Informatika az iskolában – kényszerek és lehetőségek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
TIOP 1.1.1/09/ Digitális reál-is? Készítette:Mátisné Szultos Erzsébet.
Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
Hülber László SZTE BTK Neveléstudományi Doktori Iskola
LKG, KIT, Moodle KIT érdekel(het) a Moodle? (Alkalmazási kényszerek és lehetőségek a középiskolai gyakorlatban) Bánhegyesi Zoltán Leövey.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
NyitólapEszközökIgényekProblémákKövetkeztetések Kik?Mit?Mivel?Hogyan? A felmérés 1. Mobilhasználat 2. Internethasználat 3. Oktatás korszerűsítése Az m-Learninget.
Tanyanyagtárházak lépjünk túl egy LMS korlátain Networkshop 2010 Debrecen, április Vágvölgyi Csaba
Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Pályázati adatok: Projekt címe: „ A pedagógiai módszertani reformot támogató informatikai infrastruktúra fejlesztése Békéscsaba iskoláiban” Azonosító:
VI. Interaktív Tábla Konferencia
A portál zártkörű, online, virtuális intranet hálózata A Google segítségével, a drseres.com domain keretein belül létrehoztunk egy online virtuális intranet.
Együtt könnyebb? – Csoportmunka a matematika órán
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
TÁMOP B-09/ Digitális Középiskola beindítása a Leövey Klára Gimnáziumban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
Czeglédi László Integrált tartalomszolgáltatás megújult környezetben
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
E-NAPLÓ Szabó László.
E-learning és a multimédia
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetenciafejlesztés – ahogy a diákok látják Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Sokszínű Digitális Tanítás főszerkesztő-helyettes
A Z ELA LCMS BEMUTATÁSA, KURZUS SZERVEZŐI LEHETŐSÉGEI, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A T ÉRINFORMATIKÁRA.
Info-kommunikációs Technológia Nedeczky Veronika Sulinet
Megújul a Sulinet Könczöl Tamás osztályvezető
szakmérnök hallgatók számára
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
Web Application for Resource Planning
Az E-TANÁR portál. A digitális olvasás-tudás már széles körben elterjedt. A digitális írás-tudás széleskörű alkalmazásához azonban alkotói közösségi fórumok.
Az E-TANÁR portál.
Pankucsi Szilárd Mérnöktanár Mérnök Informatikus
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Győr, dr. Nagy Tamás, Nyitrai Erzsébet
Készítette: Pethő Balázs 1 Oktatási keretrendszerek A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta.
WEB 2.0. Amiről szó lesz… Web átalakulóban, a WEB 2.0 –Újszerű weboldalak… –Első a tartalom! –A felhasználók hatalomátvétele?! –A Web mint platform –
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
LKG és a KIT, LKG és a KIT (az SDT-monitor ürügyén) Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
LKG-Moodle Miért szeretjük(?!) a MOODLE–t? avagy bevezetés a LKG ToP ( T áv O ktatási P ortál) e-oktatási rendszer használatába Bánhegyesi.
LKG-Moodle A LKG ToP ( T áv O ktatási P ortál) működéséről avagy bevezetés a MOODLE e-oktatási rendszer használatába Bánhegyesi Zoltán.
LKG & ENIS A Leövey Klára Gimnázium az Innovatív Iskolahálózatban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
© BZ: IKT az iskolában1 Az informatika az oktatás szolgálóleánya?! Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium „Scientia computationum.
LKG, SDT, Moodle A LKG kalandjai az SDT-vel és Moodle-val Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Tanulási útmutató Tanulási Útmutató Az Észak-magyarországi Regionális Távoktatási Központ által a TÁVHÁLÓ projektben kifejlesztett e-learning környezethez.
LKG és a KIT, LKG és a KIT Bánhegyesi Zoltán.
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Az eLEMÉR iskolai önértékelő keretrendszer kipróbálásának tapasztalatai a Leövey Gimnáziumban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
TIOK IKT – összefoglaló Nagy Regina Sulinet Programiroda tartalomfejlesztési szakértő.
Kommunikáció a felsőoktatásban Rós László PTE BTK, április 14.
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
E-larning és M-learning nemzetközi viszonylatban és Szerbiában (egy saját fejlesztésű oktatási keretrendszer bemutatása) Előadók: Kőrösi Gábor és Esztelecki.
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
GeoGebra Dinamikus matematika mindenkinek
Virtuális tanulási környezet kialakítása és projektmódszerek alkalmazása Erasmus+ KA1 mobilitás program Disszemináció Százhalombatta, november 24.
ELearning az oktatásban készítette: Melega Kálmán iskola: honlap: eLearning:bubo.pataky.hu.
Digitális generáció az iskolapadban Bedő Ferenc
Honlap: Program: A Math-Bridge interaktív tanulási platform lehetséges szerepe az oktatási folyamatban.
Nemzeti Köznevelési Portál
Információtechnológiák és tudásbázis az Agrof-MM Leonardo+ projektben M=Mountain; M=Mediterranean
A digitális kompetencia fejlesztése
Tanácsok a portfólió készítéséhez
Előadás másolata:

