Rekreáció-szervezés egészségfejlesztés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Középszíntü testnevelés érettségi vizsga témakörei
Bozsik Gyermek Egyesületi Program U8/9
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
A koordinációfejlesztés lehetősége
A tanári munka értékelése
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Dalton-tervvel a sikeresebb iskoláért.
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
Nyílt napok látogatottsága
Pac-Man játék tanulása Megerősítéses Tanulással Mesterséges Intelligencia algoritmusok tesztelése játékokon Gyenes Viktor Eötvös Loránd Tudományegyetem.
Minden csapatjátékban, a legfontosabb része a játéknak a VÉDEKEZÉS.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Értékelés a pedagógiában
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
A Belga LSZ fejlesztési terve
Képességfejlesztés gyermek korosztályban
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Ápolásetika.
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
A játék A játékosság.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Természetes gyakorlatok
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A testnevelési tanterv.
Képesség, készség, adottság, tehetség
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A lelki egészség védelme az iskolában
Az iskoláskor küszöbén
Labdarúgó foglalkozások sajátosságai
A NEVELÉS TERÜLETEI.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Edzéselméleti témák Kiválasztás
Kiemelt célok és feladatok
A talentum A tehetségfejlesztés programja SZOMBATHELY(kick-off)
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
Nem minden az aminek látszik…
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
REKREÁCIÓS ANIMÁCIÓ JÁTÉK Rekreáció szervező és tanító szakosok számára Dr. Konczos Csaba NYME AK Sporttudományi Intézet.
Összeállította: Szabó Ilona
Minden iskola alapvető érdeke, hogy eredményes és sikeres legyen! Mert:  Vonzónak kell lennie  Láthatóan jó eredményeket kell produkálnia  Az alapdokumentumokban.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A játék A játékosság.
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
REKREÁCIÓS ANIMÁCIÓ JÁTÉK
Outdoor-indoor mozgásprogramok 2.
A koordinációs képességek felosztása és fejlesztési lehetőségei
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
SZFP II Kompetenciamérés
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Rekreáció-szervezés egészségfejlesztés JÁTÉK Rekreáció-szervezés egészségfejlesztés

A játék Eredete Szertartás, varázslat : erő, önbizalom, ügyesség Nem csak tükrözte a valóságot, hanem meg is változtatta azt. A szabadság, a kötetlenség, az öröm, az élmény, a vidámság, a verseny. A Magyar Nyelv Értelmező Szótára szerint a játék szónak 38 féle jelentésváltozata van. a művészi alakítás, előadás, nyilvános előadások, versenyek stb. bizonyos mozgás vagy mozgáslehetőség jelölésében (például: „hullámok játéka”)

A játék célja a győzelem elérése. (ügyesebben, eredményesebben) akár az egyéni, akár a közösségben folyó játékot vizsgáljuk meg ebből a szempontból, mindegyikre jellemző, hogy a játékosok célja: az ellenfél legyőzése. A játék, gyermek, társadalom fizikai, szellemi és erkölcsi fejlődés, személyiségének alapvonásai a játékban alakulnak ki, ezen kívül örömet szerez a gyermeknek, szórakoztatja, kitölti szabadidejét, kielégíti mozgásvágyát.

A játékcselekmény lefolyásának mindig pontosan meghatározott rendje van, a játék e sajátossága teszi lehetővé, hogy maradandó játékformák alakuljanak ki, bármikor felidézhetők legyenek, ez teszi lehetővé, hogy a játékokat meghatározott nevelési célok megvalósítása érdekében az iskolai nevelésben is taníthassuk, felhasználhassuk.

A játék egyik legfontosabb sajátossága, hogy a tevékenység minden résztvevő számára pontosan meghatározott, egyformán kötelező szabályok szerint folyik. a szabályok a játék belső rendjét biztosítják. szabályok nélkül a játék értelmetlenné, érdektelenné válik. a versenyjátékokban a szabályoknak fontos etikai jelentősége van. pedagógiai szempontból a szabályok alkalmazása segíti a gyermek tudatos fegyelmezettségének kialakítását és fejlődését.

