R ÉSZVÉTELI K ÖLTSÉGVETÉS Főbb jellemzők, megvalósítási lehetőségek Fazekas Mihály Hertie School of Governance és RAND Europe LMP Kongresszus,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

Döntés, kormányzat, kormányzati döntés Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán óra.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
Olcsóbb és több demokrácia! A Fidesz- Magyar Polgári Szövetség javaslatai az olcsóbb választásért.
A Fővárosi Önkormányzat civil stratégiája
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Közigazgatási alapismeretek
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Részvételi tervezés, fejlesztés és értékelés Bodorkós Barbara és Pataki György Környezeti Társadalomkutatók (ESSRG) Környezet- és Tájgazdálkodási Intézet,
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Integrált városrehabilitációs fejlesztések a gyakorlatban (tagállami példák és hazai tervek) GYŐR MEGYEI JOGÚ VÁROS VÁROSREHABILITÁCIÓS PROGRAMJA Dr. Ottófi.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Az Európai Unió intézményrendszere
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Munkavédelmi előírások rendszere
Irányváltások a területfejlesztés intézményrendszerében 1Területfejlesztők Napja Balatonkenese.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
Jogszabályi háttér Alaptörvény Alaptörvény átmeneti rendelkezései
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
KOMMUNIKÁCIÓS DILEMMÁK ÉS MEGOLDÁSOK A Sopron Régió Csatornázási és Szennyvíztisztítási Program tapasztalatai alapján március 17.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Gondolatok az EVH Tájékoztatási Központjának második éves munkaprogramjához, kiemelten kezelve a Leader-t Haris Martinos, EVH Tájékoztatási Központ csapatvezetője.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Integrált közösségi szolgáltató terek
Strukturális és Kohéziós Alapok
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Civilek a területfejlesztésben Dr.G.Fekete Éva MTA RKK, Miskolc.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
“Közösségben az erő!” Helyi civil kezdeményezések projekt ötlet felhívás Vas megyében A Vas Megyei Civil Információs Centrum és a Vas Megyei Önkéntes Centrum.
A Közösségi Alapítványokról Lekeny Hajnal Kárpátok Nemzetközi Alapítvány
TOP vas megyei aktualitásai
SZÖM II. ÖNÉRTÉKELÉS TAPASZTALATAI
Állampolgári és közösségi részvétel Részben elméleti megközelítések
Az EU intézményrendszere
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
Előadás másolata:

R ÉSZVÉTELI K ÖLTSÉGVETÉS Főbb jellemzők, megvalósítási lehetőségek Fazekas Mihály Hertie School of Governance és RAND Europe LMP Kongresszus, Szarvas, augusztus 7.

K IS ÍZELÍTŐ - S VISHTOV, B ULGÁRIA Háttér  fő alatti település  Észak Bulgária, Duna partján  A régió egyik központja, számottevő ipar  2001 óta működik részvételi költségvetés (LGI támogatás) A Részvételi Költségvetés működése  Helyi finanszítozású, kisebb beruházások, fejlesztések  Előre meghatározott éves költségvetési keret  Helyi lakosok, civil szervezetek projekteket generálnak  Irányító bizottság prioritási sorrendet állapít meg előre meghatározott kritériumok alapján és benyújtja a javaslatot  Technikai információkat az önkormányzat adja hozzá  Városi tanácsnak szavaznia kell a javaslatról  Irányító bizottság ellenőrzi a végrehajtást Eredmények:  Növekvő lakossági részvétel a költségvetés tervezésében  Növekvő lakossági hozzájárulás a fejlesztésekhez és fenntartáshoz Bővebb információ: Driscoll, Laskowska, Eneva: Svishtov. A community-based investment program for municipal development. LGI Bulgária

K IS ÍZELÍTŐ - S VISHTOV, B ULGÁRIA ( FOLYT.)

A Z ELŐADÁS FŐ CÉLJA 1. Bemutatni, hogy milyen előnyei vannak az RK- nak; mire lehet használni. 2. Bemutatni, hogyan lehet RK-t megvalósít ani és a különböző tervezési döntések milyen következményekkel járnak.

