Műhelymunka Készítette: Szaláncziné Tamás Ilona 2011 Pályaválasztás az V. István Közgazdasági és Informatikai Szakközépiskola 12. évfolyamán Műhelymunka Készítette: Szaláncziné Tamás Ilona 2011
BEVEZETÉS Pályaválasztás Fontos döntés Sorsválasztás Iskolaválasztás – általános iskola Tudatosabb választás – középiskola?
A MŰHELYMUNKA FELÉPÍTÉSE Az iskola bemutatása Pályaválasztás, pályaorientáció, pályatanácsadás A végzősök pályaválasztása Összegzés
1. AZ ISKOLA BEMUTATÁSA
2. PÁLYAVÁLASZTÁS, PÁLYAORIENTÁCIÓ, PÁLYATANÁCSADÁS Pályaválasztás – folyamat eredménye Pályaorientáció: „olyan folyamat, amely a tanuló egyéni igényeinek figyelembevételével segíti a megfelelő pálya, szakma kiválasztását, a lehető legszélesebb információ révén” (Szilágyi Klára) Pályaorintáció célja – ismeretek önmagunkról, pályákról, foglalkozásokról, munkaerő-piaci környezetről, képzési lehetőségekről
Forrás: Dr. Papula Lászlóné Mi leszel, ha nagy leszel?
2.2. Pályaismerettel összehangolt önismeret Az önismeret a teljes személyiségünknek, erényeinknek és hibáinknak olyan ismerete, amely magatartásunk helyes irányítására minden helyzetben képessé tesz. (Rókusfalvy Pál) Az önismeret forrásai: önmagunk (lelki jelenségeink) megfigyelése, saját élményeink, mások reakciója, a környezet rólunk alkotott véleménye, cselekvéseink, feladatmegoldásaink konkrét eredménye, teljesítménye Fontos – reális eszménykép
2.3. Pályaválasztási érettség Pályaválasztás iskola előkészítése – pályaválasztási érettségre nevelés Területei, feladatkörei: a szükséges és elégséges pályaismeret kialakítása a pályaismerettel összehangolt helyes önismeret kialakítása a szükséges személyiségvonások fejlesztése, megfelelő magatartás kialakítása a megfelelő pályaválasztási elhatározás megérlelése. (Rókusfalvy Pál) A pályaválasztási érettsége az önálló pályaválasztási döntés egyik leglényegesebb faktora. A pályaválasztási érettség a személyiség felkészültsége az egyén adottságainak megfelelő életpálya kiválasztására.
2.4. Pályaválasztási tanácsadás „A tanácsadás egy olyan pszichológiai ismereteken alapuló eljárás, amely a tanácskérőt tovább kívánja segíteni saját életútjának építésében.” (Szilágyi Klára) Tanácsadás – segítési folyamat. Alapvető lépései: a kliens saját értékeinek, eredményeinek, képességeinek tudatosítása, az előzőeknek megfelelő reális képzési és elhelyezkedési irányok kapcsolása, önálló mérlegelési és döntési képesség kialakítása. (Borbély és mtsai) Tanácsadás típusai tájékoztatás egyéni tanácsadás csoportos tanácsadás csoportos fejlesztés Távtanácsadás elérő programok
3. A VÉGZŐSÖK PÁLYAVÁLASZTÁSA A tanulók összetételének vizsgálata
A tanulók összetételének vizsgálata A tanulók megoszlása továbbtanulás szempontjából, osztályonként
A választott intézmények megoszlása A választott képzések Sorszám Intézmény neve Jelölések 1. helyen 2. helyen 3. helyen 1. Miskolci Egyetem 29 26 25 2. Debreceni Egyetem 5 2 6 3. Nyíregyházi Főiskola 3 4. Eszterházy Károly Főiskola 4 5. Eötvös Loránd Tudományegyetem 1 A választott intézmények megoszlása
A végzősők által igénybevett információ források Információszerzés Információ forrása Jelölte Nem jelölte Összesen Barát, ismerős 29 35 64 Család 16 48 Felvi.hu 31 33 Felsőoktatási tájékoztató (könyv) 38 26 Nyílt nap 12 54 A végzősők által igénybevett információ források
A beszélgetések rangsora Információszerzés Sorrend Beszélgetőtárs Átlag 1. Család, rokonok 1,78 2. Barátok 2,37 3. Osztálytársak 2,64 4. Osztályfőnök 3,40 5. Egyéb középiskolai tanárok 4,60 A beszélgetések rangsora
Szempontok, befolyásoló tényezők vizsgálata Sorrend Szempont Átlag 1. Elhelyezkedés az intézmény által nyújtott végzettséggel 4,00 2. Megközelíthetőség közlekedés szempontjából 3,92 3. Szimpatikus az intézmény szellemisége, légköre 3,89 4. Földrajzi közelség az anyagi terhek szempontjából 3,83 5. Az intézmény településének földrajzi elhelyezkedése 3,62 6. Tetszett az intézmény települése 3,39 7. Az intézmény hírneve 3,36 8. Van mesterképzési szak 2,83 9. Ismerőseim is ide jelentkeztek 2,70 10. Szüleim ragaszkodtak hozzá 2,05 11. Minél messzebb akarok kerülni otthonról 1,83 A szempontok fontossági sorrendje a végzősök válasza alapján
Szempontok, befolyásoló tényezők vizsgálata Sorrend Szempont Átlag 1. Saját elképzelés 4,50 2. Család anyagi helyzete 3,64 3. Szülők tanácsai 3,59 4. A felsőoktatási intézményről kapott információk 3,53 5. Intézményi rangsor 3,27 6. Barátok, ismerősök véleménye 3,26 7. Rokonok tanácsai 3,20 8. Osztályfőnök ajánlásai 3,17 9. Saját munkaerő-piaci tapasztalat 2,98 10. Egyéb középiskolai tanár (ok) véleménye 2,68 11. Média (tv, rádió, újság, internet) 2,64 A tényezők fontossági sorrendje a végzősök válasza alapján
Felvételi tárgyak, pályaismeret vizsgálata Felvételi tárgyak – nem megfelelő válasz matematika, informatika – Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar gyenge eredmények „Mit tudsz az általad választott szakról (mit fogsz tanulni stb.)? „természettudományos tárgyakat” „kisebb cégeknél elhelyezkedni” „egészségüggyel kapcsolatos tudnivalók” „műszaki rajzok készítése” stb. „Igényeltél volna-e segítséget a döntéshez, ha igen, milyen területen?” „iskolákkal kapcsolatos felvilágosítás” „tanáraimtól az iskolaválasztás/szakválasztás” „Egyéb megjegyzés” „egy évet kihagyok, utána ezotériai főiskolára megyek Pesten” „dolgozni megyek vagy külföldre szeretnék menni dolgozni”
Összegzés Elsődleges cél – továbbtanulás (diploma) Saját elképzelések megvalósítása Önismeret, pályaismeret hiánya Tudatos pályaválasztás – pályaismertetők, helyszíni látogatások, érdeklődés felmérése, egyéni tanácsadás Iskolai megvalósítás
Köszönöm a figyelmet!