A Budapesti Népoktatási Kör alapelvei, működése, rendszere, képzései
Fontosabb alapszabályok § „Pesti Népoktatási Kör” - felnőttek oktatása § a. Nem, vallás, nemzetiség b. Tagság (alapítók, rendes tagok, pártolók + tiszteletbeli tagok) § Felolvasások, rendszeres tanfolyamok § Tárgyak § Díjmentesség, ellátás
Fontosabb alapszabályok (2) § Alkalmas férfiak keresése Tantermekről való gondoskodás Előre megegyezés Felügyelés Munkák bírálása, pályázatok hirdetése, terjesztés Jutalmak osztása (dicséretek, oklevelek, díjak, érmek, ajándékok) § Költségfedezés
Fontosabb alapszabályok (3) § Évente tisztségválasztási közgyűlés (elnök, alelnök, 1. és 2. jegyző, pénztárnok + 100 tagú központi bizottmány) § Évente kétszer rendes közgyűlés tanév elején és végén (központi bizottmány működése) § Mindig nyilvános közgyűlések az általános szótöbbség határoz § A kör feloszlásáról (tagok 2/3-a megjelenik, ¾-e nyilatkozik)
A felnőttek elemi oktatása Békey Imre elnöklete (előzetes tapasztalat nélkül) két fő tanítási kör Az legelemibb tudás ismerete alapján Nemek különválasztása 1. kör: 3 alkalom hetente hétköznapokon este 7-9 2. kör: csak ünnep-és vasárnapokon du. 3-5 Átjárhatóság Elemi ismeretek tanítása elemi iskolai oktatók 1 Ft/óra Felnőtt nők tanítása tanítónők
1. évben: tanítás: január/február – július A fővárosi tanítókon kívül számos más segítő, felolvasó, előadó díjmentesen! (pl. Röser Miklós, Göndöcs Lajos, Aul Sándorné, Hajnal Adolf, …) elismerés jegyzőkönyvileg, dicsérő oklevél Oktatás felügyelete igazgató-tanítók Engedély a vallási és közoktatási minisztertől: államérvényes bizonyítvány kiadása záróvizsga
Iskolaév végén – a választmány kiküldött tagjainak iskolalátogatási körútja (oktatás eredményességének felmérése; buzdító hatás) siker! 1872 – külön olvasókönyv tervezete (Irányi, Zichy, Lederer, Péterfy) használatba is lép 1890 – a haladó felnőttek számára tan-és olvasókönyv Kezdők számára is kellene (Péterfy, Vajdafy) „akadályozva voltak”, később: pótolhatóság nem készült el
Max 60 tanuló egy osztályban Felvétel időkorláttal később jelentkezők új osztályba kerültek
Tanterv és órarend 1874 – Bója Gergely részletes tanterv és órarend készítése (Bója, Göndöcs, Lederer, Gyulay, …) Olvasás, írás, számolás, hazai mértékismeretek, természettudományok, történelem, földrajz, fogalmazás, közgazdaság elemei, a polgári jogok és kötelességek ismertetése, rajz Helyi igény szerint el lehet térni a tantárgyak súlyozottságában Heti 6 óra (3 x 2) 6 hónapon át 3 órarend:
1. A kezdők és a haladók együttes oktatására Napok Csoport 19:00-19:45 19:45-20:30 20:30-21:00 I. nap Kezdők Figyelés Olvasás, írás Számolás Haladók Olvasás az olvasókönyv I. szakaszából Fogalmazás II. nap Olvasás a II. szakaszból III. nap Olvasás a III. szakaszból
IV., V., VI. szakasz haladóknál kikérdezés, kezdőknél egy-egy felel Írás, olvasás, fogalmazás: Eleinte: az olvasottak lemásolása, később tollbamondás Ezután eleinte: számlák, szállítólevelek, nyugták írása könyvből (1 tanuló a táblánál), később maguktól Házi feladat adása: néhány olvasmány elolvasása, kijegyzetelése Számtan: Mértékek ismerete Alapműveletek tanítása alkalmazott példákon keresztül Házi feladat adása: példák gyakorlása
2. Kezdő felnőttek külön oktatására Napok 19:00-20:00 20:00-20:30 20:30-21:00 I. nap Olvasás, írás Ismétlés, előadás a természetrajz köréből Számolás II. nap Ismétlés, előadás a történelem és földrajz köréből III. nap Ismétlés, előadás a természettan köréből
Természetrajz: Földrajz Történelem Természettan Az országok főterményeinek, művelésüknek, használatuknak, hasznuknak ismerete Földrajz A föld, a nap, a hold, a csillagok alapvető ismerete, az égtájak, hazai és külföldi városok nevezetesebb helyeinek, városainak áttekintése; térképhasználat Történelem A földrajz tárgyához kapcsolódik, rendszeres, önálló tanítása kizárva Természettan Természeti jelenségek magyarázata, kísérletezés, babonák káros hatásainak elmagyarázása
