Körzeti Közoktatási Intézmény DARÁNY

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Patay Sámuel Általános Iskola és Óvoda portfóliója
Advertisements

ERNYŐ PROJEKT szakmai program TÁMOP /
Móricz Zsigmond Alapiskola és Óvoda
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
Dél – dunántúli Regionális „IPR” Tájékoztató Nap Pécs = Európa Kulturális Fővárosa! Építkezzünk tovább! A „BÁZIS”- tól, az „ERNYŐ”- ig! !
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
Milyen tanulsággal szolgálhat a szabadidő-elmélet a pedagógus számára?
Napköziotthonos Óvoda Jánkmajtis
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
PARTNERSÉGBEN AZ OKTATÁSSAL….  40 fő főállású pedagógus  Nagyrábén 19+6 fő  Bihartordán 12+3 fő  Tanulói létszámok 2007/2008 tanév: Nagyrábé iskola:
Iskolánkról.
KÖSZÖNTÖM A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Tájékozódási Futásért Egyesület nevében.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet
Ifjúsági és szabadidős programok Legyen az esély egyenlő- esélyteremtés a Sásdi kistérségben.
Ifjúsági és szabadidős programok Legyen az esély egyenlő- esélyteremtés a Sásdi kistérségben
Közoktatási esélyegyenlőség a Dráva mentén Szentendre, május 27.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
„Hódmezővásárhelyi modell” Egy lehetséges válasz a 21
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Minőségi oktatás támogatása, valamint az egész életen át tartó tanulás elősegítése a kultúra eszközeivel az LHH kistérségek esélyegyenlősége érdekében.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
A gyakorlatvezető mentor
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 MIT KEZDÜNK AZ EU-VAL? Az unió megjelenési formái az oktatási intézményekben.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
ÖKOISKOLA A HERNÁD ÉS A BÁRSONYOS ÖLELÉSÉBEN Bőcsi Általános és Szakiskola, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény.
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
IKT-alapú programcsomag alkalmazása a szociális kompetencia fejlesztésében Készítette: Andiné Csorba Klára
Városközponti Főigazgatóság Kossuth Lajos Általános Iskola Tájékoztató az „Önkéntes segítő gyakorlat” tárgyhoz augusztus 23.
I ntegrációs P edagógiai R endszer. INTEGRÁLT NEVELÉS-OKTATÁS: A hátrányos (HH) és halmozottan hátrányos helyzetű (HHH), eltérő nevelési igényű, gyermekek.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Békéscsabai Petőfi Utcai Általános Iskola
A szaktanácsadó segítő szerepe
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
HEFOP/2005/2.1.5 ˝HALMOZOTTAN HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TANULÓK INTEGRÁLT NEVELÉSE˝ ˝KARÖLTVE˝ TANULÓBARÁT ISKOLAI EGYÜTTMŰKÖDÉS KIALAKÍTÁSA ZALA MEGYÉBEN.
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szakmai beszámoló TÁMOP B-13/ Partnerség és hálózatosodás „Az iskola közös ügyünk” „Ki tud többet Szorgalmatosról?”
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
Jó gyakorlatok a közoktatás területén
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
ERNYŐ PROJEKT Záró 2013/ TÁMOP /
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Az eredményesség mérése és szakmai ellenőrzés Összeállította: Barcziné Horváth Márta iskolaigazgató, IPR szakértő Kocsis Gáborné IPR szakértő.
„ÍVELJETEK CSILLAGOK!” ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROJEKT A II. RÁKÓCZI FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI-BAN TÁMOP B
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
TÁMOP /10/ Együtt-Működők Nevelési-oktatási intézmények tanórai, tanórán kívüli és szabadidős tevékenységének támogatása szeptember.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Előadás másolata:

Körzeti Közoktatási Intézmény DARÁNY Hátrányos helyzetü gyermekek integrált fejlesztése Készítették: Radics József és Breszkovics József

Környezetünk A KKI Általános Iskolája öt drávamenti kistelepülés beiskolázási körze-te Darány székhellyel. ( Darány - 1060 lakos, ebből 24%cigány, Istvándi - 684 lakos, ebből 62 %cigány, Drávatamási - 442 lakos, ebből 8% cigány, Drávagárdony-176 la-kos, ebből 35% cigány és Kastélyosdombó - 467 lakos, ebből 25% cigány.) Az beiskolázási körzet öt települése az elmaradott térségek kate-góriájába tartozik.

