GIGARING Mozgásban a város…
Torlódásveszélyes útszakaszok Wesselényi utca Sumen utca Egyetem sugárút Bethlen utca Rakovszky út Kossuth utca Széchenyi utca Kishegyesi út Böszörményi út Külsővásártér Nyugati utca Faraktár utca Vágóhíd utca
„Egy irányú út, ahová megyek” Előnyök: felgyorsul a forgalom csomópontok áteresztőképessége nő Hátrányok: összességében a forgalom nem csökken, csak a torlódás-veszélyes helyek átrendeződnek fölös körök miatt többletforgalom keletkezik utak áteresztő-képessége csak parkolóhelyek megszüntetésével növelhető legfeljebb 4 évre nyújt megoldást
„Egy irányú út, ahová megyek” A Széchenyi utca elején a Kistemplomnál, és a Külsővásártéren jelenleg meglévő gócpontok szinte változatlanul megmaradnának A Wesselényi utcáról az Erzsébet utca irányába folyó forgalom egy része a Szent Anna utca – Miklós utca szakaszra terelődne át Ez mind az egyéni mind, a közösségi közlekedést hátrányosan érinti
„Egy irányú út, ahová megyek”
Ha valamit elveszünk, pótolni kell mással! Helypazarló közlekedés Gépjárműforgalom Átmenő forgalom visszaszorítása Sebességkorlátozás Parkolás szabályozása Egyirányúsítás Parkolás P+R rendszerek telepítése az elővárosokban Fizető kapuk kiépítése: „Dugódíj” Helytakarékos közlekedés Közösségi közlekedés Közösségi közlekedés előnyben részesítése (autóbuszsáv) Kapacitás növelése, jobb menetrend Kedvező tarifa Átszállás elősegítése (pl.: közös autóbusz-villamos megálló) Kerékpáros közlekedés Belvárosi kerékpárút-hálózat kiépítése Kerékpártárolók telepítése Kerékpárkölcsönző! Cél: A helytakarékos közlekedési módok, a kerékpáros és a közösségi közlekedés előnyben részesítése a gépjárműforgalom fokozatos visszaszorításával.
Közösségi közlekedési folyosó hiányának következményei át kellene helyezni a troli felsővezetékét, vagy dízel üzemben kellene közlekedniük ahol egyébként is nagy a környezeti terhelés a felsővezetékről való le és rácsatlakozás időveszteséggel járna elektromos vontatás előnye megszűnne megnőne a rágyaloglási távolság a járatok menetideje megnőne ugyanazon szolgáltatáshoz nagyobb kapacitás kellene utasok számának csökkenése felgyorsulna Ezért szükséges mindkét irányban biztosítani a közösségi közlekedést. A KRESZ erre lehetőséget nyújt az ellenirányú autóbuszsávok kiépítésének lehetőségével.
Ellenirányú autóbuszsávok Azonos irányú autóbuszsáv A GIGARING Előnyök: Ellenirányú autóbuszsávok - Irányonként 2-2 forgalmi sáv biztosított, valamit 3-3 osztályozó sáv csomópontonként - Széchenyi utca - Kossuth utca - Szent Anna utca - Nem igényli a közösségi közlekedés jelentős átszervezést buszzsilip - Autóbuszsávok alkalmazásával felgyorsul a közösségi közlekedés buszzsilip buszzsilip - Piac utca - Széchenyi utca - Kossuth utca Azonos irányú autóbuszsáv
Megszűnő parkolóhelyek Széchenyi utca mindkét oldalán (120 db) Szent Anna utca északi oldalán a Batthyány utca és Klaipeda utca között (40 db) Szent Anna utca déli oldalán a Klaipeda utca és a Baross utca között (50 db) Összesen: 210 db
Ami változik Ami nem változik a Piac utcán autóbuszok a villamos megállóiban állnak meg és csúcsidőben az érintett szakaszon a teljes pályaszakaszt igénybe vehetnék új megállók létesülnének a belvárosban a Szent Anna utca közösségi közlekedést kapna a dél-keleti városrész Nagyállomáshoz kötöttsége folyamatosan megszüntethető az autóbusz-állomás zsúfoltsága csökkenthető Ami nem változik a jelenlegi közösségi közlekedési hálózat kis módosításokkal megmaradhat, sőt bővíthető nem szükséges a trolibuszok felsővezetékét áthelyezni vagy dízel üzemmódban közlekedtetni
Példák Egyirányú utca kétirányú kerékpáros és közösségi közlekedéssel Spanyolország, Sevilla Fotó: Báló Endre
Példák Közös villamos-autóbusz megálló, Szeged, Centrum áruház megálló Fotó: Csüllög Imre
Széchenyi utca – Nyugati utca - Külsővásártér csomópont Segner tér Belváros István út Mechwart András Szakiskola AUTÓBUSZ-ÁLLOMÁS
Széchenyi utca – Mácsay utca csomópont Belváros Autóbusz-állomás Arany János utca
Ítélőtábla és a Hal köz mélygarázs üzletház Megyei Bíróság megállóhely Ítélőtábla megállóhely Autóbusz-állomás Kistemplom Ítélőtábla
Révész tér - Kistemplom Hal köz - Ítélőtábla Kistemplom Kistemplom megállóhely Nagyállomás
Széchenyi utca – Kossuth utca – Piac utca csomópont Hal köz - Ítélőtábla villamos megálló Városháza Városháza Csokonai Színház Kistemplom Nagyállomás
Sas utca – Kossuth utca csomópont Sóhajok hídja Csokonai Színház Burgundia utca Széchenyi utca
Kossuth utca megállóhely Földhivatal Rendőrség Burgundia utca Széchenyi utca
Kossuth utca – Burgundia utca – Klaipeda utca csomópont Rákóczi út Faraktár utca Széchenyi utca E-on székház Sumen utca
Kossuth utca – Burgundia utca – Klaipeda utca csomópont Svetits Római Katolikus Gimnázium Vágóhíd utca Miklós utca Homorrerti felüljáró
Kossuth utca – Burgundia utca – Klaipeda utca csomópont Vágóhíd utca Miklós utca Szent Anna templom
Kossuth utca – Burgundia utca – Klaipeda utca csomópont Vágóhíd utca Miklós utca Vármegyeháza
Miklós utca – Szent Anna utca – Piac utca csomópont Kossuth tér Apolló Mozi Erzsébet utca Vágóhíd utca Nagyállomás Vármegyeháza
Miklós utca – Erzsébet utca - Külsővásártér csomópont Segner tér Piac utca Mentő- állomás Hajdúszoboszló Nagyállomás
Közösségi közlekedés bővítése 29 Doberdó utca – Ozmán utca 27 Vincellér utca -Klaipeda utca 4A troli Segner tér -Dobozi ltp. 4 troli Segner tér - Egyetem 37 Segner tér - Haláp
Költségek Útépítés, bontás, burkolat javítás 28 000 000,- Ft Forgalomirányítás átalakítása 58 000 000,- Ft Közösségi közlekedés átalakítása 500 000,- Ft Tervezés 1 500 000,- Ft Összesen: 86 000 000,- Ft
Bevezetés előtt... … és után előzetes tájékoztatás, marketingkampány szakaszos kiépítés nyár közepére időzítés … és után a közlekedők folyamatos tájékoztatása a parkolási lehetőségekről a közúti közlekedés szabályok betartásának fokozott ellenőrzése autóbuszsávok jogosulatlan igénybevétele (térfigyelő kamerák) parkolási és megállási szabályok betartatása
Köszönöm a figyelmet! A kör bezárult...