Előadó: Dr. Szeri István vezérigazgató

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szélkerék-erdők a világban és hazánkban
Advertisements

Energetikai gazdaságtan Energiatermelés (Termelési folyamat) gazdasági értékelése.
Matrix-modul (konténer) biogáz üzemek
GreenTech Megújuló Energia Klaszter 1. Konferencia
Depóniagáz, mint üzemanyag
A gabona felhasználási lehetősége alternatív üzemanyag előállítására. Előadó: Vancsura József elnök Petőházi Tamás titkár.
Biogáz–előállítás, vidéki jövedelem-termelés
Süli Petra Van-e élet az olaj után?-A négy fő elem, mint alternatív energiaforrás.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
Dr. Barótfi István tanszékvezető, egyetemi tanár
NEM MEGÚJULÓ ENERGIAFORRÁSOK
Megújuló energiaforrások.
Fosszilis vs. megújuló Gazdaságossági szempontok
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
Biomassza, biodízel, bioetanol és biogáz
Energetikai folyamatok és berendezések
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
A jövő és az energia Mi lesz velem negyven év múlva ? Mivel fogok közlekedni ? Fázni fogok otthon vagy melegem lesz ?
Környezet- és emberbarát megoldások az energiahiányra
2. AZ ENERGETIKA ALAPJAI.
Az alternatív energia felhasználása
Az alternatív energia felhasználása
Megújuló Energiaforrások
Alternatív energiaforrások
Alternatív energiák fenntarthatósága a Dél-Dunántúlon
AZ ÁTALAKULÓ ÉLELMISZER-GAZDASÁG FŐBB TERÜLETI, TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI Prof. Dr. Villányi László Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi.
SZIE Gödöllő GTK Agrár- és Regionális Gazdaságtani Intézet
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
Közlekedés – energia – jövő - kihívások és megoldások - Dr. Fónagy János államtitkár, NFM Válságkezelés és váltóállítás A Magyar Közgazdasági Társaság.
1 „ Energiapolitikai kérdőjelek, lehetséges válaszok” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. MKT Vándorgyűlés, Eger Június.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
MEGÚJULÓ ENERGIAFORRÁSOK BIOMASSZA
energetikai hasznosítása I.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
A növénytermesztés lehetőségei az alternatív energia-előállításban
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Jut is, marad is? Készítette: Vígh Hedvig
A MTESZ szerepvállalása a megújuló energia technológiák alkalmazásában
szakmai környezetvédelem megújuló energiák 1.
EGYEBEK : Hibridhajtás : Erőforrás: kombinált Általában belsőégésű motor+elektromos hajtás.
Civin Vilmos MVM Zrt. „Klímacsúcs” Budapest, február 27. Klímaváltozás és egy állami tulajdonú villamos társaság.
A zöld energia jövője Magyarországon Dr. Jávor Benedek elnök Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága november 17.
Bioenergiák: biodiesel, alga olaj
Alkohollal a csúcsra Kaszab István Szuro-Trade cégcsoport Környezettudatos közlekedés roadshow 2012.
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
A tartamos erdőgazdálkodás és a faenergetika optimális kapcsolata „A biomassza felhasználásának formái” Budapest, október 25. Jung László vezérigazgató-helyettes.
„Megújuló energiaforrások a térségfejlesztés szolgálatában” Gulyás Gréta 12.a Bartha Szabolcs 10.a Hegedűs Márton 10.a Gyöngyösi József Attila Szakközépiskola,
Kőolaj és földgáz Oroszi eszter 10.b.
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
Az alternatív energia felhasználása
Az alternatív energia felhasználása
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
Város energetikai ellátásának elemzése
A biomassza energetikai értékelése Dr. Büki Gergely Energiapolitika 2000 Társulat június 11.
Hungary-Romania Corss-border Co- operation Programme „The analysis of the opportunities of the use of geothermal energy in Szabolcs- Szatmár-Bereg.
A Zöld Kaposvár program a helyi közösségi közlekedésben.
1 Dr. Emőd István, BME Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék Alternatív hajtóanyagok Alternatív járműhajtások Magyar CIVINET, szeptember 28, Zalaegerszeg.
Gázüzemű járművek műszaki és versenyképességi kérdései, a látható fejlődési irányokkal (1.1 fejezet) Nyerges Ádám BME, Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék.
1. témakör Energetika 1. rész DR. ŐSZ JÁNOS ÁBRASOROZATA.
1 III. GREENNOVÁCIÓS NAGYDÍJ PÁLYÁZAT Nevezés kategóriája: Greennovatív gyártó, termelő Pályázati anyag címe: Biomassza kazánokkal a fenntartható termelésért.
Miskolc város energetikai fejlesztései Geotermikus alapú hőtermelés Kókai Péter projektmenedzser.
A tüzelőanyag cella, mint az energia tárolás és hasznosítás eszköze Készítette: Nagy Linda Konzulens: Dr. Kovács Imre.
E-mobilitás - befektetés a jövőbe Dr. Anisits Ferenc „Nem az a fontos dolog a jövőt előre megmondani, hanem a jövőre jól felkészülni“ (Periklész
GEOTERMIKUS ENERGIA.
Keményítőiparok (kukorica, burgonya, búza) Cukorgyártás
Energetikai gazdaságtan
Bioenergia 3_etanol (fajlagosok)
Bioenergia, megújuló nyersanyagok, zöldkémia
Előadás másolata:

Előadó: Dr. Szeri István vezérigazgató Alternatív üzemanyagok felhasználási lehetősége a közforgalmú autóbusz közlekedésben Előadó: Dr. Szeri István vezérigazgató Tisza Volán Zrt. Szeged, Közgazdász Vándorgyűlés 2010. október 01.