A természeti környezet A Duna –Dráva Nemzeti Park környezetében, varázslatosan szép tájon élünk. Rendkívül gazdag a táj nö-vény- és állatvilága. Az iskola mellett kezdődik az országos hírű Ősborókás. A több mint háromezer itt élő állatfaj egyik legvédettebb madara a rétisas, mely ezen a vidéken rendszeresen költ. Jellemzően itt élő madarak a szürke gémek, a récék, a fekete gólyák. Ritka kincse a faunának a királyharaszt és a kockás liliom. A környező csodálatos erdőkben sétálni, gombázni, pihenni lehet.

A szociális helyzet A rendszerváltó évek átszervezésekkel, tulajdonos váltásokkal, mun-kahely bezárásokkal elegy viharai, elsősorban a környékről bejáró dolgozókat tizedelték meg. Sokan és hirtelen váltak munkanélkülivé, mivel a körzet településein alig van a foglalkoztatás szempontjából szá-mottevő munkahely. A peremre sodródás leggyorsabban a települések cigány lakossága körében ment végbe. A hanyatlás, a válság a mai nap is folytatódik. A lakáskörülmények siralmasak. A rossz higiénés körül-mények miatt a legtöbb cigány gyermek egészségi állapota rossz. A roma gyermekek zöme alultáplált Az öt település roma népességének zöme jövedelempótló támogatásból, iskoláztatási támogatásból, rend-szeres nevelési segélyből és gyermekgondozási segélyből él, - jöve-delmüket alkalmi gyűjtögetésből - agancsozásból, gombázásból, makko-zásból, gyógynövénygyűjtésből egészítik ki.

Körzeti Közoktatási Intézmény A KKI szervezete Körzeti Közoktatási Intézmény Igazgató Tanács KKI igazgató darányi istvándi Iskola intézményegység iskola intézmény egység könyvtár Intézményegység vezető Intézményegység vezető darányi óvoda istvándi óvoda intézményegység intézmény egység Intézményegység vezető Intézményegység vezető

Az üzenet " Mikor iskolába kerültem, rájöttem, hogy az iskolai környezet mind stílusában, mind elvárásaiban oly-annyira különbözik az otthonitól, hogy lényegében csak akkor élhetem túl, ha választok a két világ kö-zött. Mikor diák lettem, tulajdonképpen "újra-csináltak" tanáraim, magam sem tartottam semmit érvényesnek abból, amit korábban tudtam. A kultú-rámból majdnem mindent el kellett felejtenem, mert az emlékezés hátrányos volt. A múlt és a kulturális értékek leválaszthatók lettek, akár egy ruhadarab, amelyet az ember levesz egy nyári napon és félrerak." Richard Rodrigez: A gyökerek keresése egy változó világban

A cigány gyerek, nem cigány gyerek A magyar iskola-(jellemzően) - konzervatív, poroszos, - erős a hierarchia, - szigorúak a szabályok, - ismeret centrikusság, - a többségi kidolgozott nyelvi kód használata, - az európai keresztény kul- túra, és a többségi magyar kultúra dominanciája, - kedvelt gyerekmodellje az "okoska", Nem cigány gyerekek hagyományos, konervatív családok, családi hierarchia, a többségi nyelv az anyanyelve, a kidolgozott nyelvi kódismerete, - keresztény magyar kultúra, - felfelé törekvés, versenyszellem, - általában iskolázott szülők előnyhelyzet hátrány Cigány gyerekek - szabad, megengedő nevelés - egyenrangúság és együttműködés a családban - szabadság, a szükségletek azonnali kielégítése, - alkalmazkodó tudás, gyakorlati ismeretek, saját anyanyelv, a többségi nyelv korlátozott kódú ismerete, - az esetleg eltérő szocializáció ütközései, - iskolázatlanság, alulképzettség a szülők körében