Informatika az iskolában – kényszerek és lehetőségek „Scientia computationum est ancilla educationis?!” Informatika az iskolában – kényszerek és lehetőségek Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium www.leovey.hu A filozófia a teológia szolgálóleánya. (Philosophia est ancilla theologiae.) Aquinói Szent Tamás (1224-1276) Scientia computationum est ancilla educationis. ("Szcienciá komputácionum eszt áncillá edukációnisz") Ferencvárosi Pedagógiai Nap, 2009 © BZ: IKT az iskolában

Nem úgy van most mint volt régen… Oktatás: tárgy és/vagy alany? Amiről szó fog esni Nem úgy van most mint volt régen… Oktatás: tárgy és/vagy alany? egy e-learning rendszer Iskola = hivatal (is)  e-napló Kommunikáció: egyedül nem megy… Válámi ván, dé ném áz igázi… © BZ: IKT az iskolában

Nem úgy van most mint volt régen… „Megdöbbentőnek tartom, hogy az oktatás minőségének romlásával kapcsolatos sok hűhó és vita közepette figyelmen kívül hagyjuk a legalapvetőbb okot. A tanulóink radikálisan megváltoztak. A mai diákok már nem azok, akiknek a jelenlegi oktatási rendszert tervezték.” Marc Prensky: Digital Natives, Digital Immigrants; 2001 © BZ: IKT az iskolában

Digitális őslakosok, digitális bevándorlók Digitális őslakosok (= diákjaink): együtt nőttek fel a számítógéppel, játékkonzollal, internettel, mobiltelefonnal, MP3 lejátszóval; anyanyelvük az internet; természetes „always on”; „multitasking”; gyors információ-elérés; vizualitás; játék, stb. Digitális bevándorlók (= mi, tanáraik): tanuljuk; könnyen/nehezen; akcentusunk van lassan, lépésről lépésre, egymás után, egyedül, „komolyan”, stb.  Kommunikációs nehézségek „A digitális bennszülöttek számára az iskola gyakran olyannak tűnik, mintha erős akcentussal bíró, érthetetlen külföldiek tartanák az órákat.” 1991 Web 1997 SuliNet 2001 mobil 2002 Wiki 2003 MM mobil 2004 MP3 2005 HTML 2006 blog, iwiw 2007 YouTube © BZ: IKT az iskolában

© BZ: IKT az iskolában

Tehát: változnak az idők… © BZ: IKT az iskolában

Nem csak a LKG-ban… KSH: A vállalkozások és a háztartások IKT-eszközökkel való ellátottsága és ezek használata, 2008 © BZ: IKT az iskolában

Mi is zajlik egy iskolában? Oktatás (tanóra, HF,…) Kommunikáció (nyilvánosság, információcsere…) IKT eszközök, alkalmazások Hivatal, üzem (munkaügy, tanügyigazgatás, pénzügy…) © BZ: IKT az iskolában

