőolajszármazékok árdrágulása (dráguló kitermelés), - foglalkoztatás (elsősorban mezőgazdaság), - hulladékcsökkentés, hulladékhasznosítás, - környezetvédelem, - klímavédelem (globális CO2-kibocsátás csökkentés), - távlati energetikai célok.
Lokális gazdaságpolitikai, környezetvédelmi érdekek - környezetszennyezés csökkentés (nagyváros, üdülőkörzet, stb.) - lokális és potenciális energiaforrások kihasználása (mezőgazdaság, földgáz, hulladékfeldolgozás, szél- és vízi energia stb.), - foglalkoztatás, - kutatás-fejlesztési potenciál növelése, - ipari termelés szerkezetváltás (pl. akkumulátorgyártás).
Harc az energiaforrások feletti uralomért - a növekvő energiaigény kielégítése piacán szerephez jutás, lobbi érdekek aszerint, mi az elsődleges forrás: - fosszilis (kitermelési, kinyerési technológiafejlesztés), - fosszilis transzformáció (pl. GTL) - szerves1 (mezőgazdasági, tengeri) - szerves2 (hulladék) BTL - hidrogén.
Új gazdasági szemlélet kell! Komplex, átfogó, hosszú távú stratégia Életciklus elemzés a nyersanyag beszerzéstől a bontás utáni újrahasznosításig energetikai, környezetszennyezési szempontok Teljeskörű birtoklási költség (Total Cost of Ownership) elemzés Externáliák figyelembe vétele Hatásfokelemzés a forrástól a kerékig
A járműhajtás teljes energiamérlege a forrástól a kerékig
Hidrogén A hidrogéngáz szállítása, tárolása a földgázénál nem jelent lényegesen nagyobb technikai problémát, esetleg szigorúbb biztonsági rendszerek és intézkedések szükségesek. A felhasználás két fő lehetséges területe természetszerűleg a közlekedés és az energetika. A jövő hajtóanyaga,gázüzemű motorban vagy tüzelőanyag cellában felhasználható, ún. „zéró emissziót” tudó hajtóanyag. Legnagyobb problémák: előállítás és tárolás. Tisza Volán együttműködései ezen a téren: Szegedi Tudományegyetem Természettudományi Kara, a Tisza Volán megbízásából a hidrogén tüzelőanyag előállításának lehetőségeit vizsgálta toll hulladék felhasználásával. próbaüzem szervezése a Linde Gáz Magyarország Zrt. és MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. részvételével Együttműködés a Szegedi Tudományegyetem által megfogalmazott „Komplex H2 alapú tömegközlekedés és klinikai O2 hasznosítási project koncepcióban
Biodízel Ismertek az ezzel kapcsolatos fejlesztések, hiszen már régóta jelenlévő üzemanyag fajta (növényi vagy állati eredetű olajból ,észterezéssel előállított) Ilyen autóbuszt már teszteltünk, most vegyes tüzelést alkalmazunk Jelenleg, az általunk használt gázolaj biodízel aránya 4,8 térfogatszázalék. 2009. II. félévtől a biodízel és biodízel tartalmú gázolaj alacsonyabb jövedéki adója megszűnt, a gázolajjal egyforma. Az 5 tf % körüli keverés a motoron módosítást nem igényel, magas keverési arány a motor tüzelőanyag-ellátó rendszer és vezérlés módosításával használható fel. A buszgyártók ezt a megoldást opcióként kínálják. Például: Mercedes-Benz Citaro biodízel kompatibilis kivitelben rendelhető felár ellenében. Problémái: - kétséges emissziós képesség - energia növények termesztésének korlátozottsága - fajlagos energia felhasználási többlet stb.
