Fejlesztéspolitikai helyzetkép

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Európa 2020 stratégia – kihívások az EU előtt Bauer Edit március 4. Dunaszerdahely.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
Az államháztartás új számviteli rendszere
Dr. Nyikos Györgyi. ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Vargáné Gálicz Ivett PhD hallgató Szent István Egyetem
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
BEVEZETÉS. Magyarország között 15 operatív program megvalósításáért felelős Összesen mintegy 22,4 milliárd euró fejlesztési forrást tudunk felhasználni.
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
Baranya Megyei Önkormányzat
ESZA Nonprofit Kft. Nagy Balázs– uniós programigazgató.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
1 Területi koordinációs kapacitások Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH) Péti Márton főtervező.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Revita Alapítvány. Székhely: Debrecen Alapítás éve: 2003 Működés hatóköre: – Országos hatókörű szolgáltatások – Észak-alföldi régió – Leghátrányosabb.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
Tájékoztató a nyertes bűnmegelőzési pályázatok sikeres szakmai lebonyolításához Ivány Borbála IRM Miniszteri Tárgyaló, Budapest március 17.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Strukturális és Kohéziós Alapok
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
A felsőoktatási intézmények gazdálkodásának szabályozása az új felsőoktatási törvényben Prof. Dr. Katona Tamás.
INDULNAK AZ ÚJ, KKV-K VERSENYKÉPESSÉGÉT SEGÍTŐ EU- PÁLYÁZATOK POLGÁR ANDRÁS VEZETŐ STRATÉGIAI TERVEZŐ.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Energiahatékonysággal a vállalkozások költségcsökkentéséért Nagy Judit Külkapcsolati munkatárs Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
„a gyakorlat a legjobb tanítómester, igazi gazdákat ez formál" (Tessedik Sámuel) Román István agrárszakképzésért felelős helyettes államtitkár március.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Nemzetközi végrehajtási konferencia Budapest, október 4-5.
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az EGT és Norvég Alapok jelenlegi időszaka. 2 Az EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok (FM) es időszaka Támogatási összeg: mintegy 153.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
TOP vas megyei aktualitásai
Szpi működése 2011-ben létrejött a Széchenyi Programiroda Nonprofit Kft. a Promei Nonprofit Kft. jogutódjaként a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tulajdonosi.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
Nemzeti Fejlesztési Terv, operatív programok és pályázati lehetőségek
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Előadás másolata:

Fejlesztéspolitikai helyzetkép Dr. Nyikos Györgyi fejlesztési ügyekért felelős helyettes államtitkár

Reál GDP változása 2001-2010 között % Source: General Government Data, EUROSTAT, Spring 2009

