A munkaerő-kölcsönzés európai és magyarországi gyakorlata

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kollektív szerződés szabályozása. Bevezetés  Munkaügyi kapcsolatok rendszerének egyik legfontosabb eleme.  Munkafeltételek – helyi viszonyok.  Állam.
Advertisements


Az új Mt. munkaidőre vonatkozó szabályai
A részmunkaidő speciális esetei az új Munka Törvénykönyvében
Átirányítás, kiküldetés, kirendelés Szombathely,
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió
NMH Munkajogi Ügyfélszolgálata 1054 Budapest, Akadémia u > 1089 Budapest, Kálvária tér 7. www. munka. hu Tájékoztatás.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
Az atipikus munkavégzés és társadalmi megítélése
Egyenlő értékű munkáért egyenlő bér?
Az atipikus foglalkoztatás Németországban Dr. Hartmut Seifert Mérlegen az atipikus foglalkoztatás Friedrich Ebert Alapítvány Budapest,
Szakszervezet és az Üzemi Tanács
Baranya Megyei Munkaügyi Központ
ZÖLD KÖNYV A MUNKAJOG JÖVŐJÉRŐL
A munkaszerződés december Dudás Katalin. A munkaszerződés szerepe jogviszony-alapító jogviszony-alapító tartalommegállapító tartalommegállapító.
A munkaerő-kölcsönzés európai és magyarországi gyakorlata
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH A jelenlegi magyar munkaerő- piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors, Ph.D. Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH.
Részmunkaidő és egyéb „atipikus” formák
A szakszervezetek ereje - a béralku jelentősége Magyarországon
„Kemény” és „puha” alkalmazkodás a gazdasági válsághoz Munkaerőpiaci Tükör 2010 – Közelkép Köllő János.
Menedék - Migránsokat Segítő Egyesület
Munkajogi alapismeretek
Atipikus foglalkoztatás szabályozásának egyes kérdései Nacsa Beáta május 14.
Mérlegen az atipikus foglalkoztatás május 14. A Fiatalok Ligája (a Független Szakszervezetek Demokratikus Ligájának Ifjúsági Tagozata) álláspontja.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
1 Foglalkoztatási formák, díjazásuk Munkaidő és a kapcsolódó nyilvántartások november 23. Gottgeisl Rita.
A Flexicurity modell Dán, német, osztrák modellek bemutatása Dr. Kiss György Munkaügyi Tanácsok Országos Konferenciája november 11.
AZ OLASZ KOLLEKTĺV TÁRGYALÁSI RENDSZER REFORMJÁNAK ALAPELVEI GIORGIO USAI Munkaügyi kapcsolatok igazgatója, Munkahelyi egészség & biztonság, Szociális.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Új Munka Törvénykönyve: új lehetőségek a munkaügyi működésben
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Európai Vegyipari Szociális Párbeszéd Bizottság Balatonszemes.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
1 TÁJÉKOZTATÓ A START, A START PLUSZ ÉS A START EXTRA KÁRTYA SZABÁLYAINAK VÁLTOZÁSÁRÓL ÉS EGY ÚJ JÁRULÉKKEDVEZMÉNY BEVEZETÉSÉRŐL  A START PLUSZ, illetve.
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
Tisztességes munka és európai szociális párbeszéd Kihasználatlan jelen?
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Munkaerő-kölcsönzés A munkaerő-kölcsönzés különös szabályai.
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
A magyarországi és a villamosenergia-iparban működő szakszervezetek helyzete és kilátásai a szervezettség tükrében Tagtoborzás az EVDSZ – nél, ágazati.
Üzemi Tanács Általános ismertető
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
Vállalkozási feltételek Németországban vállalkozási szerződések teljesítéséhez Koji László elnök Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége 1013.
Vizes szektorban kötött kollektív szerződések elemzése TÁMOP A-13/ Madár Gyula - Dr. Nemeskéri Gyula Ergofit Kft Győr, Június 25.
EVDSZ Budapest, A vizsgálat célja annak feltérképezése, hogy a magyar gyakorlatban hogyan érkeznek el a hazai ágazati vállalati dolgozókhoz.
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
A MUNKAJOGI SZABÁLYOZÁS RENDSZERE
BEVEZETÉS A KOLLEKTÍV MUNKAJOGBA
Előadó: dr. Kártyás Gábor
Az új Munka Törvénykönyve 2012:I. tv április 20.
Munkaidő 2. előadás Előadó: dr. Takács Gábor
Munkajogi ismeretek.
Álláskeresés, foglakoztatásra irányuló jogviszony létesítése.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
2014. I. negyedév munkaügyi ellenőrzési tapasztalatai!
ATIPIKUS MUNKAVISZONYOK
A KOLLEKTÍV MUNKAJOG RENDSZERE
Előadó: dr. Takács Gábor
A munkaidő beosztása a 2003/88/EK irányelv tükrében
A MUNKAJOGI SZABÁLYOZÁS RENDSZERE
A magán munka-közvetítők és munkaerő kölcsönzők évi tevékenysége
Munkaidő 2. előadás.
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
Dr. Pál Lajos ügyvéd A munkaidő megszervezése Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete Budapest, november.
Előadás másolata:

