A Közép-dunántúli Régió térségeinek és kistérségeinek munkaszervezetei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Turisztikai desztinációs menedzsment szervezetek létrehozása és fejlesztése.
Advertisements

A Nemzeti Fejlesztési Terv regionális egyeztetésének folyamata, eredményei Dönsz Teodóra, Magyar Természetvédők Szövetsége Civilek az NFT Nyilvánosságáért,
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
A magyarországi önkormányzatok honlapjainak értékelése TÖOSZ – TÁRKI Sik Endre Tátrai Annamária.
Vállalati Tanácsadás Program Közép-Dunántúli Régió.
Győr város szociális ellátórendszerének működtetése az önkormányzati, civil és egyházi szolgáltatók közreműködésével. Páternoszter Piroska főosztályvezető.
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
Tóthné Temesi Kinga Szombathely,
MUNKAERŐ-PIACI PARTNERSÉG
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az évi XCII. törvény (az évi XXI. törvény módosítása)
A területfejlesztés szereplői és intézményei Magyarországon
A választási rendszerek és a területfejlesztés intézmény- rendszeri változásainak összefüggései Agg Zoltán PhD, Pannon Egyetem, Veszprém.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar Leader program végrehajtásának fontosabb tanulságai és a nemzetközi együttműködés lehetőségei Dr. Finta István.
Nyugat-dunántúli Régió
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Budapest Investment Zrt. 1 A kistérségek fejlesztéspolitikájának végrehajtói  Polgármesterek  Vállalkozások  Több célú kistérségi társulások – Elnök.
„KIÚT” TÉRSÉGFEJLESZTÉSI EGYESÜLET 4625 ZÁHONY, ADY ENDRE ÚT 37/B. TEL: MOBIL: FAX:
Az Aszódi kistérség A civil szervezetek a területfejlesztésben Kistérségi civil találkozó Aszód, november 25.
A Ceglédi kistérség bemutatása, civil szervezetek lehetőségei a területfejlesztésben Cegléd, október 20.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Közép-Dunántúli Régió Heinrich Péter ügyvezető igazgató Közép-Dunántúli RFÜ december 9. Helyzetkép és növekedési kilátások a Közép-dunántúli Régióban.
Humán közszolgáltatások fejlesztése prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A régió gazdaságában rejlő potenciál – a MKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben dr. Temesvári Balázs ügyvezető igazgató, KDRFÜ Nonprofit Kft. Székesfehérvár,
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Üdvözöljük Szentendrén a Közép Magyarországi Régió vezetőit!
„K+F+I befektetési portfólió kialakítása Jász-Nagykun-Szolnok megyében weboldal segítségével” című projekt bemutatása Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési.
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
A Közép-Dunántúli Régió településszerkezete és településhálózata
A Közép-Dunántúli Régió ipara
A Nyugat-Dunántúli Régió népesedési folyamatai Győr-Moson-Sopron Vas Zala Dallos Katalin Geográfus V március 6. Térkép forrása:
Foglalkoztatási Paktum indítása a zalaegerszegi kistérségben Fodor Dóra munkaszervezet-vezető Zalaegerszeg és Térsége Többcélú Kistérségi Társulás 2007.
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
Eszköztelenül? Területfejlesztés új helyzetben Szaló Péter.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
SZÉCHENYI PROGRAMIRODA TEVÉKENYSÉGEINEK, FELADATAINAK BEMUTATÁSA KOMÁROM-ESZTERGOM MEGYEI IRODÁK.
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
Milyen Kamarát akarunk? A Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara legyen a gazdaságszervezés és irányítás valamennyi szintjének (kistérségi,
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
1 A megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásához nyújtható támogatások Székesfehérvár, január 29.
Az Államreform Operatív Program évi akcióterve.
KISTÉRSÉG ÉS REGIONALITÁS A KÖZMŰVELŐDÉSI GYAKORLATBAN Pap István Megyei Művelődési Központ, Békéscsaba.
Nyugat- és Közép-Dunántúl járműipari központjainak pozicionálása a KKE-i városhálózatban Dr. Filep Bálint – Tömböly Teodóra Győr, május 4.
A polgármesterség változásai Veresegyház október 15. Dr
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
„KISTÉRSÉGI” MŰKÖDÉS – járások - tankerületek
Készítette: Koleszár Gábor
„Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, 2009.
Előadás másolata:

A Közép-dunántúli Régió térségeinek és kistérségeinek munkaszervezetei Káloczi Kálmán régiókoordinátor Közép-dunántúli Régió Budapest, 2006. december 6.

„…a társadalmat anyagiasodott Mottó: „…a társadalmat anyagiasodott formák szerkezete tartja össze. E formaszerkezeteknek saját külön törvényszerűségeik vannak..." ( Hajnal István )

A tartalomról… A Közép-Dunántúli Régióról (KDR) KDR területi egységei, térségei KDR döntéshozó testületei Munkaszervezetek, kiemelten a kistérségi munkaszervezetek Partnerségek Összegzés, tanulságok, következtetések