A Z ELŐADÁS FŐBB ELEMEI Háttér  Mi a részvételi Költségvetés?  Mennyire elterjedt? Melyek a Részvételi Költségvetés lehetséges előnyei? Miként lehet Részvételi Költségvetést megvalósítani? Záró gondolatok  Az előadás fő üzenete  Dilemmák Ajánlott irodalom

M IRŐL IS BESZÉLÜNK AKKOR ? Széles paletta ‘Erős’ definíció 1. Téma: pénzügyi és/vagy költségvetési kérdésekről kell tárgyalniuk a résztvevőknek; 2. Kiterjedés: olyan városi vagy kerületi szinten kell megszerveződnie, ahol van választott képviselőtestület, és a helyi adminisztráció önálló hatalommal rendelkezik a költségvetési kérdések legalább egy része fölött; 3. Ismétlődés : rendszeresen ismétlődő folyamatnak kell lennie, legalább évente egy alkalommal; 4. Folyamat : magában kell foglalnia nyilvános eszmecserét (deliberációt), amely gyűléseken vagy online fórumokon zajlik; 5. Eredmény : számonkérhetővé kell tennie a helyi állami intézményeket a nyilvános eszmecserék javaslatai alapján. Forrás: Sintomer, Y., C. Herzberg and A. Röcke (2008) Participatory budgeting in Europe: Potentials and Challenges. International Journal of Urban and Regional Research, 32(1), p

M IRŐL IS BESZÉLÜNK AKKOR ? ( FOLYT.) Az RK költségvetési folyamatban betöltött szerepe: 1. Ötletek/projektek generálása 2. Prioritások meghatározása (kritériumok, relatív súlyok) 3. Döntéshozatal 4. Döntések végrehajtása 5. Monitoring Legalább 2, 3, és 5 szükséges

A RÉSZVÉTELI KÖLTSÉGVETÉS SZÜLŐHELYE – P ORTO A LEGRE 1988 – új párt a hatalmon Porto Alegreben Politikai háttér  Workers’ Party (Brazil Munkáspárt), de ezzel párhuzamosan két másik politikai párt is kísérletezett Részvételi Költségvetéssel ebben az évben  Korai években főleg baloldali pártok vezetik be, de későbbiekben jelentősebb jobboldali érdeklődés Kialakulás körülményei  Porto Alegreben eleinte a korábbi kormányzópárttal szemben hozták létre/erősítették meg a Részvételi Költségvetést  Első évek: katasztrófa csökkenő részvétel, elégedetlen polgárok, nem valósul meg egyetlen javasolt terv sem

A RÉSZVÉTELI KÖLTSÉGVETÉS SZÜLŐHELYE – P ORTO A LEGRE ( FOLYT ) A Részvételi Költségvetés folyamata (2002)  Lakónegyed: mindenki számára nyitott projekt-ötletek prioritási sorrend  Kerület: nyitott, de szakmai hozzáértés elengedhetetlen lakónegyedek ötleteit fontossági sorrendbe állítja képviselőket választ  Tematikus fórumok (pl.: közlekedés, egészségügy) civil szervezetek és az önkormányzat képviselői kerületeken átívelő témák megvitatása képviselők választása  Város: folyamatos párbeszéd a városvezetéssel költségvetési terv elkészítése költségvetés megvalósításának felügyelete

A RÉSZVÉTELI KÖLTSÉGVETÉS SZÜLŐHELYE – P ORTO A LEGRE ( FOLYT ) Eredmények  Növekvő lakossági részvétel (évenként a lakosság 8-10%-a)  Sikeres és támogatott adóemelés  Közszféra béreinek csökkentése  ‘Igazságosabb’ közösségi beruházások forrás: Shah, Anwar (szerk.) (2007) Participatory Budgeting. World Bank, Washington

E GY ÖTLET NAGY KARRIERJE - B RAZÍLIA Néhány érdekesség:  Régiós szintű RK-sikertelen Rio Grande do Sul-ban, de működik Peruban  Eltérő politikai pártok alatt is van RK Működő Részvételi Költségvetések száma Brazíliában, Forrás: Serageldin, Mona, John Driscoll, and Liz Meléndez San Miguel (2003) Assessment of Participatory Budgeting in Brazil. Harvard University, Graduate School of Design, Center for Urban Development Studies, Boston

