A Lisszaboni Stratégia Heidenreich Réka Mérnöki Menedzsment Tanszék.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
Advertisements

Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Az európai unió környezetvédelme. A tisztább, élhető környezetért Az Európai Unió több évtizedes munka eredményeként rendkívül átfogó környezetvédelmi.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
A magyar gazdaság helyzete, fejlesztési prioritások Varju László államtitkár Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
A Lisszaboni Stratégia célja 2000-ben ambicionáltuk: « a világ legversenyképesebb és dinamikus tudás alapú gazdaságává válni, amely képes a fenntartható.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Dr. Losoncz Miklós egyetemi tanár kutatásvezető, GKI Zrt. Fejlesztéspolitika válságban és válság után.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
A TELEPÜLÉS-SZOLGÁLTATÁSI EGYESÜLET ÉRTEKEZLETE A PÉNZÜGYI VÁLSÁG LEHETSÉGES HATÁSA A MUNKA VILÁGÁRA, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A TELEPÜLÉSÜZEMELTETÉSRE. Balatonvilágos,
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
A gazdasági válság mint lehetőség Winkler Gyula Európai Parlamenti képviselő RMDSZ, ENP Nagyvárad, szeptember 24.
1 Az Európai Unió gazdasági fellendítési terve Winkler Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ, EPP-ED) Brassó, január 29.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
 Római szerződés: 1957március 25.  Európai Ipar fejlődése  1973 olajválság  es évek legnagyobb problémája  80 – s években Amerika és Japán.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Alsó-Ausztria Gazdasági Stratégiája RECOM hálózati találkozó – gazdaság/ innováció - Győr, Mag. Florian Riess, MBA, M.E.S.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Kármán András Budapest, január 21..  1. A külső finanszírozáson nyugvó növekedési modell sikeres volt, de sérülékeny  2. A válság kikényszerítette.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
Dr. Nagy Katalin Magyarország EU melletti Állandó Képviseletének korábbi tanácsosa XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, november
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
Magyar Útügyi Társaság
Európai Uniós ismeretek
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Előadás másolata:

A Lisszaboni Stratégia Heidenreich Réka Mérnöki Menedzsment Tanszék

Lisszaboni Stratégia Az Európai Tanács márciusi lisszaboni ülésén elfogadott stratégia (lépéskényszer) fő célok: • Versenyképességet elősegítő reformok • Kutatás, fejlesztés, innováció • Foglalkoztatottság és képzés • Társadalmi kohézió

Göteborgi találkozó • Pár hónappal később mindezt kiegészítették a környezetvédelem területével is • Egy nagyon széles körű megközelítés • A gazdasági növekedés és versenyképesség javulásának célját összekapcsolja a szociális kohézióval és a környezeti szempontokkal • Tulajdonképpen a stratégia összekapcsolja az egyes már külön is megfogalmazott területeket egy komplex stratégiává

Barcelonai csúcs (2002) • Két évvel később felismerve az EU eredeti tervektől való elmaradását ezt a stratégiát kiegészítették az un. 3 %-os célkitűzéssel, amely arra ösztönzi a tagállamokat, hogy GDP- jük 3%-át fordítsák kutatásra és fejlesztésre • USA minden évben 1 %-al többet költ K+F ráfordításokra 40 %-al magasabb GDP-jéből

K+F ráfordítások a GDP arányában (2008) EU 27 átlaga: 1,8 % Finnország: 3,5% Németország: 2,54% Ausztria: 2,5% Franciao.:2,1% Csehország: 1,6% Magyarország: 1,0% Görögország: 0,6% Románia: 0,4%

Lisszaboni stratégia • Az idősávot eredetileg 10 évben határozták meg, azaz 2010-re kellett volna megvalósítani a célkitűzéseket • Öt évvel a lisszaboni stratégia megindítását követően márciusában értékelték az eredményeket és felülvizsgálták a célokat • Megállapították, hogy az elmúlt 5 évben az EU még inkább lemaradt a világgazdasági versenyben

Lisszaboni stratégia • Prioritás a növekedésre és a foglalkoztatásra • Versenyképesség javítása • Növekedési potenciál és termelékenység javítása • Szociális kohézió erősítése • Tudásra különleges hangsúly • Innováció és humán munkaerő kihasználása

Lisszaboni stratégia Probléma: • Túlságosan optimista meghatározás • Országspecifikus jellemzők figyelmen kívül hagyása • Közösségi koordináció hiánya • Uniós hatáskörök és pénzügyi források hiánya • Tagországok nem érezték sajátjuknak, nem alakítottak ki saját stratégiát, szervezeti egységet

