Területi tervezési feladatok, a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program lehetőségei 2014-2020-ban Jármi Gyöngyi szakmai koordinátor Nemzetgazdasági.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Civil forrásteremtés Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
Advertisements

A 2014–2020-as Partnerségi Megállapodás tervezéséről Uniós források között A Partnerségi Megállapodás és operatív programok magyar és szlovák.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Széchenyi Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP)
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) Prioritástengelyek bemutatása Farkas Zsuzsanna tervező-elemző Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Polomik Heléna területi tervezési és értékelési referens
BUDAPEST, Pénzügyi eszközök a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programban (GINOP)
Buzás Sándor főosztályvezető Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH)
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
területi tervezési és értékelési referens
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program december 10. Polomik Heléna területi tervezési és értékelési referens.
Baranya Megyei Önkormányzat
JEREMIE program tervezése a as programozási időszakra
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
1 Területi koordinációs kapacitások Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH) Péti Márton főtervező.
Gaálné Vörösmarty Éva Veszprém Megyei Közgyűlés tagja
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A magyar vidék a nemzeti fejlesztési terv nézőpontjából
NEMZETGAZDASÁGI MINISZTÉRIUM Területfejlesztési Tervezési Főosztály
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
A Dél-alföldi Régió évi Területfejlesztési Operatív Programja Regionális Akcióterv Kecskeméti Klára tervezési projektmenedzser június.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Megyei tervezési folyamat
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Integrált Területi Program
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Fejlesztési Program
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Fejlesztési Program
A Terület- és Település- fejlesztési Operatív Program (TOP) fejlesztési irányai önkormányzatoknak Kovács Zoltán fejlesztési igazgató DDRFÜ Nkft.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Pályázati lehetőségek önkormányzatok számára.
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban tematikus konferencia
A MEGYEI TERÜLETI TERVEZÉS JELENLEGI HELYZETE DOMJÁN RÓBERT OSZTÁLYVEZETŐ H EVES M EGYEI Ö NKORMÁNYZATI H IVATAL T ERÜLETFEJLESZTÉSI ÉS T ERÜLETRENDEZÉSI.
Gazdaságfejlesztési lehetőségek a Területi Operatív Programban ban Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Szabályozási Főosztály
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Dr. Gordos Tamás programiroda vezető Budapest,
Az állam hozzájárulása az urbanisztikai elképzelések megvalósításához
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
A Pécsi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Somogy megye Integrált Területi Programjának végrehajtása KAPOSVÁR DECEMBER 11.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
TOP vas megyei aktualitásai
ELÉRHETŐ TOP FELHÍVÁSOK
A határtérség.
Előadás másolata:

Területi tervezési feladatok, a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program lehetőségei 2014-2020-ban Jármi Gyöngyi szakmai koordinátor Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal III. PLAN-NET.HU TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONFERENCIA, NYÍREGYHÁZA, 2014.01.31.

1 2 3 4 5 Tartalom Az NTH A tervezés … a területfejlesztés szakmai műhelye 2 A tervezés … céljai, változása, tartalma, forrásallokációja 3 Területi tervezési folyamatok logikája … dokumentumok, feladatok, fázisok, határidők 4 Terület- és Településfejlesztési OP … térségek fejlesztési terve 5 Az eddigi tapasztalatok ... javaslatok

Az NTH … a területfejlesztés szakmai műhelye

Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal 2012. január 11-től működik Az NGM szakmai háttérintézménye, szerteágazó tervező, elemző, értékelő, terjesztési feladatokkal Gazdaság- és területfejlesztési tervezési feladatai: Országos tervdokumentumok előkészítése Tervezési és értékelési feladatok ellátása, szakmai módszertani koordináció Döntés-előkészítés, állásfoglalás, tanácsadás és minőségbiztosítás Nemzetközi és hazai gyakorlatok elemzése, gazdasági vezetői információs rendszer építése Jelenlegi fő feladata: Az NGM 2014–20-as uniós finanszírozású fejlesztési ciklusra történő felkészülési feladatainak szakmai támogatása, területi tervezés koordinációja.

A tervezés … céljai, változása, tartalma, forrásallokációja

A 2007-2013 / 2014-2020-as tervezési időszak összehasonlítása   2007-2013 2014-2020 Struktúra 16 OP 9 OP, célzottabb tervezés uniós és hazai szinten (11 tematikus cél, EU2020) Prioritások gazdaságfejlesztés: 16% foglalkoztatás mint szociális kérdés gazdaságfejlesztés: 60% foglalkoztatás a gazdasági fejlesztés része Helyi együttműködés eszközei LEADER – Közösségi kezdeményezés a helyi gazdaság fejlesztéséért Integrált Városfejlesztési Stratégia (IVS) CLLD (közösségvezérelt helyi fejlesztések) ITI (területileg integrált beruházások) (Megkönnyítik az integrált tervezést több alap forrásainak felhasználásával) Területi szint regionális OP-k (7 db) tervezés szintje a statisztikai régió Terület- és Településfejlesztési OP, tervezési szintjei: a megye, megyei jogú városok, kistérség, CLLD

Gazdaságfejlesztési fókuszú operatív programok 2014-2020 GINOP TOP VEKOP Célja Gazdasági növekedés, foglalkoztatás Térség-specifikus gazdaságfejlesztés Helyi közösségek megerősítése KKV-k versenyképessége K+F Prioritásai 1. KKV versenyképessége és foglalkoztatás 2. Tudásgazdaság 3. IKT 4. Természeti és kulturális erőforrások megőrzése, energiahatékonyság növelése Foglalkoztatás ösztönzése Pénzügyi eszközök és szolgáltatások fejlesztése 7. Technikai segítségnyújtás Térségi gazdaságfejlesztés Városi-várostérségi környezet fejlesztése Alacsony széndioxid kibocsátás A társadalmi befogadás erősítése Közösség által irányított várostérségi helyi fejlesztések (CLLD) Megyei és helyi emberi erőforrás fejlesztések Technikai segítségnyújtás Vállalkozások versenyképességének javítása Településfejlesztés Térségi integrált közösségvezérelt fejlesztési programok – CLLD Közszolgáltatások fejlesztése Társadalmi befogadás Foglalkoztathatóságot szolgáló programok

Operatív programok forrásallokációja Az Operatív Programok (OP-k) rövidítései: GINOP – Gazdaságfejlesztési és Innovációs OP TOP – Terület- és Településfejlesztési OP VEKOP – Versenyképes Közép-Magyarország OP EFOP – Emberi Erőforrás Fejlesztési OP KEHOP – Környezeti és Energia Hatékonysági IKOP – Intelligens Közlekedésfejlesztési OP

Területi tervezési folyamatok logikája … elkészítendő dokumentumok, feladatok, fázisok, menetrend

Területi tervezési folyamat során készülő dokumentumok Megyei tervezési folyamat 7 fő fázisból áll: : megyei helyzetfeltáró dokumentum : megyei területfejlesztési koncepció : megyei területfejlesztési program Stratégiai program Operatív program : 2014-2020 időszak tervezését segítő megyei területfejlesztési részdokumentum TOP-hoz kapcsolódó megyei fejlesztési részdokumentum Ágazati OP-khoz kapcsolódó megyei fejlesztési részdokumentum  : Partnerség : Területi koordináció ellátása : Uniós forrásból támogatandó megyei projektötletek gyűjtése MJV tervezési folyamat 4 fő fázisból áll: : MJV megalapozó vizsgálat : MJV településfejlesztési koncepció : MJV integrált településfejlesztési stratégia : 2014-2020 időszak tervezését segítő megyei jogú város és térsége fejlesztési részdokumentum TOP-hoz kapcsolódó megyei jogú város és térsége fejlesztési részdokumentum Ágazati OP-khoz kapcsolódó megyei jogú város és térsége fejlesztési részdokumentum  Partnerség A megyei tervezési folyamatot teljes egészében a megyék számára kiírásra került ÁROP pályázat támogatja, és ezt a folyamatot a 2014-2020-as uniós tervezési részdokumentumok elkészítéséig az NGM és az NTH koordinálja és segíti. Továbbá a tervezés koordinációs feladatok ellátáshoz kapcsolódó iránymutatást is az NGM, NTH segíti. A partnerség és a projektgyűjtés az SZPI koordinálásával történik. Az MJV tervezési folyamat első 3 lépést a BM a ROP IH és egy kiválasztott mentor hálózat segítségével irányítja. A 4. feladatkörbe tartozó feladatokat koordinálja az NGM az NTH segítségével.

TOP-hoz kapcsolódó tervezési folyamatok Megyei tervezési folyamat TOP-hoz kapcsolódó megyei területfejlesztési részdokumentum Gazdaságfejlesztési részprogram 5-8 db projektcsomag Lehet egy konkrét gazdaságfejlesztési projekt (pl. városi iparterület fejlesztése) Több elemű projektcsomag (pl. lokális piac fejlesztése, helyi termék marketing, képzési programok kistérségi fejlesztési részprogram Kistérségenként 1 db részprogram Lehet egy integrált projekt a 7 éves forráskeretre Tematikus projektcsomagokból MJV tervezési folyamat TOP-hoz kapcsolódó MJV fejlesztési részdokumentum  Nem válik szét gazdaságfejlesztési és településfejlesztési részprogramra, 1 dokumentumot kell készíteni Lehetnek integrált akcióterületi, tematikus projektcsomagok, kulcsprojektek 7 éves keretre Ütemezett megvalósítással Fókuszálás , priorizálás!

TOP-hoz kapcsolódó uniós részdokumentumok fázisai I. fázis: TOP-hoz kapcsolódó fejlesztési irányok meghatározása II. fázis: A fejlesztési irányok részletes bemutatása pl.: tulajdonviszonyok, előkészítettség, költségigény, kedvezményezetti kör, támogatási forma Itt még van lehetőség a korábban kijelölt fejlesztési irányokon változtatni III. fázis: A II. fejlesztési részdokumentum elemeinek EMT szintű kidolgozása

Tervezési folyamat ütemezése Tervezési fázis Határidők 4. Megyei és MJV uniós részdokumentumok, ezen belül:   4.a TOP-hoz illeszkedő megyei és MJV uniós részdokumentum (I. fázis – fejlesztési irányok) 2013.11.15. 4.a TOP-hoz illeszkedő megyei és MJV uniós részdokumentum (II. fázis – részletes kidolgozás) 2014.03.31 4.a TOP-hoz illeszkedő megyei és MJV uniós részdokumentum továbbfejlesztése (III. fázis – projektfejlesztés) 2014.09.30 minőségbiztosítás után készülő végleges dokumentum: 2014.11.15. 4.b Ágazati OP-khoz illeszkedő megyei és MJV uniós részdokumentum

Területi koordinációs feladatok Tervezéskoordinációs útmutató alapján Megyék: Koordinálja a megye teljes területére vonatkozóan a gazdaságfejlesztési részdokumentum kialakítását (szorosan együttműködve az MJV-kkel) Koordinálja a kistérségi területfejlesztési részdokumentumok kialakítását MJV-k Csak a közigazgatási területükre terveznek, de figyelembe veszik az agglomerációjukba tartozó települések TOP-hoz kapcsolódó igényeit (ehhez jó alap lehet a már kidolgozott partnerségi terv alkalmazása) A gazdaságfejlesztési részprogramot a megyével szorosan együtt tervezik

Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) … a térségek fejlesztési terve

Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) TOP fő küldetése: Keretet biztosít a területileg decentralizált fejlesztések tervezéséhez és megvalósításához, az eltérő területi sajátosságok alapján a térségi igényekre szabott beavatkozásokat valósít meg. A decentralizált fejlesztések legfőbb indokai: országon belüli, EU átlaghoz képest jelentős területi különbségek, az egyes térségekben eltérő, a térségi adottságokra szabott beavatkozásokra van szükség, korábbi programozási időszak tapasztalatai alapján is indokolt (pl. ROP-ok végrehajtásának előrehaladása).

Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) Az egyes megyei, városi és várostérségi fejlesztésekhez a TOP egy „menüt” határoz meg Megyei önkormányzatoknak kulcsszerepe van: Összehangolják a megyei területén a tervezést Fontos, hogy a megye a MJV-kal együtt tervezzen Szerepe kiterjed a nyomon követésre is

Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) TOP fejlesztései is elsősorban a gazdaságfejlesztést és a foglalkoztatást szolgálják a költségvetési és tematikus determinációkhoz való igazodás alapján az alábbi kiemelt fejlesztési célokat határozta meg: Térség-specifikus erőforrásokra épülő gazdasági növekedés és foglalkoztatás-bővítés Élhető és az üzleti szereplők számára vonzó települési környezet Helyi közösségek megerősítése és öngondoskodó képességük javítása Közvetett támogatás: térségi szinten működő gazdaságfejlesztési szervezetek által tovább osztott támogatás, , amelyek közvetett támogatás formájában a megyei/megyei jogú várostérségi gazdaságfejlesztési részprogram által kijelölt területen vagy ágazatokban munkahely teremtési céllal fejlesztést megvalósító kis- és középvállalkozásoknak célzott fejlesztési támogatást nyújtanak.

TOP tervezett prioritásai (EUR árfolyam: 295,1 HUF)  PRIORITÁSTENGELYEK Alap Tematikus cél Forrás (Mrd Ft) (2013.09.26. állapot) OP-n belüli arány 1. Térségi gazdaságfejlesztés a foglalkoztatási helyzet javítása érdekében ERFA 8/3 391,5 32,34% 2. Befektetők és lakosság számára vonzó városi és várostérségi környezet fejlesztése, megújítása 6 204,3 16,88% 3. Alacsony széndioxid kibocsátású gazdaságra való áttérés kiemelten a városi területeken 4 234,9 19,40% 4. A társadalmi befogadás erősítése és a közösségi szolgáltatások helyi szintű fejlesztése 9/8/11 91,8 7,58% 5. Közösségi szinten irányított várostérségi helyi fejlesztések (CLLD típusú fejlesztések) ERFA / ESZA 9/8 109,5 9,04% 6. Megyei és helyi emberi erőforrás fejlesztések, társadalmi befogadás és foglalkoztatás-ösztönzés ESZA 8/9 146,8 12,13% 7. Technikai segítségnyújtás - 31,8 2,63% Összesen 1 210,6 100%

Forrás felhasználási elvek Prioritástengely Megyei MJV Kistérség Összesen 1. X 32,34% 2. 16.88% 3. 19.40% 4. 7.58% 5. 9.04% 6. 12.13% 7. 2.63% 450 Mrd Ft 220 Mrd Ft 298 Mrd Ft 100% A fenti elvek miatt fontos, hogy november 15-ig beérkezzenek a pontos megyei és MJV igények, hogy a TOP OP-n belüli forrásarányát még módosítani tudjuk. Ezt követően az egyes elemek csak prioritáson belül és kistérségi csomagon belül lesznek módosíthatók. 3 területi szinten dedikált kereteknek vs. prioritásonkénti kereteknek meg kell egyezni, hiszen a prioritás keretek az OP-ban rögzítésre kerülnek Kockázatot jelent az egyes fejlesztési elemek helyettesíthetősége, amelyre csak prioritáson belül lesz csak lehetőség

