Gyermekkönyvtárak kialakulása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Országos könyvtári fejlesztések a tanulás támogatására
könyvtár ismeretek A könyvtár fogalma, típusai
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
A dunakeszi Kölcsey Ferenc Városi Könyvtár szolgáltatás fejlesztése, képzési szerepének erősítése TÁMOP /1/KMR.
Korai fejlesztés, korai intervenció tapasztalatai Biztos Kezdet mentorképzés Velence Meszéna Tamásné Apáczai Nevelési és Általános Művelődési Központ.
Náray-Szabó Gábor Fenntarthatatlan fejlődés
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
A könyvtárak szociális funkciói. Visszatekintés  70-ES ÉVEKTŐL - “MŰVELŐDÉSI HÁTRÁNY”  MANFRED NAGEL(1982) - SZOCIÁLIS FUNKCIÓ MEGHATÁROZÁSA - “ KÜLÖNLEGES.
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
Zenei könyvtári képzés Magyarországon Múlt és jelen.
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
Alap és járulékos szolgáltatások A dokumentumok és szolgáltatások rendelkezésre bocsátásának formái és eszközei.
Könyvtári és Informatikai Szövetség
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
A Miskolci Egyetem TÁMOP projektjének záró rendezvénye Országos Széchényi Könyvtár Budapest, június 21.
„A MEGYEI KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS A JÖVŐBEN!” PÉCS Április 1.
Európa és a magyar könyvtári jogszabályok Dr. Kenyéri Katalin NEMZETI KULTURÁLIS ÖRÖKSÉG MINISZTÉRIUMA Könyvtári Főosztály INFORMATIO MEDICATA október.
A sokezer éves birodalom kihívásai az új évezredben Kína népességének jövője a növekedés és a környezeti tudatosság tükrében május 11.
Szükséges és hiányzó tanári kompetenciák a szakiskolai tanulók képzésében. Nemzetközi összehasonlítás VIII. Országos Neveléstudományi Konferencia 2008.
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
PÁSZTOR ÁDÁM NEMZETKÖZI TANULMÁNYOK V. ÉVF. BUDAPESTI CORVINUS EGYETEM.
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás 1 Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése.
BLK:MÁSFAJTA ELHELYEZÉS1 AZ ÁLLOMÁNY MÁSFAJTA ELHELYEZÉSE CSALÁDI KÖNYVTÁRAK.
Fekete László Született: Csillagjegye: Vízöntő
A könyvtár szociális funkciója Nemzetközi és hazai kitekintés.
Iskolai könyvtárak külföldön. Kezdetben közös fejlődés  USA és Európa – sz. közös fejlődés a közművelődési könyvtárakkal Németország, Dánia, Franciaország,
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
„BAJAI-INFO-LÁNC” Két nyilvános könyvtár együttműködése szolgáltatásaik fejlesztésében, a használók nem formális és informális tudásának bővítése az élethosszig.
FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM I. TÁVMUNKA KONFERENCIA A REGIONÁLIS MUNKAERŐFEJLESZTŐ ÉS KÉPZŐ KÖZPONTOK FELADATAI A TÁVMUNKA PROGRAMBAN.
Poszt-szocialista országok eredményei PISA 2003 Cs L M Szl x olvasás matematika.
Bevezetés a neveléstudományba
Könyvtári informatika I.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás Egy kísérleti projekt tapasztalatai Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért 2010.
Bevezetés a tanítás és tanulás társadalmi összefüggéseibe Baráth Tibor SZTE Neveléstudományi Tanszék Közoktatási Vezetőképző Intézet Baráth Tibor SZTE.
Nevelési Tudásdepó Csík Tibor projektmenedzser. Az országos lelőhely-nyilvántartás számára rekordok Magyar közoktatás tankönyvei Gyermek- és ifjúsági.
STRATÉGIA ÉS TELJESÍTMÉNYMÉRÉS
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Internetoktatás a József Attila Városi Könyvtárban (Élmények, tapasztalatok)
P E D A G Ó G I A I K A R. Alapképzési (BA) s z a k o k Nappali tagozat SzakKöltségtérítésKépzési idő (félév) Andragógia Ft6 Gyógypedagógia 110.
Jókai Mór Városi Könyvtár, Pápa
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Óvoda-, és iskolapszichológia Magyarországon
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Petrou Thessalia, spanyoltanár MA_LMK
Az olvasó hallgató Olvasásszociológiai felmérés a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem ONK 2010.
TÁMOP b-14/ „határokon túl-ha/tár”
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
Sonnevend Péter Új munka indult:
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
Gersekaráti IKSZT – esély és lehetőség a közösség szolgálatára IKSZT Szakmai nap, Bak,
1 Gyermekvédelmi képzések a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
Új információszerzési szokások az egészségügyben Felmérés az orvosi könyvtárak használóinak szokásairól dr. Kührner Éva Ph.D. Informatio Medicata 2007.
A kulturális modernizáció irányai Budapest Kulturális modernizáció – Kulturális vidékfejlesztés.
Könyvtártípusok és funkcióik. Könyvtár dokumentumtár információtár.
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
A KönyvTÁRva-nyitva jó gyakorlat
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Cél: szövegértés fejlesztése – tanulás segítése
„ÉLETREVALÓ – U4 LIFE” TPPA/2012/03/30
Társadalmi követelmények és igények speciális könyvtári ellátásra
Előadás másolata:

Gyermekkönyvtárak kialakulása

Bevezetés Fogalma: minden olyan kiszolgálótér, ahol Legalább egy főállású könyvtáros Elkülönített tér Elkülönített állomány

Változások az utóbbi években Gyermekek életmódja Művelődés és olvasási szokások Szabadidő struktúrája Technológiai változások

Új kihívások Demokratizálódás Önkéntesség Nyitottság Élethosszig tartó tanulás Hátrányos helyzetű gyermekek

Egyre fontosabb szakismeretek Gyermeklélektan Gyermekszociológia Gyermekpedagógia

Történet 1. Gyermekek kettős ellátása Iskolai könyvtárak régebbi múltja Gyermekkönyvtárak – Newberry Speciális részlegek gyermekek számára az USA-ban és Angliában

Történet 2. 1913 – Szabó Ervin – első fiók könyvtár, amelynek gyermek részlege is van. „Iskolai vagy gyermekkönyvtár” vita Később egyre több önálló gyermekkönyvtár kialakulása Bp-en Vidéken 1950-es években gyermekrészlegek kialakulása Nem általános az önállóan működő gyermekkönyvtár

Történet 3. Rácz Aranka munkássága Külföldi és hazai tapasztalatok összegzése (1958) Fejlesztési lehetőségek kidolgozása 1964 – Művelődési minisztérium – gyermek és ifjúsági könyvtári ellátás irányítása

Történet 4. 1960- as évektől növekvő számú gyermekkönyvtárak 14 éven aluli olvasók számának növekedése Tapasztalat cserék, tanfolyamok 1958-től

1971-es irányelvek a 18 éven aluli ifjúság könyvtári ellátásának javításara Egységes intézkedett a korszerű iskolai és gyermekkönyvtár ellátására Körvonalazta a két könyvtártípus hasonlóságait és különbségeit Hangsúlyozta az együttműködés fontosságát Számokban és normatívákban határozta meg a különböző típusú és nagyságrendű könyvtárak számára

Gyermek- vs. Iskolai könyvtár 60-70-es évek – kötetlen, gyermekbarát módszerek – Vargha Balázs 70-80-as ével – bázisai a reformpedagógiai módszereknek- könyvtárhasználati ismeretek oktatása 80-as évek oktatási reform Iskolai könyvtárak veszik át a használóképzést 90-es évek ‘nyitott tér’ koncepció

Nemzetközi szabályozások, irányelvek 1972 – UNESCO kiáltvány a közművelődési könyvtárakról 1972, 1977 – IFLA kiegészítés 1985 – IFLA irányelvek 1994 - IFLA/UNESCO kiáltvány a közkönyvtárakról 2001 - IFLA/UNESCO kiáltvány a közkönyvtárakról