Lisszaboni stratégia reformja Már összehangoltabb koordinációra épül: • Humántőkébe való nagy mértékű befektetés, foglalkoztatottság növelése • Üzleti környezet javítása, kis-és középvállalatok fejlődésének elősegítése • Oktatás, kutatás-fejlesztés és innováció területén európai kutatási térség megvalósítása

Lisszaboni stratégia reformja • Energiafelhasználás- és az éghajlatváltozás területén a belső energiapiac megvalósítása, energiafelhasználási és -csökkentési célok meghatározása, energiahatékonyság növelése • Külső dimenzió megerősítése, európai érdekek védelme, nyitottság • Új, globális kihívásokhoz való alkalmazkodás

Lisszaboni stratégia reformja Három fő irányvonal: 1.Tudás és innováció 2.Vonzó térség létrehozása (beruházásokra) 3.Növekedés, foglalkoztatás, szociális kohézió

Lisszaboni stratégia reformja 3. ciklus: ig 4 kiemelt elem: -kutatás, fejlesztés, innováció -dinamikus vállalkozási környezet létrehozása -munkahelyteremtés -energia és klímapolitika

Lisszaboni stratégia reformja • Az EU-nak ki kell teljesíteni belső piacát • Beruházások ösztönzése, vállalkozások számára vonzó környezet • Vállalkozók számára kedvezőbb szabályozási környezet • Hatékony infrastrukturális hálózatok kiépítése • Logisztikai korlátoktól mentes stabil belső piac • Tudásalapú gazdaság kialakítása

A válság miatt kialakult helyzet • 2008 ősze: USA jelzáloghitel-piacának pénzügyi válsága • Nemzetközi pénzügyi válság • 2008 novemberétől világgazdasági válság • Átterjedt az egész európai gazdaságra • Komoly visszaesés a gazdaság minden területén • Sújtja a háztartásokat, vállalkozásokat, munkahelyeket

A válság miatt kialakult helyzet • Pénzáramlás gyengülése, a bankok egymás közötti kölcsönügyleteinek befagyása, FDI áramlás (befektetési hajlandóság) radikális mérséklődése, • Versenyszektor működési célú finanszírozásának veszélybe kerülése, • Gazdasági teljesítmények meredek csökkenése – érdekes módon a legfejlettebb országokban, • Beruházások leállása és munkahelyek tömeges megszűnése,

A válság miatt kialakult helyzet • Állami szerepvállalás szorgalmazása és piacgazdaságtól szokatlan felértékelődése, • Globális megoldások helyett „befelé fordulás” és protekcionista intézkedések térhódítása • Az állami elvonások mérséklése helyett az adó- és járulékterhek emelése – a terhek „átrendezése” a lakosságra

A válság miatt kialakult helyzet • A pénzügyi válság reálgazdaságra gyakorolt hatása egyre súlyosabb méreteket ölt • A bankok kockázatkerülőbbek lettek • Hitelmegszorítások • Tőkekihelyezések leépítése • Hitelkihelyezés, főleg közép- és kelet-európában működő bankok esetében szinte leállt • Keresletvisszaesés és recesszió

Regionális válságkezelés • EU ajánlásai-keretet, célokat, irányokat • munkahelyteremtés,KKV támogatás, környezetvédelem, K+F autó és építőipar… • egységes mértékű állami garancia a megtakarítás védelmére • A banktitok átértelmezése : külföldi megtakarítások adó elkerülése, adóparadicsom elleni fellépés • Adóügyi intézkedések, csalás elleni fellépés • Pénzügyi rendszer regionális szabályozása

A válság miatt kialakult helyzet • Legjobban a kis- és középvállalkozásokat érinti • Hirtelen hitelszűke és hitelhiány • Hosszútávon tartó negatív hatás • Nemcsak a gyenge vállalkozásokat, hanem az egészséges vállalatokat, vállalkozásokat is • Az összes jövőbeni befektetést késleltetheti • Különösen azokat a befektetéseket, amelyek a lisszaboni stratégiára és a fenntartható fejlődésre irányulnak

Európai Gazdasági Fellendülési Terv • A tagországok mindegyikében bankmentő és gazdaságélénkítő intézkedéseket fogadtak el • Az egyes országokra nagy nyomás nehezedik a válságba jutott ágazatok megsegítésére (autóipar, építőipar) • EU támogatási programok kidolgozásánál nagyon fontos az azonos versenyfeltételek biztosítása az európai vállalatok esetében. • Annak elkerülésére, hogy a tagállamok támogatási versenybe kezdjenek