I. Prioritás Térségi gazdaságfejlesztés a foglalkoztatási helyzet javítása érdekében Integrált, foglalkoztatás-orientált gazdaságfejlesztés üzleti infrastruktúra fejlesztés és közvetett támogatás a kkv-knak Foglalkoztatás-bővítési célú turizmusfejlesztés attrakciófejlesztés Alternatív helyi, térségi és hálózati gazdaságfejlesztés Alternatív befektetés és beruházás-ösztönzés, projekt-előkészítés, marketing Szociális alapszolgáltatások, gyermekjóléti alapellátások (bölcsőde, családi napközi) és óvodai ellátás fejlesztése

II. Prioritás Befektetők és lakosság számára vonzó városi és várostérségi környezet fejlesztése, megújítása A települési környezet integrált és környezettudatos megújítása településközpontok, funkcióhiányos településrészek család- és klímabarát megújítása Belterületen fekvő barnamezős területek rehabilitációja újrahasznosítás, közfunkcióval Kisléptékű környezetvédelmi infrastruktúra-fejlesztések hulladékgazdálkodás, vízgazdálkodás, talajvédelem

III. Prioritás Alacsony széndioxid kibocsátású gazdaságra való áttérés kiemelten a városi területeken Alacsony szén-dioxid-kibocsátást célzó stratégiák támogatása Kisléptékű közlekedési fejlesztések nem kötöttpályás városi és elővárosi közlekedés-fejlesztések, kerékpárforgalmi hálózat, belterületi utak Az energiahatékonyság növelése és a megújuló energia felhasználás támogatása önkormányzati tulajdonú ingatlanok esetén Térségi és helyi léptékű energetikai potenciál kiaknázására épülő fejlesztési programok

IV. Prioritás A társadalmi befogadás erősítése és a közösségi szolgáltatások helyi szintű fejlesztése Egészségügyi alapellátás és önkormányzati járó beteg ellátás infrastrukturális fejlesztése A szociális alapszolgáltatások infrastruktúrájának fejlesztése Közszolgáltatási és közigazgatási infrastruktúra-fejlesztés Szegénység és szegregáció által sújtott, leromlott városrészek rehabilitációja

V. Prioritás Közösségi szinten irányított várostérségi helyi fejlesztések (CLLD típusú fejlesztések) Közösségi szinten irányított helyi gazdaságfejlesztés - programalapú támogatás Helyi kapcsolódó közösségi terek és szolgáltatások fejlesztése

VI. Prioritás Megyei és helyi emberi erőforrás fejlesztések, társadalmi befogadás és foglalkoztatás-ösztönzés Alternatív foglalkoztatást célzó programok A munkavállalók készségeinek és a helyi gazdaság igényeinek közelítése A helyi identitás növelése – az egyének és a lakóhely közötti kapcsolat erősítése Megyei és helyi speciális közösségfejlesztést és társadalmi befogadást támogató fejlesztési programok A helyi szerveződések elősegítése – civil szervezetek, közintézmények, helyi lakosok közötti kapcsolat erősítése Helyi foglalkoztatás és családok segítése - CLLD típusú fejlesztések

Az eddigi tapasztalatok alapján ... tanácsok

Tanácsok Alternatívákban való gondolkodás Egymásra épülő fejlesztések tervezése A megye és az MJV a tervezéssel kapcsolatosan szorosan egyeztessen Hálózatban való gondolkodás (főként a közeledésfejlesztések tekintetében) Partnerség, a közösségi összefogás

Köszönöm megtisztelő figyelmüket Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal Levelezési cím: 1051 Budapest, József nádor tér 2–4. Cím: 1054 Budapest, Kálmán Imre utca 2. E-mail: gyongyi.jarmi@nth.gov.hu Telefon: +36 (1) 7959084 www.nth.gov.hu