E GY ÖTLET NAGY KARRIERJE - E URÓPA További fejlemények: Bulgária, Albánia, Lengyelország A működő Részvételi Költségvetéssel rendelkező önkormányzatok száma Európában, forrás: Sintomer, Y., C. Herzberg és A. Röcke (2006) Participatory budgets in Europe: Between Civic Participation and Modernisation of Public Administration. Some Comparative Elements. Centre Marc Bloch / Hans-Böckler- Stiftung /Humboldt- Universität, Berlin

E GY ÖTLET NAGY KARRIERJE – E URÓPA ( FOLYT ) forrás:Sintomer, Y., C. Herzberg és A. Röcke (2006) Participatory budgets in Europe: Between Civic Participation and Modernisation of Public Administration. Some Comparative Elements. Centre Marc Bloch / Hans-Böckler-Stiftung /Humboldt-Universität, Berlin Működő Részvételi Költségvetések elhelyezkedése Európában,

E GY ÖTLET NAGY KARRIERJE - N ÉMETORSZÁG Összkép: nagy és egyre növekvő nemzetközi érdeklődés, de ezzel együtt nő a sokszínűség is forrás: tegory/grundlagen/ tegory/grundlagen/ Egyre növekvő érdeklődés: Berlin, (kerületi szint), Drezda, és Köln

M IÉRT R ÉSZVÉTELI K ÖLTSÉGVETÉS ? Sokszínű országok, sokrétű motívációk Magyar viszonylatban releváns érvek: A Részvételi Költségvetés 1. Növeli a kormányzat és a kormányzati intézkedések támogatottságát 2. Növeli a részt vevő politikai erők támogatottságát 3. Segíti a helyi szintű tervezést 4. Csökkenti a rejtett gazdaságot 5. Csökkenti a korrupciót és a közpénzek elpocsékolását 6. Hozzájárul a demokrácia minőségének javulásához

R ÉSZVÉTELI K ÖLTSÉGVETÉS TERVEZÉSE - ÁTTEKINTŐ Hol tartunk most?  Részvételi Költségvetés jó dolog, legalábbis lehetséges jól működő formában megvalósítani E szakasz célja:  Tervezési lehetőségek bemutatása  Gyakorlati megvalósítási kérdések áttekintése Fő kérdéskörök  Hatókör  Folyamat  Információforrás  Eredmény

R ÉSZVÉTELI K ÖLTSÉGVETÉS TERVEZÉSE - H ATÓKÖR Földrajzi kiterjedés: Egy kerület, az egész város, vagy a megye képezi-e a Részvételi Költségvetés alapját? Megvitatott témák : A közösségi kiadások mely területeiről határoznak a Részvételi Költségvetésben? Kiadások típusa : A közösségi kiadások mely típusai (pl.: beruházás, működési kiadás, kiszerződés) képezik részét a Részvételi Költségvetésnek? Pénzügyi keret : A Részvételi Költségvetés az önkormányzati költségvetés mekkora részéről dönt?

R ÉSZVÉTELI K ÖLTSÉGVETÉS TERVEZÉSE - F OLYAMAT Részvétel nyitottsága : Ki vehet részt a Részvételi Költségvetési folyamatban? Népszerűsítés : Milyen módon népszerűsítik, támogatják a Részvételi Költségvetésben való részvételt? Reprezentáció : Van-e a Részvételi Költségvetésben résztvevőknek választott, reprezentatív képviselete? Részvétel módja : Milyen fórumokat és csatornákat használnak a kommunikáció során? Döntési kritériumok : Mennyire részletesek és átláthatóak a Részvételi Költségvetés elkészítése során használt döntési kritériumok?

R ÉSZVÉTELI K ÖLTSÉGVETÉS TERVEZÉSE – F OLYAMAT ( FOLYT ) Moderálás : Ki felelős az ülések moderálásáért? Procedurális autonómia : Ki határozza meg a Részvételi Költségvetés eljárási szabályait? Hatáskörök megfelelő elkülönítése? Gyűlések gyakorisága: Milyen gyakran kerül sor a Részvételi Költségvetés gyűléseire? Jogi háttér : Milyen jogszabályi keretben működik a Részvételi Költségvetés?

R ÉSZVÉTELI K ÖLTSÉGVETÉS TERVEZÉSE - I NFORMÁCIÓFORRÁS Információ szolgáltatás : A költségvetésre vonatkozó információk milyen formában érhetőek el a lakosság számára?

