Készítette: Horváth Zsolt Éliás Krisztián Direkt marketing Készítette: Horváth Zsolt Éliás Krisztián
Definíció a marketingnek egy interaktív módszere, amely egy vagy több reklámmédiát használva a potenciális vevőkből kedvező hatást, azonnali válaszreakciót kíván kiváltani Cél: megrendelésre, érdeklődésre, üzlet, bemutatóterem felkeresésére késztessen
Elektronikus direktmarketing A DM formái Közvetlen marketing Direkt postázás Elektronikus direktmarketing Telefonmarketing
Leginkább használt eszközei: DM- levélreklám Postai megrendelés Különböző reklámeszközök: ( nyereményszelvények, díjmentesen hívható számok, tévébemutatók, internetközlemények) A DM csatorna: Gyártó vagy viszonteladó Fogyasztó vagy felhasználó Média
DM jellemzői termék helyett a vásárlóra összpontosít személyre szóló közvetlenül is értékesíthet vevő adatainak megszerzése (adatbázisok!) optimális időzítés piacszegmentáció előzi meg előre meghatározott célcsoport visszajelzés, válasz módszere előre beépített
Korlátok vevő elutasító magatartása adatbázis hiánya infrastruktúra fejletlensége képzett személyzet hiánya Médiamix elemeinek kiválasztása (!)
Elterjedésének okai Társadalmi okok Üzleti okok társadalmi tagozódás média elszaporodása vevői igények differenciálódása Üzleti okok állandóan növekvő verseny érdekeltség a fogyasztó megtartásában, hűségében kényelmesebb beszerési formák számítógépes feldolgozás költségének folyamatos csökkenése Elektronikus kereskedelem Technikai fejlődés (telefon, számítógép)
Módszere: AIMRITE Audience: célcsoport Impact: hatás Message: üzenet Response: válasz Internal management: belső menedzselés The End result: végeredmény
Adatbázis Adatok Adatbázis Személyes vevői adatok külső adatok kampány adatok kapcsolat/tevékenységadatok Adatbázis vásárolt saját bérelt
A DM eszköztára direkt postázás (Direct Mail) katalógus telefon telefax tévéshow, tévéshop Internet E-mail home shopping szórólapok
Direkt postázás (Direct Mail) Akkor alkalmazható, ha a reklám, üzenet túlságosan összetett vagy részletes specifikus, kiválasztott célpiac bizalmas kommunikáció kívánatos közvetítői kereskedelem bekapcsolása kockázatos vagy költséges a vevők regionális szórtsága
Direkt postázás (Direct Mail) Reklámeszközei levelezőlap levél formájú hirdetés áruminta katalógus reklámajándékok reakcióhordozók pl.:válaszboríték küldemény tokja
Direkt postázás (Direct Mail) Előnyei szelektivitás személyesség rugalmasság individualitás eredmények gyors mérhetősége Csomagból áll (boríték, levél, prospektus, megrendelőlap) Hátrányai drága címlisták gyorsan elavulnak konfliktus lehet a címzettekkel a levél elkészítése kreativitást kíván
Társ-i – gazd-i tényezők 2) Katalógus A katalógusok piaci sikerében szerepet játszó tényezők: Társ-i – gazd-i tényezők Külső tényezők Versenytényezők Egyre több nő jelenik meg a munkapiacon Üzemanyagár emelkedése Kényelmetlen üzleti nyitva tartás A népesség elöregedése Díjmentesen hívható számok A boltok nem kielégítő szolg-ai A szabad rendelkezésű jövedelemhányad emelkedése Hitelkártyák használatának növekedése Parkolási nehézségek novekedése
2) Katalógus Típusai bolti - nem bolti fogyaszói - üzleti Pl.:
3) Telemarketing a telefon felhasználását jelenti a javak és szolgáltatások értékesítésére, információk szerzésére és eljuttatására a meglévő potenciális vevőkhöz részesedése évről évre növekszik
3) A telemarketing fajtái Passzív v. beérkező hívások feladata a vevők szolgálata zöld számok nem olcsó Aktív v. kimenő hívások értékesítési indítékú előnye a gyorsasága ”utógondozásra” és az ügyletek előkészítésére is alkalmas törvény szabályozza!
4) Telefax az írásos kapcsolat helyettesítőjévé vált gyors egyre jobb minőségű (színes képek)
5) Tévéshow, tévéshop Előnye Hátránya a kínált árut a néző szeme előtt, használat közben mutatják be pontosan tudja a vevő, hogy mit kap pénz visszafizetési garancia azonnali választ idéz elő („ha most azonnal hív…”) Hátránya nem nagyon elfogadott előítéletek a magyar lakosságban
TV-Shop érdeklődési kör szépségápolás egészség ház körül konyha sport akció
TV-Shop Magyarországon
6) Internet, e-mail Hazai térhódítása (2000-ben 1mó hozzáférő) Virtuális áruházak Internetes reklámok Internetes újságolvasók Előnye: Interaktivitás Egyszerű, gyors és olcsó visszajelzés E-mail korlátja: címek hiánya E-kereskedelem terjedésének korlátja: -hitelkártya használat aránya, internettelítettség alacsony