Címoldal Helyi Termék Akadémia Zalaszentgrót,
BelsoOldalFehér2 Előzmények Kísérleti LEADER program 2003
BelsoOldalFehér2 LEADER Kísérleti Program „HELYI-ÉRTÉKET” Mezőgazdasági Kézműves Piacra jutás Fejlesztő Termékszerkezet Termékszerkezet kialakítása kialakítása Kisüzem Kisüzem Méhészet Méhészet Kézműves térségi termék termék Kézműves mesterség mesterség fejlesztése fejlesztése Piacra jutás Piacra jutás Elárusítóhely Elárusítóhely értékesítés értékesítés TeamKommunikáció Marketing
Fazekasműhely Kehidakustányban
Pálinkafőző Kisgörbőn
Méhészet Zalaszentgróton
BelsoOldalFehér2 LEADER+ Helyi értéket
BelsoOldalFehér2 TERMÉK-TÁR Az intézkedés célja: Versenyképes helyi termékek előállításának, feldolgozásának, piacra jutásának elősegítése Alintézkedések: •Térségi termékek előállítása •Térségi védjegy bevezetése
Csicseri Csárda Zalaszentgróton
Pálinkafőző Kisgörbőn
BelsoOldalFehér2 LEADER Prioritás: „Gazdaságfejlesztés, különös tekintettel a Zala Termálvölgye turizmusára” Intézkedés: Vállalkozásfejlesztés Célterület megnevezése: Helyi termékek előállításának fejlesztése Célterület célja: A helyi termék előállítás fejlesztése céljából, műszaki, technológiai és infrastrukturális beruházások, fejlesztések támogatása.
BelsoOldalFehér2 LEADER Elkészült egy tanulmány „Helyi termékek előállítása és értékesítése a Zala Termálvölgyében” Készítette: Dr. G. Fekete Éva
BelsoOldalFehér2 Módszer Irodalomelemzés Statisztikai adatok gyűjtése Kérdőíves lekérdezés helyi termék előállítók (104/103) fogyasztók (203/196) Értékesítők (20/19)
BelsoOldalFehér2 Mit tekintünk helyi terméknek? Helyi termék: -a helyben megtermelt vagy összegyűjtött alapanyagokból, helyben kialakult eljárások (receptek) alkalmazásával, többnyire kisüzemi keretek között előállított, esetleg csomagolásukban is helyi anyagokat, helyi kulturális elemeket felhasználó - ily módon a hely sajátosságait megjelenítő termékek - a helyi munkaerővel a helyi – kb. 50 km sugarú körön belüli – lakossági igényeket kielégítő termékek sorolhatók ebbe a körbe.
BelsoOldalFehér2 Helyi termékek – potenciális célcsoportok Külső piacTérségen belül (turisták, lakosság) Helyi lakosok BorKerámia FafaragványGyümölcsök MézSajt, lekvár, savanyúság Zöldségfélék PálinkaGyümölcsök Szőlő, alma stb. Pékárú Sütemények Cukorperec, Mézeskalács stb. Tejtermékek Száraztészta
BelsoOldalFehér2 Helyi termék – közösségi feladatok 1.Termékfejlesztés ( magasabb feldolgozottság, mennyiségi növelés, minőségjavítás, optimális kiszerelés, védjegy, stb.) 2. Vállalkozásfejlesztés ( engedélyek megszerzése, képzések szervezése, stb.) 3. Értékesítés ( mintaboltok, bemutatószekrények, termelői bolt, turisztikai programcsomagok, stb.) 4. Szervezeti kapacitások fejlesztése ( szervezetek közötti munkamegosztás, új szervezeti egység létrehozása, marketing stb.)
BelsoOldalFehér2 Hol tartunk? •Fórumok, tájékoztatók szervezése •Termék- menedzser alkalmazása •LEADER Expo •Kézműves boltok a térségben •Helyi termék kóstolók •Turisztikai csomagok „látóutak” •Termékkínálat, csomagok •Új pályázati lehetőségek……
Partnerségi találkozó Zalaszentgróton
Helyi termék menedzser alkalmazása
II. Európai LEADER Expo
Kézműves bolt Kehidakustányban
Helyi termék kóstoló Hévízen
Látóúton a Hotel Hélios
BelsoOldalFehér2 Személyes •11 év vendéglátás és mezőgazdasági termelés – beszerzési- és értékesítői tapasztalatok •Kézügyesség Ø – (énekhang, tánctudás meg még annyi sem) •HIÁNY, elégtelenségek érzékelése •Egyéni vállalkozási forma
BelsoOldalFehér2 A termék •Bor, pálinka •Használati és dísztárgyak •Csomagolt élelmiszer (mézeskalács) „Emlék – érzés” AJÁNDÉKCSOMAG
BelsoOldalFehér2 CÉLCSOPORT 1. Turisták 2. Helyi lakosság 3. Helyi köz- és gazdasági szereplők AJÁNDÉKOZÁSI CÉL
BelsoOldalFehér2 A termék újra - ár
BelsoOldalFehér2 A termék újra - ár
BelsoOldalFehér2 A termék újra - ár
BelsoOldalFehér2 A termék újra - csomagolás
BelsoOldalFehér2 Értékesítési csatorna - promóció •1. Turisták –Megszállnak valahol szállásadók –Esznek is valahol vendéglők –Szolgáltatást vesznek igénybe szolgáltatók –Ért. helye: stand, kiszállítás –Eszközök: •Mintacsomagok kihelyezése •Értékesítés ösztönzés: szolgáltatóra szóló ajánlat + visszatérítés
BelsoOldalFehér2 Értékesítési csatorna - promóció •2. Helyi lakosság •Fekete folt •Kiszállítás •Erős promóciós tevékenység kell! - járműreklám •+ civilek tudatos vásárlói szemléletformálása
BelsoOldalFehér2 Promóció, Értékesítés ösztönzés •3. Helyi köz- és gazdasági szereplők •Direktmarketing – •Kiszállítás
BelsoOldalFehér2 Feladatok •Márkázás Design kialakítása •Engedélyek megszerzése •Árukészlet, ajánlat •Promóció •Személyes megkeresés •Internet •Gépjármű reklám •DM •Munka – kitelepülés, kiszállítás
BelsoOldalSzines Köszönöm a figyelmet! Guitprechtné Molnár Erzsébet Zala Termálvölgye Egyesület 8790 Zalaszentgrót, Dózsa Gy. u. 9., Tel.: 83/ , Fax: 83/ Honlap: Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alap: a vidéki területekbe beruházó Európa