A médiaszocializáció alapjai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
Advertisements

Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
NEKIK MÁR CSAK GYEREKJÁTÉK Felmérés az internetező gyerekekről A Piackutatás Napja május 5.
Szülői elégedettség mérés eredménye
A biztonságos netes bankolás Pap Gyula Gyermekmentő szolgálat, Médiakonferencia szeptember 26.
Az egészséget támogató kommunikáció lehetőségei és eszközei
Utcai és lakótelepi szociális munka
Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
Ahány ház, annyi szabály Székely Levente
A gyerekek médiahasználat szokásai és annak változása Magyarországon
Mindenki Ságvári Bence másképp VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. Az internethasználat jellegzetességei, a kockázatok.
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
A számítógép veszélyei és káros hatásai
A középkor és reneszánsz gyermekfelfogása
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Közösségi portálok használata
Közösségi portálok használata
Módszertani megújulás a nevelő munkában
Közösségi oldalak használata
Tiltják? Tűrik? Támogatják? Hogyan viszonyulnak a szülők gyermekük internethasználatához?
Digitális világ – interaktív táblán
VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi Hogyan fogja a gyermekünk használni az internetet? Fiatal családok tervei az internetszabályozással.
Kósa Éva : VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Médiapolisz lakói I. Közvetítő faktorok.
Veszélyes webes világ? Aggódnak-e a szülők gyermekük internethasználata miatt?
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
Mire jó az internet? Kommunikáció a családdal, a barátokkal Elérhető információ és szórakozás Tanulási, ismerkedési, és felfedezési lehetőségek lehetőségek.
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
Szülői vélemények gyermekeik tévénézési szokásairól
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
„A hátrányos helyzetű gyerekek anyanyelvi kompetenciáinak megalapozása, fejlesztése” c. könyvtári program gyakorlati tapasztalatainak összegzése.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
Merre tovább? Előre gondolkodás © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 6. Nevelőszülői módszertan.
Kapcsolat a vér szerinti családdal © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 3. Nevelőszülői módszertan.
Korai tehetségnevelés
Avagy mire is emlékezem…
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
Fischer András© 1 A tudományos kommunikáció esélyei a televízióban - Hogy érzi magát bátyám? - Köszönöm kérdését, jól. - Kifejtené egy kicsit bővebben?
Speciális életmódjellemzők gyermekkori elhízásban Papp Gabriella 1, Lengyel Dénes 1, Józsa Lajos 2, Gönczi Ferenc 3, Degrell István 1 DEOEC Pszichiátriai.
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
Lakosok véleménye a Magyar Honvédségről február 21. Domokos Tamás.
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Herzog Csilla - Racsko Réka Eszterházy Károly Főiskola, Eger.
Internet a családban Székely Levente –
 Sajó Képzési és Humán Fejlesztési Központ Alapítvány  Bükk 900 Természetbarát Egyesület Jókai Mór Református Magyar - Angol Két Tanítási Nyelvű Általános.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
Élet az Ságvári Bence eszközökben VIII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 29. A fiatalok internet- és médiahasználati szokásairól.
ADATVÉDELEM, ADATBIZTONSÁG Készítette: Horváth Tünde.
A Biztonságos Böngészés Program március. 2 Az internet csodálatos dolog és nélkülözhetetlen eszköz MI A PROBLÉMA?
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Gyerekek a hálón – gyerekek a hálóban? VIII. Nemzetközi Médiakonferencia A média hatása a gyerekekre és a fiatalokra szeptember 29 – október 1. Balatonalmádi.
Jó együtt lenni! Idősek Otthona Bakonyszentlászló.
Erőszakos médiatartalmak fiatal fogyasztói Székely Levente.
A Nemzetközi Gyermekment ő Szolgálat biztonságos internet oktatási programjának tapasztalatai Nagyváradon.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
– Letölthető változat –
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
Tét - TANULÓI ÉLETÚT TÁMOGATÁSA AZ ÓVODÁTÓL A FELSŐOKTATÁSIG a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében Hujber Tamásné kovács Gabriella Kaposvári Klebelsberg.
A pedagógiai gyakorlatot támogató kutatások, vizsgálatok.
Előadás másolata:

A médiaszocializáció alapjai Antalóczy Tímea Ph.D

A cím kettőssége A médiatartalmak alapvető szocializációs hatásai és terepei – a média mint szocializációs ágens Az óvodáskorúakat milyen mértékben és hogyan éri el a média (pilot study)

A média hatása a személyiségfejlődésre A média-tartalmak hatásai: bemutat pozitív és negatív életmódot, szerepet, személyiséget, mítoszt, ideológiát mintát ad a népszerűségről, boldog életről, sikerről, szépségről vizsgálataink szerint a példakép választásában a vizsgált fiatalok 21%-nál a média volt a meghatározó

A média hatása a személyiségfejlődésre A médiaszocializáció főbb terepei: Nemi szerepek, identitás Táplálkozás, drog, testkultúra Divat, öltözködés Szokások (pl. szórakozás) Előítéletek Foglalkoztatási szerepek A beszélt és írott nyelv Viselkedési minták (illemszabályok, stb.)

Pilot Study A minta: 92 fő (52 fiú és 40 lány), 3 és 6 év közötti óvodáskorú gyerekek

A kutatás (pilot study) módszerei Fókuszcsoport: óvodai vegyes csoportok körében, strukturálatlan kérdéssor segítségével, óvónők által irányított beszélgetés pszichológus (Vaskúti Gergely) közreműködésével Rajz(elemzés): gyerekrajzok elemzése, amit a világon a legjobban szeret csinálni című témakörben

A kutatásban részt vevő óvodák Budapest – Lauder ( Konyor Sylvia) Budapest – Árpád fejedelem úti - Vackor ( Weber Judit) Budapest - Budakeszi úti (Kovács Ildikó) Debrecen – Táncsics utcai (Csató Éva) Nagyvázsony – Mesevár (Dankó Csilla)

A kutatás során vizsgált témakörök (66 kérdés) Mikor, mennyit és milyen módon találkoznak a médiumokkal? Kivel fogyasztják ezeket? Mennyiben önálló tevékenységként jelenik meg az életükben? Hogyan definiálják az általuk használt eszközöket? Meg tudnak-e fogalmazni félelmeket a látott, hallott tartalmakkal kapcsolatban?

A kutatás tapasztalatai

Óvodáskorúak médiahasználati szokásai a televíziózás elvesztette közösségi élményszerűségét, aminek egyik oka a műsorok és televíziós csatornák túlkínáltsága illetve a háztartásokban megnövekedett eszközszám egyre inkább jellemző a gyermekekre a magányos médiafogyasztás, aminek következtében nem valósulhat meg a szülői felügyelet, kontroll ez nem jelenti feltétlenül azt, hogy a gyerekek gyakran találkoznának nem nekik szánt tartalommal (szüleik szóbeli iránymutatásai és a gyermekek érdeklődéséből fakadóan)

Televízió - műsor és csatorna preferenciák az óvodások körében (pilot study) Mesecsatornák (Minimax, Cartoon Network, Nickelodeon) Sportműsorok Természetfilmek az óvodás korúak műsorpreferenciái alapvetően nem igazolják a káros tartalmakkal kapcsolatos félelmeket erőszakos (káros) tartalmakkal jellemzően szülői felügyelet mellett találkoznak a gyerekek, elsősorban híradók, hírműsorok nézése révén; e negatív élményekről kevés esetben beszélnek szüleikkel

A híradó képei „félelmetes, amikor tűz van, vagy jön a vörös iszap” „olyan is van, hogy jön a víz és elviszi a házakat” „vagy jön a nagy szél, a hurrikán és mindent felkap” „én azt láttam, hogy egy gyerek felállt a székre és kiesett az ablakon - az nekem szörnyű volt”

A negatív hatáshoz hozzátartozik az is, hogy… a híradókban a való életre vonatkozó tartalmakkal találkoznak, ezért nem hívhatják segítségül a mesék kínálta természetes védekezést, miszerint az nem is valóság, az csak kitaláció egy óvodás korú gyerek már tudja, hogy mely filmek szólnak a valóságról, így azok a műsorok elsősorban képzeletüket, fantáziájukat és érzéseiket mozgatják meg, de a hírműsorok valóban félelemkeltőek lehetnek ez esetben arról van szó, hogy a gyermekek természetes védekező mechanizmusa van veszélyben, amit a pszichológiában „biztonságos világba vetett hitnek” neveznek.

