A mentori munka kihívásai a mentorképzés tapasztalatai alapján

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Közösségi pedagógiai gyakorlat
A gyakornokok beilleszkedése
A tanári munka értékelése
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
REFERENCIAINTÉZMÉNYI MENTOR SZOLGÁLTATÓ SZEREPBEN Bedőné Fatér Tímea tréner Felkészülés a mentorálás mesterségére.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Mitől működik? Az optimális tanóra modellje A STEP 21 tanóra-diagnosztikai modell Szakmai információs nap a tanítási gyakorlatokról TÁMOP – 08/1/B
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
SZAKMAI INFORMÁCIÓS NAP A TANÍTÁSI GYAKORLATOKRÓL
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A kísérőszeminárium funkciója a tanárképzésben
TÁMOP /2/B/KMR Pedagógusképzési hálózat Magyarországon Képek az egyéni összefüggő tanítási gyakorlatról Approximáció Jáki Gábor igazgatóhelyettes.
A gyakorlatvezető mentor
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Mentorképzés a Debreceni Egyetemen
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A regionális központok mentorképzési programjának bemutatása
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Az e-portfólió használati köre
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
Az adaptivit á s szeml é lete é s m ó dszerei Lénárd Sándor ELTE PPK 2007.
Pedagógus szerepek a XXI. században
SZTE BTK Spanyoltanár MA
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Tanulás tanítása Tanulásmódszertan
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
Szakkör címe Tantárgy, évfolyam Tanár neve Tanulmányi intézmény neve Település neve.
A kerekasztal résztvevői
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Pedagógia – pszichológia
A szaktanácsadó segítő szerepe
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Miért nem fejlődnek a kompetenciák?
Dr. Szivák Judit ELTE PPK
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Dr. Schiffer Csilla. „reflektív tanításon olyan, a pedagógiai tevékenységet folyamatosan és tudatosan elemző gondolkodást és gyakorlatot értünk, mely.
Pedagógus értékelési rendszer
Reflektív gondolkodás
Új tanulásszervezés – mit és miért kell tennünk?
Fókuszcsoportos interjú
Barankovics István Alapítvány Tanári Kerekasztal Kiss Mária Rita BIA Ifjúsági projekt vezető.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
TÁMOP B.2-13/ Szakmai szolgáltató és kutatást támogató regionális hálózatok a pedagógusképzésért az Észak-Alföldi régióban Dobos Zoltánné.
Neveléslélektan Szocializációs hatások, iskolai tanulás.
Szivák Judit Intézeti értekezlet jún Oktatási asszisztens szakirány.
A fizika tanítása 10. lecke Az óraelemzés szempontjai.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Fő épület 1. Oktatás módszertani megújulás Kooperatív tanulási módszer Projekt alapú módszer.
Előadás másolata:

A mentori munka kihívásai a mentorképzés tapasztalatai alapján Szivák Judit szivak.judit@ppk.elte.hu

A pedagógust a pályán bár meglehetősen sok ember (diák, kolléga) veszi körül, mégis magányos, elszigetelt. Egy tanítási napon, amely kb. 6 órából áll több esemény, konfliktus, siker és kudarc zajlik le minden tanár életében. Mindegyiket lehetetlen a kollégákkal végigelemezni. Dolgozatírás közben döbbentem rá, mennyi ki nem beszélt történetem van. S ezek az írásbeli feladatok lehetőséget adtak nekem, hogy esettanulmányokként újra elemezzem a szituációt, most már „hátradőlve”, objektíven tekintsek vissza rájuk.

A portfóliók tanulságai Minták hiánya Nem gyakorló iskola és nem tanítási gyakorlat Nem tanár – diák viszony Egymástól tanulás ( a kezdés előnyei) Támogató kapcsolat

Mentor szerep Értelmezés Tudatosítás Feladattá fordítás Támogatás Reflektálás

…fontos az önismeret, hogy tudásunk legyen pedagógiai képességeink alakulásáról, mindezek lehetővé tehetik azt, hogy nem kényszerítjük magunkat a jelöltre, nem válhat saját pedagógiai világnézetünk eszközévé, a jelölt nem válhat a mentor klónjává.

Dilemmák: Saját tanulási-tanítási szemlélet – „Jelölt-kolléga” Partneri viszony? ( kistanár, jelölt…) Hibák kezelése? Fejlődés központúság Min lehet változtatni? Hogyan? Önreflexió – reflektív párbeszéd

Fejlesztési perspektívák IKT tudás Terv és óraelemzés Reflektív - fejlesztő visszajelzés A mentort támogató környezet, IDŐ

Elköteleződés Egyértelművé vált, mentorként milyen fontos szerepem lesz abban az összetett folyamatban, amely a hallgató óraelemző képességének kialakításával kezdődik és egy önálló, tudatos önreflexióval rendelkező pedagógussá válással végződik. Mindaz, amit teszek vagy mondok, meghatározó lehet a jövőjét tekintve; motiválhatja vagy elbizonytalaníthatja.

Köszönöm a figyelmet!