Szent István Egyetem Általános Kutatásmódszertan Doktori (PhD) kurzusa

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A SZENT ISTVÁN EGYETEM OMMI-ba kihelyezett ÖKOGAZDÁLKODÁSI ÉS KUTATÁSMÓDSZERTANI TANSZÉKE • ÁLTALÁNOS • KUTATÁSMÓDSZERTANI • INTERAKTÍV INTERDISZCIPLINÁRIS.
Advertisements

Szent István Egyetem Általános Kutatásmódszertan Doktori (PhD) kurzusa Bevezetés a heurisztikába Köszöntjük a Hallgatót!
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Internet és tanulás – a 21. század kihívása
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
A Dalton-terv létjogosultsága és megvalósításának gyakorlata a nyugat-dunántúli régióban
A tanácsadó képzés regionális munkaerő-piaci hatásai
SZLOVÁKIAI ÁLTALÁNOS ÉS KÖZÉPISKOLÁS TANULÓK MATEMATIKAI PROBLÉMAMEGOLDÓ KÉPESSÉGÉNEK VIZSGÁLATA GUBO István Selye János Egyetem, Révkomárom, Szlovákia.
Szent István Egyetem Általános kutatásmódszertan doktorképző kurzusa
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
A problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének módszertana
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia)
Természettudományi kkk-k Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Primer és szekunder kutatás
Rendszerfejlesztés.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Hatodik előadás.
Drajkó László Microsoft Magyarország
A gondolkodás a legmagasabb szintű megismerés
50 éves a szegedi informatika
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
Bizonyítási stratégiák
A kormányzati stratégiai tervezés módszertana
Informatika.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Hogyan írjunk szemináriumi és diplomadolgozatot?
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szakmai kompetenciamérés a Humán TISZK-ben
Tudástranszfer egyetemi városokban
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK A kurzus szerepe és célja A minőségbiztosítás általános alapelveire történő folyamatos hivatkozással áttekinti a szoftverminőség.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
| | Tananyagfejlesztések fejlesztői szemmel Wagner Balázs MTA SZTAKI.
Általános lélektan A gondolkodás.
Szakértők és rendszerek
Infó-kommunikációs technológia, mint kritikus infrastruktúra védelmi faktor Napjaink egyik világméretekben egységesen felismert és értelmezett jelensége.
A hazai és a nemzetközi hadtudományi kutatások műhelyei, főbb képviselői, a legfontosabb hadtudományi kutatási témák GŐCZE ISTVÁN ZMNE, Gőcze.
Az E-TANÁR portál. A digitális olvasás-tudás már széles körben elterjedt. A digitális írás-tudás széleskörű alkalmazásához azonban alkotói közösségi fórumok.
Az E-TANÁR portál.
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék
(Selye János: Életünk és a stressz – Akadémia Kiadó, o.)
Matematikai eszközök a környezeti modellezésben
Általános művészetpszichológia II. 2.rész
Algoritmikus gondolkodás fejlesztése informatikai eszközökkel
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
1 Szent István Egyetem Általános kutatásmódszertan doktorképző kurzusa Prof. Dr.Dr.h.c. Tomcsányi Pál akadémikus, kutatóprofesszor Országos Mezőgazdasági.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Bloom-féle taxonómia szükségessége, hierarchiájának eredete, régi és új változata, és egy alkalmazáson való szemléltetése.
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TERMÉKSZIMULÁCIÓ I. 1. előadás A tervezési folyamat áttekintése
A kutatóegyetemek helye az innovációban (Ahogy mi látjuk) Dr. Greiner István alelnök Magyar Innovációs Szövetség június 22.
Privát és publikus a kreativitás pszichológiai megközelítéseiben.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Operációkutatás I. 1. előadás
Problématérképek az adott járásokban
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
SZFP II Kompetenciamérés
Mezőgazdasági munkafolyamatok rendszerszemléletű tervezése
VEZETŐI DÖNTÉSEK „Navigare necesse est” dönteni mindenkinek kell.
Mesterséges intelligencia
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

Szent István Egyetem Általános Kutatásmódszertan Doktori (PhD) kurzusa Problémamegoldó gondolkodás Köszöntjük a Hallgatót!

Az általános kutatásmódszertan vázlata 1. A diszciplína elhatárolása a szekunderkutatás alapján 2. A kutatások és írásművek "forgatókönyve” 3. A szakirodalom-kutatás és ismeretgazdálkodás 4.A tudományos írásművek módszertana 5. Szaknyelv használat és fejlesztés 6. Az ismeretalkotás módszerei a) Probléma megoldó gondolkodás b) Heurisztikus technikák c) Kreativitás lélektani fokozása 7. A kutatási eredmények értékelése és tervezése 8. A tudományos tevékenység értékelése és szervezése

Az általános kutatásmódszertan fontos részei: a problémamegoldó gondolkodás, a heurisztika és a kreativitás-fokozás, a kutatások és a tudományos munka értékelése, tercier kutatások gyümölcsei, vagyis olyan módszerek kidolgozása, amelyekkel a primer és szekunder kutatásokat végezzük. Az agy, a biológiai hardver nagy kapacitása kihasználatlan, mert "programozása" a gondolkodási technikát jelentő szoftver, nem kielégítő. Ezt pótolják a heurisztika és a kreatív módszerek.

A „gondolatgenerálás” fő formái

A kutatásmódszertan oktatásának tartalma

Az ismerethasznosítás fokozatai Egydimenziós (fogalmak, adatok, események) Többdimenziós (összefüggés, okozatiság, törvényszerűség) Ismeretalkalmazás (technológia, know-how, tervezés) Ismeretfejlesztés (intuitív felismerés vagy módszeres) AB végrehajtó ABC szintentartó, tervező ABD kivételesen újító ABCD irányító, fejlesztő, alkotó

A gondolkodás típusai (Pléh 1996 Clark nyomán) Klasszikus Logikus Deduktív Igazság orientált Tudásfüggetlen Modern (új) Élményszerű Intuitív Vágyorientált Tudásáthatott

A problémamegoldó gondolkodás 5+1 „lépcsője” Találgatás, próbálgatás Többől választás, rangsorolás Tényezők kombinálása Asszociációk, analógiák Divergens gondolkodás Alkalmazkodás „faji” szinten

A gondolkodás fogalmai és fázisai Tevékenységek (Lénárd, 1984): Heurisztika, gondolkodási stratégia, algoritmus, kreativitás. Wallas (1926) fázisai: előkészités, lappangás, megvilágosodás, igazolás (bizonyitás). Pólya (1957) fázisai: feladat megértése, tervezés, végrehajtás, a megoldás vizsgálata.

A problémamegoldás makrostruktúrája (Lénárd, 1984) Analízis Szintézis Absztrahálás Összehasonlítás Adatok összemérése Összefüggések felismerése Kiegészítés Általánosítás (generalizálás) Konkretizálás Rendezés Analógia (hasonlóság) I. Analógia II. Mi jut eszébe ? (asszociáció)

Mi a mai nap fő tanulsága? A mesterember munka közben „spekulálja ki” a megoldást, az értelmiségi előre tervezi azt meg, a kutató először megkeresi a problémát, aztán a megoldásra vagy rábukkan vagy módszeresen töprengve, találgatva találja meg. De a rábukkanás inkább csak a „feltalálók” szerencsés leleménye, ritkább a kutatók munkájában. A véletlen, a szerencse segíthet nekik, de csak annak aki a nyeréshez a tudás „sorsjegyét” megváltotta!