Versenyképességünk nemzetközi összehasonlításban Mutatók Helyezés 2008 Az első három helyezett ország Magyar- ország Ausztria Cseh- ország Szlovákia Szlovénia Finn- ország A gazdaság sokszínűsége 30 3 23 50 15 11 USA Dánia A kormány munkájának átláthatósága 47 9 49 32 10 Szingapúr Svájc A társadalmi tőke erőssége 43 33 26 38 19 Norvégia Az alapkutatás hozzájárul a versenyképesség javulásához 37 39 35 14 Németország Elhelyezkedés a versenyképességi listán 28 Hong Kong A svájci Lausanne-ban működő Vezetésfejlesztési Intézet, az IMD (Institute for Management Development) adatai alapján Magyarország versenyképessége az elmúlt négy évben fokozatosan csökkent. Nemzetközi tanulmányok és felmérések is mutatják (OECD Technology and Industry Scoreboard, EiB European Innovation Scoreboard stb.) az innovációs technológiai fejlesztések csökkenő arányát Magyarország esetében. Így például az IMD által vizsgált 58 nemzet között Magyarország: A műszaki fejlesztésre szánt állami pénzek tekintetében: 2001-ben a 31. 2010-ben a 42. helyen áll. K+F területén foglalkoztatottak aránya/ összes munkavállaló: 2001-ben 27. 2010-ben 34. helyen áll. K+F ráfordítások nagysága a GDP-ből alapján: 2001-ben 29. 2010-ben 33. helyen áll. Ezek az adatok nemzetközi összehasonlításban igen kedvezőtlenek. A technológiai fejlesztésekre rendelkezésre álló pénz tekintetében a 30. helyen vagyunk, a GDP 0,95 százalékát költjük kutatás-fejlesztésre. A kutatás-fejlesztéssel foglalkozók száma alapján pedig a 33. helyen állunk. Romlott a jól képzett műszaki szakemberek képzésének száma is. Néhány éve még a lista élén voltunk a jól képzett mérnökök száma tekintetében, 2007-re a 11. helyre kerültünk, 2008-ban pedig már csak a 25-ek voltunk. Az EU2020 stratégia célkitűzéseitől jelentősen elmarad Magyarország. K+F+I kiadások az EU-s ajánlás (3%) helyett jelenleg a GDP mindösszesen 1%-át érik el. Az oktatás és képzés, valamint az élethosszig tartó tanulás modellje nincs kellően kidolgozva. Az EU célkitűzése 10%, Felsőfokú végzettségűek részaránya EU elvárás alapján 40%, Magyarországon jelenleg 22,4%. A digitális társdalom feltételei hiányosak. Csath Magdolna a magyar versenyképesség alakulását nemzetközi összehasonlításban bemutató tanulmányát alapul véve is jól láthatók a magyar versenyképesség romlásának okai. Adatok IMD 2008-as felmérés. A gazdaság sokszínűsége azt jelenti, hogy a különböző tevékenységek – ipar, mezőgazdaság, szolgáltatások – egészséges arányban vannak jelen a gazdaságban, a nagy és a kis- és közepes vállalkozások, a hazai és külföldi tulajdonú cégek közül egyik csoport sincs uralkodó többségben. A sokszereplős, színes gazdaság versenyképesebb, mint a kevésbé sokszínű. A gazdaság sokszínűségét befolyásolja a kormány gazdaságpolitikája azzal, hogy milyen cégeket és tevékenységet támogat.   A kormánydöntések végrehajtásának hatékonysága a kormány munkáját minősíti. A társadalmi tőke egyik legnevesebb kutatója, Robert Putnam szerint a társadalmi tőke a társadalmi kapcsolatok minőségét, ezen belül is a társadalmi normarendszert és az emberi kapcsolatokat jellemző bizalom mértékét fejezi ki. Magyarországon a kreatív gazdasági ágazatok fejlesztése elmaradt a versenytársakkal szemben Csökkentek az innovációs és technológiai fejlesztések Alacsony a csúcstechnológiai ágazatokban működő vállalkozások aránya Az ország nemzetközi versenyképessége fokozatosan romlott

EU 2020 avagy Európa három lehetséges útja 2020-ig A foglalkoztatás szintjének a jelenlegi 69 %-ról legalább 75 %-ra növelése a 20–64 évesek körében. A K+F beruházások mértékének a GDP 3 %-ára történő emelése, elsősorban a magánszektor K+F beruházásaira érvényes feltételek javításával Az üvegházhatású gázok kibocsátásának legalább 20 %-os csökkentése az 1990-es szinthez képest; a megújuló energiaforrások arányának 20 %-ra történő növelése a végső energiafogyasztásban, valamint az energiahatékonyság legalább 20 %-os növelése. Az iskolából kimaradók arányának a jelenlegi 15 %- ról 10 %-ra csökkentése, és a felsőoktatási végzettséggel rendelkezők arányának 31 %-ról legalább 40 %-ra növelése 2020-ig a 30–34 éves korosztály körében. Az országos szegénységi küszöbök alatt élő európaiak számának 25 %-os csökkentése, 20 millió ember kiemelése a szegénységből.

Állandósult gondunk: négyes deficit Államháztartási hiány (költségvetési bevételeket meghaladó költségvetési kiadások); Fizetési mérleg (folyó fizetési mérleg) hiánya; valamint Gazdasági teljesítményhiány (inflációtól elmaradó árbevétel változás, reálértéken stagnáló hozzáadott-érték); Tudásmérleg hiánya (vásárolt termékekben rejlő és az exportált termékekben rejlő tudástartalom különbsége); Komoly szemléleti probléma, hogy míg az „ikerdeficit” problémáját érezzük és az egyensúlyteremtés halaszthatatlanságát elfogadjuk, addig a gazdasági- és tudásteljesítmény hiányát nagyvonalúan kezeljük!

