Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Szállodai ügyvitel és gazdálkodás; operatív elszámoltatás, szállodai mutatók Versenyelemzés a szállodaiparban 10. előadás
Szállodai ügyvitel szállodai üzem- és munkaszervezés ügyvitel szervezési tevékenységek szabályozásoknak való megfelelés (gazdasági- jogi környezet) zökkenőmentes, eredményes tevékenység folyamatos alkalmazkodás a környezet változásaihoz 10. előadás
Az ügyvitellel szemben támasztott követelmények szobarendelések, foglaltság naprakész nyilvántartása az igénybevett szolgáltatások és a szobaár naprakész terhelése bizonylatok szabályszerű kiállítása, feldolgozása és ellenőrzése főkönyvi könyvelés részére szükséges adatok szolgáltatása statisztikai és egyéb operatív adatszolgáltatás 10. előadás
Ügyvitel szervezési feladatok jogi szabályozók alapján készült SzMSz belső szabályzatok munkafolyamatok összessége 10. előadás
Az operatív elszámoltatás előkészítő munkafolyamatai földszinti munkafolyamatok recepció ügyvitele szobarendelések vendégfogadás emeleti munkaszervezés ellátás ügyvitelszervezése egyéb szolgáltatások ügyvitelszervezése 10. előadás
Az operatív elszámoltatás szakaszai számlázás hotel-journal (szállodai naplózó) bizonylatok belső ellenőrzése bizonylatok feldolgozása jelentések, összesítések, statisztikai kimutatások készítése bevétel elszámolás kintlévőségek pénzügyi rendezése 10. előadás
A journal tevékenység jellemzői üzemszervezés, gépesítettség árbevételi számlák kontrollja fogyasztások terhelésének napi kontrollja szobaár belső bontásának elkészítése szobahasználat díja reggeli költsége szobaárban foglalt szolgáltatás díja idegenforgalmi adó 10. előadás
Statisztikai adatszolgáltatás szobaszámlák csoportosítása: készpénzes (forint, valuta-valutanemenként) hitelkártya (típusonként) folyószámlás (megrendelő adatai, szolgáltatások díjai) megrendelő (nemzetiségi statisztika) egyéni – csoportvendég utazási iroda (belföldi, külföldi) 10. előadás
Az operatív elszámoltatás szerepe törvényi előírásoknak való megfelelés döntésekhez szükséges információk összesítése forgalomnövelés költség-, munkaerő-gazdálkodás szálláshely piaci helyzete, szerepe elemzési módszerek megválasztása 10. előadás
A foglaltság ellenőrzésének módszere hatékonyság vizsgálata piaci helyzet alakulása turisztikai szezonok jellege source of business (eredet) complimentary (free) 10. előadás
Belső statisztikák átlagár REVPAR szoba-foglaltság férőhely-kihasználtság Yield-mutató (bevétel-kihasználtság) egy kétágyas szobára jutó vendégszám átlagos tartózkodási idő szobarendelések és lemondások aránya „no-show” ráta egy főre jutó költés egy vendégnapra jutó költés vendégtartozások kiegyenlítési határideje 10. előadás
Egy értékesített szoba-éjszakára jutó bevétel (Ft/szoba) Átlagár Egy értékesített szoba-éjszakára jutó bevétel (Ft/szoba) bevétel kiadott szobák száma 10. előadás
bevétel kiadható szobák száma REVPAR Revenue per Available Room Egy kiadható szobára jutó bevétel. (Ft/szoba) bevétel kiadható szobák száma 10. előadás
Szoba-kapacitás kihasználtság A vizsgált időszakban kiadott szobák aránya a maximálisan kiadhatóhoz viszonyítva. (%) kiadott szobák száma kiadható szobák száma 10. előadás
Férőhely-kapacitás kihasználtság A vizsgált időszakban kiadott férőhelyek (ágyak) aránya a maximálisan kiadhatóhoz viszonyítva. (%) kiadott férőhelyek száma kiadható férőhelyek száma 10. előadás
Yield-mutató bevétel-kapacitás kihasználtság A vizsgált időszakban elért bevétel aránya a lehetséges (elérhető) bevételhez viszonyítva. (%) elért bevétel lehetséges (elérhető) bevétel 10. előadás
