„Pályakép és üzenet” Sarka Ferenc MTT alelnöke

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyt az esélyteleneknek
Advertisements

Van-e „Fazekas titok”?.  1911 – ben Bárczy István f ő polgármester alapította  1948 – tól óvoda, általános iskola és módszertani központ egy épületben.
Társadalmi Megújulás Operatív Program A természettudományos oktatás módszertanának és eszközrendszerének megújítása a közoktatásban TÁMOP /2 –
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
Félévi értekezlet a Than Károly Gimnázium és Szakközépiskolában
Szatmáriné Tóth-Pál Ildikó igazgató
Differenciált oktatás, felzárkóztatás, tehetséggondozás
Jó gyakorlatok a Kazinczy Ferenc Tagiskolában
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
SEK, május 9. Forrás: Baritz Sarolta Laura AZ ÜZLET MINT HIVATÁS – UTÓPIA VAGY REALITÁS? In Távlatok.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
TANULMÁNYOK FOLYTATÁSA KÜLFÖLDÖN. BEJELENTÉSI KÖTELEZETTSÉG AMENNYIBEN A TANULÓ MÉG NEM IRATKOZOTT BE MAGYAR ISKOLÁBA, A LAKÓHELY SZERINT ILLETÉKES ÖNKORMÁNYZAT.
Mintacím szerkesztése Mintaszöveg szerkesztése –Második szint Harmadik szint –Negyedik szint »Ötödik szint 1 ENERGETIKAI SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS KOLLÉGIUM „ESZI”
SZÜLŐI KÉRDŐÍV Az intézményi minőségfejlesztési keretében között kitöltött szülői kérdőívek kiértékelése (A kérdőív kitöltésére.
Református közoktatás Pécsett A Polgári Leányiskola története
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
DEBRECENI EGYETEM Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok
Magyar nyelvészek,nyelvművelők
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Értéktár Bizottság munkája, tapasztalatai Budapest, május 21.
1 „Komplexen funkcionáló Zala megyei tehetségeket segítő program” Projektnyitó konferencia szeptember 23. Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete.
Tehetségpontok hálózatának kiépítése
A Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon KÜLDETÉSNYILATKOZATA MUNKAANYAG: az augusztus i csoportmunkák, a vezetőségi együttgondolkodás,
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
„Szemléletváltás az oktatásban” Az Igazgyöngy Alapítvány pályázata.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
NEVELÉSELMÉLET.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Tehetséggondozás a Miskolci Egyetemen. „csak tanult emberek tarthatják fent a nemzetet, illeszthetik be Európába.” „csak tanult emberek tarthatják fent.
Etika és deontológia a pedagógusi szakmában
A tehetséggondozás 25 éve a törökszentmiklósi Bethlen Gábor Református Általános Iskolában   „Az első lépések”
Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Kamarai előadás március 2.
A lelki egészség védelme az iskolában
2005. március 24.Politika és iskola - az Eötvös Károly Intézet konferenciája ISKOLA ÉS POLITIKAI SZOCIALIZÁCIÓ Csákó Mihály ELTE TáTK.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Siketmisszió. Siketmisszió - Protestáns Teológiai Intézet Nagy hagyományokkal rendelkező 1888-ban alapított állami intézmény óvodát és iskolát valamint.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Cziráki Szabina, az OTDT titkára Szakkollégiumi Műhelykonferencia, Debrecen December 14. Szakkollégiumi tehetséggondozás.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
A tehetséggondozás az esélybiztosítás kiemelt területe tehetségazonosítás tehetség-tanácsadás együttműködések mentorálás tehetségfejlesztés hálózati tanulás.
Készítette: Kocsis Erzsébet
A Magyar Tehetséggondozó Társaság kiadványai
Üdvözli a Teleki László Gimnázium és Informatikai Szakközépiskola!
Példa egy ppt prezentációhoz
A MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG SZAKMAI ÉRTÉKEI Jubileumi emlékülés: „Debreceni Tehetségműhely”
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Hejőkeresztúr – Tehetséggondozás K. Nagy Emese k. nagy.
A MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG DEBRECENI JUBILEUMI KONFERENCIÁJA Az MTT-Kelet-magyarországi szekció rendezvényeinek szerepe a Taktaharkányi Apáczai.
Tehetséggondozás Mezőkovácsházán
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | az előadás címe „Pont ÉRTED, pont VELED, pont NEKED. Érték-tehetség-siker” Szeretettel köszöntjük a Kollégákat a „Pont ÉRTED, pont.
Esély, Lehetőség, Tehetség, ELTE Iskola felújítás az Eötvös Loránd Tudományegyetemen az Európai Unió támogatásával.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
A halmozottan hátrányos helyzetű egyetemisták tehetséggondozó programja Bencéné Fekete Andrea Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar.
KOLPING-MOZAIK. ADOLF KOLPING ÉLETE I ban született a németországi Kerpenben ig különböző cipészműhelyekben segédként dolgozott ben.
A mennyiségből a minőségbe – az MKOSZ stratégiai terve
Az integritás szerepe a jó kormányzás megvalósításában
Tájékoztató a Győri tanoda-klubról a toborzó önkéntes munkára s 2018
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Előadás másolata:

A sárospataki tehetségvédő -Harsányi István (1908-2002)- a történelem viharában. „Pályakép és üzenet” Sarka Ferenc MTT alelnöke 2008.01.25. Tisztelgés a 100 évvel ezelőtt született tehetségmentő előtt a Magyar Kultúra Alapítvány szervezésében

A történelmi életút 1908 - 2002 Sárospataki tanulmányok I. világháború 1933-1935 1945-ig gimnáziumi tanár, igazgatóhelyettes II. világháború 1945-48 minisztériumi osztálytanácsos 1948-1969 MTA Pszichológiai Intézet 1956 Nyugdíjazás

2. A tehetséggondozás szervezeti kereteinek elindítása. Ő a tehetségvédelem Magyarországi lámpása, akit a magyar tehetséggondozás legnagyobb „Öregjének” tartunk. Tóth László írja róla 2003 – ban „Ő volt az első, aki az iskolai tehetséggondozás szervezeti kereteit megteremtette Sárospatakon, elindította a tehetségvizsgákat, 1941 – re egy teljes rendszert kidolgozva. Ennek pozitív tapasztalatai ösztönözték Szabadfalvy György minisztériumi tisztviselőt, az akkori Társadalmi Szemle főszerkesztőjét, hogy létrehozza az Állami Tehetségvédelmi Alapot és a református keretekben folyó munka mellett az állami tehetségvédő munkát megszervezze, amely ezután – a kritikus időkig – zavartalanul működött, mint egy hetven gimnáziumban.” Tehetségfejlesztés kisenciklopédiája 84. old./

3. A tehetségvédelmi mozgalom korszakai. 1900 - 1931 1935 - tehetséges falusi gyerekek kiválasztása - 1946 a versenyvizsgákon kiválasztott ezernél több szegény sorsú tanuló folytathatja tanulmányit - 30 év szünet 1979 Somogyban indul el újra a tehetségvédelem

4. A sárospataki „manzárd” és a „Rácz-ház” „A manzárd lakói köztudottan a pataki diákság tehetség és teljesítmény szerint egyaránt kiemelkedő homogén csoportját alkották.” „A manzárdisták ugyanis éppen úgy mint utódaik a Rácz ház lakói, teljesen természetesnek tartották a velük szemben támasztott magas követelményeket, tudták hogy azoknak meg is tudnak felelni, s maguk szégyellték volna a legjobban ha az őket kiválogatók bizalmának nem tudtak volna megfelelni.” „ A manzárdban és a Rácz-házban folyó pedagógiai kísérlet mindössze 16 évig, vagyis pontosan két gimnáziumi lusztromon keresztül tartott.”