A játék esztétikai eredményét a játékrendben ismerjük meg A játék esztétikai eredményét a játékrendben ismerjük meg. A mozgásos játékok szabályozottsága, belső rendje, a játék cselekményének lefolyása, ritmusa, dinamizmusa, az erőfeszítéstől mentes, könnyed tevékenység esztétikai hatású. A játékban a gyerekek olyan akarati tulajdonságai fejlődnek, amelyek a munkára nevelés feladataihoz kapcsolódnak: kötelességtudat, rendszeresség, pontosság, kitartás, megbízhatóság, önuralom, kezdeményezőkészség, fegyelmezettség, kollektív érzés, becsületesség. A játék e sokoldalú fejlesztő hatása miatt fontos az iskolai oktatásban.

Az optimális játék / játék kiválasztás / a játék feladatai, változatai és szabályai, életkor, játéktudás, képesség létszám, összetétel, játéktér nagyság, alak, minőség, időtartam. dinamizmus, intenzitás, érzelmi - hangulati telítettség

Alkalmas oktatási feladat megoldására bemelegítési feladataként, fő oktatási feladatként, új ismeret előkészítéseként, oktatási anyag gyakoroltatásaként. Az új játék megtanítása mindig fő oktatási feladatként jelentkezik.

A játékoktatást a tárgyi feltételek is befolyásolják A játékoktatást a tárgyi feltételek is befolyásolják. Az eredményességhez szükséges a megfelelő méretű játéktér és a megfelelő mennyiségű, minőségű felszerelés. Az oktatás során a tanárnak figyelnie kell a baleset megelőzésére. Baleset következhet be a résztvevők nagy száma, gyors iramú, hirtelen mozgás, mozdulat, test-test elleni küzdelem, a használt eszközök miatt. A tanár határozott, következetes játékvezetése, a fegyelem tartása a játékban a legfőbb biztosíték a balesetek elkerülésében. A játékfegyelem megteremtésében nagy szerepet játszik a határozott, következetes és igazságos játékvezetés. A megfelelő fegyelem és a jól irányított játék megteremti az optimális hangulatot, mely fokozza a tanulók aktivitását. Természetesen ezek megvalósításához szükséges a tanár és a tanulók közötti helyes viszony kialakítása.

1. ALKOTÓ JÁTÉK konstruáló játékok dramatizáló játékok 2. SZABÁLYJÁTÉKOK didaktikai játékok népi játékok mozgásos játékok: - testnevelési játékok: fogó- és futójátékok sor- és váltóversenyek versengések küzdőjátékok labdajátékok - sportjátékok

Testnevelési játékok alatt azokaz a mozgásos játékokat értjük, amelyeket az iskolai testnevelés didaktikai és nevelési feladatainak megvalósítására használhatunk fel, és amelyek önálló, de változtatható szabályokkal rendelkezhetnek, rugalmas játékidőben és létszámmal, szerrel vagy anélkül játszhatók. A szabályok alakításával befolyásolhatjuk a játékfeladat teljesítésének nehézségi fokát. A játék során a feladat sikeres megoldása jelenti a jó teljesítményt. A játék során a sikerre törekvés, a másik legyőzése, a versenyjelleg dominál. Ez ad lehetőséget a sportszerű küzdelem megtanulására, a vereség és győzelem tényének elviselésére.

A sportjátékok összetett mozgásfeladatokat tartalmazó labdajátékok, szabályaikat nemzetközi szinten egyesítették. Küzdő jellegű játékok ezek, melyeket világszerte versenyszerűen űznek. Bonyolult taktikai eljárásokat és speciális technikai elemeket tartalmaznak. Sportjátékok: a kézi-, kosár -, röplabda és labdarúgás. Ezek alkalmasak arra, hogy az iskolai testnevelésben is tanítsuk, de magasabb szintű művelésükre a társadalmi sportokban van lehetőség.

A játék a következő erkölcsi tulajdonságok, jellemvonások kialakítását segítik: közösségi érzés, kötelességtudat és felelősségérzet (humanizmus), fegyelem, önuralom, akarat, érzelmi hatások.