A munkaerő-kölcsönzés európai és magyarországi gyakorlata Neumann László

Vázlat A munkaerő-kölcsönzés meghatározása, elterjedtsége A munkaerő-kölcsönzéshez fűződő munkáltatói és munkavállalói érdekek A munkaerő-kölcsönzés nemzetközi trendjei A kollektív szerződéses szabályozása (EU országok) A munkaerő-kölcsönzés nemzetközi szabályozása Az EU intézmények szerepe A 2008/104/EK irányelv A magyar munkajogi szabályozás és annak fejlődése  A magyarországi kollektív szerződéses szabályozás esélyei  Statisztikai adatok a magyarországi munkaerő-kölcsönzésről  Tapasztalatok a magyarországi munkaerő-kölcsönzés gyakorlatáról A kölcsönzés változó szerepe a válság során (2008-10) A 2008-as EU direktíva átvételének módjai és lehetséges hatásai

A munkaerő-kölcsönzés meghatározása Kétoldalú munkaszerződés helyett „háromszög-viszonyrendszer” Nemzeti jog (variációk) USA: co-employer státus ILO 181. számú egyezménye a foglalkoztatási magánügynökségekről (private employment agencies) 2008/104/EK EU irányelv Temporary Agency Work = ideiglenes, ügynökségi

A kölcsönzés előnyei, hátrányai Előnyök Hátrányok Kölcsönbevevő cég felől ??? Kölcsönzött munkavállaló

A CIETT szerint… A kölcsönzők hozzájárulnak a munkaerőpiac jobb működéséhez: Csökkentik a munkanélküliséget Segítik a fiatalok munkaerőpiacra lépését „a stepping stone to the labour market” Aktív szerep a munkaerő-piaci váltások elősegítésében („transitions in the labour market”) Segítenek az illegális munka visszaszorításában Pl. Olaszországban, a korlátozások megszűntetésével csökkent a fekete-szürke foglakoztatás (undeclared work) Ezért a CIETT sürgeti a korlátok lebontását…

Országonként eltérő tartalom (kutatási eredmények) USA: 2,6 %, főként szolgáltatóipar, magasan képzett, ffi-nő egyformán, 24 % pay gap Németo: 1,4 %, főként gyáripar, képzetlenek, 75 % ffi, 22-40 % pay gap De: rövid idejű mindkettőben, USA átlag 12,5 hét Skandináv tradíció: a kölcsönző állományában tartja a kölcsönzötteket munkahiányos időszakban is (Máshol nem…) Elméletek: Keresleti és kínálati oldali magyarázatok Munkaerőpiaci szabályozás függvénye: Dereguláció erősíti a kölcsönzés szerepét? (Ld. Németország vs. USA) A munkaügyi kapcsolatrendszer és a munkaerő-kölcsönzés közötti kapcsolat (Európa:ágazati szerződések, Fro.: többletbér…)

