Kultúra-gazdaságtan Takács Dávid takacsd@sze.hu Tudományos segédmunkatárs Széchenyi István Egyetem Gazdálkodástudományi Tanszék Győr 9026 Egyetem tér 1. Tel: 96-503400 / 3017 honlap: http://rs1.szif.hu/~takacsd/
Előadásvázlat A keresleti oldal elemzése 1. A kulturális javak értelmezése 2. Addikció és magyarázatai Közgazdaságtan és kultúra A kultúra-gazdaságtan definíciója
Irodalom: Daubner – Horváth – Petró: Kultúra-gazdaságtani tanulmányok. Aula Kiadó, Budapest. 2002
A kulturális javak Gazdasági javak - throughput Információs javak Élményjavak (experienced goods) vs. Keresési javak signaling &reputációs mechanizmus
Tökéletlen információ P P(Q) P* aP* Q’ Q* Q
Kulturális tőke Fogyasztás által növelhető Wundt-görbe (Scitovsky idézet)
A kulturális javak mint szenvedélyjavak Addikció Racionális addikció – Stigler-Becker modell: a háztartás aktív előállítója a művészi élménynek
Y Q2 M Q1
Merit goods (érdemes javak) - közjószág A fogyasztók alábecsülik a jelentőségét – a fogyasztói szuverenitás kérdése Piaci kudarcok: externáliák (pl. turizmus) Abbing: magánjavak, de a lényegük szabadon hozzáférhető Klubjavak A kulturális javak közösségi támogatását alátámasztó gazdasági érvek
Nyájhatás Snob-hatás Veblen-hatás
Kínálati oldal Kulturális intézmények
Kulturális javak kereslete Utazási költség Feláldozott szabadidő
Támogatási formák összehasonlítása P D Egyösszegű támogatás AC MR AC’ MC=AVC QN QN’ Q Qp
Egységnyi output támogatása D AC MR AC’ MC=AVC MC’=AVC’ Qp’ QN QN’ Q Qp
Fogyasztók támogatása P D AC MR D’ MR’ MC=AVC Qp’ QN QN’ Q Qp