PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY Major Zsolt Balázs - 2. előadás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A hallás.
Advertisements

Hogyan tanuljunk? ….és egyáltalán miért?
Szubliminális üzenetek
•online kommunikáció •branding, márkaépítés •kommunikációs stratégiák kitalálása, felépítése •Közösségi marketing •Szociális érzékenység, non-profit partnerek.
A FESTŐ ÉS A FECSKÉK.
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás.
A környezet szerepe az észlelésben
ÉRZÉKSZERVEK KÉSZITETTE: taTesz.
Albert Einstein idézetek.
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
A szem és a látás.
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY Major Zsolt Balázs
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
ÉRZÉKELÉS (SZENZÁCIÓ) - ÉSZLELÉS (PERCEPCIÓ)
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
Bevezetés a pszichológiába
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
A hallás.
Színtervezés számítógépes felhasználás számára Schanda János és a Virtuális Környezetek és Fénytan Laboratórium Dolgozói és PhD hallgatói.
VTT-BudapestSchanda János VE-Professzor Emeritus – CIE-MNB Színészlelet és „lágy” metrológia CIE TC 1-65:A framework for the measurement of visual appearance.
Magasabbrendű idegtevékenység
A holdillúzió magyarázata
Általános lélektan Az észlelés.
Észlelés Gestalt elvek Színlátás Térlátás Illúziók.
Az Alzheimer-kór filozófiája
Bevezetés a pszichológiába
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
Készítette: Szabó Zénó Az animáció Szabó Zénó
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Baba Etológia.
2. óra Kognitív folyamatok
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
Érzékszervek receptorsejt: ingert ingerületté alakító sejt
Mozgásterápia a mindennapi gyakorlatban
7 érv a virtuális világban való tanulásra Christel Schneider, ICC Gerhilde Meissl-Egghart, talkademy.
Mi fán terem a pszichológia? Önismeret 1. előadás
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Állatok érzékszervei.
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Az elvárások szerepe a közlekedési környezet észlelésében. Siska Tamás szakpszichológus Együtt Bt. „Erős pillérek-javuló közlekedésbiztonság” Közlekedésbiztonsági.
Magasabb rendű idegtevékenység
A tehetetlenség törvénye. A tömeg
CSODÁS KÍVÁNSÁG 1.
Fénytani eszközök A szem.
Pszichológia előadás /2007. tanév őszi félév
A gyermekkor csodája Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
Bevezetés a pszichológiába2 Illés Anikó. A fejlődés pszichológiája Testi Perceptuális Kognitív Személyiség Társas kapcsolatok Erkölcsi Gyerekrajzok...
Bevezetés a pszichológiába2 Illés Anikó. A fejlődés pszichológiája Testi Perceptuális Kognitív Személyiség Társas kapcsolatok Erkölcsi Gyerekrajzok...
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY 2. előadás Major Zsolt Balázs
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Magasabb rendű idegtevékenység
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Mozgástan, mozgásfejlődés, neurobiológia
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY Major Zsolt Balázs - 2. előadás

TÖBBEK KÖZÖTT… Hogyan lehet elnyerni a beteg bizalmát? Hogyan lehet leküzdeni az ellenszenvet bizonyos betegekkel kapcsolatban? Hogyan lehet jó kapcsolatot fenntartani kollégákkal? Hogyan lehet harmonikus a (magán)életem? Hogyan ne cseréljem össze az 1, és a 10 mg-os fecskendőt…? Hogyan legyen pontos az anamnézis feljegyzése?

PSZICHOLÓGIA TÉMÁI

Általános pszichológia •Érzékelés •Észlelés •Figyelem •Emlékezés •Tanulás •Képzelet •Gondolkodás

Bizonyítsák be nekem teljesen egyértelműen, objektíven, hogy léteznek…!