R ÉSZVÉTELI K ÖLTSÉGVETÉS TERVEZÉSE - E REDMÉNY A lakossági döntés formája : Milyen jellegű eredményeket szolgáltat a Részvételi Költségvetés a költségvetési folyamat számára? Költségvetési folyamatban elfoglalt hely : Milyen módon kapcsolódik a Részvételi Költségvetés a helyi költségvetés készítésének folyamatába? Monitoring : Milyen alaposan ellenőrzi a lakosság a Részvételi Költségvetés javaslatainak megvalósulását?

R ÉSZVÉTELI K ÖLTSÉGVETÉS TERVEZÉSE - Á TTEKINTÉS

G YAKORLATI KÉRDÉSEK Jogi háttér  Jelenlegi, országos szabályozás lehetővé teszi a helyi szintű megvalósítást (Önkormányzati törvény)  Nincs szigorú kritérium (tájékoztatás, döntéselőkészítésben való részvétel)  RK kereteit le lehet fektetni önkormányzati rendeletben (külön rendeletben vagy SzMSz-ben) Politikai megvalósíthatóság  Szinte mindig a helyi kormányzó párt kezdeményezte  A politikai erőviszonyok megváltozásával jár  Érdemes kis kiterjedéssel kezdeni: könnyebb megvalósíthatóság, később lehet építeni az eredményekre  Több pozitív hatás csak hosszabb távon (4-8 éven belül) jelentkezik: részvétel ingadozása, tanulási folyamat  Törvényi háttér megteremtése biztosíthatja a hosszútávú stabil működést

P OTENCIÁLIS MAGYAR JAVASLAT Előfeltevések  Erős politikai ellenállás  Gyenge civil támogatás  Cinizmus a lakosság részéről Egy javaslat: Tervezési kérdésekLehetséges döntések HatókörFöldrajzi kiterjedéskerület/város Megvitatott témákinfrastruktúra, környezet Kiadások típusaberuházások Pénzügyi keretberuházási kiadások kis százaléka (3-5%) FolyamatRészvétel nyitottságanyitott mindenki számára Népszerűsítésreklámkampány, civil támogatás Reprezentációnincs reprezentáció Részvétel módjaszemélyes és online Döntési kritériumokszubjektív Moderáláskülső moderátor Procedurális autonómiamegosztott autonómia Gyűlések gyakoriságahavi 1-2 Jogi háttérönkormányzati rendelet Információf orrás Információ szolgáltatásinternet, szórólap, brossúra, hivatalos dokumentum, előadás EredményLakossági döntés formájaköltségvetési terv benyújtása (projektek, költségek, megvalósítási terv) Költségvetési folyamatban elfoglalt hely költségvetés készítésének integrált része, csomagként szavaz a közgyűlés a javaslatról Monitoringfolyamatos ellenőrzés

F Ő K ÖVETKEZTETÉSEK A Részvételi Költségvetés hatásos eszköz  Igazságosabb újraelosztás  Elszámoltatható állam  Szemléletváltás Nincsenek ‘teljesíthetetlen’ előfeltételei a megvalósításnak  Írni-olvasni alig tudó lakosság  Nem transzparens költségvetés  Rossz költségvetési helyzet Mindez szép és jó, DE könnyű visszaélni vele  Az önkormányzat részéről  Helyi érdekcsoportok részéről  (dilemmálkról lásd következő dia) Implementáció nehézsége  Alkalom  Politikai ellenállás  Lakossági apátia

D ILEMMÁK Méret Sokszínűség Politikai folyamatban betöltött szerep: döntéshozatal vs tanácsadás Hatékonyság Konfliktusok felszínre kerülése Technikai/szakértői tudás szerepe

A JÁNLOTT IRODALOM Magyar irodalom:  Pataki György: Bölcs „laikusok” – Társadalmi részvételi technikák a demokrácia szolgálatában  Fazekas Mihály (2009) Részvételi költségvetés – a demokratikus döntéshozatal erősítésének lehetősége önkormányzatok számára, Védegylet. Elérhető: Angol nyelvű irodalom  Anwar Shah (szerk.) (2007) Participatory Budgeting, World Bank  Mariot Gret és Yves Sintomer (2005) The Porto Alegre Experiment, Zed Books  Elster, Jon, (szerk.) (1998) Deliberative Democracy, Cambridge University Press Német nyelvű irodalom  Bürgerhaushalt:  Europäische Bürgerhaushalte:

Köszönöm a figyelmet!