A kollektív szerződések szintje

A „flexicurity” születése: Hollandia munkaerő-piaci reformja (1995-8) ‘Wassenaar Agreement’ (1982) mérsékelt béremelés, munkahelyteremtés (önkéntes részmunkaidő) kollektív szerződéses keretek között, de minimális állami beavatkozás munkaügyek terén 1995: bipartit kezdeményezés, majd törvényi szabályozás az elbocsátások és a munkaerő-kölcsönzés szabályozásáról (Flexicurity törvény) 2004: új egyezmény: munkavállalói szolidaritás: jövedelem-átcsoportosítás az állandó alkalmazottaktól a kölcsönzöttek felé

„Flexicurity törvény” 1997 Rugalmasság: Határozott idejű: 3 év vagy 3 hosszabbítás után (Korábban: 1) Kölcsönzés: nincs időbeli korlát, nem kell regisztrálni 1-4 hónap felmondási idő (Korábban 6) Leépítést nem kell előre jelenteni a Munkaügyi Központ felé Biztonság: Minimum 3 órára bér az ügyeletre (on-call), ügyelet kifizetése biztonságosabb Munkaerő-kölcsönzés munkaviszonynak számít, 26. hétig szűntethető meg Atipikus viszonyok „beszámítanak” …

Munkaerő-kölcsönzési törvény 2004 1. Fázis: az első 78 hétre: A munkaszerződés megszűnik, amikor a kölcsönvevő igénye megszűnik 2. Fázis: a 78. hét után: Csak határozott idejű szerződéssel, ha a kölcsönvevő igénye megszűnik kötelező továbbfoglalkoztatás és bérfizetés 3. Fázis: 3,5 év után: Csak határozatlan idejű szerződéssel, ha a kölcsönvevő igénye megszűnik kötelező továbbfoglalkoztatás és bérfizetése De táppénz jár minden szakaszban

Flexicurity: rugalmasság és stabilitás közötti alku (trade-off, nexus) Biztonság Rugalmasság Állás-biztonság (job security) Foglal-koztatási biztonság (employment security) Jövedelem-biztonság Kombinációs biztonság (család+munka) Létszám, külső Létszám, belső Munka-szervezeti Bér (ösztönzés és bércsökkentés)

Kísérlet a munkaerő-kölcsönzés nemzetközi szabályozására Az EU intézmények szerepe EU ágazati párbeszéd bizottság a munkaerő-kölcsönzésre EU szintű szociális partnerek (EuroCIETT, UNI-Europa, magyar részvétellel) Lassan készülő EU direktíva 1995: A Bizottság konzultációt kezdeményez… Egyenlő bér, juttatások mint kritikus pont 2008 június: miniszterek megállapodása: egyenlő bér az első naptól. CIETT: de juttatások nem! Háttér: angol kompromisszum: összekötve a munkaidő direktíva felülvizsgálatával (opt-out)

Az EU 2008/104/EK Irányelve EU Bizottság: nincs egyetértés a szociális partnerek közt Cél: korlátozások, tilalmak felülvizsgálata (rugalmasítás) és a munkavállaló igényeihez való alkalmazkodás Egyenlő bánásmód alapelve Bér, munkaidő, pihenőidő, túlóra, szabadság (az első naptól!) Szociális létesítményekhez és képzéshez való azonos hozzáférés Tájékoztatás a kölcsönbevevő üres állásairól Korlátozott időtartamra, ideiglenes foglalkoztatás Képviseleti küszöbökbe való beszámítás, tájékoztatás Eltérés: állandó szerződés esetén, vagy kollektív szerződéssel vagy országos megállapodással Nemzeti átvételek: 2011. december 5.-ig

És Magyarországon?