Szinaptikus rés Neurotranszmitterek (Serkentő vs. Gátló) I/0 (elemi) Információ Idegsejtek – és hálózatuk Egységek – pl. területek az agyban Biológiai alapok

Érzékelés - Észlelés Fizikai ingerek: - fény (elektromágne ses sugárzás) - hanghullám - nyomás - hő - kémiai anyagok Érzékszervek (Speciális receptorok) - pálcikák, csapok - szőrsejtek - stb. Transzdukció Észlelés 1 / 0 Információ

Érzékelés •Látás •Hallás •Szaglás •Ízlelés •Bőrérzékelés •Kinesztétikus Érzéklet modalitások

&feature=related Mi történik a következő „rövid-filmen”?

Észlelés Felülről lefelé irányuló folyamatok: Keressünk példákat! Oksági észlelés:

Észlelés …hogy életben maradjunk… •Figura-háttér •Csoportosítás (jó folytatás, közelség, hasonlóság) Lokalizáció (Gestalt)

Távolságészlelés •Monokuláris (Relatív nagyság, Takarás, Relatív magasság, Lineáris perspektíva, mozgásparallaxis = vonat ablakból távoli tárgyak képe lassabban mozog a retinán) •Binokuláris Észlelés …hogy életben maradjunk…

•Indukált mozgás (Hold a felhők mögött „mozog”) •Sztroboszkopikus mozgás •Valódi mozgás •Okság észlelése Mozgásészlelés Észlelés …hogy életben maradjunk…

Még egy példa a komplex felülről-lefelé irányuló észlelési folyamatokra…:

FELÜLRŐL LEFELÉ IRÁNYULÓ FOLYAMATOK: Nem hagyatkozunk az emlékezetünkre, hogy az 1 mg-os fecskendőt hagytuk a fiókban, és nem vesszük ki oda sem pillantva, mikor meglátjuk a felét, hanem ellenőrizzük. Anamnézist azonnal jegyzeteljük (ld. saját konstruktív memóriánk!) Anamnézis során hatékony és pontos kérdezés („Koccanás vs. ütközés” – ld. majd gyakorlatokon: nyitott-zárt kérdések adekvát mixe!) A betegek is ugyanezért felejtik el a gyógyszerek adagolását, követik pontatlanul az utasításokat (ennek kivédésére ld. kommunikációs gyakorlat, ill. 4. előadás!). Differenciáldiagnosztika = konstruktív gondolkodás!! Kérdések..?

Szociálpszichológia

Társas világ észlelése •Sémás észlelés – „felülről lefelé irányuló folyamat” = konstruktív…  •Elsőbbségi hatás (Első benyomás!!!) •Élénkség – „Jó-Hír TV” kb. 2 hét alatt bukna meg…  •Holdudvar hatás – pl. szőke kislány… Állandósult séma = sztereotípia: •Bejósolhatóság iránti igény… •Szívósak •Énvédő mechanizmus… •Önbeteljesítő jóslatok… (Pygmalion)…! „Megoldás”: INDIVIDUÁCIÓ!!

Szociálpszichológia Társas világ észlelése Oksági következtetések – attribúciók (külső-belső tényezők): •Alapvető attribúciós hiba – pl. saját felvételim…  •Ld. észlelés…  •Eco-Martini… (támadható hittel!)

SZTEREOTÍPIÁK, ATTRIBÚCIÓK: Tudatosan ügyelünk megjelenésünkre – első benyomás…(hogy a beteg ne követhesse el az alapvető attribúciós hibát velünk szemben…)! Tudatosan nem a sztereotípiáink alapján ítélünk meg embereket, illetve pl. a koszos hajléktalanról sem tételezzük fel, hogy önhibájából került ilyen helyzetbe. A belépő dühös beteg esetében nem követjük el az alapvető attribúciós hibát – nem gondoljuk, hogy undok ember, hanem kiderítjük, mitől dühös, hiszen lehet, hogy 3 órát kellett várnia ránk… - mert, ha undokok leszünk vele, akkor ő is tényleg azzá válik… (Önmagát beteljesítő jóslat – ill. ld. játszmák: mosoly…!  ) Kérdések..?

Atkinson & Hilgard.: Pszichológia, Osiris Kiadó, Budapest , o , o. (közösen a köv. előadással) Atkinson: Pszichológia, Osiris-Századvég Kiadó, Budapest , , o. (közösen a köv. előadással) Irodalom: VÉGE a 2. előadásnak Megköszönöm kitüntető figyelmüket!