A játéktevékenység során fejlődik a - figyelemkoncentráció, - a helyzet felismerési , - és döntési képesség, - a gyors gondolkodás, - kezdeményező- és szervezőkészség, - találékonyság, - a kreatív gondolkodás, - a problémamegoldó gondolkodás.

A sportjátékok oktatásánál felső tagozatban az alábbi feladatokat tudjuk megvalósítani a testnevelési játékokkal: - technikai és taktikai elemek oktatásának előkészítése, - az elsajátított technikai és taktikai elemek begyakorlása , - a „Labdakezelési gyakorlatok” színesítése.

Technikai vagy taktikai elem előkészítése Az összes fogójáték a labda nélküli technikát készíti elő. A „Kotló és a kánya” című játék a lábmunka előkészítő játéka. A „Labda-cica”, „Labda-táncoltató”, „Döngető”, „Fogyasztó” stb. játékok mind a támadásnál, mind a védekezésnél nélkülözhetetlen helyezkedési kézség kialakítását segítik elő. Az emberfogásos védekezés oktatásához a „Pontszerző”, „Számfogó” játékok alkalmazhatók. A „Keresztező fogó” az elzárás speciális előkészítését teszi lehetővé. A technikai elemek begyakorlására elsősorban a váltó- és sorversenyeket alkalmazzuk. A tanult technikai elemeket sportjátékszerű labdajátékokkal is begyakoroltathatjuk.

A testnevelési játékok felosztása Futó játékok A gyors futás dominál, az győz, aki gyorsabb. Fogójátékok Egyszerű fogójátékok: egy fogóval, kettő vagy több fogóval, félperces fogó. Fogójátékok házzal: kijelölt terület a ház, kézfogás a ház, függés a ház, különböző testhelyzet a ház.

Fogójátékok különleges feladatokkal: érintő fogó, keresztező fogó, folyosófogó, kézilabda-, labdarúgófogó, lovas fogó, láncfogó stb. Futójátékok társas együttműködés, térbeli tájékozódás, csoportos mozgás, csoportos mozgásban ütközések elkerülése.

Sorversenyek Azok a csapatjátékok, amelyeknél a végrehajtás során a csapat tagjai azonos feladatot, azonos időben hajtanak végre. sorverseny helycserével, sorverseny sorkerüléssel, sorverseny kijelölt távolságra.

Váltóversenyek Azok a csapatjátékok, amelyeknél a csapat tagjai azonos feladatot egymás utáni sorrendben hajtanak végre. egyszer kerülő váltóversenyek kétszer kerülő váltóversenyek, váltóverseny szemben álló oszlopokkal, váltóverseny körben, váltóverseny négyszögben.

Versengések A fizikai képességek, illetve valamely elsajátított mozgásban való gyakorlottság elmélyítését szolgáló tevékenységek. Versengések labda nélkül: együttes versengés, csoportos versengés. Versengések labdával: labdagurító, labdahordó, labdaadogató, labdavezető, célba és távolba dobó feladatokat tartalmazók.

Küzdőjátékok A fizikai erő, a test-test elleni küzdelem játszik elsődleges szerepet. Páros küzdelmek: húzással, tolással, birkózással. Együttes küzdelmek. Csapat küzdelmek.

Labdajátékok Önálló szabályokkal rendelkező csapatjátékok, amelyek a korábban szerzett képességek és tulajdonságok fejlesztése mellett egy bizonyos szintű játékintelligenciát, játékkészséget alakítanak ki. Felosztásuk szerint: a labda megszerzésével (elfogásával) kapcsolatos játékok, mozgó társ eltalálásával kapcsolatos játékok, célzással és távolba dobással kapcsolatos játékok, sportjátékok oktatását előkészítő csapatjátékok.

Felhasználható szakirodalom: 1. Varga P-né (1971): Az iskolai testnevelés játékai Sport Budapest 2. Magyar Gy. (2002): Kárpát-medence magyar játékai Komárom Print Kom 2000 Kft 3. Horváth Z. (1999): Játék és szabadidő BDTF Szombathely 4. Rigler E. (2004): Sportjáték-elmélet Budapest