A „Manzárd”

A „Rácz-ház”

5. A szervezett hazai tehetségvédelmi mozgalom második időszaka. 1935-ben kezdődik Sárospatakon. „A mozgalom és időszakának története két részre tagolódik. Az elsőben kibontakozik a református gimnáziumok mozgalma, a másodikban 1941-től az állam is bekapcsolódik a munkába, s a kormány jelentős falusi tehetségvédelmi alapot létesít. A kiválogatás munkája itt is a Sárospatakon kikísérletezett módszerrel folyik, s ettől kezdve egymás mellett élő együttműködésben halad az állami és egyházi népi tehetségmentési munka Sárospatakon” /Valóság 1981./

6. Harsányi István nevéhez fűződő új fogalmak a tehetségvédelmi munkában. Új tehetségfogalom: „A tehetségen azt a velünk született, majd céltudatos tevékenység, gyakorlás által kibontakoztatott képességet értjük, amely az emberi tevékenység egy bizonyos behatárolt területén az átlagosat messze túlhaladó teljesítményeket tud létrehozni.” Az „E-faktor.” „Ez az erkölcsi, akarati, szociális értékeket jelző személyiségtulajdonságok összessége, az etikai értékek dominanciájával” Tehetségértéksor. „ „..a területek nem lineáris sorban helyezkednek el előttem, hanem amolyan kerekasztal-ülésrendben, ahol nincs asztalfő, és macskaasztal sincs.” Tevékenységi körök. Intézményes tehetségvédelem.

7. Harsányi István a Földesben Nevelési értekezlet „ Az iskolának sok olyan tevékenységet kell szerveznie amelyben a gyerekek maguk ismerik fel tehetségüket” „ Az iskola tevékenységi köröket szervezzen, ahol a gyerekek próbára tehetik magukat” „ Igyekezzenek mind a passzív mind az aktív gyerekeket bevonni a munkába.”

8. Tehetséggondozó szakkollégium Miskolcon 8. Tehetséggondozó szakkollégium Miskolcon Harsányi István: Tehetség 1994/2 „ 1990. novemberében nyílt meg Miskolcon egy sajátos jellegű középiskolai szakkollégium, amely a hozzám eljutó híradásokkal fölkeltette érdeklődésemet és reménységemet.” „..két napot töltöttem náluk, s jó lélekkel tanúsíthatom, hogy ez az egyedülálló megoldással, célkitűzéssel dolgozó intézmény szép eredmények lehetőségével biztatja a magyar közoktatással foglalkozó illetékeseket, a tehetségvédelem ügye iránt elkötelezett pedagógusokat”

„ Vallom, hogy minden rendelkezésre álló lehetőséget érdemes fölhasználni fenntartása, zavartalan működtetés és teljes kibontakoztatása érdekében.”

9. A Gömörország írja Harsányi Istvánról (Gömör – Kishonti Múzeum Egyesület Rimaszombat) Pataki kollégium: Isten, haza, emberség. E három szó elválaszthatatlan volt számára. Ő a 70-es évektől a Pataki Diáktalálkozók életre hívója

Pedagógiai eszménye „A teljes emberréválás volt pedagógiai eszménye, célkitűzése, az, aki társadalmának, népének hasznos tagjává válik.” „ Ő volt a pataki szellem legigazibb megtestesítője s az is maradt.”  „Ameddig csak egy pataki öregdiák is fog élni, hálával és tisztelettel fog Reá visszaemlékezni. ………………………………………………Pista bácsi, Te ne nyugodj, hanem figyelj minket onnan fentről és szólj, hogy mit teszünk rosszul, vagy mit kell csinálnunk! És mi követni fogunk, mert Te pataki vezérünk voltál és maradsz ezután is...”  Gyetvai Zoltán (C)mailto:gye@isternet.sk

Ars poétikája „Mint tíz, húsz, ötven vagy hatvan évvel ezelőtt, most is vallom, hogy egy nép, egy nemzet nevelésének legtöbbre hívatott munkásai a jó szándékú, korrekt tehetségek. A bennük rejlő értékek elkótyavetyélése pedig megbocsáthatatlan pazarlás.”

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! E- mail : fsarka@t-online.hu Sarka Ferenc okleveles pedagógia szakos előadó a Magyar Tehetséggondozó Társaság alelnöke http://www.mateh.hu Miskolci Egyetem Tanárképző Intézet http://www.uni-miskolc.hu IRM Miskolci Rendészeti Szakközépiskola http://www.mrszki.hu E- mail : fsarka@t-online.hu