Feltételek Vas Tudás Tartalom, eszközök Hozzáférés, használat Iskola: SuliNet, informatikai normatíva, pályázatok, Otthon: tanárok =? (pl. SZT-IS-3/P); diákok, szülők =? Tudás Diák: tőlünk (is) kapja  Tanár: külső/belső továbbképzések, önképzés, tanárképzés,… Tartalom, eszközök Immár van! (Pl. SDT, Realika, Sunflower, NDA, NAVA, stb.) „Tisztaszoftver”, „közkincs”, Creative Commons („kreatív közvagyon”) Hozzáférés, használat iskolában, otthon – óriási változások!  oktatás-, munkaszervezési következmények?! © BZ: IKT az iskolában

Oktatás: munkamegosztás eszköz: érthetőbb, színesebb, taníthatóbb Erőforrások (óraszám, pénz, eszköz, tudás) informatika Rozsdásodás! „rendes” tantárgyak cél, tartalom, gyakorlat, visszajelzés Az eszközöket (tárgyakat, tudást) használni kell – nem informatika órán is! Szabadítsuk ki az IKT eszközöket a számítástechnika kabinetek rabságából! © BZ: IKT az iskolában

Iskolai informatikai infrastruktúra Kabinet(ek) Tanári(k) Iroda(k) Laptop(ok) Tantermek Könyvtár © BZ: IKT az iskolában

SDT (http://sdt.sulinet.hu/) Realika (http://realika.educatio.hu/) (Fél)kész konzervek SDT (http://sdt.sulinet.hu/) Realika (http://realika.educatio.hu/) Filmhíradók online (http://www.filmhiradok.nava.hu/) Sunflower (http://sdt.sulinet.hu/sunflower/) Egyszervolt.hu (http://egyszervolt.hu/) E-tábla anyagok … © BZ: IKT az iskolában

Hot Potatoes (http://hotpot.uvic.ca/) Magad uram… Hot Potatoes (http://hotpot.uvic.ca/) Excel a matematika/fizika/kémia órán… GeoGebra (http://www.geogebra.org/) LeMill (http://lemill.net/) Pl. Emberjogi mozgalmak (Martin Luther King) www.ning.com, www.wallwisher.com, www.glogster.com Pl. Eszköz – mérés – értékelés; fizikai mérések Sinequanon; Calameo (http://en.calameo.com) © BZ: IKT az iskolában

Egy lépéssel tovább – e-learning rendszerek www.leovey.hu/moodle/ © BZ: IKT az iskolában

Mi is az a Moodle? (www.moodle.org) A Moodle olyan nyílt forráskódú programcsomag, amely elektronikus tanulás és tanítás komplex lebonyolítását teszi lehetővé egy tanulási környezeten keresztül. Moodle = Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment CMS – Content/Course Management System LMS – Learning Management System VLE – Virtual Learning Environment Szabad forráskódú, ingyenes (GPL) Futtatási környezet a szerveren: „AMP” = Apache, MySQL, PHP Futtatási környezet a felhasználó gépén: tetszőleges böngésző, JavaScript és „cookie” használattal. © BZ: IKT az iskolában

Az e-learning keretrendszerek: támogatják a tananyagok szerkesztését, megjelenítik a tananyagokat nyilvántartják a diákokat, eredményeiket, naplózzák a tevékenységeket, értékelik a tevékenységeket, kommunikációs felületet biztosítanak, kollaboratív felületet biztosítanak, stb. A MOODLE egy ilyen keretrendszer. © BZ: IKT az iskolában

Moodle szerverek a világban (2009. nov.) 209 országban (79 nyelven) 43 689 regisztrált szerver, 1 242 382 tanár, 2 980 929 kurzus, 30 467 857 felhasználó, … © BZ: IKT az iskolában

A Moodle alapeleme: a kurzus Személyek Tanár(ok), diákok Tananyagok („források”) Szövegek, képek, filmek, animációk,… Feladatok („tevékenységek”) Dolgozatok, tesztek, projektek, viták,… Játékszabályok Követelmények, határidők, értékelések,… © BZ: IKT az iskolában