Mit tehet az iskola? A cigánygyermekek iskolai kudarcainak megszünteté-séhez olyan oktatási keret szükséges, amely: - minden gyermek otthonról hozott tudását és kultúráját értékként jeleníti meg és kamatoztatja, - tudatosan építi ki az előítéletek csökkentésére alkalmas, elfogadó környezetet, - az egyéni különbözőségekre figyelő pedagógiai eszközöket alkalmaz és ennek jegyében tudatosan törekszik az iskolában megjelenő különböző kultúrák ez esetben a cigány kultúra) ismeretére, megismertetésére és elfogadtatására, - tiszteletben tartja a másságot, és eszközeivel alkalmazkodik annak kezelésére.

Fordulópontok 1993/94 - A nevelőtestület megfogalmazza és konszenzus alapján elfogadja nevelésfilozófiáját: a tananyagleadó iskolából váljunk személyiségfejlesztő, integráló iskolává. 1995/96 - Elkészül az iskola helyzetelemzése, és első pedagógiai programja. 1997 - 5. osztálytól felmenő rendszerben tanítjuk a számítástechnikát. - Alapfokú számítógép kezelői tanfolyam az egész nevelőtestület számára. - Gordon tanári hatékonyságfejlesztő tréning az egész nevelőtestület számára. - Sikeres Phare -OM pályázat a hátrányos helyzetű, elsősorban roma gyermekek számára – iskolabuszt kapunk - Létrejön az intézmény Roma Integrációs programja. - Első osztálytól tanítjuk szaktárgyakba integrálva a cigány népismeret és kultúra ismeretanyagát, amely a tolerancia fejlesztését, az előítéletes gondolkodásmód megváltoztatását, a multikulturalitás intézményi megjelenését szolgálja. - Önkéntes alapon a gyermekek tanulhatják a beás cigány nyelvet, az intézmény kisebbségi oktatási program szerint dolgozik. 2003 - Az intézmény az Országos Pedagógiai Integrációs Hálózat bázisiskolájává válik. 2003-2006 – kooperatív tanulás tréning, IPR téningek, projektmódszer alkalmazása, dyslexia/dysgráfia prevenció tréning, fejlesztő pedagógus, iskolapszichológus, romológia szakosodások, beás nyelvi taneszközfejlesztés, erdei iskolák, bövülő társ. környezeti és intézményi partnerkapcsolatok, folyamatos és sikeres pályázati tevékenység, mentor tanárok, SNI-s , képességfejlesztős gyermekek fejlesztése a tanórán belül ( 2 tanárral), kooperatív technikák alkalmazása, Felkészülés a kompetencia/performancia alapú fejlesztés bevezetésére.

A kultúraazonos pedagógia felé 1. Roma integrációs program - Phare - úszásoktatás uszibuszok kerékpártúrák szülői klub egészségnevelési program gyermekklubok Roma közösségi ház program - Phare - az iskola konzorciumi partnerként jelen, - tanárok a programelem vezetők, - a tanoda szakmai irányítása, - gyermekklub - felnőtt és gyermek rajzszakkör - rendszeres színházlátogatások - Felnőtt kub - Művész/ közönség találkozók roma alkotókkal - játszóházak - Izvor (Forrás) információs és kulturális magazin szerkesztése - Roma kultúra bemutatása, beás írásbeliség terjesztése, nyelvmentési kísérletek a-felnőtt lakosság körében - Roma népismeret és kultúra oktatása - Roma népismeret és kultúra olvasókönyv szerkesztése

