E-LEARNING ÁLTAL TÁMOGATOTT KÖNYVTÁRI MUNKAFOLYAMATOK Virág Fruzsina Virag.Fruzsina@lib.szie.hu Szent István Egyetem Kosáry Domokos Könyvtár és Levéltár
Könyvtári kommunikáció I. Külső külvilág felé fenntartó felé Belső vertikális horizontális
Megváltozott körülmények Megnövekedett információmennyiség Az információhoz való hozzájutás vált prioritássá megváltozott igények, megváltozott munkafolyamatok megváltozott eszközök, módszerek, megváltozott rendelkezésre állási idő (24 óra) Megjelennek a tértől független kommunikációs formák A virtuális, kommunikációs csatornák szerepe növekszik (pl.: Facebook, iWiW, hírlevelek) ezek az új eszközök megjelennek a könyvtárnak mind a belső, mind a külső kommunikációjában (kihasználva ezt a technológiát) új könyvtári szolgáltatások, elektronikus anyagok, tananyagok
Könyvtári kommunikáció II. Külső különböző kiadványok (Könyvtárhasználat és szakirodalmi információkeresés, Kosáry Domokos, a tudományszervező könyvtárigazgató) cikkek (SZIE újság, Könyv, könyvtár, könyvtáros) TV-adások (Gazdakör, Élni tudni kell - m1) Közvetlenül a könyvtárhoz kötődő modern szolgáltatások könyvtári portál ticketing rendszer hírlevelek (jelenleg egyirányú, fejlesztés után kétirányú) Könyvtár modern szolgáltatásai = hitelesség, korszerűség, elsődleges információforrás e-learning e-portfólió
Könyvtári kommunikáció III. Belső folyosói beszélgetések (non-formális) szervezeti hierarchiát megtartó sorrend (fel és le is) vezetői értekezletek részlegvezetők tájékoztatója e-mail telefon fax könyvtári Wiki ticketing rendszer (pl. hibabejelentő, vezetői információs rendszer - TQM)
E-learning szolgáltatásaink A felhasználó saját kurzusai egy helyen Felhasználói segítség, támogatás E-tananyagok Kutatás-támogatás ePortfólió Könyvtári kurzusok
Jelenlegi rendszer Moodle Kurzus Hírfórum Munkafolyamatonkénti bontás Adatbázis Wiki Fogalomtár Weblap Galéria Állományok…stb.
Könyvtári Wiki előnyei Folyamatos információellátás Áttekinthetőség Minden dolgozó által látható, véleményezhető, módosítható Kényelmes felület Minőségbiztosítás előfeltételeinek eleget tesz munkatársak aktivitásának figyelése rögzített tartalom ellenőrizhetőség hivatkozási alapot biztosít
Tervek A Könyvtári Wiki kiterjesztése A tagkönyvtárak is sajátot építsenek (önálló aloldalak) egymás munkájának megismerése szorosabb együttműködés, egymás segítése
Libportál bemutatása A weboldalba épített keresés e-learning bejelentkezés Hírek, hírlevelek, események Könyvajánló Videószolgáltatás (opció, videotórium)
Ticketing rendszer – felhasználók LDAP, vagy regisztráció E-szolgáltatások Hosszabbítás Könyv/folyóirat kérése Könyvtáros kérése Könyvtárközi kölcsönzés Beszerzési javaslatok Hibabejelentő
Ticketing rendszer – könyvtárosok Állandó jelenlét Üzenetek kezelése Állapot, prioritás, felelős beállítása Nyomon követés (workflow menedzsment)
A ticketing rendszer előnyei 24 órás elérhetőség Kényelmes az olvasóinknak Bármikor megtekinthető Ellenőrizhető Követhető, áttekinthető Áttekinthető, egységes felület Olvasókkal való írásos kommunikáció egy helyen Segítségével objektíven megítélhető a szolgáltatás színvonala
Néhány példa: kommunikáció
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Kapcsolat: Virág Fruzsina, informatikus könyvtáros, Virag.Fruzsina@lib.szie.hu SZIE Kosáry Domokos Könyvtár és Levéltár 2103 Gödöllő, Páter Károly utca 1. Tel.: +36 28 522 000 / 1043 WEB: http://lib.szie.hu http://elearning.szie.hu