Források (~tananyag) Weblap (belső) – tanár készíti el formázott, képeket, linkeket, stb. tartalmazhat pl. pontos specifikáció; „olvasnivaló” Állományok (belső vagy külső) képek, animációk, videók,… pl. kimenet képe, nyers állományok, elemzendő ábra, … Weboldal (külső) „olvasnivaló”, kép, animáció, teszt, háttérismeret, stb. címke!: mit, hogyan használjon belőle! Címkék eligazítás, teendők, utasítások © BZ: IKT az iskolában

Feladat (doc, xls, ppt, stb. beküldése) Tevékenységek Tantárgyfüggő! Feladat (doc, xls, ppt, stb. beküldése) gyakran alkalmazható - viszonylag kevés előkészítő munka pontos specifikáció!; illik értékelni  utómunka! Fórum (szabályozott eszmecsere) viszonylag kevés előkészület – de számos esetben nehéz elképzelni jó témafelvetés!; gondok az érveléssel; egymásnak feladat Teszt (feleletválasztós, kiegészítő, igaz/hamis, párosító, kitöltő, stb.) meghökkentően népszerű ↔ azonnali visszajelzés, komoly előkészítő munkát igényel (Hot Potatoes import!) kötött formák - diszlexia, diszgráfia! Lecke (több oldal, elágazási pontokkal) a differenciálás egy eszköze És még: Wiki, Párbeszéd, Műhely, stb. © BZ: IKT az iskolában

Egy példa… © BZ: IKT az iskolában

…a példa folytatása © BZ: IKT az iskolában

Mikor, hol használható? Tanórán Otthon Oktatáson kívül Minden óra? Rendszeres óra? Alkalomszerű? ( gépterem!) feladatlap-jelleg! (egyértelmű utasítások; címkék használata) egyéni tempó, útvonal!; differenciálás Otthon ismétlés, háttéranyagok, házi feladatok,… hiányzás, magántanuló, alacsony óraszám kompenzálása (középiskolai) felnőttoktatási paradoxon!!! Oktatáson kívül közösség-építés; felmérések; e-ügyintézés © BZ: IKT az iskolában 23

A Moodle mindent lát! (~ „naplózás”) Pl.: mit tevékenykedett Diák Dezső január 27-én? © BZ: IKT az iskolában 24

… a tesztek eredményeit, … Excel export! © BZ: IKT az iskolában 25

… itemenként részletesen elemezve,… Excel export! © BZ: IKT az iskolában 26

… a beadott feladatokat, … © BZ: IKT az iskolában 27

… akár javítva is, … © BZ: IKT az iskolában 28

… és tanulnak-e egyáltalán? © BZ: IKT az iskolában 29

Speciális alkalmazások 1.: e-ügyintézés Kérdőív (Feedback)  Excel export! © BZ: IKT az iskolában 30

Speciális alkalmazások 2.: felmérés Kérdőív (Feedback)  Excel export! © BZ: IKT az iskolában

Speciális alkalmazások 3.: közösség Ez is egy „kurzus”! © BZ: IKT az iskolában

Amire lehetőség nyílik: Miért is csináljuk? Amire lehetőség nyílik: változatos tevékenységi formák (~ „érdekes” óra, aktív diák), szemléltetés, interaktivitás, gyorsaság kiegészítő anyagok, tehetséggondozás, hátránykompenzáció, adaptivitás: egyéni utak, egyéni tempó hiányzás, alacsony óraszám kompenzálása IKT kompetenciák fejlesztése kommunikációs lehetőség (tanár-diák, diák-diák) visszajelzések, ellenőrzés, nyomonkövethetőség „újrafelhasználhatóság” távmunka (tanár), távtanulás (diák) © BZ: IKT az iskolában

Hivatali ügyek 2007.11.19 © BZ: IKT az iskolában

Hivatal: információs rendszer Célok Minden érintett minden – a munkájához szükséges – információhoz, dokumentumhoz bármikor hozzáférjen. Gyorsuljon az intézményen belüli/kívüli kommunikáció. Csökkenjen a nyomtatási költség, a környezeti terhelés. Egységes, átlátható dokumentum tárolási rend kialakítása, használata. 1. szint: levelező listák tanári, munkaközösségi, igazgatósági, „hefop”, stb. © BZ: IKT az iskolában