Jogfejlődés I. Kilencvenes évek: magán munkaközvetítők végezték 2001: Mt módosítás, új cím a munkaerő-kölcsönzésről Kötelező regisztráció és adatszolgáltatás (ÁFSZ statisztika) ‘Háromszög elv’: jogok és kötelezettségek A munkaviszony különleges formája, amely felfüggeszti az Mt. rendelkezéseit a munkaviszony megszüntetése, a határozott idejű szerződés ismétlése, munkahelyi képzés, stb. vonatkozásában Törvényes felmondási idő határozatlan idejű szerződés esetén 15 vagy 30 nap a munkaviszony hosszától függően, illetve a szerződés végéig határozott idejű munkaviszonynál Nincsenek korlátozások (pl. ágazat, időtartam, indoklási kötelezettség), de tilos sztrájk idején A kölcsönbevevő kötelessége informálni az üzemi tanácsot a kölcsönzöttek számáról legalább évente

Jogfejlődés II. 2006: az Mt. jelentős módosítása Célja az illegális gyakorlatok megszűntetése, az egyenlő bér elvének pontos szabályozása Az ügynökség köteles bizonyítani a kölcsönbevevőnek a jogszerű foglalkoztatást. Ennek hiányában kölcsönbevevőnél létrejött határozatlan munkaviszonynak tekinthető. Felügyelet szerepének megerősítése.(2003 és 2006) Egyenlő bér 6 hónap után, azonos juttatások 1 év után határozatlan idejű szerződésnél, 2 év után határozottnál A határozott idejű szerződés felmondásakor csak a hátralévő idő kétharmadát kell kifizetni.. 2007: Alkalmi munkavállaló könyvvel tilos…

A kölcsönző és kölcsönbevevő cégek 2002 és 2007 között háromszoros növekedés mindkettőben 2009: csökkenés mindkettőben Koncentráció: Top-10: 28% (BBJ) Nemzetköziesedés, listavezető cégek: Trenkwalder, Adecco, and Manpower (BBJ)

A kölcsönzöttek és teljesítményük 2002-2006: folyamatos növekedés 2007: kis csökkenés (2.5%) a számukban, de jelentős a teljesítményben (28%), feltehetően az AMK tilalom miatt 2009: 30-35% visszaesés, a gazdasági válság, a (GDP) csökkenésének következménye

Képzettség szerinti megoszlás (%) Többség (60-70%) képzetlen, 11-25% szellemi (enyhén növekvő, 2008-ban különösen) Alacsony iskolázottság (13% érettségi, 5% felsőfok) 31% fiatal (25 alatt) and 13% idősebb (50 felett) 45 - 51 % a nők aránya

A munkaviszony típusa nem, állománycsoport szerint (2008)

A ledolgozott munkanapok átlagos hossza (2008)

A kölcsönzési esetek ágazati megoszlása (2007 és 2009, %) A teljesítményről nincs jó ágazati adat. A feldolgozóipar vezet, de a válság miatt csökkenés mind a cégek és esetek számában Külföldi összeszerelő üzemek a legnagyobb kliensek (pl. számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása alágazat) Kereskedelem és építőipar: esetek csökkennek 2009-re

Amit a statisztika nem tud… Mindent tud a kölcsönzési esetszámról, de keveset a teljesített órákról (pl. nincs ágazati megoszlás) A kölcsönzői piac jellemzői (árbevétel, koncentráció, tőkeösszetétel) ? Teljes munkaidős ekvivalens ? Több kölcsönzőnél együtt eltöltött idő? Honnan jönnek? Munkanélküliek? ( a kölcsönzés „munkaerő-piaci teljesítménye”) Mi lesz velük? Átveszi a kölcsönbevevő? Képzés? Egyenlő bérek, juttatások?

A „Munkahelyi fogalakoztatási viszonyok -2010” felmérés a kölcsönzésről I.

A „Munkahelyi fogalakoztatási viszonyok -2010” felmérés a kölcsönzésről II.

A „Munkahelyi fogalakoztatási viszonyok -2010” felmérés a kölcsönzésről III.

