BAV Federal Office for Transport National Accident Investigation Board Verkehrssicherheitsarbeit für Österreich sz. vonat siklása Hintergasse és Braz állomások között június 16. Verkehrssicherheitsarbeit für Österreich
BAV Federal Office for Transport National Accident Investigation Board Verkehrssicherheitsarbeit für Österreich
BAV Federal Office for Transport National Accident Investigation Board Verkehrssicherheitsarbeit für Österreich Infrastruktúra •Arlbergroute •Hintergasse és Braz állomások között •Egyvágányú fővonal •Villamosított •Sok ív, legkisebb ívsugár 240 m •Lejtviszonyok: 25% 0 – 34% 0 •Megengedett legnagyobb sebesség 60 ill. 70 km/h
BAV Federal Office for Transport National Accident Investigation Board Verkehrssicherheitsarbeit für Österreich sz. vonat •Autó szállító tehervonat •Románia – Franciaország (Kürtös – Hegyeshalom – Bécs – Innsbruck – Buchs SG) •Vonat tömege: 863 tonna •Vonathossz: 548 m •16 kocsi • •Arlberg alagútig két mozdony, utána fékpróba, minden rendben
BAV Federal Office for Transport National Accident Investigation Board Verkehrssicherheitsarbeit für Österreich Kialakult helyzet: •A fővezetékben hirtelen nyomásesés jelentkezik •Vonatszakadást vél a járművezető •Vészfékezés kezdeményezése •Azonban a fékhatás elmarad •A vonat sebessége folyamatosan emelkedik 60 km/h-tól indulva, 5,5 percen át… •Vészkapcsoló működtetése is hatástalan •Vészhívás, vonatforgalom félreállítása •Mozdonyvezető a géptérbe menekül •Mozdonyvezető visszamegy a vezetőállásra, próbálkozik… sikertelen
BAV Federal Office for Transport National Accident Investigation Board Verkehrssicherheitsarbeit für Österreich Következmények •Az utolsó 5 kocsi siklása egy balos ívben •Ívsugár 250 m •Mozdony és első 8 kocsi siklása egy jobbos ívben •Ívsugár 249 m •A vonat sebessége a siklás bekövetkezésekor 125 km/h
BAV Federal Office for Transport National Accident Investigation Board Verkehrssicherheitsarbeit für Österreich Sebesség – idő diagram A fővezeték szakadása
BAV Federal Office for Transport National Accident Investigation Board Verkehrssicherheitsarbeit für Österreich Út – idő diagram A fővezeték szakadása
BAV Federal Office for Transport National Accident Investigation Board Verkehrssicherheitsarbeit für Österreich
BAV Federal Office for Transport National Accident Investigation Board Verkehrssicherheitsarbeit für Österreich
BAV Federal Office for Transport National Accident Investigation Board Verkehrssicherheitsarbeit für Österreich Teherkocsi •Francia tulajdonos •2x2 tengelyes kocsi (csavarkapocs és fővezeték állandóan összekapcsolva) •Fővezeték összekötése kapcsolófejjel •Megfelelő szint (min. 140mm) biztosítása fémlap és biztosítókötél segítségével
BAV Federal Office for Transport National Accident Investigation Board Verkehrssicherheitsarbeit für Österreich
BAV Federal Office for Transport National Accident Investigation Board Verkehrssicherheitsarbeit für Österreich Okozati folyamat: •Biztosító kötél elvesztése •Ütődési, horzsolási nyomok a vágánytengelyben lévő tárgyakon •A 122,700 szelvénytől kezdve régi sínszálakat tároltak a vágánytengelyben •A sínszál végén jelentős ütési nyom •Az első kocsifélen lévő tömlővég leszakad •Vészfékezés kialakulása megkezdődik (nyomásesés) •A hátsó kocsifél tömlővége a teljes kapcsolófejjel és a biztosítólemezzel együtt az ütéstől hátrafelé, a kocsirész alá lendül •A féktömlő megtörik és a kapcsolófej valamint a lemez felakad a kocsi alján – a levegő kiáramlása megszűnik.
BAV Federal Office for Transport National Accident Investigation Board Verkehrssicherheitsarbeit für Österreich Brake air hose bent and squashed
BAV Federal Office for Transport National Accident Investigation Board Verkehrssicherheitsarbeit für Österreich Azonnali biztonsági ajánlás •Kiemelt vizsgálat a határállomáson •Biztosító kötél a helyén van, és állapota megfelelő •A fővezeték alsó pontjának magassága a sínkorona fölött min. 140 mm
BAV Federal Office for Transport National Accident Investigation Board Verkehrssicherheitsarbeit für Österreich Biztonsági ajánlás A konstrukció módosítása (folyamatos fővezeték kialakítása)
BAV Federal Office for Transport National Accident Investigation Board Verkehrssicherheitsarbeit für Österreich A vizsgálat folyamatának áttekintése •Együttműködés a rendőrséggel és az ügyészséggel •Baleseti helyszín biztosítása •Fényképfelvételek (Légifelvételek) •Kihallgatások •Nyomok rögzítése, bizonyítékok felkutatása (biztosítókötél szorítója 6 km-re a helyszíntől) •Együttműködés más tagállamok balesetvizsgáló szervezeteivel •Svájc és Magyarország azonnal ajánlott segítséget •Referencia kocsik vizsgálata Hegyeshalom állomáson •Együttműködés a vasúttársaságokkal
BAV Federal Office for Transport National Accident Investigation Board Verkehrssicherheitsarbeit für Österreich A vizsgálat folyamatának áttekintése •Időadatok: •Baleset ideje: 3:07 •Bejelentés: 3:20 •Helyszíni szemle kezdete: 8:00 •Helyszíni szemle befejezése: 2. nap délutánján •Pálya visszaadva: kb. 4 órával később
BAV Federal Office for Transport National Accident Investigation Board Verkehrssicherheitsarbeit für Österreich Homepage BAV: