Kultúra-gazdaságtan Takács Dávid

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét.
Advertisements

Kereslet rugalmassága
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
A nemzetközi és a hazai turizmus területi folyamatai, piaci tendenciái a globalizáció korában Dr. Aubert Antal – Berki Mónika PTE TTK Turizmus Tanszék.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
GAZDASÁGPOLITIKA III. ELŐADÁS ELŐADÓ: DR. MARINOVICH ENDRE.
* C * A A közgazdaságtan tárgya és az alapfogalmai
Közgazdasági elméletek története 7. Előadás november 7. Neoklasszikus ortodoxia a két világháború között.
Piaci korlátok.
A megbízó-ügynök modell (1)
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás 1 Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás 1 DátumTémakör szeptember.
1 Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 5. előadás A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 6. előadás 1 DátumTémakör szeptember 11.Bevezetés – a kurzus programjának és követelményeinek ismertetése.
A kurzus programja Dátum Témakör december Piaci elégtelenségek
A ppt fájlokat a GTK honlapján…
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 9. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Intézményi közgazdaságtan2006/2007. tanév, 1. félév 1. előadás 1 DátumTémakör szeptember 11.Bevezetés – a kurzus programjának és követelményeinek ismertetése.
A kurzus programja Dátum Témakör ELŐVIZSGA szeptember 15.
A kurzus programja Dátum Témakör november 17.
A kurzus programja Dátum Témakör november 10.
Neoklasszikus szintézis
Az adatbázisok használata során szerzett tapasztalataink
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Nemzetközi politikai gazdaságtan I.
Térgeometria III. Testek ábrázolása, metszése, áthatása
Adatbáziskezelés Horváth Ernő.
Programozás I. Horváth Ernő.
Március órától út 114-ben (óra helyett)
KÖRNYEZETSZENNYEZÉS GAZDASÁGTANA
ERASMUS: Nagy lépésekkel Európába Külföldi tanulmányok szerepe az életpálya-tervezésben ERASMUS Információs Nap - NYME SEK december 7.
Utazási igények becslése a közösségi közlekedésben
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
* C * A A közgazdaságtan tárgya és az alapfogalmai
Magánjavak és közjavak a turizmusban
„A finnugor örökség digitalizálása és automatizált feltárása” szeptember 14. Hungarológia és a Magyar Elektronikus Könyvtár Moldován István Országos.
A NEM KONZISZTENS VERSENYMODELL VESZÉLYEI A HÁLÓZATOS KÖZSZOLGÁLTATÁSOKBAN Kaderják Péter Kutatóközpont vezető Budapesti Corvinus Egyetem, REKK.
Kultúra-gazdaságtan Takács Dávid
Mérnök informatika szak BSc.
III. Témakör MISKOLCI EGYETEM LOGISZTIKA ANYAGMOZGATÁSI ÉS LOGISZTIKAI TANSZÉK III./1.
Gyakorló feladatok Mikroökonómia.
Katona András Magyar Turizmus Zrt.
Az egyenlőséggel kapcsolatos attitűdök Lelkes Orsolya European Centre for Social Welfare Policy and Research, Bécs.
Munkaerőpiaci számítások szeminárium
Művelődés-gazdaságtan
Egy termék piaci kereslete azt fejezi ki, hogy a vásárlók összessége
Költségek, költségfüggvények
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI
A kulturális turizmus trendjei és a
Kereslet, kínálat, ármechanizmus, fogyasztói-, és termelői többlet
Gépészmérnöki kar BSc Levelező képzés szeptember-október
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
A termelés költségei.
1.3 A kis- és közepes vállalkozások sajátosságai
A termelés költségei.
Vállalkozásmenedzsment I.
A határ menti vállalati együttműködés kulturális gátjai – egy magyar szempontú elemzés Szőke Júlia Gazdasági tanár, abszolvált PhD hallgató Széchenyi István.
Universität Miskolc, Fakultät für Wirtschaftswissenschaften, Istitut für Wirtschaftstheorie Mikroökonómia Dr. Karajz Sándor Gazdaságelméleti Intézet Miskolci.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Európai Uniós Alapismeretek
A piac és a piacgazdaság
Költségek és költséggörbék
A munkaerőpiac áttekintése
Készítette: Pető István Szent István Egyetem
Környezetgazdaságtan 3. előadás Mikroökonómiai problémák
Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Gazdaságelméleti Intézet
Előadás másolata:

Kultúra-gazdaságtan Takács Dávid takacsd@sze.hu Tudományos segédmunkatárs Széchenyi István Egyetem Gazdálkodástudományi Tanszék Győr 9026 Egyetem tér 1. Tel: 96-503400 / 3017 honlap: http://rs1.szif.hu/~takacsd/

Előadásvázlat A keresleti oldal elemzése 1. A kulturális javak értelmezése 2. Addikció és magyarázatai Közgazdaságtan és kultúra A kultúra-gazdaságtan definíciója

Irodalom: Daubner – Horváth – Petró: Kultúra-gazdaságtani tanulmányok. Aula Kiadó, Budapest. 2002

A kulturális javak Gazdasági javak - throughput Információs javak Élményjavak (experienced goods) vs. Keresési javak signaling &reputációs mechanizmus

Tökéletlen információ P P(Q) P* aP* Q’ Q* Q

Kulturális tőke Fogyasztás által növelhető Wundt-görbe (Scitovsky idézet)

A kulturális javak mint szenvedélyjavak Addikció Racionális addikció – Stigler-Becker modell: a háztartás aktív előállítója a művészi élménynek

Y Q2 M Q1

Merit goods (érdemes javak) - közjószág A fogyasztók alábecsülik a jelentőségét – a fogyasztói szuverenitás kérdése Piaci kudarcok: externáliák (pl. turizmus) Abbing: magánjavak, de a lényegük szabadon hozzáférhető Klubjavak A kulturális javak közösségi támogatását alátámasztó gazdasági érvek

Nyájhatás Snob-hatás Veblen-hatás

Kínálati oldal Kulturális intézmények

Kulturális javak kereslete Utazási költség Feláldozott szabadidő

Támogatási formák összehasonlítása P D Egyösszegű támogatás AC MR AC’ MC=AVC QN QN’ Q Qp

Egységnyi output támogatása D AC MR AC’ MC=AVC MC’=AVC’ Qp’ QN QN’ Q Qp

Fogyasztók támogatása P D AC MR D’ MR’ MC=AVC Qp’ QN QN’ Q Qp