Hazai (fejezeti kezelésű) támogatási források a 2010 Hazai (fejezeti kezelésű) támogatási források a 2010.évi költségvetésben Fejezet eredeti kezelője Előirányzat összege a 2010. évi költségvetési törvény szerint (millió forint, zárolás előtti állapot) Néhány példa a fejezetbem lévó célelőirányzatokra ÖM 17 643,4 Címzett és céltámogatások Lakóépületek és környezetük felújításának támogatása Turisztikai célelõirányzat NFGM 20 751,2 Beruházás ösztönzési célelõirányzat Kis- és középvállalkozói célelõirányzat Terület- és régiófejlesztési célelõirányzat KVVM 1 474,1 Ivóvíz-minõség javító program Természetvédelmi pályázatok támogatása Vízkárelhárítási mûvek fejlesztési és állagmegóvási feladatai KHEM 11 870,0 Kikötõk fejlesztése Gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése Akadálymentes közlekedés fejlesztés M44-es út Kecskemét–Békéscsaba közötti elõkészítési munkálatainak teljes befejezése OKM 1 043,0 Örökségvédelmi fejlesztések Vári rekonstrukciók (Szent György tér, Mátyás-templom) Felsõoktatási felújítási programok EüM 100,0 Intézményi felújítások SzMM 65 152,6 Nemzeti Civil Alapprogram Megváltozott munkaképességûek foglalkoztatásának támogatása Roma telepeken élõk lakhatási és szociális integrációs programja Fogyatékos személyek esélyegyenlõségét elõsegítõ programok támogatása Gyermek és Ifjúsági Alapprogram támogatása KvVM 200,0 Állami feladatok költséghatékony átvállalása az NKP keretében Kutatási és Technológiai Innovációs Alap 23 695,9 Összesen: 147 366,2

Előző időszak visszásságai - intézményrendszer(I.)

Egységes fejlesztéspolitika Politikai döntés: „A Nemzeti Fejlesztési Miniszter irányítja a hazai fejlesztési forrásokkal, illetve az Európai Uniós fejlesztési forrásokkal való gazdálkodást” Stratégiai feladatok: Az európai uniós források hazai lebonyolítási intézményrendszerének, a végrehajtási rendszer folyamatainak megújítása jelenleginél egyszerűbb, gyorsabb és hatékonyabb lebonyolítást biztosító rendszer, új eljárási szabályozás NFÜ hatékony felügyelete és irányítása, érdemi felülvizsgálati rendszer kiépítése közreműködő szervezetek rendszerének megújítása A hazai fejlesztési források rendszerszerűbb és erőteljesebb stratégia fókuszok mentén való felhasználása, a hazai fejlesztési támogatási rendszer egységesítése és programalapúvá tétele új hazai fejlesztési források önálló költségvetési fejezetben egységes új végrehajtási szabályozás támogatási célok szabályozása (Új Széchenyi Tervnek megfelelően) megújuló közreműködő szervezeti rendszer Egységes információs és monitoring rendszer és egységes fejlesztési menedzsment rendszer kialakítása Magyar elnökség alatt kohéziós politikához kötődő EU feladatok (kohéziós jelentéssel és következő időszak kohéziós szabályozásának előkészítésével kapcsolatban) ellátása Hazai területfejlesztési intézményrendszer (régió/megye) szintjeinek és feladatainak átgondolása, megújítása Egységes fejlesztéspolitika

A fejlesztéspolitika új rendszere Nemzetgazdasági Miniszter a stratéga Stratégiai tervezés Célok, irányok Forrásallokáció tervezése Szaktárcák bevonásával! Döntés az országos fejlesztési stratégiáról (Új Széchenyi Terv) Döntés a fejlesztési célokról, prioritásokról, a nemzetgazdasági szintű indikátorok meghatározásáról (szakmapolitikai koordináció) Nemzeti Fejlesztési Miniszter a menedzser Végrehajtás szabályozása Monitoring, koordináció Végrehajtási rendszer felügyelete Döntés a szabályozásról és az intézményrendszerről, tulajdonjog-gyakorlás Döntés a végrehajtás módszertanáról, eljárásrendjéről, a konkrét konstrukciókról és mérőszámokról (pályázati kiírások jóváhagyása) Monitoring információs rendszer biztosítása Költségvetési (társ)finanszírozás fejezetén belüli együttes kezelése NFÜ és/vagy Közreműködő Szervezetek a végrehajtók Támogatásközvetítés Konstrukciók szakmai előkészítése (egységes eljárás szerint) Meghirdetés Szaktárcák bevonásával! Értékelés Bírálat Szerződéskötés folyamatának menedzselése Finanszírozás lebonyolítása Projekt-előrehaladás nyomonkövetése és ellenőrzése Projekt fizikai és pénzügyi zárása

Köszönöm a figyelmet! Nyikos Györgyi, dr. H-1054 Budapest, Vám u. 5-7. fejlesztési ügyekért felelős helyettes államtitkár / Deputy State Secretary Nemzeti Fejlesztési Minisztérium / Ministry of National Development H-1054 Budapest, Vám u. 5-7. Telefon:   +36-1-795-6694 Fax:          +36-1-795-0136 E-mail:     gyorgyi.nyikos@nfm.gov.hu Web:        www.nfm.gov.hu