Műhelymunka Készítette: Szaláncziné Tamás Ilona 2011

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Beiskolázás és pályaválasztás a Szent László ÁMK-ban.
Advertisements

Bókay János Humán Szakközépiskola tanév
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | A KOM-PASSZ program ismertetése „KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program GEBAUER FERENC MFPI, március 7.
SZÜLŐK SZEREPE A TUDATOS PÁLYAORIENTÁCIÓBAN
Beszámoló a fenntarthatósági időszakban végzett feladatokról TÁMOP – 2.2.3–07/1–2F–2008–0008 „Mércénk az ember” Bókay János Humán Szakközépiskola.
Gimnáziumi tagozat 9. a normál tantervű 9.b nyelvi előkészítő.
KOMPLEX TANÁCSADÓI RENDSZER
AMIT FELTÉTLENÜL TUDNI KELL AZ ÉRETTSÉGI VIZSGÁKRÓL 2014.
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
Alapinformációk az átmenetben nyújtott munkaerőpiaci szolgáltatásról Munkaerőpiaci szolgáltatás az iskola és a munkaerőpiac közötti átmenetben.
Életpálya-építés fiatalkorban
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
TOVÁBBTANULÁS 2012 Felvételi eljárás a középfokú intézményekbe a es tanévre.
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
2011/2012. Iskolatípusok  Gimnázium 5 évfolyamos- nyelvi előkészítő 4 évfolyamos – hagyományos  Szakközépiskola 5 évfolyamos- nyelvi előkészítő 4 évfolyamos.
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV Iskolaválasztási tanácsadás STEVANYIK LÁSZLÓ.
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
Brazzorottó Jenőné elnök-igazgató
A kistérségi szereplők funkciója a pályaorientációban
Számítógéppel támogatott pályaorientáció. Számítógéppel támogatott orientáció szerepe a munka- pályatanácsadásban Előnyei: Előnyei: A kutatások nagy része.
A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása TÁMOP /2-2F A projekt az Európai Unió támogatásával,
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Mi is az a foglalkoztatási paktum? 3 város összefogása:Kőszeg, Csepreg, Bük Csatlakoztak: kis és nagy vállalkozások, egyesületek, munkaügyi központ Összefogás.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
„KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Középiskolai továbbtanulás 2014/15
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Középiskolai továbbtanulás 2012/13 Készítette: Simon Zoltán ig.h.
Péter Katalin December 2. Aszód.  Hol dolgozik?  Hogyan?  Kikkel?  Milyen tevékenységeket végez?  Milyen eszközöket használ?  Mit szeret csinálni?
Tájékoztató az Angoltanári MA-ról
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
FELVÉTELI, avagy hogyan jelentkezünk középiskolába
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Új pályainformációs eszközök - filmek Czanik Gábor.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja.
A felsőoktatási felvételi eljárás Dr. Bakos Károly szakmai főtanácsadó Oktatási és Kulturális Minisztérium.
Középiskolai továbbtanulás 2016/17
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
A pályaorientációs konzultáció. A pályaorientáció fogalma: A pályaorientáció egy olyan folyamat, amely az igénybevevő egyéni igényeinek figyelembevételével.
Pályaválasztási tájékoztató szeptember. Dunaújvárosi Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság képviselete Kapcsolattartás a kis- és középvállalkozások.
„Hol és mit?- avagy egy gimnazista a tanácsadáson”
Rettegi Attila február 14.
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
Pályaválasztási szülői értekezlet
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
„Hol és mit?- avagy egy gimnazista a tanácsadáson”
Fő épület 1. Oktatás módszertani megújulás Kooperatív tanulási módszer Projekt alapú módszer.
Kompetencia alapú szakoktatás
Pályaválasztási szülői értekezlet
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Általános iskolások pályaválasztása 2014
Előadás másolata:

Műhelymunka Készítette: Szaláncziné Tamás Ilona 2011 Pályaválasztás az V. István Közgazdasági és Informatikai Szakközépiskola 12. évfolyamán Műhelymunka Készítette: Szaláncziné Tamás Ilona 2011

BEVEZETÉS Pályaválasztás Fontos döntés Sorsválasztás Iskolaválasztás – általános iskola Tudatosabb választás – középiskola?

A MŰHELYMUNKA FELÉPÍTÉSE Az iskola bemutatása Pályaválasztás, pályaorientáció, pályatanácsadás A végzősök pályaválasztása Összegzés

1. AZ ISKOLA BEMUTATÁSA

2. PÁLYAVÁLASZTÁS, PÁLYAORIENTÁCIÓ, PÁLYATANÁCSADÁS Pályaválasztás – folyamat eredménye Pályaorientáció: „olyan folyamat, amely a tanuló egyéni igényeinek figyelembevételével segíti a megfelelő pálya, szakma kiválasztását, a lehető legszélesebb információ révén” (Szilágyi Klára) Pályaorintáció célja – ismeretek önmagunkról, pályákról, foglalkozásokról, munkaerő-piaci környezetről, képzési lehetőségekről

Forrás: Dr. Papula Lászlóné Mi leszel, ha nagy leszel?