A Régió megyéi Komárom-Esztergom megye Veszprém megye Fejér megye

A KDR a számok tükrében… Megye, régió Népesség Foglal-kozta-tottak Munka-nélküli-ek Gazda-ságilag aktívak Gazda-ságilag inaktí-vak Aktivi-tási arány Foglal-koztatá-si arány Munka-nélküli-ségi ráta száma, 1000 fő az előző évi %-ában 1000 fő százalék Fejér 429 100,2 174,4 11,6 186,0 140,2 57,0 53,5 6,2 Komárom-E. 316 100,0 134,7 8,6 143,3 98,6 59,2 55,7 6,0 Veszprém 367 99,7 148,4 7,3 155,7 123,1 55,8 53,2 4,7 Közép-Dunántúl 1 112 457,5 27,6 485,1 361,9 57,3 54,0 5,7 ORSZÁG ÖSSZ. 10 096 99,8 3 909,2 263,3 4 172,5 3 548,2 50,6 6,3 Megye, régió Az összes gazdasági szervezet Társas Egyéni Nonprofit szervezet 1000 lakosra jutó vállalkozás száma a január 1-jei %-ában vállalkozás aránya, % Fejér 36 050 106,2 39,1 53,0 6,3 77 Komárom-Esztergom 28 262 106,5 38,2 52,8 7,2 81 Veszprém 34 198 30,9 57,4 9,5 82 Közép-Dunántúl 98 510 106,3 36,0 54,5 7,7 80 ORSZÁG ÖSSZESEN 960 321 107,4 43,3 47,5 7,6 86 Forrás: Társadalmi-gazdasági helyzetkép Veszprém megyéről 2004. (KSH)

Közép-Dunántúli Régió kiemelt térségei Duna-kanyar K.Ü. Velencei-tó-Vértes Kiemelt Üdülőkörzet 8-as Főút Kiemelt Térség Balaton Kiemelt Üdülőkörzet ("Balaton Régió")

KDR döntéshozó testületei és sajátosságai KD Regionális Fejlesztési Tanács Regionális tanácsok Megyei területfejlesztési tanácsok Kiemelt térségek fejlesztési tanácsai Kistérségi fejlesztési, ill. többcélú társulási tanácsok Képviselő Testületek, közgyűlések

KDR kistérségei Fejér megye Komárom-Esztergom megye Veszprém megye Abai kt. Adonyi kt. Bicskei kt. Dunaújvárosi kt. Enyingi kt. Ercsi kt. Gárdonyi kt. Móri kt. Sárbogárdi kt. Székesfehérvári kt. Dorogi kt. Esztergomi kt. Kisbéri kt. Komáromi kt. Oroszlányi kt. Tatabányai kt. Tatai kt. Ajkai kt. Balatonalmádi kt. Balatonfüredi kt. Pápai kt. Sümegi kt. Tapolcai kt. Várpalotai kt. Veszprémi kt. Zirci kt.

Munkaszervezeti feladatokat Önálló, elkülönült munkaszervezet A székhely település polgármesteri hivatalán belül nem elkülönített egység A székhely település polgármesteri hivatalán belül elkülönített egység látja el.

A munkaszervezetek típusainak sajátosságai

Partnerségek Önkormányzatok Fejlesztési tanácsok Gazdasági szereplők Civil szervezetek Államigazgatás térségi szervezetei KKÉ Szakértői csoportok Közreműködő szervezetek Érdekképviseletek LEADER+ szervezetek stb.

Önálló munkaszervezetek előnyei Nagyobb alkalmazkodóképesség Intenzív kommunikáció Tagolt feladat- és hatásköri struktúra Transzparencia - szorosabb kapcsolat a tagtelepülésekkel Transzparencia a gazdálkodásban Térségi szemlélet erősödése Fenntartáson és karbantartáson túl jövőteremtés is Folyamatos kötődés a térségi projektekhez Önálló forrásszerzés Normatív és más támogatásokkal egyszerűbb elszámolás Innovációs készség Ösztönzés lehetősége

Önálló munkaszervezetek hátrányai Speciális kvalifikációs igény (főleg rurális térségekben probléma) Jelentősebb elvárások a kistérség részéről Forrás bizonytalansága Versenyhelyzetnek jobban kiszolgáltatott Minden területhez kell érteni – gyorsan sokat és újat tanulni és továbbadni Magasabb fizetési igények Kapcsolatrendszer kiépítési szükséglet Államigazgatási rendszerbe beépülés Koordinációs nehézségek

Nem önálló, polgármesteri hivatal közreműködésével megvalósuló munkaszervezeti megoldás előnyei Székhely település polgármesteri hivatala révén számos térségi kapcsolat és információ A Társulás elnöke azonos a székhely település polgármesterével, egy kézben van mindkét szervezet irányítása Számos hagyományos tudású szakember könnyű gyors (ingyenes?) elérésének lehetősége Köztisztviselői jogviszony ‘hagyományos’ előnyei Székhely település jegyzőjének hivatali tekintélye és Társulási tanácstól való függetlenségének előnyei Jól bejáratott infrastruktúra és működési tapasztalat

Nem önálló, polgármesteri hivatal közreműködésével megvalósuló munkaszervezeti megoldás hátrányai A társulási tanács tagjainak számára nem átlátható Hivatali munka eltérőségéből adódó nehézségek (pl. infrastruktúra eltérő fejlettsége miatti feszültségek, gazdasági lehetőségek eltérései) A néhol eltérő érdekekből adódó feszültség (térségi és helyi érdek ellentéte) A Székhely település önkormányzat képviselő-testületének jóváhagyása minden bővítéshez, fontosabb változtatáshoz (létszám emelés, új iroda kialakítása) Külön szerződés a Kistérségi Tanács és a Hivatal között Nem, vagy alig ösztönözhető Hagyományai kevéssé Kistérség centrikusak Kistérségi támogatások elszámolási nehézségei

„…semmiféle ötlet vagy ismeret sem hozhat … fejlődést a társadalomnak szakszerű munkaszervezete nélkül.” (Hajnal István)

Köszönöm a figyelmet! Káloczi Kálmán Közép-dunántúli Régió régiókoordinátor Közép-Dunántúli Regionális Információs Iroda 8230 Balatonfüred, Zsigmond u. 2. Tel: 87/581-184, 88/421-744 Fax: 87/581-189 Mobil: 70/623-9772, 30/384-6375 E-mail: kdr.iroda@enternet.hu, kaloczik@invitel.hu