Internetes attitűdváltozások a felsőoktatási hallgatók körében 2002–2007 Dr. Vig Zoltán 2008. augusztus 26.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az információs társadalom helyzete Magyarországon
Advertisements

Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Vélemények a tehetségről
HIPOTÉZIS A képzésben és oktatásban megjelent alábbi három fogalom paradigmaváltást okozott:  Flexible Learning  Distance Education  Open Learning Thomas.
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
Az „Y generáció” egyeteme
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Genertel sajtótájékoztató – az NRC kutatási adatai június 9.
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
A modern szabadidő gender-szempontú vizsgálata hallgatói mintában
Ahány ház, annyi szabály Székely Levente
V. ETR Konferencia április Dr Majó Zoltán, egyetemi adjunktus
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
2.3 alszekció: Korszerű kommunikációs és információs eszközök alkalmazása az oktatásban Kárpáti Andrea, ELTE TTK
Brüsszel milyen messze van
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
E-learning és a multimédia
A fejlesztés hatása a szervezetre
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Az IKT-eszközök alkalmazásának és fejlesztésének pedagógiai támogatottsága évfolyam OKI-kutatás-fejlesztési projekt.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Pedagógusok az együttnevelésről Keller Magdolna Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudomány Tanszék Eger.
A pedagógusok valós igényei, a digitális tananyagfejlesztés aspektusai Eger, október 12.
Környei László elnök HunDidac Szövetség EGER október 11.
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Új skála – új lehetőségek Egy kis ízelítő. Egységes skála (1)
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
Közösségi oldalak: újabb aspektusok a kapcsolatokban Dr. Kósa Éva PPKE, BTK, VJK Internet konferencia Szeptember
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Bevezetés. A jó pap holtig tanul – tartja a mondás A múlt század közepéig azonban, általában, csak azokra az emberekre volt ez igaz,  akiknek a génjeiben.
A BME Gazdaság és Társadalomtudomány Karán működő Műszaki Pedagógia Tanszék kommunikációs módszerei Készítette: Pintér Anita.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
2008 február 26.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2008 január ● Módszertan Módszertan ● 15+ célcsoport  15+ célcsoport 
2006 december 18.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2006 november ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 november 28.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 október ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán Göncziné dr. Szabó Terézia „Egyenlő esélyek biztosítása a felsőoktatásban” november 26.
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
Tutoriál videó alkalmazása Moodle kurzusban
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
A szerzői jogi iparágak magyarországi helyzete DAT 2006 a Magyar Tartalomipari Szövetség XVI. Konferenciája november 21. Dr. Bendzsel Miklós Dr.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
Internet a családban Székely Levente –
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
Hatékony-e az e-olvasás? – e-könyv vs. papír
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
Élet az Ságvári Bence eszközökben VIII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 29. A fiatalok internet- és médiahasználati szokásairól.
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Új skála – új lehetőségek
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
TOP SF Munkaerő-piaci és foglalkoztatási helyzetkép Székesfehérváron Mahler Balázs Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzat.
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
Előadás másolata:

Internetes attitűdváltozások a felsőoktatási hallgatók körében 2002–2007 Dr. Vig Zoltán augusztus 26.

Az internetattitűd vizsgálatok céljainak meghatározása •Saját mérési módszeren és adatokon alapuljon •A kutatás eszköze a kérdőíves felmérés •Tipikus hallgatói IKT és internet használati minták meghatározása •Elektronikus oktatástámogatás, hagyományos tananyagfejlesztés, amely az internet használatának serkentését célozza •Ismételt kérdőíves vizsgálatok során biztosítani kell a vizsgálat a korábbi eredményekkel történő összehasonlítását. •A kutatás adatfelvételei 2002 és 2007 között történtek

A vizsgálati minta Adatfelvétel időpontjaA minta főbb csoportjaiÖsszes mintaszám 2002 májusBME műszaki szakoktatók decemberBME műszaki szakoktatók szeptember, decemberÁVF hallgatók * 2006 szeptember, decemberÁVF hallgatók BME műszaki szakoktatók BME műszaki tanárok BME mérnöktanárok ELTE hallgatók * 2007 novemberÁVF Hallgatók BME műszaki szakoktatók BME műszaki tanárok BME mérnöktanárok Dunaújvárosi Főiskola hallgatói 263 összesen * * a félév során megismételt adatfelvételek mintái

IKT-elérés és időbeli változásai

IKT elérés trendjei •A számítógép és internetpenetráció 2007 re minden csoportban megközelítette (egyes esetekben elérte) a 100%-ot •A használt számítógépek megítélése a fiataloknál és az idősebbeknél eltérő trendet mutat: –20-22 évesek egyre elavultabbnak érzik az általuk használt gépeket –30-35 évesesek egyre jobbnak tartják az általuk elérhető technikát •2006 >> 2007 szélessávú kapcsolatnál forgalmi korlátos>>átalánydíjas

Internethasználat trendjei Sulinet generáció vs. Felnőtt tanulók

Mire használják a netet a felsőoktatásban tanulók? •Domináns a web és használat •2006 és 2007-ben az IM alkalmazások ugrásszerű növekedése

Ismeretszerzést gátló tényezők •Az érdeklődés hiánya kevéssé gátló tényező, de hatása növekszik >> újdonságérték elvesztése •Időhiány: nappali képzésben csökkenő trend, levelezőben stagnáló (kissé emelkedő) •Összhangban az IKT penetráció növekedésével, az infrastruktúra hiánya egyre kevésbé gátló elem •Az ismeretforrás hiánya, mint gátló tényező megjelölése összefügg a képzésbe beépített informatikai ismeretek arányával, jellegével.

Ismeretszerzést serkentő tényezők •A család nem motivál •A munka és a tanulás (sokszor a konkrét feladathoz kötött egyéni ismeretszerzés) a legerősebb motiváló erő •Jelentős szerepe van az internetezés élvezetének és a hatékonyabb kapcsolattartásnak is.

Vélemények az internetről •A net nem csak a munkához kell… •50 év felett is érdemes megtanulni •Bizonytalanság a biztonság kérdésében •A hallgatók többsége cenzúrázná a netet a gyerekek érdekében

A kutatási eredmények alkalmazása •A kutatás a közötti időszakot dolgozta fel, amely a hazai internet fejlődésének egyik kulcsidőszaka volt. •További eredményei, olyan oktatási anyagok voltak, amely több, mint 3000 hallgató oktatását támogatták eddig. •Módszertana alapot jelentett más kérdőíves kutatások lefolytatásához. •Eredményei alapot jelentenek jelenleg induló elektronikus oktatástámogatással foglalkozó kutatásoknak.

Konklúzió •Az internet már nem újdonság a felsőoktatásban hanem eszköz. •A fiatalabb generációknál oktatásánál a kérdésfeltevés változásai –Régi kérdések: Hányan használják? Mire használják? Mit gondolnak róla? –Új kérdések: Hogyan lehet hatékonyabb az oktatás? Pedagógiai mérési feladatok. LLL és IKT kompetenciafejlesztés. Tanári és képzésszervezési feladatok átalakulása •A digitális szakadék csökkentése elsősorban az idősebb generációknál továbbra is pedagógiai feladat.