A világ népességének döntő többsége már városokban él Egyre több nagyváros korlátozza belvárosának forgalmát a dízel üzemű járművek elől

Primer energiahordozók megoszlása

Bioenergia források primer felhasználása

Közlekedési energiahordozók megoszlása

Energiafelhasználás kapcsolatú széndioxid kibocsátás/6fő/év 2035-ben

A vasúti és közúti villamosítás előretörése

Szektorok szerinti energia (hordozó) felhasználás

A világ emberi tevékenységből származó CO2 kibocsátása A világ közúti gépjárműállománya már 2008-ban meghaladta az 1 milliárd egységet !

Új energiaforrások (hajtóanyagok) iránti igény támaszt - a növekvő energiaigény kielégítése (elsősorban a fejlődő világban), - a kőolajimport és -függőség csökkentése általában és a kőolajszármazékok árdrágulása (dráguló kitermelés), - foglalkoztatás (elsősorban mezőgazdaság), - hulladékcsökkentés, hulladékhasznosítás, - környezetvédelem, - klímavédelem (globális CO2-kibocsátás csökkentés), - távlati energetikai célok.

Lokális gazdaságpolitikai, környezetvédelmi érdekek - környezetszennyezés csökkentés (nagyváros, üdülőkörzet, stb.) - lokális és potenciális energiaforrások kihasználása (mezőgazdaság, földgáz, hulladékfeldolgozás, szél- és vízi energia stb.), - foglalkoztatás, - kutatás-fejlesztési potenciál növelése, - ipari termelés szerkezetváltás (pl. akkumulátorgyártás).

Harc az energiaforrások feletti uralomért - a növekvő energiaigény kielégítése piacán szerephez jutás, lobbi érdekek aszerint, mi az elsődleges forrás: - fosszilis (kitermelési, kinyerési technológiafejlesztés), - fosszilis transzformáció (pl. GTL) - szerves1 (mezőgazdasági, tengeri) - szerves2 (hulladék) BTL - hidrogén.

Új gazdasági szemlélet kell! Komplex, átfogó, hosszú távú stratégia Életciklus elemzés a nyersanyag beszerzéstől a bontás utáni újrahasznosításig energetikai, környezetszennyezési szempontok Teljeskörű birtoklási költség (Total Cost of Ownership) elemzés Externáliák figyelembe vétele Hatásfokelemzés a forrástól a kerékig

A járműhajtás teljes energiamérlege a forrástól a kerékig

Hidrogén A hidrogéngáz szállítása, tárolása a földgázénál nem jelent lényegesen nagyobb technikai problémát, esetleg szigorúbb biztonsági rendszerek és intézkedések szükségesek. A felhasználás két fő lehetséges területe természetszerűleg a közlekedés és az energetika. A jövő hajtóanyaga,gázüzemű motorban vagy tüzelőanyag cellában felhasználható, ún. „zéró emissziót” tudó hajtóanyag. Legnagyobb problémák: előállítás és tárolás. Tisza Volán együttműködései ezen a téren: Szegedi Tudományegyetem Természettudományi Kara, a Tisza Volán megbízásából a hidrogén tüzelőanyag előállításának lehetőségeit vizsgálta toll hulladék felhasználásával. próbaüzem szervezése a Linde Gáz Magyarország Zrt. és  MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. részvételével Együttműködés a Szegedi Tudományegyetem által megfogalmazott „Komplex H2 alapú tömegközlekedés és klinikai O2 hasznosítási project koncepcióban

Biodízel Ismertek az ezzel kapcsolatos fejlesztések, hiszen már régóta jelenlévő üzemanyag fajta (növényi vagy állati eredetű olajból ,észterezéssel előállított) Ilyen autóbuszt már teszteltünk, most vegyes tüzelést alkalmazunk Jelenleg, az általunk használt gázolaj biodízel aránya 4,8 térfogatszázalék. 2009. II. félévtől a biodízel és biodízel tartalmú gázolaj alacsonyabb jövedéki adója megszűnt, a gázolajjal egyforma. Az 5 tf % körüli keverés a motoron módosítást nem igényel, magas keverési arány a motor tüzelőanyag-ellátó rendszer és vezérlés módosításával használható fel. A buszgyártók ezt a megoldást opcióként kínálják. Például:  Mercedes-Benz Citaro biodízel kompatibilis kivitelben rendelhető  felár ellenében. Problémái: - kétséges emissziós képesség - energia növények termesztésének korlátozottsága - fajlagos energia felhasználási többlet stb.

