Internet és tanulás – a 21. század kihívása ELTE, TeaM labor Internet és tanulás – a 21. század kihívása Turcsányiné dr. Szabó Márta egyetemi docens turcsanyine@ludens.elte.hu labor ELTE, TTK, Informatika Szakmódszertani Csoport Informatikai Szakmódszertani Csoport
ÁTTEKINTÉS A közoktatás tehetetlensége Kik vagyunk TeaM-ünk alkalmazott pedagógiai modellje Hozományunk Hogyan tovább?
A közoktatás tehetetlensége
Tanulás
IKT Telekommunikáció Számítástechnika Tartalomfejlesztés Online anyagok Hálózatok Interaktív anyagok Számítástechnika Tartalomfejlesztés Offline anyagok
Tanulás + IKT Telekommunikáció Hálózatok Online anyagok Interaktív Számítástechnika Tartalomfejlesztés Online anyagok Offline Hálózatok Interaktív + IKT
IKT tanulás ? ELTE, TeaM labor Telekommunikáció Számítástechnika Tartalomfejlesztés ? Informatikai Szakmódszertani Csoport
Számítógép szerepe a tanulásban Bloom Tanulás tudás Megértés analízis szintézis alkalmazás értékelés Thomas&Boysen + számítógép tapasztalatszerzés informálás megerősítés integrálás alkalmazás Sadera&Hargrave + tanári prekoncepció konstruktivista behaviorista
A tanárképzés tehetetlensége Informatika Képzés 5 év (túl hosszú) – a tananyag elavul Képzettek nem lesznek tanárok Tanároknak nincs idejük és tehetségük kontextus orientált aktivitások kitalálására Nem jó az oktatási CD piac Nincs elektronikus kiadó Magyarországon Irodalom és egyéb főleg humán tantárgy Nem látnak kiutat a szépirodalomhoz visszavezető útra Infosztráda és az irodalom oktatás még nem találta meg egymást Kevés az idő az anyaghoz képest, komplex órák nem férnek bele a tanmenetbe
kreatív, konstruktív, kollaboratív TEAching with Multimedia Turcsányiné Szabó Márta, docens Abonyi-Tóth Andor, tanársegéd, doktorandusz Pluhár ZsuZsa, doktorandusz TANÍTÁS szakdolgozó + kutató hallgatók több száz órákra járó hallgatók kreatív, konstruktív, kollaboratív játékos TANULÁS Oktatási szoftverek és könyvek megjelentetése Nemzetközi projektekben való részvétel Aktív munka a tudományos életben Nemzetközi konferenciák szakmai szervezése Internetes oktatóanyagok fejlesztése Teleházak mentorálása a tanulásért www.team-labor.ini.hu
ELTE Informatikatanár szak B blokk: Média Kiadványszerkesztés Multimédia oktatóanyagok tervezése Távoktatás I, II C blokk: Iskolai alkalmazás Oktatóprogramok értékelése IKT az alapoktatásban Szerzői rendszerek Oktató mikrovilágok tervezése Speci HTML kezdőknek Flash LEGO-LOGO Telementorálás
Telementorálási háttér ELTE Informatikatanár szakos hallgatók ELTE egyéb tanár szakos hallgatók ISZE informatika tanárok minden tanár minden gyerek (otthon, iskolában, teleházban)
„Activity theory” Tanulás eszköze Tanulás alanya Tanulás tárgya
Cél háttér módszertan Tanulás eszköze Tanulás alanya Tanulás tárgya
Fejlesztés modellje Kommunikáció Személyiség Tudás Kifejezés technikája Gondolati kapcsolatok Kreativitás Személyiség Tudás Elsajátított tudás
Konstruktív tanulás Vizsgál Felfedez Kommunikál Tervez Alkalmaz Hallom és elfelejtem. Látom és emlékszem. Csinálom és megértem. Kínai közmondás „Learning by doing” Vizsgál Felfedez Tervez Alkalmaz Kommunikál
Kollaboratív tanulás „Zone of proximal development” (Vygotsky) Stabil tudás 1 Stabil tudás 2 Stabil tudás 3
e-Tanulás modellje tanár- képző mentor tanulók tan- mentor helyi hazai nemzetközi tanár- képző mentor tanulók tan- mentor helyi segítő
A tanárképzés modellje Közvetlenül a tanulót és a gyakorló tanárt célzzuk meg Egyetemi évek alatt a tanárszakos kutasson+fejlesszen Kutatás+fejlesztés az egyetem alaptevékenységének része Mentorként kiegészítő tevékenységet folytathat
Info tanárok: IT kompetenciák TeaM hozomány IFIP 2004 Nyelvtanulás MINERVA Okt.pr.értékelés Telementorálás KreaKom Vers klub Kihívás Imagine tantárgyi kompetenciák HÁLogo Info tanárok: IT kompetenciák ISKOLA SULINET SW: Comenius Logo+Office alk.+média szerkesztők HW: 386 P III, szkenner, digi kamera, ... stb