Egy kiadott szobára jutó vendégszám Megmutatja, hogy a vizsgált időszak alatt kiadott szobákat jellemzően hány vendég vette igénybe, értéke általában 1 és 2 között van. (fő) kiadott férőhelyek száma (vendégéjszakák száma) kiadott szobák száma 10. előadás
Átlagos tartózkodási idő A szállodában megszálló vendégek (új vendég-érkezések) által igénybevett vendégéjszakák száma átlagosan. (nap) vendégéjszakák száma (kiadott férőhelyek száma) vendégek száma (új vendég-érkezések száma) 10. előadás
Egy vendégre jutó bevétel Egy vendég ott-tartózkodási ideje alatti átlagos költését mutatja meg. (Ft/fő) elért bevétel vendégek száma (új vendég-érkezések száma) 10. előadás
Egy vendégnapra jutó bevétel Megmutatja, hogy a vendégek átlagosan mennyit költenek el egy éjszaka igénybevételére. (Ft/fő/nap) elért bevétel vendégnapok száma 10. előadás
Elért nettó bevétel (EFt) Feladat Egy vizsgált szálloda szobatípusai és szobaszámai az alábbi összesítésben olvasható: Szobák Szobaszám Kiadott szoba Elért nettó bevétel (EFt) twin 35/2 8 620 190 062 double 70/2 17 718 434 084 suit 4/2 915 112 135 Összesen 109 27 253 736 282 Az adatok a vizsgált időszakra vonatkoznak, amelynek hossza 365 nap. A szállodában megfordult 16 563 vendég (új vendég-érkezések száma) ott-tartózkodása során 48 032 vendégéjszakát regisztráltak. 10. előadás
Kérdések Számítsa ki az átlagos szobakihasználtságot, az átlagos férőhely-kihasználtságot, az kiadott kétágyas szobára jutó vendégek számát, a vendégek átlagos tartózkodási idejét, a szálloda által érvényesített átlagárat szobatípusonként és átlagosan, a szálloda REVPAR-ját szobatípusonként és átlagosan, az egy vendégre jutó szoba-árbevételt és az egy vendégéjszakára jutó szoba-árbevételt! 10. előadás
Megoldás Kiadható szobák száma 109 × 365 = 39 785 db Szoba kihasználtság (27 253 / 39 785) × 100 = 68,5 % Kiadható férőhelyek száma 39 785 × 2 = 79 570 db Férőhely kihasználtság (48 032 / 79 570) × 100 = 60,4 % Egy kiadott kétágyas szobára jutó vendégek száma 48 032 / 27 253 = 1,76 fő Átlagos tartózkodási idő 48 032 / 16 563 = 2,9 nap Szállodai átlagár 736 282 / 27 253 = 27 017 Ft/szoba Átlagos REVPAR 736 282 / 39 785 = 18 507 Ft/szoba vendégek átlagos költése 736 282 / 16 563 = 44 454 Ft/fő vendégek átlagos napi költése 44 454 / 2,9 = 15 329 Ft/fő/nap 10. előadás
Versenyelemzés a szállodaiparban 10. előadás
Definíciók a nemzetközi gyakorlatban Fair share Market share Average rate REVPAR Revenue per Available Room MPI Market Penetration Index ARI Average Rate Index RGI Revenue Generation Index 10. előadás
a vizsgált szállodák kiadható szobáinak száma összesen Fair share A versenykörnyezet egy, kiválasztott szállodájának piaci megoszlását jelenti a kiadható (a vendégek által igénybe vehető) szobák szerint. (%) kiadható szobák száma a vizsgált szállodák kiadható szobáinak száma összesen 10. előadás
a vizsgált szállodák kiadott szobáinak száma összesen Market share A versenykörnyezet egy, kiválasztott szállodájának piaci részesedését jelenti a kiadott (a vendégek által igénybe vett) szobák szerint. (%) kiadott szobák száma a vizsgált szállodák kiadott szobáinak száma összesen 10. előadás
Average rate A versenykörnyezet egy, kiválasztott szállodájának érvényesített átlagárát jelenti, azaz az egy értékesített szobaéjszakára jutó bevételt. (Ft/szoba) szoba árbevétel kiadott szobák száma 10. előadás
REVPAR A versenykörnyezet egy, kiválasztott szállodájának átlagárát jelenti, azaz az egy kiadható szobára (értékesíthető szobaéjszakára) jutó bevételt. (Ft/szoba) szoba árbevétel kiadható szobák száma 10. előadás