Finomra hangolt hozzáférési jogok! (Távolról is!) Dokumentumtár Tanároknak: „hivatal”: – jegyzőkönyvek, munkatervek, tantervek, névsorok,… „szakmai”: – munkaközösségi anyagok „hirdető”: – közös, átmeneti érvényű anyagok „fejleszt”: – PP, HTT, SzMSz, MIP, házirend íróinak Diákoknak: „szakmai”: – tanulni való ( munkaközösségek) DÖK anyagok Ügyvitel: munkaügyi, gazdasági, személyzeti, stb. dokumentumok Finomra hangolt hozzáférési jogok! (Távolról is!) © BZ: IKT az iskolában

Távoli hozzáférés © BZ: IKT az iskolában

LeN = Leövey e-Napló © BZ: IKT az iskolában

Miért? (= kinek az érdeke?) Tanárok: – bárhonnan (minden „internetes” számítógépről) elérhető, használható; – egy helyen található meg az összes jegy, hiányzás, óra; – a statisztikák egy gombnyomásra elkészülnek. Diákok: – folyamatosan látják a beírt jegyeket, hiányzásokat; – fakultációs, nyelvi jelentkezéseiket, stb. elektronikusan intézhetik. Szülők: – naprakész információk gyermekeik hiányzásairól, jegyeiről; – fogadóórára jelentkezés elektronikusan Vezetés: – naprakész információk az órákról, diákokról, „tankörökről”; – a statisztikák egy gombnyomásra elkészülnek; – a határidők betartása ellenőrizhető; – „teljesítve van” az intézmény tájékoztatási kötelezettsége © BZ: IKT az iskolában

Szempontok Taninf MaYor Üzleti Rendelkezésre állás ? + Sebesség Hibajavítás Szem. jogok Adatbiztonság Szerver - Kliens Java! Órarend (aSc) van(?) van nincs © BZ: IKT az iskolában

2008/2009: „kísérlet” két osztállyal Mi kell hozzá? Szerver: „LAMP” = Linux, Apache, MySQL, PHP Külön szerver, napi biztonsági mentés, jelszavas védelem, biztonsági protokoll  rendszergazda A felhasználó gépén: tetszőleges böngésző (IE, FF, stb.) 2008/2009: „kísérlet” két osztállyal egy „egyszerű” (egy nyelv, nincs fakultáció, stb.) – 9.B egy „bonyolult” (nyelvi sáv, fakultáció) – 11.B  35 tanár! (~ 60 %) © BZ: IKT az iskolában

Visszajelzés (online, Google dokumentumok / Űrlap) Összességében mennyire tartja/tartod hasznosnak az e-naplót?  2009/2010: teljes körű bevezetés © BZ: IKT az iskolában

Mit tud az e-napló? Főbb funkciói: tanárok és diákok adatainak kezelése órarend kezelése osztályokon és évfolyamokon átívelő „tankörök” (nyelvi sáv, fakultáció) kezelése haladási napló helyettesítések, óracserék, elmaradások, speciális tanítási napok kezelése hiányzások, igazolások kezelése osztályzatok kezelése szaktanári bejegyzések (dicséretek, figyelmeztetők) kezelése nyomtatás © BZ: IKT az iskolában

Szerepek, jogok Tanár(ok) Tanár: Osztályfőnök: Igh.: Diák Szülő órák, hiányzások, jegyek, dolgozatok, beírások, stb. Osztályfőnök: hiányzások igazolása, statisztikák, nyomtatás, magatartás-jegy, stb. Igh.: helyettesítés, óracsere, ellenőrzés, stb. Diák megtekintés: jegyek, dolgozatok, hiányzás; e-ügyintézés: fakt, nyelv, stb. Szülő megtekintés: jegyek, dolgozatok, hiányzás, beírások, stb. © BZ: IKT az iskolában