Sütőzsiradék A Tisza Volán Zrt. megbízta a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karát az élelmiszer-előállítás során keletkező elhasználódott, élelmiszerkészítésre már nem alkalmas sütőzsiradékok (olaj) használhatóságának vizsgálatával. A program elsősorban speciális szűrés technikára alapul. Az első eredmények szerint a használt sütőzsiradékok 2-10 %-os arányban célszerű gázolajhoz keverni, buszmotorokban tüzelőanyagként történő felhasználás céljából. További lépés lehet a veszélyes zsír hulladék észteresítése szűréssel kombinálva Legfőbb problémái: - begyűjtés megszervezése - vendéglátó egységek érdekeltségének megteremtése - súlyos szaghatás - jövedéki szabályok megváltoztatása
Bioetanol E85-ös, benzinmotorokban felhasználható változata közforgalomban kapható. Autóbusz motorok etanol hajtóanyaga az E95, ez 95 térfogat % körüli arányban tartalmaz mezőgazdasági eredetű alapanyagokból előállított alkoholt. A jövedéki adótörvény az E95-öst még nem tartalmazza, az E85-ösre csak a benzin tartalom után kell jövedéki adót fizetni. Először a Scania etanol üzemű városi autóbuszát teszteltük még 2007-ben . Problémák: - előállítási struktúrák hiánya - érdekeltség erőtlensége - magas fajlagos felhasználási fogyasztás stb.
Sűrített földgáz (CNG) 1996-tól üzemelnek CNG buszok Szegeden. A Tisza Volán jelenleg 41 darab városi és helyközi kivitelű autóbuszt üzemeltet. Ebből 35 db Ikarus, ( Rába motorokkal ,Deltec gázrendszerrel, Euro 3 minősítéssel) 6 db. Mercedes Citaro( Saját fejlesztésű EEV minősítésű) A z 1998-ban elindult program néhány év után megtorpant Okai: A gáz ára –elsősorban az adóterhelés miatt- a gázolaj árhoz képest megemelkedett A gyártók - elsősorban a z alacsony számú széria miatt - magas értékesítési áraknál maradtak Unió az elektromos közlekedést kezdte preferálni- lecsökkentek az EU források Co2 kibocsátás nem igazán kedvező( minden más emisszió nagyon kedvező) További hazai probléma, hogy a jövedéki adót hosszú évekig nem törölték el( nem volt ösztönzés( 2010 jan. 01-től ez megváltozott)
cseppfolyós propán-bután gáz (LPG), cseppfolyós földgáz (LNG) Kapható, autóbuszokban (is) alkalmazható alternatív megoldásokról van szó. A cseppfolyós földgáz (pl. NABI buszokban alkalmazzák). A megoldásokat, gyakorlati példákat tanulmányoztuk,ilyen buszokat ( LPG)üzemeltet Magyarországon egyedül állóan az ALBA Volán Zrt. Az LPG problémái: - emissziós értékei rosszabbak a CNG-nél - agresszív hajtóanyag - műhely biztonsága költséges stb.
Biogáz „Biogáz termelés biomasszából: energianövények összehasonlító vizsgálata, biogáz termelés optimalizálása és intenzifikálása” tárgyban K+F szerződést kötöttünk 2009-ben a DEAK Kooperációs Kutatási Zártkörűen Működő Non-profit Részvénytársasággal. A Dr. Kovács Kornél által vezetett alkalmazott kutatás a vizsgált biomasszák biogázzá való alakíthatóságát, a biogáz termelés fokozását (intenzifikálását), a keletkezett biogázok minősítő vizsgálatát tűzte ki célul. Biogáz előállítás hígított sertés trágyából , cukorcirokkal kombinálva Erre ma már Szegeden létrejött egy integráció kettős céllal: 1) Biogáz erőmű létrehozása(áramtermelés)- zöld energia növelési kötelezettség 2) Biogáz betáplálás a fosszilis gázredszerbe, hajtóanyagként felhasználási lehetőséggel
Hibrid hajtásrendszerek Évekkel ezelőtt a Solaris magyar kooperációban készült hibrid megoldását is teszteltük. Ugyanakkor már a dízel-elektromos Mercedes Citaro hibridet is teszteltük az elmúlt hetekben. További hibrid fejlesztéseket is kipróbálunk ( gáz- elektromos) - hidrogén, CNG A tisztán elektromos hajtást is kipróbálunk ( akku-troli program) Elektro motorokat ma már jól hasznosítják pl. a hajózás esetében Ez a fejlesztés Debrecenben megkezdődött. Ott nagyteljesítményű elektro motorok fejlesztésével és gyártásával is foglalkoznak már. Ez teherautó üzemeltetésben már megvalósult( Intertanker projekt)
Köszönöm a figyelmüket!