Európai Gazdasági Fellendülési Terv november: Európai Gazdasági Fellendülési Terv -összehangolt megközelítésre van szükség -felgyorsítja a lisszaboni stratégia növekedést és foglalkoztatást célzó intézkedéseit -Mindez jelenti az innováció támogatását, a tudásalapú társadalom és gazdaság felépítését az alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaság irányába

Európai Gazdasági Fellendülési Terv Okos beruházások: -energiahatékony épületek -Környezetbarát autók -Feldolgozóipar új technológiával és új anyagokkal -„jövő gyárai” kezdeményezés

Európai Gazdasági Fellendülési Terv Kis-és középvállalkozások szempontjából: • Mikrovállalkozásokra háruló éves beszámolókészítési kötelezettség eltörlése • Közbeszerzéshez való hozzáférés egyszerűbbé tétele • Támogatási szabályok rugalmasabbá tétele • Kockázati tőke biztonsági küszöbértékének ideiglenes megemelése

kkv – a gazdasági növekedés motorja • A gyorsan növekvő kis- és középvállalatok (kkv) világszerte a gazdasági növekedés motorjává váltak • A szféra mind a nemzetközi szakirodalomban, mind az országok gazdaságpolitikai gyakorlatában reflektorfénybe került

Versenyképesség • Definíció: Olyan közgazdasági fogalom, ami össze- hasonlíthatóvá teszi vállalkozásoknak vagy nemzetgazdaságoknak azt a képességét, hogy adott piacon termékeket vagy szolgáltatásokat értékesítsenek • Tág értelemben országok, régiók gazdasági teljesítményének összehasonlítására is használják • A versenyképességet befolyásoló gazdasági tényezőket és az országok teljesítményét sok módszerrel mérik

kkv-k kulcsszerepe • A munkanélküliség leküzdésében • A gazdaság növekedésében • A versenyképesség javításában • Innováció ( tudás alapú tevékenységek) A regionális, állami és helyi eszközökkel való támogatás szükségszerűsége megerősödött. A támogatási források jelentősen nőttek.

Hátrányuk a multinacionális cégekkel szemben • Ritkán rendelkeznek azokkal a képességekkel, amelyek a világgazdasági integrációban nélkülözhetetlenek • Üzemméretükből adódóan nem rendelkeznek a sorozatgyártás nagyságrendi előnyeivel • Korlátozottak a lehetőségeik az információkhoz való hozzájutás terén a külső finanszírozási források ( tőke, hitel) megszerzése terén, az eladást segítő eszközök (reklám, piackutatás, márkanév) alkalmazására

Speciális előnyeik (Scherer, 1988) • Szervezeti felépítésük kevésbé bürokratikus • Technikai fejlődésben sokszor élenjárók, szűk és speciális termékek piaca multik számára nem vonzó • A piac zsugorodásakor, a termék iránti kereslet hanyatlásakor a kis egységek felszámolása sokkal egyszerűbb, mint a nagyoké

70-es évek: Olajválság • Jelentősen megváltoztak a gazdasági folyamatok • Megváltozott a gondolkodásmód a kkv-kel kapcsolatban • A környezeti feltételekhez való rugalmas alkalmazkodás volt a döntő a versenyképesség megszerzésében • Előtérbe helyeződött a kkv-k gazdaságot dinamizáló szerepe „small is beautiful”

EU közösségi szintű kkv-politika tól létezik • Kedvező jogi szabályozás • Kedvező gazdasági környezet biztosítása • Konkrét fejlesztési ptrogramok, akciók elindítása • 1986-ban átfogó keretprogram: -jogi,gazdasági környezet javítása -vállalkozások segítése a közösségi piacon -saját erőfeszítések támogatása

2000 Kisvállalatok Európai Chartája • Mérföldkő az Európai Unió kkv politikájában • A lisszaboni stratégia kkv-val kapcsolatos célkitűzései alapján tíz fő cselekvési irányt jelöl meg • Fő cél a kkv-k indulásának és gyarapodásának a segítése, a vállalkozói magatartás és gondolkodás erősítése, különböző EU-s pénzforrások, programok indítása

Vállalkozás • „Vállalkozásnak tekinthető minden olyan új üzleti egység (new business, venture creation) létrehozási kísérlete, mint amilyen a magánfoglalkoztatás, vagy új vállalkozói szervezet alapítása, vagy a már létező vállalkozás bővítése, amelyet magán- személyek, csoportok vagy egy már létező üzleti vállalkozás akar megvalósítani”