Magyar sajátosságok? Hosszú távú kölcsönzés, kevés ‘projektmunka’ (elektronikai ipar, IBM esete) Drágább, de a kimutatott létszám csökkentése is az indokok között (főleg multiknál) Betanított munka túlsúlya, bár lassan nő a szellemiek aránya Egyenlő bér rendelkezés gyenge, kijátszható A kollektív szerződéses szabályozás teljes hiánya Szakszervezetek: gyakorlatilag nincs tagságuk a kölcsönzöttek között („nem szervezhetőek”) Kivétel: egy-két alulról szerveződő szakszervezet, sikertelen ágazati próbálkozás

A kölcsönzés változó szerepe a válság során A kölcsönzött munkaerő arányának változása az összes foglalkoztatott százalékában (2007-9) Válság elején: csökkenés, minden fajra sérülékeny munkaerő leépítése Válságból kilábalás: új felvétel határozott időre, vagy kölcsönzöttként, a megrendelések időtartamának megfelelően. A képzetlenek, fiatalok, elbocsátottak esélyei romlanak, a terheket Aránytalanul nagy mértékben a munkaerőpiacon kívüliek viselik

Szociális párbeszéd 2005: Ágazati párbeszéd bizottságok a korlátozásért (kohászat, vendéglátóipar, vegyipar) 2005: Sikeres lobbi szervezet (SZTMSZ) 2008: Konzultációk az új direktíváról az OÉT-ben „Saját jogán” nem elismert ágazat, nincs ÁPB se Az új direktíva átvétele esetleg létrehozza ? Európai képviseletnek nincs visszahatása Szakszervezetek: a kölcsönbevevő munkavállalóit képviselik (munkáskonkurencia?) Saját tagság nélkül nem megy… Kihívás: EU direktív a átvétele. Lesz-e kollektív szerződés, országos megállapodás a derogációról?

A 2008-as EU direktíva átvételének módjai I A 2008-as EU direktíva átvételének módjai I. (Kártyás Gábor cikke nyomán) Hogyan ültethető át az ideiglenességi szabály? Az Mt.-ben általánosságban időbeli korlát vagy munkaviszony csak meghatározott időtartamra (most gyakoribb a határozatlan idejű szerződés) Az alkalmazás okainak felsorolása (túl szigorú) Egy kikölcsönzés időtartamának korlátozása (pl. 1 év reálisnak tűnik)

A 2008-as EU direktíva átvételének módjai II. Egyenlő bér elve a gyakorlatban Ma: jelentős kereseti hátrány, az átvétel indokolt Alternatív megoldás: tartós kölcsönzési viszonyt meghatározni: amikor két kiközvetítés között (állásidőre) bért fizetnek - ilyenkor az egyenlő bér nem követelmény (Skandináv modell realitása Magyarországon? Tartósság garanciája?)

A 2008-as EU direktíva átvételének módjai III. Egyenlő bánásmód a bérezésen túl munkafeltételek is: a munkaidő hossza, túlmunka, szünetek, pihenőidő, éjszakai munka, szabadságok és munkaszüneti napok a munkaidő tekintetében a kölcsönvevő kollektív szerződését a kölcsönzött munkavállalóra is alkalmazni kell, ha az rá nézve kedvezőbb a kölcsönvevő szolgáltatásaihoz, illetve szociális létesítményeihez (különösen az étkezdéhez, a gyermekgondozási létesítményekhez és az utazási szolgáltatásokhoz) a kölcsönvevő saját munkavállalóival megegyező hozzáférést kell biztosítani

A 2008-as EU direktíva átvételének módjai IV. A korlátozások és tilalmak felülvizsgálata Regisztráció feltételeinek felülvizsgálata (pl. 2 milliós regisztrációs biztosíték felemelése) Közszféra korlátozásainak feloldása (pl. egészségügyi személyzetnél) Beugró kölcsönzés rugalmasabb szabályai, egyszerűsített foglalkozatás tilalma helyett új szabályozás

A 2008-as EU direktíva átvételének módjai V. Kollektív jogok felülvizsgálata a kölcsönzött munkavállalókat be kell számítani azon küszöbértékekbe, amelyek felett bizonyos munkavállalói érdekképviseleti szerveket kell létrehozni

A 2008-as EU direktíva átvétele: további lehetőségek non-profit kölcsönzés Jelenleg kihasználatlan foglalkoztatási támogatás (Flt.) Rugalmasabb szabályokkal A munkaerő-kölcsönzés foglalkoztatás-politikai céljának erősítése „Ugródeszka” szerep jogi támogatás képzés támogatása