Szülői szemmel… A bejelentkezés © BZ: IKT az iskolában

Az osztályzatok © BZ: IKT az iskolában

Haladási napló © BZ: IKT az iskolában

Dolgozatok, bejegyzések © BZ: IKT az iskolában

Hiányzások naptár nézetben © BZ: IKT az iskolában

Hiányzás részletezve © BZ: IKT az iskolában

Üzenetek, hibabejelentő © BZ: IKT az iskolában

A (középfokú) oktatási intézményeket terhelő jelentési kötelezettségek © BZ: IKT az iskolában

Communicare necesse est, vivere non est necesse „Kell” jogszabályi előírások: dokumentumok (PP, SzMSz, MIP, stb.) nyilvánossága tájékoztatási kényszer (felvételi, mérések, taneszközök, stb.) „különös közzétételi lista” „Muszáj” elemi érdek (lenne?) a tájékozott szülő, diák, kolléga visszajelzések szerepe © BZ: IKT az iskolában

Kommunikáció: kell-e iskolai webhely? © BZ: IKT az iskolában

Egy hónap adatai… (Google Analytics) © BZ: IKT az iskolában

Milyen legyen az iskolai webhely? Tartalom: „külsőknek”: bemutatkozás, felvételi információk, dokumentumok, adatok, elérhetőség, hírek, hírlevelek, stb. „belsőknek”: órarend, eseménynaptár, „belső” dokumentumok, fórum, hírek Lényeg: aktuális, hiteles, fontos információk; „e-ügyintézés” Továbbá: áttekinthető, gyors, böngésző- és hardver-független szabványos (W3C), akadálymentes  statikus (HTML) lap  dinamikus portál (CMS), „szerkesztőség” © BZ: IKT az iskolában

Az „új” LKG portál www.leovey.hu © BZ: IKT az iskolában

E-ügyintézés © BZ: IKT az iskolában

Naptár © BZ: IKT az iskolában

Órarend © BZ: IKT az iskolában

Még mindig kommunikáció… © BZ: IKT az iskolában

Kellene még: csoportmunka-szoftver Tanári INTrAnet = TINTA © BZ: IKT az iskolában

TINTA (eGroupWare) Naptár (megosztható) Címjegyzék WebMail Dokumentumtár (verziókövetéssel) Projektkezelő InfoLog: teendők, feljegyzések,… Erőforrás-kezelő (terem, technika, stb. igénylése) Hírszerkesztő Tudástár (kérdés, válasz,…) Hibajegy-kezelő (hiba bejelentése, kezelése…) Üzenetküldő © BZ: IKT az iskolában

Konfliktusok egy jó családban nem (hogyan) működik az izé a gépen!? miért, mit, hogyan, minek tanítsak számítógéppel? Történet 1.: ~1680 – Newton és Leibnitz: megszületik a kalkulus ~1850 – Cauchy és Weierstrass: korrekt matematikai leírás ~1920 – elemei a középfokú oktatásban megjelennek Történet 2.: ~1991 – megszületik a WWW ~2002 – Moodle, 2004 - SDT Csoda-e, hogy nincs minden a helyén, hogy bizonytalanok vagyunk a mit, a hogyan, a kinek kérdéseiben? ~250 év ~20 év © BZ: IKT az iskolában

1. Számítógép + hálózat: jött, látott, győzött Muszáj? 1. Számítógép + hálózat: jött, látott, győzött a kommunikáció, információszerzés, munkavégzés eszköze e-levelezés, információgyűjtés, csoportmunka, távmunka, távoktatás, stb.  digitális írástudás  digitális analfabétizmus ↕ diákjaink életesélyei 2. Média/internet-generáció az iskolapadokban információ-özönben, kattintva nőnek fel vizualitás (MM) iránti igény, hipertext↔szekvencia, … Iskola érdektelenné, hiteltelenné (nem „evilági”), anakronisztikussá válhat! © BZ: IKT az iskolában

Köszönöm a figyelmet! www.leovey.hu/~bz/ banhegy@leovey.hu © BZ: IKT az iskolában