Győr város közösségi közlekedés fejlesztési koncepciója Kisalföld Volán Zrt.
Forgalmi terület moduljai
Napi feladatok
A rendszer felépítése, működése
A rendszer elemei A fedélzeti számítógép Az átviteli csatorna URH (PK ZRt) M-GPRS és WLAN (BKV ZRt, DKV ZRt, JKV ZRt) Számítógép hálózat, szerver Munkaállomások Grafikus megjelenítő programok Bedolgozó, kiértékelő stb… programok Internet Megállóhelyi információs táblák Grafikus megjelenítő program WAP
A fedélzeti rendszer elrendezése Integrált készülék Központi egység Kezelő felület Kihangosító Vészmikrofon Pilóta mikrofon Erősítők Zajtávadó Viszonylatjelző és utastájékoztató táblák WLAN router Analóg és digitális be- és kimenetek Interfészek CAN, RS232, RS485, RS422 LAN
A fedélzeti rendszer paraméterei A kezelő felület Műszerfalba vagy tartókonzolra szerelhető kivitel Felhasználóbarát kialakítás 5,7”-s színes TFT monitor Nappali és éjszakai üzemmód 30 független nyomógomb (10 univerzális nyomógomb) Beépített proximity kártyaolvasó (járművezető és jegyellenőr azonosítás) FORDA és járat megjelenítés Szöveges üzenetek fogadása és megjelenítése Előre kódolt üzenetek küldése Késés vagy sietés kijelzése a gépjárművetető számára
A fedélzeti rendszer paraméterei A központi egység Rázásálló robosztus kivitel Elektromágneses zavarokkal szembeni védelem (troli, villamos) Vezetett zavarokkal szembeni védelem Túlfeszültség és tápfeszültség kimaradás elleni védelem Moduláris felépítés, egyszerű és olcsó korszerűsíthetőség Egyszerű bővíthetőség, nagy kapacitású cserélhető memóriák Beépített erősítők, beltéri és kültéri hangszórók független meghajtása Zajfüggő hangerőszabályzás Cserélhető GPS / GSM-GPRS modul Adatkapcsolat elektronikus jegykezelő berendezésekhez Analóg és digitális jelek mérése és átvitele Interfész biztosítása a jármű diagnosztikai rendszeréhez Interfész biztosítása VGA monitoron vetíthető reklámfilmekhez Interfész biztosítása rögzített kameraképek áttöltéséhez
Precíz adatgyűjtés a járműveken Adatgyűjtés és továbbítás Járművezető és jegyellenőr neve Idő, koordináta, átlag- pillanatnyi- és csúcssebesség Precíz menetrendi azonosítás Forda, Fordasor Járat, Megálló Késés és sietés (menetrendhez, induláshoz) Megtett út Üzemanyagszint, üzemanyag fogyasztás Ajtók és leszállásjelzők állapota Egyéb analóg-, digitális- és számláló bemenetek A jármű műszaki paraméterei (CAN interfészen) Utas szám becslés Súlymérés alapján Infra érzékelőkkel Feketedoboz funkció Adatrögzítés másodpercenként 1GByte háttér tár Letölthető (LAN, WLAN, GPRS)
GPS észlelések nyilvántartása Adatgyűjtőből az adatokat fogadása Percenkénti job-ok Észlelések értékelése, minősítése Több azonosításra alkalmas észlelés prioritásának megállapítása Indulónál az utolsó Érkezőnél az első
Műszakkezdés regisztrálása
GPS észlelések, mint információ
Terv-tény összerendelés Csak a megfelelő észlelésekhez keresünk tervadatot. Földrajzi hely típustól függő tűréshatárok Több szempontú azonosítási algoritmus Megkezdett járat prioritása Hiányzó észlelések vizsgálata Műszakkezdés problémáinak figyelése
A diszpécser munkájának segítése Térképes megjelenítés Az autóbuszok helyzetének és adatainak megjelenítése elektronikus térképen Személyre szabott megjelenítési sémák Gyorskeresés Útvonal és megálló megjelenítés Kiválasztott jármű forgalmi és műszaki adatainak megjelenítése Vonalas megjelenítés Azonos vonalon közlekedő járművek megjelenítése Késés sietés kijelzése eltérő színekkel (menetrendhez és induláshoz képest) Forda vagy forgalmi szám megjelenítése Menetrendi sor azonosítása
Forgalomirányítás támogatása
Járatok a térképes panelen
Járatok a vonalas panelen
Problémás járatok
Ténymegállapítás – visszanézés
Utastájékoztatás korszerűsítése a járművön Az utastérben elhelyezett kijelzőkön A járat és a célállomás kiírása A következő megálló megjelenítése Átszállási lehetőségek feltüntetése Reklámok és közérdekű információk megjelenítése színes TFT monitoron MP3 lejátszó segítségével a hangosító rendszeren keresztül A járat és a célállomás bemondása (külső és belső hangszóróba) Megállóba érkezés jelzése (a megálló előtt 60m -el) A következő megálló bemondása Átszállási lehetőségek Extra szolgáltatások Beépített 2x20W –os erősítő Pilótamikrofon kezelés Időzített diszpécseri MP3 lejátszás Diszpécseri on-line hangtovábbítás
Utastájékoztatás korszerűsítése a megállóban Dinamikus utastájékoztatás a megállóban Mikor jön a busz? A következő jármű VALÓS érkezési Idejének és megállótól való távolságának kijelzése Időkorlátos, automatikus akusztikus tájékoztatás Vakok és gyengén látók informálása (vezérelhető akusztikus tájékoztatás) Azonnali szöveges és akusztikus utastájékoztatás a központból „Térképes” megjelenítés (hol tartanak a járművek a viszonylaton) Reklámfelület Átvilágított menetrendi és közérdekű információk Üvegtörés-, ütés- és nyitás érzékelés
Utastájékoztatás korszerűsítése Internet Grafikus on-line megjelenítés az Interneten A kiválasztott viszonylaton közlekedő autóbuszok helyzetének megjelenítése Útvonal kijelölés Megállók megjelenítése Útlezárások, valamint az érintett járatok terelőútvonalának megjelenítése Menetrendi adatok Közérdekű információk Reklámképek Plusz bevételi források
Utastájékoztatás korszerűsítése WAP On-line utastájékoztatás mobiltelefonon WAP Járat kiválasztás A kiválasztott viszonylaton közlekedő járművek pontos helyzetének megjelenítése aktuális megállóba való érkezés aktuális megállótól való távolság Rendkívüli információk megjelenítése (útlezárások, terelőútvonalak) Közérdekű információk Menetrendi adatok
A közösségi közlekedés előnyben részesítése Forgalom irányító lámpák vezérlése ZÖLD ÚT kérés Szelektív előnyben részesítés Késés és sietés figyelembe vétele Csomóponti stratégiák Paraméterezhető kérés és törlés távolság Haladási sebesség figyelése Kapcsolat kis hatótávolságú rádió adó-vevők segítségével Kompatibilitás több különböző lámpavezérlővel
Finanszírozási lehetőségek EU 7. Kutatási és Technológiafejlesztési Keretprogram (EU FP7) Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) Nyugat-Dunántúli Operatív Program (NYDOP)
GAZDASÁGOSABB MŰKÖDÉS