Véletlenszerű találkozás a média tartalmakkal Az óvodáskorú gyermekek 80%-a maga irányítja a használt eszközt ( saját eszközzel rendelkezik, nincs szülői kontroll, stb.) A háttér televíziózás (közösségi események, pl. vacsora) divatja Fenti okok miatt esetleges sokszor, hogy a gyermek milyen tartalmakkal kénytelen szembesülni. Említés szintjén a híradó és a valóság show elemei kerültek előtérbe.

A számítógép számítógép-használat során többnyire nem jellemző, hogy káros, veszélyeztető tartalmakkal találkoznának a gyermekek, aminek oka a hatékony szülői kontroll és a felhasználói ismeretek hiányos volta tipikus felhasználási területek: „kedves játékok” logikai játékok rajzprogramok

Az internet internet esetén egy-egy erőszakos tartalomtól mentes játék a jellemző, aminek elérési útját ismerik és attól nem térnek el; nem gyakori a vizsgált korosztály esetében a rendszeres internethasználat, aminek oka szintén a szülői tiltás és a felhasználói ismeretek hiányossága annak ellenére, hogy a gyerekek ritkán interneteznek, tisztában vannak az abban rejlő lehetőségek sokszínűségével, a felhasználási területek és az elérhető információk végtelen voltával.

Az óvodások szerint az internet… Képzeljétek, ősember lettem! Hallottam, hogy beszéltek valamiről, amit számítógépnek hívnak. Mi az? Mire jó? És mi az az internet? Hogy magyaráznátok el nekem? „ az a dolog, ahol mindenféle oldalt lehet nézegetni” „az interneten rengeteg dolog van, például, hogy hány ember él a földön” „az internet az, hogy megjelenik a Google, amibe beírhatjuk azt, amire kíváncsiak vagyunk” „az interneten lehet keresgélni, beszélgetni, játszani, leveleket küldeni” „apu az interneten szokott postázni, dolgozni és mindenféle unalmas dolgot nézni” „ lehet filmeket és meséket is nézni rajta”

Rajzold le azt, amit a világon a legjobban szeretsz csinálni!

A média helye a szabadidős tevékenységek között az óvodás korú gyermekek főbb szabadidős elfoglaltságát továbbra sem a televízió vagy a számítógép jelenti, hanem a labdázás, sportolás, közös játszás barátaival, rokonaival bár a média hozzátartozik a gyermekek mindennapjaihoz, nem ez jelenti számukra az elsődlegesen meghatározó élményt (az óvodában különösen nem) a médiumok viszonylatában leginkább a szüleik eszközhasználatának módjairól beszéltek, amely jelzi, hogy folyamatosan jelen vannak a tartalmak fogyasztásában

A média hatása a személyiségfejlődésre A média működési mechanizmusa mentén szocializál: a verseny dominál nem az együttműködés az ego kerül előtérbe nem a közösség a haszonelvűség dominanciája ( pl.: a műsorstruktúra és a tartalmak kialakításában) népszerűség a hatékonyságelvűségből fakadó individualizáció intim és közszféra közötti átmenetek elmosása hatásos (gyakran erőszakos) vizuális tartalmak

A kor amelyben élünk… …avagy a média lábnyomai Alapvető értékeket jelöl meg, jelöl ki, kordokumentumként van jelen jellegzetes műfajai révén a rajta/általa felnövekvők számára. A médiatematizáció széleskörű, már a legkisebbeket is eléri (beszédtéma, minta, stb.) Válsághelyzetben megfoghatatlanabb, kiszámíthatatlanabb a világ, a valódi közösségek (család, barátok, stb.) hiányában a média manipulációs hatásai felerősödhetnek A torz, erőszakos felnőtt világ látványa a felnőtté válni akarást késleltetheti. Meginoghat a felnőttek által nyújtotta biztonságban vetett gyermeki hit, amennyiben - a felnőtt kontroll hiányában - számára értelmezhetetlen világokkal találkozik.

támogatásával jött létre. A kutatás a és a támogatásával jött létre. Köszönjük a figyelmet! Antalóczy Tímea Kósa Éva László Miklós