2.2. Pályaismerettel összehangolt önismeret Az önismeret a teljes személyiségünknek, erényeinknek és hibáinknak olyan ismerete, amely magatartásunk helyes irányítására minden helyzetben képessé tesz. (Rókusfalvy Pál) Az önismeret forrásai: önmagunk (lelki jelenségeink) megfigyelése, saját élményeink, mások reakciója, a környezet rólunk alkotott véleménye, cselekvéseink, feladatmegoldásaink konkrét eredménye, teljesítménye Fontos – reális eszménykép

2.3. Pályaválasztási érettség Pályaválasztás iskola előkészítése – pályaválasztási érettségre nevelés Területei, feladatkörei: a szükséges és elégséges pályaismeret kialakítása a pályaismerettel összehangolt helyes önismeret kialakítása a szükséges személyiségvonások fejlesztése, megfelelő magatartás kialakítása a megfelelő pályaválasztási elhatározás megérlelése. (Rókusfalvy Pál) A pályaválasztási érettsége az önálló pályaválasztási döntés egyik leglényegesebb faktora. A pályaválasztási érettség a személyiség felkészültsége az egyén adottságainak megfelelő életpálya kiválasztására.

2.4. Pályaválasztási tanácsadás „A tanácsadás egy olyan pszichológiai ismereteken alapuló eljárás, amely a tanácskérőt tovább kívánja segíteni saját életútjának építésében.” (Szilágyi Klára) Tanácsadás – segítési folyamat. Alapvető lépései: a kliens saját értékeinek, eredményeinek, képességeinek tudatosítása, az előzőeknek megfelelő reális képzési és elhelyezkedési irányok kapcsolása, önálló mérlegelési és döntési képesség kialakítása. (Borbély és mtsai) Tanácsadás típusai tájékoztatás egyéni tanácsadás csoportos tanácsadás csoportos fejlesztés Távtanácsadás elérő programok

3. A VÉGZŐSÖK PÁLYAVÁLASZTÁSA A tanulók összetételének vizsgálata

A tanulók összetételének vizsgálata A tanulók megoszlása továbbtanulás szempontjából, osztályonként

A választott intézmények megoszlása A választott képzések Sorszám Intézmény neve Jelölések 1. helyen 2. helyen 3. helyen 1. Miskolci Egyetem 29 26 25 2. Debreceni Egyetem 5 2 6 3. Nyíregyházi Főiskola 3 4. Eszterházy Károly Főiskola 4 5. Eötvös Loránd Tudományegyetem 1 A választott intézmények megoszlása

A végzősők által igénybevett információ források Információszerzés Információ forrása Jelölte Nem jelölte Összesen Barát, ismerős 29 35 64 Család 16 48 Felvi.hu 31 33 Felsőoktatási tájékoztató (könyv) 38 26 Nyílt nap 12 54 A végzősők által igénybevett információ források

A beszélgetések rangsora Információszerzés Sorrend Beszélgetőtárs Átlag 1. Család, rokonok 1,78 2. Barátok 2,37 3. Osztálytársak 2,64 4. Osztályfőnök 3,40 5. Egyéb középiskolai tanárok 4,60 A beszélgetések rangsora

Szempontok, befolyásoló tényezők vizsgálata Sorrend Szempont Átlag 1. Elhelyezkedés az intézmény által nyújtott végzettséggel 4,00 2. Megközelíthetőség közlekedés szempontjából 3,92 3. Szimpatikus az intézmény szellemisége, légköre 3,89 4. Földrajzi közelség az anyagi terhek szempontjából 3,83 5. Az intézmény településének földrajzi elhelyezkedése 3,62 6. Tetszett az intézmény települése 3,39 7. Az intézmény hírneve 3,36 8. Van mesterképzési szak 2,83 9. Ismerőseim is ide jelentkeztek 2,70 10. Szüleim ragaszkodtak hozzá 2,05 11. Minél messzebb akarok kerülni otthonról 1,83 A szempontok fontossági sorrendje a végzősök válasza alapján

Szempontok, befolyásoló tényezők vizsgálata Sorrend Szempont Átlag 1. Saját elképzelés 4,50 2. Család anyagi helyzete 3,64 3. Szülők tanácsai 3,59 4. A felsőoktatási intézményről kapott információk 3,53 5. Intézményi rangsor 3,27 6. Barátok, ismerősök véleménye 3,26 7. Rokonok tanácsai 3,20 8. Osztályfőnök ajánlásai 3,17 9. Saját munkaerő-piaci tapasztalat 2,98 10. Egyéb középiskolai tanár (ok) véleménye 2,68 11. Média (tv, rádió, újság, internet) 2,64 A tényezők fontossági sorrendje a végzősök válasza alapján

Felvételi tárgyak, pályaismeret vizsgálata Felvételi tárgyak – nem megfelelő válasz matematika, informatika – Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar gyenge eredmények „Mit tudsz az általad választott szakról (mit fogsz tanulni stb.)? „természettudományos tárgyakat” „kisebb cégeknél elhelyezkedni” „egészségüggyel kapcsolatos tudnivalók” „műszaki rajzok készítése” stb. „Igényeltél volna-e segítséget a döntéshez, ha igen, milyen területen?” „iskolákkal kapcsolatos felvilágosítás” „tanáraimtól az iskolaválasztás/szakválasztás” „Egyéb megjegyzés” „egy évet kihagyok, utána ezotériai főiskolára megyek Pesten” „dolgozni megyek vagy külföldre szeretnék menni dolgozni”

Összegzés Elsődleges cél – továbbtanulás (diploma) Saját elképzelések megvalósítása Önismeret, pályaismeret hiánya Tudatos pályaválasztás – pályaismertetők, helyszíni látogatások, érdeklődés felmérése, egyéni tanácsadás Iskolai megvalósítás

Köszönöm a figyelmet!