B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
A nagyvállatok szerepe azért jelenetős az E-kereskedelemben, mert: Befektetéseik hamarabb megtérülnek, nagyobb anyagi lehetőségeik, a hagyományos kereskedelemben már elértek egy pozícióz, van ismertségük, logisztikai hátterük, illetve az egyéb, PR, marketing tevékenységeik.
E-kereskedelem fogalma „Az üzleti folyamatok Internetes technológiákon alapuló támogatása.”
E-kereskedelem fogalma Üzleti folyamat, amely… során a résztvevő felek elektronikusan (is) érintkeznek, segítik a felek tevékenységét egymáséhoz illeszteni, segítik a felek közötti távolsági és időbeli korlátokat átlépni.
E-kereskedelem fogalma Új piac, amely… fokozatosan magába foglal minden hagyományos piaci szereplőt, átformálja a kereskedelem és a vállalatok közötti üzletkötés minden folyamatát.
„a tartalom és a kereskedelem egy kattintásra legyen” Általános szabály: „a tartalom és a kereskedelem egy kattintásra legyen”
Az e-kereskedelem feltételei fejlett Internet technológia fejlett logisztika pénzügyi feltételek fejlett biztonsági rendszerek adatbiztonság személy azonosítás (digitális aláírás, biometria) jogi szabályozás
Az Internetes kereskedelemnek két alapvető formáját különböztetjük meg: Business-to-business (B2B) Vállalatok közötti kereskedelem Business-to-consumer (B2C) Kereskedő és vásárló közötti kereskedelem
E-kereskedelmi rendszer
Mi a probléma? kiszállításkor a vevő jelenléte nem garantált („vissza a feladóhoz” ) az „utolsó száz méter” problémája, és a raktározás és készletgazdálkodás megoldás a logisztikai cégekkel kötött stratégiai szövetség lebonyolítása Interneten keresztül, ill. mobiltelefonnal (SMS)
E-logisztika fogalma Az e-logisztika azoknak az anyagoknak, termékeknek, szolgáltatásoknak és információknak az áramlását megvalósító és irányító összefoglaló funkcióit foglalja magában, melyek hatékonyan veszik igénybe az internet és az elektronikus hálózatok adta lehetőségeket.
Az e-logisztika legfőbb előnye gyors vevőkiszolgálás vevő-kiszolgálási szint emelése képes csökkenteni a felhalmozódott készleteket is
Kihívások a logisztikai szolgáltatóknak az elektronikus azonosító és nyilvántartó rendszer kiterjesztése, a logisztikai feladatok és az on-line irányítási rendszerek integrálása, egyedi konfigurációk kezelése, kezelési, rendelési tételek egyre kisebbek, de a kiszolgálási idő csökken, a hagyományos logisztikai feladatok egyre inkább a hagyományos műszakidőn kívülre szerveződnek
Újabb elvárások a logisztikai rendszer felé a vállalat sokkal több információt tesz hozzáférhetővé a vállalaton belül és azon kívül egyaránt, szervezeti hatékonyság teljes körű növelésére, és racionalizálására van szükség, szállító és a vevő közötti lépések száma csökken, a„rendelésre gyártás” kiépítéséhez a készletek és folyamatok „szinkronizálására” van szükség, egyre kisebb széria nagyságra van szükség (a logisztika teljes mértékben ehhez kell, hogy igazodjon),
Újabb elvárások a logisztikai rendszer felé moduláris termékdefiniálás, és moduláris elemekre épülő termelés-szervezés kiépítése, mely lehetővé teszi az „egyediesítést”, iparági standardok felértékelődése (a moduláris tervezés, a Just in Time rendszerek és a testreszabás következtében), a hagyományos logisztikai feladatok outsourcing-ja következtében a belső tevékenységek valóban egyszerűbbé válnak, azonban az e-logisztika és annak informatikai rendszere jelentősen, átalakul, összetettebbé válik. Ehhez az irányító és kommunikációs rendszerek hatékony összekapcsolására van szükség.
Internetes források: http://elib.kkf.hu/edip/D_12268.pdf http://www.szek.org/programjaink/konferenciak/52-logisztika-nelkuel-nem-megy-20081125/70-sajtokoezlemeny-logisztika-nelkuel-nem-megy http://www.klaszter.hu/tanulmanyok_cikkoldal.php?cikk_id=46 http://www.webshopexperts.hu/logisztika-az-e-kereskedelemben.html