A Budapesti Népoktatási Kör alapelvei, működése, rendszere, képzései

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Felvételi tájékoztató
Advertisements

Az érettségi rendszere
NYELVVÁLASZTÁS A 10B 10C. LEHETŐSÉGEK • EDDIGI NYELV FOLYTATÁSA 12. OSZTÁLY VÉGÉIG • ÚJ NYELV VÁLASZTÁSA ELŐREHOZOTT ÉRETTSÉGI UTÁN.
Kossuth Lajos Kéttannyelvű Fővárosi Gyakorló Műszaki Szakközépiskola
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
Gimnáziumi tagozat 9. a normál tantervű 9.b nyelvi előkészítő.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A Budapesti Népoktatási Kör. A Budapesti Népoktatási Kör megalakulásának előzményei, szerveződésének körülményei és átalakulásai.
A könyvtár mint a felnőtt képzés helyszíne Tapasztalatok a Gödöllői Városi Könyvtár és Információs Központban.
Ifjúsági és szabadidős programok Legyen az esély egyenlő- esélyteremtés a Sásdi kistérségben
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Budapest, szeptember 22.1 A KÖVI képzései a hallgatói vélemények tükrében Baráth Tibor KÖVI igazgató KÖZOKTATÁSI VEZETŐKÉPZŐ ÉS TOVÁBBKÉPZŐ INTÉZET.
Disszeminációs Konferencia „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV
Méltányossági elvek a közoktatásban
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
Informatika matematika speciális tagozat - tematika évfolyam -
A mai nap programja ig Köszöntő Polgármester Úr 5 perce Gyorsított tanév előkészítő információáradat ig integrációt segítő.
KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM
Nyílt napok 2008/2009. szakközépiskolai képzés felvételi eljárás általában felvételi eljárás iskolánkban.
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Pedagógus oklevelek elismerése
Iskolai könyvtárak külföldön. Kezdetben közös fejlődés  USA és Európa – sz. közös fejlődés a közművelődési könyvtárakkal Németország, Dánia, Franciaország,
Egy 20 évvel ezelőtt indult pedagógiai kísérlet eredményességi vizsgálatainak töredéke Visszapillantás az első logopédiai osztály indulására és a rendelkezésre.
A kerettantervek fejlesztése
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Olvasásismeret 2006/2007 II. félév Beniczky Péterné.
1 Érettségi tájékoztató 2008 Érettségi tájékoztató február 8.
Feladatnaptár Április 27. (kedd) Migráns-project megbeszélés (érintett ofők és ofő-h) Április 29. (csütörtök) Osztályozó értekezletek Április 30. (péntek)
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
Felvételi tudnivalók Pályaválasztás a es tanévben.
avagy lehetőség a konfliktusok kezelésére a tanórán
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.
A bűvös 200 pont….
Az iskolai dokumentumok elérhetősége
Felnőttoktatási tájékoztatója
V ARJÚ L AJOS R EGIONÁLIS T ERMÉSZETTUDOMÁNYI E MLÉKVERSENY Bevált Jó Gyakorlat.
MAGYOTT Közgyűlés február 16. Beszámoló Állatgyógyászati munkacsoport Dr. Kulcsár Gábor.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Általános iskola első osztály
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
2015. február KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGA
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Be kell hozni a meglévő előrehozott érettségiről a törzslapkivonatot.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
AZ ABSZOLUTIZMUS KORA „A nemzet ébren tartása”
Két tanítási nyelvű oktatás az Egressy Béni Kéttannyelvű Általános Iskolában Egressy Béni Bilingual Primary School.
„EGYÜTTMŰKÖDÉS AZ ÉSZAK- MAGYARORSZÁGI PEDAGÓGUSKÉPZÉS MINŐSÉGI MEGÚJÍTÁSÁÉRT” TÁMOP B.2-13/ K/5 ALMODUL: PEDAGÓGUSKÉPZÉS TELJES VERTIKUMÁT.
Eötvös Loránd élete és munkássága ( Pest, július 27. – Budapest, április 8.)
1 A Világ – Nyelv Program és a nyelvi előkészítő évfolyam július 07.
ÉRETTSÉGI 2016 Általános tájékoztató az érettségiről
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ a 2017/2018-as tanévre szeptember 14. Balázs Lászlóné igazgatóhelyettes.
AZ ÉRTÉKELÉS RENDSZERE Soproni Szakképzési Centrum Porpáczy Aladár Szakgimnáziuma, Kollégiuma és Általános Művelődési Központja 9431 Fertőd, Joseph Haydn.
Török Ádám, az MTA főtitkára, az AKT elnöke
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
Felvételi a középfokú iskolákba
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Információvédelem Menedzselése XX. Szakmai Fórum
2009–2010. évi iskolai naptár Ezt a sablont kinyomtatva falinaptárként használhatja, vagy bármely hónap diáját saját bemutatójába másolhatja. Ha meg szeretné.
IRÁNY A PÁLYA! november 14. „Az emberi nemnek az a hivatása, hogy munkáljon, alkosson, teremtsen.” Széchenyi István.
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Intézményi szülői munkaközösségi ülés
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Beiskolázás a „Gundel”-ben
FELVÉTELI ELJÁRÁS
Előadás másolata:

A Budapesti Népoktatási Kör alapelvei, működése, rendszere, képzései

Fontosabb alapszabályok § „Pesti Népoktatási Kör” - felnőttek oktatása § a. Nem, vallás, nemzetiség b. Tagság (alapítók, rendes tagok, pártolók + tiszteletbeli tagok) § Felolvasások, rendszeres tanfolyamok § Tárgyak § Díjmentesség, ellátás

Fontosabb alapszabályok (2) § Alkalmas férfiak keresése Tantermekről való gondoskodás Előre megegyezés Felügyelés Munkák bírálása, pályázatok hirdetése, terjesztés Jutalmak osztása (dicséretek, oklevelek, díjak, érmek, ajándékok) § Költségfedezés

Fontosabb alapszabályok (3) § Évente tisztségválasztási közgyűlés  (elnök, alelnök, 1. és 2. jegyző, pénztárnok + 100 tagú központi bizottmány) § Évente kétszer rendes közgyűlés tanév elején és végén (központi bizottmány működése) § Mindig nyilvános közgyűlések  az általános szótöbbség határoz § A kör feloszlásáról (tagok 2/3-a megjelenik, ¾-e nyilatkozik)

A felnőttek elemi oktatása Békey Imre elnöklete (előzetes tapasztalat nélkül)  két fő tanítási kör Az legelemibb tudás ismerete alapján Nemek különválasztása 1. kör: 3 alkalom hetente hétköznapokon este 7-9 2. kör: csak ünnep-és vasárnapokon du. 3-5 Átjárhatóság Elemi ismeretek tanítása  elemi iskolai oktatók  1 Ft/óra Felnőtt nők tanítása  tanítónők

1. évben: tanítás: január/február – július A fővárosi tanítókon kívül számos más segítő, felolvasó, előadó díjmentesen! (pl. Röser Miklós, Göndöcs Lajos, Aul Sándorné, Hajnal Adolf, …)  elismerés jegyzőkönyvileg, dicsérő oklevél Oktatás felügyelete  igazgató-tanítók Engedély a vallási és közoktatási minisztertől: államérvényes bizonyítvány kiadása  záróvizsga

Iskolaév végén – a választmány kiküldött tagjainak iskolalátogatási körútja (oktatás eredményességének felmérése; buzdító hatás)  siker! 1872 – külön olvasókönyv tervezete (Irányi, Zichy, Lederer, Péterfy)  használatba is lép 1890 – a haladó felnőttek számára tan-és olvasókönyv Kezdők számára is kellene  (Péterfy, Vajdafy)  „akadályozva voltak”, később: pótolhatóság  nem készült el

Max 60 tanuló egy osztályban Felvétel időkorláttal  később jelentkezők új osztályba kerültek

Tanterv és órarend 1874 – Bója Gergely  részletes tanterv és órarend készítése (Bója, Göndöcs, Lederer, Gyulay, …) Olvasás, írás, számolás, hazai mértékismeretek, természettudományok, történelem, földrajz, fogalmazás, közgazdaság elemei, a polgári jogok és kötelességek ismertetése, rajz Helyi igény szerint el lehet térni a tantárgyak súlyozottságában Heti 6 óra (3 x 2) 6 hónapon át  3 órarend:

1. A kezdők és a haladók együttes oktatására Napok Csoport 19:00-19:45 19:45-20:30 20:30-21:00 I. nap Kezdők Figyelés Olvasás, írás Számolás Haladók Olvasás az olvasókönyv I. szakaszából Fogalmazás II. nap Olvasás a II. szakaszból III. nap Olvasás a III. szakaszból

IV., V., VI. szakasz  haladóknál kikérdezés, kezdőknél egy-egy felel Írás, olvasás, fogalmazás: Eleinte: az olvasottak lemásolása, később tollbamondás Ezután eleinte: számlák, szállítólevelek, nyugták írása könyvből (1 tanuló a táblánál), később maguktól Házi feladat adása: néhány olvasmány elolvasása, kijegyzetelése Számtan: Mértékek ismerete Alapműveletek tanítása alkalmazott példákon keresztül Házi feladat adása: példák gyakorlása

2. Kezdő felnőttek külön oktatására Napok 19:00-20:00 20:00-20:30 20:30-21:00 I. nap Olvasás, írás Ismétlés, előadás a természetrajz köréből Számolás II. nap Ismétlés, előadás a történelem és földrajz köréből III. nap Ismétlés, előadás a természettan köréből

Természetrajz: Földrajz Történelem Természettan Az országok főterményeinek, művelésüknek, használatuknak, hasznuknak ismerete Földrajz A föld, a nap, a hold, a csillagok alapvető ismerete, az égtájak, hazai és külföldi városok nevezetesebb helyeinek, városainak áttekintése; térképhasználat Történelem A földrajz tárgyához kapcsolódik, rendszeres, önálló tanítása kizárva Természettan Természeti jelenségek magyarázata, kísérletezés, babonák káros hatásainak elmagyarázása