A kultúraazonos pedagógia felé 2. - Beás nyelvoktatás - anyanyelvi oktatóval - Romológusok 2 fő - Beás nyelvi foglalkoztató munkafüzet alsőtagozatosoknak - A továbbképzési tervben újabb romológos beiskolázás - Roma pedagógiai aszisztens alkalmazása - Beás nyelvi műhely - taneszközfejlesztés - tanterv, falitáblák, memory- játék Készülőben: beás nyelvkönyv - Regionális roma népismereti vetélkedők - " Tégy a gyűlölet ellen" - projekthét - 2004 november - integrációs program - projekt módszer, - multikulturális pedagógia - kooperatív tanulás - fejlesztő foglalkozások - 3. Alkalommal OOIH - integrációs bázisintézmény - beás nyelvoktatás bevezetésének segítése bázispartnereknél - rendszeres együttműködő partnerség - Mánfa Collegium Martineum - Amrita Egyesület - pedagógusok - roma civil szervezetek önkéntes segítői ( vitavezetők, klubvezetők..) - Istvándiban emlékkopjafa a Holokauszt cigány áldozatainak ( iskolai kezdemé-nyezés)

Az interkulturális szemlélet EGYÉB VONATKOZÁSA Többnyelvű tájékoztató táblák, teremfeliratok, Kétnyelvű étlap, Saját fejlesztésű tanesz-közök- falitáblák, memo-ry játék, munkafüzet, mese CD,olvasókönyv A cigány kultúra értéke-inek felmutatása, elhe-lyezése a magyar művé-szeti ágak kánonjában, Népismereti vetélkedők szervezése, Elsö osztály Usztáj hăl înnentyé Erste Klasse

projekt pillanatok

A új pedagógiai eszközök alkalmazása - Kooperatív tanulásszervezés Projekthetek Tevékenységközpontúság, élményszerűség Az érdeklődés alapján történő szabad témaválasztás A hagyományos osztály, tanóra, időrend szerkezet teljes felbomlása, forgószinpad, - Patronáló tanár fejlesztőtanár a tanórákon belül IPR fejlesztő mikrocsoportok Háromhavonkénti szöveges értékelés Rendszeres hospitációk, tapasztalatszerzések

Játék, munka kirándulás 1.

Játék, munka, kirándulás 2.

A tanórán kívüli tevékenység Intenzív és sikeres sportélet – atlétika, labdajátékok, gyakori tömegsport rendezvények, uszibusz, úszás-oktatás, kerékpártúrák, gyalogtúrák Tehetséggondozó szakkörök, rendszeres részvétel országos levelező- és felmenő jellegű tanulmányi versenyeken, gyermekklubok, Rendszeres, bérletes színházjárás óvodától - 8.-ig, Tudatos környezeti nevelés – föld napja, vízminőség mérések, hasznosanyag gyűjtés (pl: akkumulátor)…..

A tanórán kívül

Kapcsolatok Szakmai szervezetek- OOIH, Sulinova… szolgáltatók, Bázis- és partnerintézmények, a kistérség iskolái, IPR, projekt, vagy multikulti iránt érdeklődő iskolák A település civil szervezetei…… A környező települések cigány szervezetei – önkéntes segítők, tanoda programok, pályázatok…… Gandhi Gimázium, Collegium Matineum Barcsi Rendőrség, Szülői közösségek – szülői klubok, szerveződő iskolaszék Gyöngy Alapítvány Erdélyi testvériskolák

Az erdélyi kapcsolat

Kommunikáció Köszömjük a figyelmet ! Diáknyelv – iskolaújság Izvor – kétnyelvű információs magazin Honlap: www.kki-darany.hu E-mail: darany@axelero.hu Saját szórólapok ______________________________________ Köszömjük a figyelmet !