3. Haladó felnőttek külön oktatására Napok 19:00-20:00 20:00-20:30 20:30-21:00 I. nap Olvasás a haladók könyve I. szakaszából Fogalmazás Számolás II. nap II. szakaszból III. szakaszból
Fogalmazás Számtan Olvasás Másolás, majd tollbamondás, majd emlékezetből Nyelvtan tanítása csak helyesírás szintjén, gyakorlat közben Tanítói felolvasás „értelem szerinti olvasás” Írásfüzetek kicserélése kül. kézírások olvasása Számtan Római számjegyek, tízes számrendszer, törtek Mértékrendszer Kamatszámítás Olvasás Olvasókönyv + más művek a tanító ajánlásával Külön előadás tartása pl. embertanból, egészségtanból, nemzetgazdaságtanból
Részletes tanmenet
Csoportos tanulás a hatékonyabb Október/november – április vége/május/június Dr. Reich Ádám dr. Kresz Géza „Balesetekben való rögtöni segítségnyújtásról” c. könyve A mentő-egyesület külön előadása Ünnepélyek, hangversenyek rendezése a hallgatóknak, színházi ingyen-jegyek biztosítása
Adatok, megoszlások, arányok
8818 (A szabadelőadások hallgatóit is beleszámítva) 46 év alatt: 50000 felnőtt tanult meg írni, olvasni, számolni 1915/16 – a rokkantképzés megindulása (több mint 2000 rokkant és lábadozó katona tanult) Az egyesület tanulóinak száma: Iskolaévek Tanulószám 1870/71 1870 1880/81 787 1890/91 659 1900/01 484 1909/10 451 1910/11 375 1911/12 2098 1912/13 8818 (A szabadelőadások hallgatóit is beleszámítva)
Hallgatók adatai: Főként helybeliek Főként magyar anyanyelvűek <20; 20-30 Főként munkanélküliek (állami segélyezés)
Egyéb tanfolyamok, képzések
Magyar nyelvi tanfolyamok 1877 – Irányi Dániel – idegen ajkúak számára Heti 2 x 2 óra Tanulók: katonák, vasúti és gyári dolgozók, gépészek, iparossegédek Üzleti tanfolyamok 1890 – dr. Verédy Károly A nők között népszerű Felvétel 15 évnél idősebb, és már elvégezte a VI. elemi, vagy a II. polgári osztályt
Vasárnapi tanfolyamok Munkások vasárnapi szabadidejének hasznos eltöltése végett (újbóli kiterjesztés) Vasárnap délután 2-4-ig Tudás, ismeretek kiszélesítése (feltétel: írni-, olvasni- tudás) Nem volt hosszú életű (szabadidő…)ű A honvédség oktatása 1872 (Zichy Antal kérvénye) honvédelmi miniszter utasítása Szigorú parancsnoki ellenőrzés Olvasás, írás, számolás
Raboktatás Népkönyvtárak Cél: erkölcsi nevelés és elhelyezkedési lehetőségek Alkalmatlan helyiségek Irányi intézkedése 1872 – az Állami Fegyházban is Eleinte: naponta heti 3-szor 1881 – dologház megszűnése 1882 – Rabsegélyező Egyesület Népkönyvtárak 1871 – Maár Péter indítványa: Közhasznú könyvek, alsó-és középréteg, könyvtár Városi könyvtár anyagi gondok miatt nem jött létre 1895 – Gyulay Béla indítványa: a Kör maga bocsássa a tanulók rendelkezésére a könyveket
Művelődési csarnokok 1873 – Lederer Ábrahám felvetése – a fizikai munkát végzők is részesüljenek szellemi oktatásban (munka + műveltség) szükséges: felolvasási csarnokok építése Alapismereteken túli képzés Kritériumok: hallgatóság, előadók-felolvasók, helyiség 1895 – A Magyar Iskolaegyesület népkaszinók a népkonyhák helyiségeiben felolvasások, előadások otthona
Háztartási tanfolyamok 1895 – Gyulay Béla – fiatal lányokat a háztartás vezetésére oktatni (sok munka miatt nem tanulják meg) Megvalósulás: nők számára tartott tanfolyamok vasárnap délutánonként
Köszönjük a figyelmet!
Felhasznált irodalom Áfra Nagy János: Az írástudatlanok Budapesten, Statisztikai Közlemények, 63. kötet, 1. szám A "Pesti Népoktatási Kör" alapszabályai, Pest, 1871 Bajusz Klára – Filó Csilla – Németh Balázs: A magyar felnőttoktatás története a XX. század közepéig, Pécs, TTK FEEFI, 2004, 97-106. p. Gyulay Béla: A felnőttek oktatása és a Budapesti Népoktatási kör története (reprint) Budapest, 1891
Felhasznált irodalom Novák József: A magyar népművelés története I. 1772-1919, Budapest, ELTE BTK, 1986, 79-90. p. Pesti Népoktatási Kör: Kivonatos jelentés az Országos Népoktatási Kör negyvenhat esztendős tevékenységéről 1870-1916, Budapest, Róvó, 1916 Tar Károly: A magyar népművelés története, Budapest, KLTE Bölcsészettudományi Kar, 1978