3. Haladó felnőttek külön oktatására Napok 19:00-20:00 20:00-20:30 20:30-21:00 I. nap Olvasás a haladók könyve I. szakaszából Fogalmazás Számolás II. nap II. szakaszból III. szakaszból

Fogalmazás Számtan Olvasás Másolás, majd tollbamondás, majd emlékezetből Nyelvtan tanítása csak helyesírás szintjén, gyakorlat közben Tanítói felolvasás  „értelem szerinti olvasás” Írásfüzetek kicserélése  kül. kézírások olvasása Számtan Római számjegyek, tízes számrendszer, törtek Mértékrendszer Kamatszámítás Olvasás Olvasókönyv + más művek a tanító ajánlásával Külön előadás tartása pl. embertanból, egészségtanból, nemzetgazdaságtanból

Részletes tanmenet

Csoportos tanulás a hatékonyabb Október/november – április vége/május/június Dr. Reich Ádám  dr. Kresz Géza „Balesetekben való rögtöni segítségnyújtásról” c. könyve A mentő-egyesület külön előadása Ünnepélyek, hangversenyek rendezése a hallgatóknak, színházi ingyen-jegyek biztosítása

Adatok, megoszlások, arányok

8818 (A szabadelőadások hallgatóit is beleszámítva) 46 év alatt: 50000 felnőtt tanult meg írni, olvasni, számolni 1915/16 – a rokkantképzés megindulása (több mint 2000 rokkant és lábadozó katona tanult) Az egyesület tanulóinak száma: Iskolaévek Tanulószám 1870/71 1870 1880/81 787 1890/91 659 1900/01 484 1909/10 451 1910/11 375 1911/12 2098 1912/13 8818 (A szabadelőadások hallgatóit is beleszámítva)

Hallgatók adatai: Főként helybeliek Főként magyar anyanyelvűek <20; 20-30 Főként munkanélküliek (állami segélyezés)

Egyéb tanfolyamok, képzések

Magyar nyelvi tanfolyamok 1877 – Irányi Dániel – idegen ajkúak számára Heti 2 x 2 óra Tanulók: katonák, vasúti és gyári dolgozók, gépészek, iparossegédek Üzleti tanfolyamok 1890 – dr. Verédy Károly A nők között népszerű Felvétel  15 évnél idősebb, és már elvégezte a VI. elemi, vagy a II. polgári osztályt

Vasárnapi tanfolyamok Munkások vasárnapi szabadidejének hasznos eltöltése végett (újbóli kiterjesztés) Vasárnap délután 2-4-ig Tudás, ismeretek kiszélesítése (feltétel: írni-, olvasni- tudás) Nem volt hosszú életű (szabadidő…)ű A honvédség oktatása 1872 (Zichy Antal kérvénye)  honvédelmi miniszter utasítása Szigorú parancsnoki ellenőrzés Olvasás, írás, számolás

Raboktatás Népkönyvtárak Cél: erkölcsi nevelés és elhelyezkedési lehetőségek Alkalmatlan helyiségek  Irányi intézkedése 1872 – az Állami Fegyházban is Eleinte: naponta  heti 3-szor  1881 – dologház megszűnése  1882 – Rabsegélyező Egyesület Népkönyvtárak 1871 – Maár Péter indítványa: Közhasznú könyvek, alsó-és középréteg, könyvtár Városi könyvtár  anyagi gondok miatt nem jött létre 1895 – Gyulay Béla indítványa: a Kör maga bocsássa a tanulók rendelkezésére a könyveket

Művelődési csarnokok 1873 – Lederer Ábrahám felvetése – a fizikai munkát végzők is részesüljenek szellemi oktatásban (munka + műveltség)  szükséges: felolvasási csarnokok építése Alapismereteken túli képzés Kritériumok: hallgatóság, előadók-felolvasók, helyiség 1895 – A Magyar Iskolaegyesület  népkaszinók a népkonyhák helyiségeiben  felolvasások, előadások otthona

Háztartási tanfolyamok 1895 – Gyulay Béla – fiatal lányokat a háztartás vezetésére oktatni (sok munka miatt nem tanulják meg) Megvalósulás: nők számára tartott tanfolyamok vasárnap délutánonként

Köszönjük a figyelmet!

Felhasznált irodalom Áfra Nagy János: Az írástudatlanok Budapesten, Statisztikai Közlemények, 63. kötet, 1. szám A "Pesti Népoktatási Kör" alapszabályai, Pest, 1871 Bajusz Klára – Filó Csilla – Németh Balázs: A magyar felnőttoktatás története a XX. század közepéig, Pécs, TTK FEEFI, 2004, 97-106. p. Gyulay Béla: A felnőttek oktatása és a Budapesti Népoktatási kör története (reprint) Budapest, 1891

Felhasznált irodalom Novák József: A magyar népművelés története I. 1772-1919, Budapest, ELTE BTK, 1986, 79-90. p. Pesti Népoktatási Kör: Kivonatos jelentés az Országos Népoktatási Kör negyvenhat esztendős tevékenységéről 1870-1916, Budapest, Róvó, 1916 Tar Károly: A magyar népművelés története, Budapest, KLTE Bölcsészettudományi Kar, 1978