MPI Azt mutatja meg, hogy a vizsgálatba bevont szállodáknak hogyan alakultak a foglaltsági adatai a versenykörnyezet átlagához viszonyítva. Market share (piaci részesedés) Fair share (piaci megoszlás) egy szálloda foglaltsága a versenykörnyezet átlagfoglaltsága 10. előadás
a vizsgált szállodák átlagárainak számtani közepe ARI Azt mutatja meg, hogy a vizsgálatba bevont szállodáknak hogyan alakultak az érvényesített átlagárai a versenykörnyezet átlagához viszonyítva. egy szálloda átlagára a vizsgált szállodák átlagárainak számtani közepe 10. előadás
RGI Azt mutatja meg, hogy a vizsgálatba bevont szállodáknak hogyan alakultak a REVPAR-jai a versenykörnyezet átlagos REVPAR-jához viszonyítva. egy szálloda REVPAR-ja a vizsgált szállodák REVPAR-jainak számtani közepe 10. előadás
Adatgyűjtés a versenytársaktól (adatcsere) az elmúlt időszakról kiadható szobák száma kiadott szobák száma átlagár jövőbeni eseményekről telt házas időszak, Phaser riport 10. előadás
Adatfeldolgozás Havi összehasonlításban Éves összehasonlításban (ua.) foglaltság átlagár REVPAR MPI – ARI – RGI Éves összehasonlításban (ua.) Trend-elemzés foglaltsági index 12 hónap átlagában átlagár index 12 hónap átlagában REVPAR index 12 hónap átlagában Piaci pozícionálás 10. előadás
Előnyök A piaci stratégia pontosabb meghatározása Ároptimalizálás Precízebb előrejelzés Magasabb bevétel 10. előadás
Fair share számítása „A” fair share (260 / 800) × 100 = 32,5 % … Megne-vezés „A” hotel „B” hotel „C” hotel Összesen / átlagosan Kiadható szobák 260 186 354 800 Fair share 32,5 23,3 44,3 100,0 „A” fair share (260 / 800) × 100 = 32,5 % … 10. előadás
Market share számítása Megne-vezés „A” hotel „B” hotel „C” hotel Összesen / átlagosan Kiadott szobák 169 101 177 447 Market share 37,8 22,5 39,7 100,0 „A” market share (169 / 447) × 100 = 37,8 % … 10. előadás
MPI számítása (1) „A” MPI 37,8 / 32,5 = 1,16 … Megne- vezés „A” hotel „B” hotel „C” hotel Összesen / átlagosan Fair share 32,5 23,3 44,3 100,0 Market share 37,8 22,5 39,7 MPI 1,16 0,97 0,90 1,00 „A” MPI 37,8 / 32,5 = 1,16 … 10. előadás
MPI számítása (2) Megnevezés „A” hotel „B” hotel „C” hotel Összesen / átlagosan Kiadható szobák 260 186 354 800 Kiadott szobák 169 101 177 447 Szobafoglaltság 65,0 54,2 50,1 55,9 MPI 1,16 0,97 0,90 1,00 „A” szobafoglaltság (169 / 260) × 100 = 65,0 % Átlagos szobafoglaltság (447 / 800 ) ×100 = 55,9 % „A” MPI 65,0 / 55,9 = 1,16 10. előadás
ARI számítása Megne-vezés „A” hotel „B” hotel „C” hotel Összesen / átlagosan Kiadott szobák 169 101 177 447 Elért bevétel 2 644 343 1 800 805 3 326 806 7 771 954 Átlagár 15 647 17 863 18 758 17 380 ARI 0,90 1,03 1,08 1,00 „A” átlagár 2 644 343 / 169 = 15 647 Ft/szoba Versenykörnyezet átlagára 7 771 954 / 447 = 17 380 Ft/szoba „A” ARI 15 647 / 17 380 = 0,90 10. előadás
RGI számítása Megne-vezés „A” hotel „B” hotel „C” hotel Összesen / átlagosan Kiadható szobák 260 186 354 800 Elért bevétel 2 644 343 1 800 805 3 326 806 7 771 954 REVPAR 10 171 9 682 9 398 9 808 RGI 1,05 1,00 0,97 „A” REVPAR 2 644 343 / 260 = 10 171 Ft/szoba Átlagos REVPAR 7 771 954 / 800 = 9 808 Ft/szoba „A” RGI 10 171 / 9 808 = 1,05 10. előadás
Értékelés a kiszámított indexek segítségével „B” „C” MPI 1,16 0,97 0,90 ARI 1,03 1,08 RGI 1,05 1,00 A szállodák egymáshoz mért tulajdonságaik és teljesítményeik alapján az „A” szálloda üzemeltetése tekinthető a legjobbnak. 10. előadás
10. előadás
10. előadás
Köszönöm megtisztelő figyelmüket, viszontlátásra! 10. előadás