Turbók Arnold Bertalan www.mpigyor.hu turbok.bertalan@mpigyor.hu A múzeum és a pedagógus Turbók Arnold Bertalan www.mpigyor.hu turbok.bertalan@mpigyor.hu
a tanári teljesítmény (McKinsey jelentés) Tanulók teljesítménye 100 diákok 90 Legjobb 20% tanár 53 50 37 Legrosszabb 20% tanár diákok 8 éves 11 éves
McKinsey jelentés 1. „Az oktatási rendszer csak olyan jó, mint a tanárok, akik alkotják.” 2. „Az eredményes tanulás elképzelhetetlen jó tanítás nélkül.” 3. „A kiváló teljesítményhez minden gyermek sikere szükséges.” (Forrás: http//oktatas.magyarorszagholnap.hu/images/McKinsey.pdf)
McKinsey jelentés Az élenjáró rendszerek vizsgálata három különösen fontos tényezőt azonosított: a megfelelő emberek váljanak tanárrá, eredményes oktatókká képezzék őket, a lehető legjobb oktatást kapjon minden gyermek. (Forrás: http//oktatas.magyarorszagholnap.hu/images/McKinsey.pdf)
a múzeumpedagógia lehetőségei „AKI AKAR VALAMIT, AZ MÓDSZERT KERES, AKI NEM, AZ KIFOGÁST.” a múzeumpedagógia lehetőségei
KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS Hasznosítható tudás Ismeretekbe ágyazott képességfejlesztés Az alkalmazáshoz szükséges attitűdök kialakítása
volt diákok múzeumi élményei Győr mellett az első faluban lakik – sem általános, sem középiskolás korában nem hozták be a győri múzeumba zirci múzeumban: egyedül kellett felkészülni (tevékenykedtető pedagógia) szentendrei skanzen – perecsütés, Hollóháza: patkolás győri, és középiskolás korának végéig nem volt a győri múzeumban, de volt vitorlázni vagy a Parlamentben iskolás korában
mostani iskolások élményei Mindig vittek, így ismertem a győri, pápai, egri, zirci múzeumokat. Még nem láttam a győri múzeumot (egy 11-es, egyházi iskolás) Egyszer az iskolával voltunk. Kedvesek voltak, körbevezettek. A festmények szép nagyok voltak a falon. Ilyen nagyokat még másutt nem láttam.
tudás + képességek + attitűdök Tudás és kompetencia (dr. Pála Károly diája) Oktatás és képzés 2010 munkaprogram Európai Tanács 2000, Lisszabon Kulcskompetenciák munkacsoport Az Európai Parlament és a Tanács ajánlása az élethosszig tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról (2006 december) kompetencia tudás + képességek + attitűdök ismeretek alkalmazás
pedagógus és a múzeum Konzerválás Fejlesztés NAT Kulcskompetenciák Fejlesztési feladatok Hon- és népismeret Aktív állampolgárrá nevelés Testi és lelki egészég Műveltségi területek Ember és társadalom
együttműködés múzeum(ok), iskolák, pedagógiai intézet rész-tanmenet ajánlatok múzeumi rendezvények ajánlása (szakmai fejlesztő anyaggal: hova illeszthető a tananyagban) – HÍREK Kihelyezett (tematikus, ünnepekhez kötött, településekhez kötött) órák, foglalkozások iskolai vándorkiállítások (pl. címertan)
Hallom, látom, fogom… Közöm van hozzá! John Dewey (+1952) a tapasztalat fontossága Maria Montessori (+1952) a pedagógus nem ismeretközlő, hanem a tanítási folyamat irányítója a tanuló személyiségének fejlesztője
Forrás → Kovátsné Németh Mária: Fenntartható oktatás és projektpedagógia
lehetőségek a projektmódszerhez Tanulmányi kirándulások Kihelyezett múzeumi órák (tömbösítve) Ásatási helyszín Tematikus kiállítások Megyegyűlés régen (és ma) … Miért lábas a lába?
Miért lába(o)s a lába(o)s? Szabad tűz felett, lábakon áll Tűzálló, mert benne ült a lángnyelvben Alul elkeskenyedett
Milyen lába(o)sok vannak ma? Takaréktűzhely Láb helyett fület kapott
a lába(o)s - projektmódszer Ásatás Források: tárgyi emlékek Restaurálás, kiállítás Festékek, ragasztók A kor megidézése (öltözködés, ételek stb.) Írott források (kutatómunka)
a lába(o)s - projektmódszer Anyaggyűjtés Fotók Videó felvétel Otthoni kutatás Régen ilyen volt. Ma milyen? BEMUTATÓ (projekt termék) Film, előadás (a kor megidézése), kiállítás (részese voltam, közöm volt hozzá)
múzeum és pedagógus (konkrét együttműködés 2008/2009) Adventi szokások múzeumi kiállítás a jelképek üzenetei hagyomány és üzlet A városok főtere Széchenyi tér felújítása múzeumi tárgyi emlékek levéltári írásos emlékek a tér közösségszervező ereje