A holokauszt tanítása iskolámban Budapesti Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium Foki Tamás; 2012. Centropa szeminárium
Alkalmak, helyzetek Történelem, társadalomismeret: 8. és 12. évfolyam- a tananyagba illesztve (1-2 óra) A holokauszt áldozatainak emléknapja a 9. évfolyam számára (4-6 óra) Magyar irodalom: Radnóti Miklós (12. évfolyam) Képzettségek: a Yad Vashem Intézet (Jeruzsálem) 120 órás tanfolyamát 2 fő, a Wannsee-i Holokauszt Dokumentációs Központ (Németország) 60 órás tanfolyamát 1 fő végezte el.
A holokauszt áldozatainak emléknapja; április közepe; 9. évf. Előadások, filmnézés- beszélgetés csoportokban Kiállítás rendezés (9. o.- 12. o.)- tárlatvezetés (12. osztályos önkéntesek a 9. osztályosoknak) Kiállítás látogatás, feldolgozás (pl. Auschwitz- album, Történetek egy családi albumból- Holokauszt Emlékközpont, Páva u.) Zsidó kultúra, hagyományok (és a holokauszt)- forgószínpad – 12. osztályosokkal Identitásjátékok (és a holokauszt)- forgószínpad- 12. osztályosokkal
Születési és halálozási hely és idő- családfa Rövid szempont lista- családkutatáshoz- 8. osztály 1. A család eredete: a dédszülőkig, ükszülőkig 2. Nagyszülők, szülők: Születési és halálozási hely és idő- családfa Név, névváltoztatások; Anyanyelv és más használt nyelvek Iskolázottság és foglalkozás, munkahelyek, anyagi és pénzügyi körülmények Lakás/ház: szobák száma, berendezés, víz, világítás, fűtés módja, gazdálkodás, kert, állatok Öltözködés, viselet és divat Vallásosság, politikai, társadalmi vagy kulturális tevékenységek Családi történetek, legendák a családról, gyermekkorról Mindennapi élet
Gyökerek!
Családtörténeti szempontok és tanulságok Megjelenítés: 4-6 oldal; képek, képaláírások; rövid szövegek; tárgyak Kiállítás a tárgyakból
A Centropa filmek feldolgozása csoportmunkában a 8. osztályban 1) Mindenki mindent lát, de a „saját” filmjére koncentrál. 2) Minden csoport kitölt egy lapot. 3) Csoportbeszámolók, megbeszélés. Kitöltendő: A csoport tagjai: Az epizód címe: A szereplő(k) társadalmi helyzete: A mesélő személyes tulajdonságai: Fordulópont(ok) az életut(ak)ban:
Csoportmunka - haszon Adaptivitás (tanulókhoz alkalmazkodó tanítás): A látens tudást manifesztté tétele A többlettudás hasznosítása tanórán Szociális tanulás Kooperáció Motiváció Reagálás a tévképzetekre, az előítéletekre A tanár szerepe: Készenlét Megfigyelés Beavatkozás
Történelemórán, a második világháború témakörében Tárgyszerűen Tényszerűen Vitákra, dilemmákra figyelemmel Források: szövegek, képek, filmek, filmrészletek (dokumentum és játékfilmek) feldolgozása és értékelése [esetleg családtörténeti adatok, dokumentumok, történetek beemelése]
Előítélet és önigazolás Ha kárt okozunk más embereknek, embercsoportoknak igazolás magunk számára (bűntudatunk kiküszöbölésére) lekicsinylés (olyan tulajdonságokkal való felruházás, amely magyarázatot ad saját tetteinkre)