Sütőzsiradék A Tisza Volán Zrt. megbízta a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karát az élelmiszer-előállítás során keletkező elhasználódott, élelmiszerkészítésre már nem alkalmas sütőzsiradékok (olaj) használhatóságának vizsgálatával. A program elsősorban speciális szűrés technikára alapul. Az első eredmények szerint a használt sütőzsiradékok 2-10 %-os arányban célszerű gázolajhoz keverni, buszmotorokban tüzelőanyagként történő felhasználás céljából. További lépés lehet a veszélyes zsír hulladék észteresítése szűréssel kombinálva Legfőbb problémái: - begyűjtés megszervezése - vendéglátó egységek érdekeltségének megteremtése - súlyos szaghatás - jövedéki szabályok megváltoztatása

Bioetanol E85-ös, benzinmotorokban felhasználható változata közforgalomban kapható. Autóbusz motorok etanol hajtóanyaga az E95, ez 95 térfogat % körüli arányban tartalmaz mezőgazdasági eredetű alapanyagokból előállított alkoholt. A jövedéki adótörvény az E95-öst még nem tartalmazza, az E85-ösre csak a benzin tartalom után kell jövedéki adót fizetni. Először a Scania etanol üzemű városi autóbuszát teszteltük még 2007-ben . Problémák: - előállítási struktúrák hiánya - érdekeltség erőtlensége - magas fajlagos felhasználási fogyasztás stb.

Sűrített földgáz (CNG) 1996-tól üzemelnek CNG buszok Szegeden. A Tisza Volán jelenleg 41 darab városi és helyközi kivitelű autóbuszt üzemeltet. Ebből 35 db Ikarus, ( Rába motorokkal ,Deltec gázrendszerrel, Euro 3 minősítéssel) 6 db. Mercedes Citaro( Saját fejlesztésű EEV minősítésű) A z 1998-ban elindult program néhány év után megtorpant Okai: A gáz ára –elsősorban az adóterhelés miatt- a gázolaj árhoz képest megemelkedett A gyártók - elsősorban a z alacsony számú széria miatt - magas értékesítési áraknál maradtak Unió az elektromos közlekedést kezdte preferálni- lecsökkentek az EU források Co2 kibocsátás nem igazán kedvező( minden más emisszió nagyon kedvező) További hazai probléma, hogy a jövedéki adót hosszú évekig nem törölték el( nem volt ösztönzés( 2010 jan. 01-től ez megváltozott)

cseppfolyós propán-bután gáz (LPG), cseppfolyós földgáz (LNG) Kapható, autóbuszokban (is) alkalmazható alternatív megoldásokról van szó. A cseppfolyós földgáz (pl. NABI buszokban alkalmazzák). A megoldásokat, gyakorlati példákat tanulmányoztuk,ilyen buszokat ( LPG)üzemeltet Magyarországon egyedül állóan az ALBA Volán Zrt. Az LPG problémái: - emissziós értékei rosszabbak a CNG-nél - agresszív hajtóanyag - műhely biztonsága költséges stb.

Biogáz „Biogáz termelés biomasszából: energianövények összehasonlító vizsgálata, biogáz termelés optimalizálása és intenzifikálása” tárgyban K+F szerződést kötöttünk 2009-ben a DEAK Kooperációs Kutatási Zártkörűen Működő Non-profit Részvénytársasággal. A Dr. Kovács Kornél által vezetett alkalmazott kutatás a vizsgált biomasszák biogázzá való alakíthatóságát, a biogáz termelés fokozását (intenzifikálását), a keletkezett biogázok minősítő vizsgálatát tűzte ki célul. Biogáz előállítás hígított sertés trágyából , cukorcirokkal kombinálva Erre ma már Szegeden létrejött egy integráció kettős céllal: 1) Biogáz erőmű létrehozása(áramtermelés)- zöld energia növelési kötelezettség 2) Biogáz betáplálás a fosszilis gázredszerbe, hajtóanyagként felhasználási lehetőséggel

Hibrid hajtásrendszerek Évekkel ezelőtt a Solaris magyar kooperációban készült hibrid megoldását is teszteltük.  Ugyanakkor már a dízel-elektromos Mercedes Citaro hibridet is teszteltük az elmúlt hetekben. További hibrid fejlesztéseket is kipróbálunk ( gáz- elektromos) - hidrogén, CNG A tisztán elektromos hajtást is kipróbálunk ( akku-troli program) Elektro motorokat ma már jól hasznosítják pl. a hajózás esetében Ez a fejlesztés Debrecenben megkezdődött. Ott nagyteljesítményű elektro motorok fejlesztésével és gyártásával is foglalkoznak már. Ez teherautó üzemeltetésben már megvalósult( Intertanker projekt)

Köszönöm a figyelmüket!